Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 7 september 2019 16:39:45 schreef RAAF12:
[...]
Ook leuk!
[bijlage]

Vreemd formaat .jfif nog niet eerder tegen gekomen.

https://www.tindie.com/products/howchon/oscilloscope-clock-3-cathode-r…

Die zie je regelmatig op ebay langs komen.

En het kan aan mij liggen, maar ik vind dat ding niet mooi.
Dat kan (veel) beter, de constructie laat wat te wensen over (los van de enorme spaghetti in die doos) en de graphics zijn gewoon lelijk naar mijn mening. Er zijn veel mooiere projecten die met vector graphics werken. En het projectr van kathode corner die met sinus en cosinussen werkt (waar die van mij op gebaseerd is)

Poging 2

Niet echt meetapparatuur maar ik hoop dat ze er bij mogen? :)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
blackdog

Golden Member

Hi Bart,

Nix mis mee om je mooie setje Delta voedingen te lalen zien. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Na jaren niets gedaan te hebben met de hobbie (ooit eens afregelaar/monteur geweest van pc monitoren)
weer eens het spul uit de kast gehaald.

eigenlijk mijn enigste "fatsoenlijk" meet gereedschap

Tektronix 453a oscilloscoop.
blokgolf uit een arduino uno

miedema

Golden Member

Niks mis met een klassieke Tek :-)

rbeckers

Overleden

Die oude Tek scoop is een voorbeeld van een goed meetapparaat.

dijkmane

Golden Member

nieuwste aanwinst
wilde al een tijdje een 6.5 digit meter, dat is nu gelukt.

last cal date is april 2019, meter is bedrijfsmatig gebruikt in klein bedrijfje ( verder geen achtergrond info bekend ).

ik denk dat ik een goede deal heb, maar wat zou de marktwaarde ongeveer zijn van deze meter ?

In no Sense, Nonsense
blackdog

Golden Member

Hi dijkmane,

Dat is een mooie en hele stabiele meter, goede aanwinst.

Ik denk dat je als hij er verder goed uitziet je aan rond de 600 Euro moet denken, dit omdat de cal van april is.
Een cal is rond de 350 Euro.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
dijkmane

Golden Member

meter ziet er perfect uit.
originele meetsnoeren, software CD's, seriele kabel, handleiding, etc, alles zit er bij.

dan heb ik een goede deal voor 350 in total :-)

In no Sense, Nonsense

Naar aanleiding van een thread door Rob007, heb ik zo een klein NanoVNAtje gekocht.

Ik viel achterover hoe geweldig het ding is. Of het nauwkeurig, betrouwbaar en dergelijke zal blijken te zijn weet ik nog niet natuurlijk, maar de eerste indicatie is gewoon fantastisch.

Het is geen instrument. Het is "speelgoed". Maar het is duidelijk bruikbaar, zinvol, handig, leerzaam en vooral en leuk speelgoed.

Het toestelletje komt in een mooi plastic doosje met een short, load, en open kalibratiestukje, wat SMA kabeltjes en adapters, en een USB-C kabel.

Uiteraard moet je het uit mekaar halen om de beschermingsfolie te verwijderen.

Suffering from wiseass oneliner blackout

De laadstroom is veel te groot voor een 450mAh lipootje, dus lang gaat die niet mee gaan.

Suffering from wiseass oneliner blackout

En de eerste indikatie is dat het ding gewoon werkt.

Ja, de user interface is om gek van te worden, maar voor 40 Euro!!

Nauwkeurigheid zullen we binnenkort weten. Zodra ik wat tijd heb vergelijk ik hem met mijn MVNA.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Hoi Bert,
Leuk ding!

om de laadstroom te beperken kun je een weerstand met diode parallel er over in serie zetten met de lipo.
met de weerstand beperk je de laadstroom en de diode zorgt er voor dat die weerstand geen invloed heeft op de verbruiksstroom.
wel even opletten dat je een diode neemt met een lage spanningsval anders loopt de cmu niet meer. (uitgaande van een 3v3 variant)

RTFM, dan pas vragen...
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat is inderdaad vrij creatief. Toch lijkt het me wat link. Er hangt een buck(of lineaire drop)/boost IP5303 PMIC aan vast.

