Welke motor voor openen en sluiten schuifdeur

Ik heb een siemens logo geprogrammeerd om een apparaat op een bepaalde moment uit te laten gaan.
Ik gebruik een sensor op de deur om te zien of de schuifdeur gesloten is.
Nu wil ik een motortje bevestigen die met een wieltje dat tegen de schuifdeur zit de schuifdeur via de Logo open en dicht te maken.
Welk motortje en wieltje heb ik dan nodig?

Sine

Moderator

Dat is nogal afhankelijk van de schuifdeur.

Is het een binnendeur of een buitendeur? Als je naar motoren kijkt die toch wel wat power hebben dan is een ruitenwisser motor of een raam motor uit een auto geen slecht begin.

Een binnendeur die op wieltjes rolt.
Het rolt erg lichtjes.
Dus ik verwacht geen al te sterke motor

Lambiek

Special Member

Ik zou ook voor een ruitenwissermotor gaan, die zijn niet al te duur en op de sloop goed verkrijgbaar.

Zo'n motor is gemiddeld een watt of 60, dus dat moet voldoende zijn als de deur niet te zwaar loopt.

Op 23 oktober 2019 23:15:25 schreef .357 magnum:
Nu wil ik een motortje bevestigen die met een wieltje dat tegen de schuifdeur zit de schuifdeur via de Logo open en dicht te maken.

Kun je dat niet beter met een tandheugel en rondsel doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Echt ALLE benodigde gegevens om een berekening te doen ontbreken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2019 09:19:12 schreef rew:
Echt ALLE benodigde gegevens om een berekening te doen ontbreken.

Ja, knap he? Wat sowieso nodig is zijn gegevens als gewenste looptijd en het gewicht van de deur.

Ook is het handig om rekening te houden met wat normen die bedacht zijn om dit soort deuren veilig te houden. Ik meen de EN 16005 hoewel een enorme dosis gezond verstand ook handig is.
Het gaat dan om gewicht/maximum snelheid, maximum kracht, de mogelijkheid om de deur handmatig te openen enz enz.
En niet te vergeten de machinerichtlijn.

Dit alles alleen als het niet voor thuis, privé dus, is. Dan gebruik je alleen je volle verstand en ga je er van uit dat je neefje van 12 maanden oud er tussen moet kunnen kruipen zonder gehakselt te worden.

Bedenk me door jou opmerking over "neefje van 12 maanden" dat dit waarschijnlijk de reden is dat er daarom vaak een VEEL grotere motor in zit dan nodig(*). Een veel lagere overbrengingsverhouding zodat de motor in theorie de deur met 200km/u zou kunnen bewegen, maar met een veel lager toerental gebruikt wordt opdat je hem tegen kan houden en of met de hand kan openen.

(*) Op basis van massa en gewenste sluitingstijd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zoals een liftdeur, als deze weerstand voelt bij het sluiten gaat deze automatisch terug open.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 24 oktober 2019 15:37:20 schreef buckfast_beekeeper:
Zoals een liftdeur, als deze weerstand voelt bij het sluiten gaat deze automatisch terug open.

Toch moet je nooit op elektronica vertrouwen, vooral software gestuurd/geregeld.

Zag van de week zo'n filmpje met een Aziatische man die wel even zou showen dat de schuifdeur van een "minivan" automatisch weer open zou gaan. Meneer stopte zijn hoofd tussen deur en B-stijl... Je verwacht t al, de deur stopte niet en ging zeker niet terug.
Maar goed, je hoofd ertussen stoppen heeft dus ook niks meer met gezond verstand te maken.

GJ_

Moderator

Op 24 oktober 2019 15:42:31 schreef R-Tronic:
Toch moet je nooit op elektronica vertrouwen, vooral software gestuurd/geregeld.

Moderne veiligheden zijn allemaal elektronisch en vaak ook softwarematig. En veiliger dan ooit.

Hensz

Golden Member

Op 24 oktober 2019 15:42:31 schreef R-Tronic:
Toch moet je nooit op elektronica vertrouwen, vooral software gestuurd/geregeld.

Dan ben ik benieuwd hoe je het dan wel zou willen doen. Iets elektrisch uitschakelen of omschakelen zal al snel elektrisch/elektronisch moeten.
Ik zou ook nooit op mensen vertrouwen,iemand houdt de deur niet tegen als jij net ter demo je hoofd ertussen houdt. Of dat nou komt omdat die iemand denkt een grap uit te halen, toch niet sterk genoeg blijkt te zijn of simpelweg uit te glijden, het maakt voor de pijn en de ellende weinig uit.

Niets is voor altijd, maar GJ heeft het m.i. wel bij het rechte eind!

Don't Panic!
Hensz

Golden Member

Dan spelen vervuiling, verhard vet, vastgelopen lagers, ingevallen objecten, etc. vroeger of later ook weer een (verkeerde) rol. Het vervelende is dat je het pas merkt als het echt nodig is. Zolang er niemand tussen die deur zit is er niks aan de hand.

