WTW maak lawaai

hoi gninokedydur

is het mogelijk om de afbeeldingen van je stappen plan hier terug te plaatsen of ergens anders waar we ze kunnen bekijken?

alvast bedankt.

Net als EdwinF heb ik een Stork WTW waar ik de lagers van wil vervangen. https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1497677#1497677
Helaas zijn de foto's van EdwinF niet meer te zien, vandaar dat ik de mijne hier toon.

Het is mij inmiddels gelukt om een aluminium dekseltje eraf te peuteren en vervolgens een metalen kap dmv 3 torx schroeven. De borgring heb ik ook losgekregen met zo'n speciaal tangetje. Hier loop ik vast, ik zie 1 lager zitten maar heb geen idee hoe ik deze los krijg en ook niet hoe ik de lager aan de andere kant kan bereiken.
http://i.imgur.com/5BaUDYUl.jpg
http://i.imgur.com/VQT7X0Fl.jpg
http://i.imgur.com/0nraAmhl.jpg

De print lijkt vast te zitten door de platgeslagen stukjes terracota kleurig plastic puntjes die je op 3 plekken in de print zit. Op de foto hierboven zie je zo'n puntje linksonder.

Moet die print eraf?

Het zou fantastisch zijn als iemand mij kan helpen, wel graag in lekentaal want ik ben niet erg thuis in deze materie.

http://i.imgur.com/XFs3ottl.jpg
http://i.imgur.com/UQiJ9Fnl.jpg

normaal is de as uit de lager te duwen, echter heeft deze motor permanente magneten, die krachtig de buitenzijde in de kerm met elektronica trekt.

als je de 3 schroeven weer in de motor draait aan de behuizing, kan de buitenkant er als t goed afgeschoven worden, de as komt dan los uit de lager.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2017 23:13:36 schreef testman:
normaal is de as uit de lager te duwen, echter heeft deze motor permanente magneten, die krachtig de buitenzijde in de kerm met elektronica trekt.

als je de 3 schroeven weer in de motor draait aan de behuizing, kan de buitenkant er als t goed afgeschoven worden, de as komt dan los uit de lager.

Dank, ik heb nu de schroeven en de behuizing weer aan elkaar geschroefd.

Moet ik nu heel hard trekken aan het zinkkleurige gedeelte waar EBM op staat? Ik moet zeggen, er zit 0,0 beweging in als ik het met de hand doe?
http://i.imgur.com/4LAb2qWl.jpg

het deel waar ebm opstaat vasthouden en duwen op de as, dan komt de fanschoep los.

of vastschroeven op de behuizing en de fanschoep lostrekken. je hebt toch wel de borgring om de as losgehaald? soms een metalen ring, maar ook wel een rubber ring die om de as in de lagerkern klemt. daar kun je pas bij als de fanschoep naar buiten wordt gedrukt en de ring zichtbaar wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2017 23:37:30 schreef testman:
het deel waar ebm opstaat vasthouden en duwen op de as, dan komt de fanschoep los.

of vastschroeven op de behuizing en de fanschoep lostrekken. je hebt toch wel de borgring om de as losgehaald? soms een metalen ring, maar ook wel een rubber ring die om de as in de lagerkern klemt. daar kun je pas bij als de fanschoep naar buiten wordt gedrukt en de ring zichtbaar wordt..

Fantastisch, ik heb de schoep losgekregen!

Alleen, hoe nu verder? Hoe moet ik die lagers eruit peuteren zonder de boel kapot te maken?

http://i.imgur.com/TzbWUuAl.jpg
http://i.imgur.com/V4DvqxGl.jpg

Heb het al door, ik kan ze eruit tikken met een dopsleutel.

Nu nog een plek vinden waar ze deze lagers 'NMB Z0009' op voorraad hebben liggen.

