Dank. Componenten zijn besteld bij Conrad!

Ze hadden niet dezelfde componenten maar heb gezocht naar componenten met gelijkaardige specs.

Voor de brug is dit niet gelukt. In plaats van een B380 heb ik een B250 moeten nemen. Is een Vrrm van 250 V sowieso niet meer dan voldoende? De Brug staat toch achter de trafo, dus daar komt maar 12V toe...?

Het schijnt dan een B380 een 3A 80V brug is. Voor zo'n "tonnetje" is de stroom aan de hoge kant. De meeste die ik gezien heb zijn 1.5A of 1A bijvoorbeeld de B40C1500 is een veel voorkomende.

Wat is de specificatie van secundaire stroom van de trafo?
Als je dat deelt door ca 0.63 kom je uit op de gewenste stroom van de brug gelijkrichter. Althans dat is een vuistregeltje uit het grijze verleden. Waarschijnlijk is een B40C1000 ruim voldoende (40V 1A), dat is superstandaard spul.

Op 14 augustus 2019 22:06:32 schreef henri62:
Wat is de specificatie van secundaire stroom van de trafo?
Als je dat deelt door ca 0.63 kom je uit op de gewenste stroom van de brug gelijkrichter. Althans dat is een vuistregeltje uit het grijze verleden. Waarschijnlijk is een B40C1000 ruim voldoende (40V 1A), dat is superstandaard spul.

De printtrafo is een Block VB 2.3/1/12. Uitgangsstroom is 191mA. Dus die B40C1000 is inderdaad ruim voldoende... Dank!

Ik heb een gelijkaardige dampkap van Venduro (13 jaar oud). Bij mij is het wel een ander probleem. De relais werken (ik hoor ze klikken). Echter komt er maar een fractie van een seconde spanning op de uitgangen. Motor start zelfs niet, maar bij de verlichting (aparte schakelaar op afstandsbediening) knippert die heel even...

Op een ander forum heb ik gelezen dat er veel problemen zijn met de elco, maar in dat geval doen de relais niets meer. Transfo zal ook nog in orde zijn. Ik denk dat het bij mij dus eerder iets achter de relais is...

Ik heb nu wel gemerkt dat er bij een van de weerstanden het draadje gedeeltelijk weg(geknipt) is. Lijkt mij raar, maar zal waarschijnlijk reeds van in het begin geweest zijn... Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Wat kan het direct afspringen van de relais veroorzaken? Ik was van plan om de elco en de "geknipte" weerstand te vervangen, maar misschien weet iemand wat dit probleem veroorzaakt of welke metingen/tests ik best kan uitvoeren?

de relais schakelen meteen af omdat de hulpvoeding inzakt onder last van 1 relais spoel, wrs elco vervangen is genoeg. die weerstand is deel van een RC ontstoring, als die af fabriek is weggeknipt dan hoort dat zo.

Bedankt voor de snelle reactie. Lijkt mij inderdaad een plausibele verklaring. Ik heb voorlopig enkel de elco besteld en ga dit eerst uitproberen.

Het heeft eventjes geduurd, maar ik heb ondertussen de elco besteld en eindelijk dit weekend mijn soldeerbout bovengehaald en... de dampkap werkt terug perfect! Bedankt voor jullie hulp en uitgebreide informatie!

Beste Bliecke,
Ik heb net hetzelfde probleem, De relais werken (ik hoor ze klikken). Echter komt er maar een fractie van een seconde spanning op de uitgangen.Kan je me helpen met wat en waar ik het juiste materiaal kan vinden ? Alvast bedankt,

[Bericht gewijzigd door Sine op (5%)]

Haal eerst je emailadres uit je post weg!
Vanuit een moeilijke hoek meen ik te zien dat de 2 elco's in de gele cirkel bol staan en dus aan vervanging toe zijn.

Module eruit gehaald dus 2 Elco's te vervangen. Is dit zelf te doen ? Kan wel wat solderen maar heb weinig ervaring met fijnere electronica werk ...