Nou ja, waarschijnlijk kan het geen kwaad. Het is feitelijk hetzelfde als een batterij met hoge interne weerstand.

Alhoewel... ik heb even de datasheet door Google Translate gejaagd. Ik ben nog niet overtuigd dat het straffeloos kan :)

Edit: even op eBay rondsnuffelende liep ik een andere versie tegen het lijf, waar een ietwat meer substantiële batterij in zit... En dat ga ik dus doen, de afstandsbussen wat verlengen en de batterijcapaciteit verhogen!

[Bericht gewijzigd door Bert_mc op vrijdag 1 november 2019 22:47:34 (24%)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 september 2019 13:45:16 schreef wellenkino:
Weston-Element, DDR,1961

[bijlage]

:)

Beetje laat, maar een mooi schrijntje !

Zit dit er echt in?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 september 2019 13:45:16 schreef wellenkino:
Weston-Element, DDR,1961

[bijlage]

:)

Beetje laat, maar een mooi schijntje!

Zit dit er echt in?

[attachment=0]

[attachment=1]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Op 7 september 2019 13:45:16 schreef wellenkino:
Weston-Element, DDR,1961

[bijlage]

:)

Net als Tidak Ada een beetje laat/verkeerd gezien, alleen kijkend naar het plaatje dacht ik dat het om een oude megger ging (zo'n megger in houten behuizing heb ik hier ook nog staan).
Maar het gaat dus over een spannings-referentie van bijna 60 jaar, zit daar nu nog een beetje "spanning" in?

Op 1 november 2019 22:49:31 schreef fred101:
[afbeelding]

Ik begrijp dat het ook
spannings-referentie's zijn?

miedema

Golden Member

Ha

Zo te zien een leuk ding die NanoVNA! En veel over te doen op het moment. Natuurlijk vooral door die extreem lage prijs....

Ik zie dat je ook een VNWA hebt. Ben benieuwd hoe de vergelijking tussen die 2 uitvalt. Ik verwacht dat vooral de goed uitontwikkelde VNWA hard- en software een voorsprong zal geven.
De NanoVNA hardware is natuurlijk een flink stuk recenter....

Hier overigens ook een blije VNWA gebruiker :-)

groet, Gertjan.

Uit een Kringloopwinkel, voor een klein bedrag;
- Mica condensatoren 100p / 1n / 10n van H.W. Sullivan Ltd London.
- Weston Standaard Cell van Muirhead type D-550-A. 1.01859 V - Ik heb er nog niet aan durven meten, eerst maar eens een tijdje rustig vertikaal laten staan.
- Tongen frequentie metertje, maar voor 400 Hz (luchtvaart ?)
- Groot Radio Holland kristal, 2182 kHz in een blikje met uitgebreide gegevens en Philips logo op de achterkant

Niet gek voor een regenachtige zondagmiddag :)

Tidak Ada

Golden Member

Geen multimeter op zetten !!!! Hij gaat kapot, als hij het al niet is na lange tijd plat liggen

Veel info via @fred101

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat weet ik, dat heeft ook niet zo veel zin.
Hoewel er natuurlijk multimeters en multimeters zijn :) Ik dacht aan een brugmeting. Een gewone multimeter als nuldetector zou moeten gaan.

Dat je aan een standaardcel niet met een goede multimeter >10 MOhm mag meten is natuurlijk niet waar ,muirhead geeft aan dat je gerust een minuut met 10uA mag belasten zelfs 100uA voor een paar seconden maar dat het ding dan wel de tijd moet krijgen om te herstellen.

Gr.F_S

Dit topic is gesloten