Ik gok op 6000 ;) en de z is voor de metalen afdichting ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Op 5 april 2017 20:39:14 schreef Fredjuhh:
Ik gok op 6000 ;) en de z is voor de metalen afdichting ;)

Helemaal correct, ik heb de lagers inmiddels vervangen (6000-2Z SKF) en als je het trucje eenmaal doorhebt is het een klusje van niks. De WTW is weer heerlijk rustig, dank aan allen in dit topic.

Op 3 april 2017 23:07:21 schreef Henk09:
Het is mij inmiddels gelukt om een aluminium dekseltje eraf te peuteren en vervolgens een metalen kap dmv 3 torx schroeven. De borgring heb ik ook losgekregen met zo'n speciaal tangetje. Hier loop ik vast, ik zie 1

Beste Henk09 en Testman. Ontzettend bedankt voor jullie bijdrage inclusief fotos. Echter.....

Kan iemand uitleggen hoe de zwarte kap van de motor afgehaald kan worden?

Het lijkt erop dat deze met behulp van een aluminium pers ringetje vastgezet is. Heb ik het juist of zit er ergens schroefdraad onder?
Ik hoop dat er toch nog iemand mij op weg kan helpen zodat ik wat lagertjes kan proberen te vervangen.

Ontzettend bedankt.

je maakt de fan aan de andere zijde los doorgaans, de as zit aan deze zijde vastgeklonken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 december 2017 12:30:44 schreef testman:
je maakt de fan aan de andere zijde los doorgaans, de as zit aan deze zijde vastgeklonken..

Mag ik even mijn dank uitspreken voor Henk en vooral TestMan :-)
Alles is gelukt, nieuwe lagertjes erin, ik hoor geen getril en gefluit meer.....Fantastisch!!!!

Misschien een wat oud topic, maar ik ben er mee verder gekomen.

1 ventilator ging het precies zo los als omschreven, de andere kant zit echter muurvast.
Heeft iemand nog briljante ideeën om dit los te krijgen?

https://preview.ibb.co/b45DSf/IMG-20181105-WA0010.jpg
https://preview.ibb.co/n1Vf7f/IMG-20181105-WA0006.jpg

heb je dat rubber ringetje van de as tegen de lager gehaald? dat zie je niet goed, maar zou het wel verklaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Veel WD40 en 24 uur laten weken.
Daarna met 2 grote platte schroevendraaiers onder het EBM deel kwam het geheel los met moeite.
zat echt redelijk goed vastgeroest.
De clip had ik er wel af.
de andere viel bijna vanzelf uit elkaar vergeleken met deze.
Misschien is het zinnig dat ik wat meer foto's nog maak en kijk dat ze ergens staan waar ze bewaard blijven, stel dat nog iemand straks zijn dan 20 jaar oude WTW wil reviseren.

Ik heb een Meanwell SP320-48 gekocht voor 45 euro incl. verzenden als vervanger voor de Meanwell SP-300-48

Ik hoop dat de specificaties goed genoeg overeen komen, het zou toch niet uit moeten maken dat hij iets meer ampères kan leveren, die ventilator neemt toch wat die kan?
http://www.meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/SP-320-spec.pdf
http://www.meanwell.nl/Images/pdf/datasheets/SP-300-spec.pdf

Ik bedoel hij zal wel niet zo erg geschikt zijn als een ombouwkit van 200 euro maar als het weer 14/15 jaar werkt ben ik tevreden.

als de lager al langer gaar was, dan loopt de lagerkern heet en zo bakt de as vast op de lagerkern, vaak bruin op de as..