De NS heeft o.a. in de apenkoppen gereden met pneumatische zwenkzwaaideuren. Die waren ook beveiligd, maar een arm of tas ertussen was niet altijd voldoende om het mechaniek te laten werken.
Daar zijn ongelukken mee gebeurd omdat de machinist dus ook niet in de gaten had dat niet alle deuren dicht waren. De speling in het mechaniek en (vooral) het rubber waren genoeg om een dichte deur te signaleren terwijl er toch nog iets/iemand tussen zat.

Don't Panic!
GJ_

Moderator

Stroommeting en een maximum looptijd doen veel. Dan loopt de deur ook als de koppelmeting niet werkt vanzelf weer open voor je blauw aanloopt.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 24 oktober 2019 15:42:31 schreef R-Tronic:
[...]

Toch moet je nooit op elektronica vertrouwen, vooral software gestuurd/geregeld.

Zag van de week zo'n filmpje met een Aziatische man die wel even zou showen dat de schuifdeur van een "minivan" automatisch weer open zou gaan. Meneer stopte zijn hoofd tussen deur en B-stijl... Je verwacht t al, de deur stopte niet en ging zeker niet terug.
Maar goed, je hoofd ertussen stoppen heeft dus ook niks meer met gezond verstand te maken.

Je kan ook een breekbout toepassen. Nadeel is dan wel dat de beveiliging 1 keer werkt en weer moet hersteld worden. Een IR sluis, die de ganse deurhoogte gebruikt is ook nog een mogelijkheid.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

''

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 24 oktober 2019 20:23:37 (98%)

RAAF12

Golden Member

Zo'n sluis zit ook over de volle lengte in een (flat) liftdeur. Lijkt mij ideaal voor een garagedeur opener. Objecten korter dan 1cm worden niet gedetecteerd. Who cares :-)

het dat een tijdje terug nog gehad bij een dokterspraktijkje. daar zat een deur drangler die wat snel opende en sloot en ook weinig tussentijd open was. dat is opvallend genoeg 10 jaar goed gegaan tot er een 80+ vrouwke viel en zo de deur nog een keer of 15 hard tegen dr hoofd kreeg. de deurdranger had echter wel instellingen, dus de snelheid met openen en sluiten aangepast en langer de deur open laten staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Raaf,

er zijn al veel ongelukken gebeurd met bijvoorbeeld een hondenriem. deze worden slecht gedecteerd in zulke situaties:
https://www.youtube.com/watch?v=3zIsKJFmTBI

GMT+1

Op 24 oktober 2019 20:00:03 schreef RAAF12:
Zo'n sluis zit ook over de volle lengte in een (flat) liftdeur. Lijkt mij ideaal voor een garagedeur opener. Objecten korter dan 1cm worden niet gedetecteerd. Who cares :-)

Aan welke kant van de deur doe je die dan?
Een 10cm dikke liftdeur (per paneel, dus kooi en schachtzijde) heeft dus een sensor tussenin. De 10cm van het paneel kan alsnog zeer doen.

Oude liftdeuren hebben een slipkoppeling of een veer met een contact. De motor duwt een veer vooruit, als je de deur tegenhoud duwt hij de veer in en na enkele centimeters volgt een contact.

Moderne deuren werken met tijden en lage stuwkracht, en/of met encoder die moet werken omdat de deur anders niet functioneert.

RAAF12

Golden Member

Het zijn allebei schuifdeuren, ik zie met de IR camera dat de LEDS in groepjes in de deurpost van de lift zitten. In de deur zelf zullen de fotodiodes zitten?

Heren Heren Heren overdrijven we niet een klein beetje?
Het gaat om een lichte hangende schuifdeur binnen huis.
Hoeft niet veel kracht te gebruiken om te openen.

Als je het met een vinger kunt schuiven, zou ik gaan voor een 540 formaat motortje ofzo, deze met een PWM controller rustig laten draaien en een overbrenging maken.

Op 24 oktober 2019 23:08:14 schreef RAAF12:
Het zijn allebei schuifdeuren, ik zie met de IR camera dat de LEDS in groepjes in de deurpost van de lift zitten. In de deur zelf zullen de fotodiodes zitten?

Alsnog heeft een lift 2 deuren, dus zit de sensor ervoor of erachter?
Je hebt een deur in de wand op de verdieping, en 1 in de lift die met je mee reist.

Op 23 oktober 2019 23:15:25 schreef .357 magnum:
Ik heb een siemens logo geprogrammeerd om een apparaat op een bepaalde moment uit te laten gaan.
Ik gebruik een sensor op de deur om te zien of de schuifdeur gesloten is.
Nu wil ik een motortje bevestigen die met een wieltje dat tegen de schuifdeur zit de schuifdeur via de Logo open en dicht te maken.
Welk motortje en wieltje heb ik dan nodig?

Op onze firma, (in de afdeling automatenbouw), hebben ze ook zelf een schuifdeur geplaatst om een afscheiding te maken tussen de werkplaats en het magazijn. Om het wat eenvoudiger te houden hebben ze daar gekozen voor een 24Vdc dunkermotor met reductiekast. Dacht iets van ongeveer 0,8Nm. Op de uitgaande as een PE wieltje met groef met daarin een O-ring. Geen probleem naar veiligheid, bij blokkering slipt de boel gewoon door.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)