in de unit hier zat een voeding van ebm, ding heb ik na 15 jaar 24/7 aanstaan getest op elco's die verlopen waren, alles nog binnen specs en esr. 3 weken later kreeg ik schrijven van de woningbouw dat de unit eruit ging, er hangt inmiddels een andere wtw.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kreeg al een keer E1/E2. na nogmaals herstart kwam het wel met veel gebulder op gang.
(lagers waren echt verrot.)
Wat me opvalt is dat mijn herbouwde fan (heb nu 1 van de 2 gedaan) wat zwabbert. niet heel erg maar wel wat.
Ik vraag me af wat dat doet met de lagers. Die zullen er wel niet beter van worden van dat zwabberen.
Dat zal misschien te maken hebben dat ik het ding niet kan balanceren zoals ze in de fabriek doen?
Helaas is deze WTW uit een koophuis (niet mijne).
Voor mijn afzuiging bel ik gewoon de verhuurder als die stuk is, ik heb al meerdere buren die simpelweg alleen vieze fan hadden vermoedelijk de afzuiging vervangen is. De mijne heb ik even schoongemaakt en dat scheelde enorm.

mijn oude unit heb ik ook vaker de fanschoep eraf gehaald en de schoep goed geschrobt onder de kraan. dat scheelde genoeg, dat zwabberen was aangeladen vuil. zeker de intakefan doet dat, die krijgt in de winter erg koude lucht over zich heen waardoor je oxidatie krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie dat de verwijzingen naar mijn foto's niet meer werken. Ik zal ze nog eens plaatsen.

Kast openen

https://www.dropbox.com/s/hu4no02lov1g1lo/2014-05-07%2013.53.25%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/40vji3q6qmdvgbi/2014-05-07%2013.54.18%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/sthowcs1mugppim/2014-05-07%2013.54.59%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/pxkdfn5ttywvki3/2014-05-07%2013.56.03%20%28K…

Ventilatoren verwijderen

https://www.dropbox.com/s/i56mwwy9wiri63g/2014-05-07%2013.56.09%20%28K…

(A)Zwart (B)Bruin (C)Blauw schroefcontacten losmaken
Aarde stekers losmaken

https://www.dropbox.com/s/udzc1jg7ryy3z1h/2014-05-07%2013.56.20%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/hiskyx6bp4to4ep/2014-05-07%2014.00.53%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/vp89ln6x05f8v5n/2014-05-07%2014.02.35%20%28K…

Ventilatoren openen en lagers vervangen

https://www.dropbox.com/s/06ayvxvr0ae65ec/2014-05-07%2014.05.49%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/s1ga6n8i34alyyd/2014-05-07%2014.11.22%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/3faquasci1aldo0/2014-05-07%2014.14.49%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/qcana496mkvup44/2014-05-07%2014.18.16%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/cq7qgym50vd3bkz/2014-05-07%2014.25.43%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/9f8s05mx6zft4oi/2014-05-07%2014.39.07%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/mf2xq34ork3rv8s/2014-05-07%2014.41.06%20%28K…

https://www.dropbox.com/s/tj7d18t6557ykz9/2014-05-07%2014.51.01%20%28K…

LAGERS

https://www.dropbox.com/s/d8jt5a26squ2idf/2014-05-05%2017.12.25.jpg?dl…

https://www.dropbox.com/s/pznnhlw075nk5g9/2014-05-07%2013.34.43%20%28K…

Postings laatste vervanging waren van mei 2014. We zijn nu vijf jaar verder, en ze beginnen weer lawaai te maken. Ik had er destijds meteen 8 besteld. Dus ik ga zo weer aan de slag.

Get your facts first, and then you can distort them as much as you please - Mark Twain

Op 12 maart 2017 21:37:26 schreef Lord Anubis:
hoi gninokedydur

is het mogelijk om de afbeeldingen van je stappen plan hier terug te plaatsen of ergens anders waar we ze kunnen bekijken?

alvast bedankt.

Sorry Lord!
Ik zie je posting nu pas. Twee jaar later. Nadat ik er zelf achter was gekomen dat mijn links niet meer werkten. Ik hoop dat ik er anderen nog blij mee kan maken.

Get your facts first, and then you can distort them as much as you please - Mark Twain

De camera is inmiddels een stuk beter dan in 2014. Dus ik heb van het vervangen van de lagers vandaag toch ook maar weer foto's gemaakt. De enige pech die ik deze keer had, was dat het veertje van de as wegsprong.... Met een supermagneet de halve kamer 'gescand'... en ja hoor: gelukkig weer gevonden!!

Klik op de links om naar de foto te gaan:

1. Motoren met ventilatoren gedemonteerd

2. Kap rotor losmaken

3. Rotor (magnetisch!) verwijderen

4. Borgveertje verwijderen

5. Foto borgveertje

6. Spoelen van as verwijderen

7. Lager eruit tikken ene zijde

8. Lager eruit tikken andere zijde

9. Foto beide lagers verwijderd

10. Foto lager

11. Foto detail lager (type)

12. Nieuwe lagers erin tikken

13. Spoelen terugplaatsen - borgveertje monteren - invetten

14. Nieuwe lagers resultaat

15. Schoep schoonmaken

16. Schoep monteren met zoekerhulpje

Het is niet moeilijk. En je hebt er geen speciaal gereedschap voor nodig. Ik was er in totaal (inclusief reinigen warmtewisselaar etc.) 2,5 uur mee zoet.

Get your facts first, and then you can distort them as much as you please - Mark Twain

Op 9 april 2013 09:13:19 schreef EdwinF:
[...]

Zal het toch eerst los moeten ...

Na enig geploeter is lager 1 eruit. Die ging eigenlijk erg makkelijk. Het lager onderin is echter een stuk lastiger. Ik zie ook wat zwarte olie onderin, belooft vast niet veel goeds.

Tips?

https://dl.dropbox.com/s/jfo59a9cl07q1jl/2013-04-09%2011.09.10.jpg

Hoi EdwinF

Ik ben John en om een hoop kosten te besparen aan het proberen om de lagers uit een WHR 91 te vervangen. Ik ben zover dat ik de borgring heb verwijderd. Maar nu, hoe heb je het lager eruit gekregen?

is niet zo moeilijk, bij deze motoren moeten er 4 schroeven uit de achterkant zodat de pcb en motor vrijkomt, dan kan de achterlager eruit. de voorlager tik je er zo al uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 oktober 2019 17:41:40 schreef testman:
is niet zo moeilijk, bij deze motoren moeten er 4 schroeven uit de achterkant zodat de pcb en motor vrijkomt, dan kan de achterlager eruit. de voorlager tik je er zo al uit.

Dank testman! As er uiteindelijk uitgekregen door voorzichtig met een hamertje te tikken. Voorste lager door er een dop met verlengstuk op de zetten en die was er zo uit. Achterste lager zit muurvast. Heb die met WD40 in de week gezet. Zag er al roest uitkomen ?

Nog een vraagje. Die twee veeringen die tussen de lagers zitten die vielen er ineens uit. Moeten die met de platte of de bolle kanten tegen elkaar? Zie foto.

die veerringen spannen de as tussen de lagers in. de smalle kanten tegen elkaar, brede kant tegen lager en voorkant fanschoep.

als er 1 lager vastzit, dan heb je idd kans dat die heet is geworden en vastgebakken. vaak ook blauw aangelopen dan. normaal beetje recht uit het gat tikken met een schroevendraaier en tang, is niet veel kracht voor nodig.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 30 oktober 2019 18:02:48 (47%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 oktober 2019 18:01:28 schreef testman:
die veerringen spannen de as tussen de lagers in. de smalle kanten tegen elkaar, brede kant tegen lager en voorkant fanschoep.

als er 1 lager vastzit, dan heb je idd kans dat die heet is geworden en vastgebakken. vaak ook blauw aangelopen dan. normaal beetje recht uit het gat tikken met een schroevendraaier en tang, is niet veel kracht voor nodig.

Ik zou niet weten niet weten hoe je het onderste lager (zie foto) eruit kan tikken. De zwarte kap er volgens mij niet af.