Zoek eens op 470uF 25V condensator. Dat was het type dat bij mij vervangen moest worden. Er zijn verschillende webshops die het verkopen.
Het solderen is me met weinig ervaring toch gelukt...

Als (gewist) niet te ver weg is wil ik je hiermee best helpen ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (11%)]

Heb elco gevonden in een plaatselijk electrowinkeltje voor 20 eurocent. Zelf solderen ging verbazend goed en dampkap werkt weer perfect !! Enkel de verlichting werkt niet maar zit een transfo tussen 230V AC naar 12V DC. Deze heeft het blijkbaar ook begeven ... bedankt voor al de goede raad en tips. gtz Jan

Hoi,

Ik ben de OP (original poster) van dit topic. Ik wou bij deze nog eens iedereen bedanken voor alle hulp om mijn dampkap terug aan de praat te krijgen!

Ondertussen zit ik wel met een probleem op een andere dampkap, maar wel opnieuw van het merk Venduro (niet zo'n betrouwbaar merk blijkbaar)... De dampkap ziet er anders uit, maar gebruikt intern blijkbaar dezelfde module.

Het probleem is deze keer dat alles wel goed werkt maar dat de dampkap een heel irritant geluid maakt. Het betreft een zoemgeluid dat op enkele meters hoorbaar is.

Ik heb getracht de zoemende component te localiseren en ik ben zo goed als zeker dat het van een relais komt. Zie foto in de rode cirkel. Dit is een Zettler AZ725-1AS-12D.

Mijn vraag is of het een gekend probleem is van dit soort relais, dus dat ze gaan zoemen na verloop van tijd of als ze stuk zijn?

Of kan dit aan een andere component in de buurt liggen die ik beter kan vervangen dan het relais?

Wordt het geluid soms veroorzaakt door de transformator van de aanwezige halogeenlampjes?

Is een relais met 12VDC spoel.
Als daar een pulserende gelijkspanning of wisselspanning op komt (wat daarvan ook de oorzaak mag zijn) zoemen ze ook.
Hem eruit halen en eens testen gaat opheldering geven.

Als het een ratelend geluid is op \de ritme van de 50 Hz, zijn de elco's op en versleten, met name de zwarte naast gelijkrichter ( Of de gelijkrichter is defect.

Veel kans.
Je hoort 12VDC te meten over de elco
Bij 10VDC is de elco 0µF
Bij 8VDC is de brug nog enkelzijdig
Spanning kan ook nog te laag zijn als ergens teveel stroom wordt getrokken
Altijd elco mee vervangen, die zal zijn beste tijd ook wel gehad hebben
.
En bij transfo problemen:

Op 16 augustus 2019 11:09:29 schreef Homecentric:
De printtrafo is een Block VB 2.3/1/12. Uitgangsstroom is 191mA

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (15%)]

DC relais gaan zoemen als er een pulserende spanning op de spoel staat (defecte elco of brug). Of als de contacten erg slecht zijn maar dan krijg je ook hitte en dat lijkt hier niet het geval.

Zoals CJ zegt, elco eruit, brug nameten zijn de eerste stappen. Maar als je kan, begin met meten.

Of het de relais is die zoemt of iets anders kan je makkelijk vaststellen, zonder bekrachtiging gaat de relais niet zoemen, evt trafo kan dat wel.

Bedankt voor de hulp!

Het is zeker niet de transfo vd halogeenlampjes en ook niet de printtrafo. De module staat nml continu onder stroom, dus dan zou ik het geluid continu horen.

Het gezoem start als ik iets inschakel, bvb de verlichting. Ik heb in de bijlage een geluidsopname toegevoegd. Het gezoem begint ongeveer na 2 seconden en stopt 1 seconde voor het einde.

Goed om weten dat ik in de richting van de elco moet zoeken. Ik vind het wel vreemd dat alles dan wel blijft werken, de 'brains' van de module bvb (de Zilog). Kunnen die werken als de stroom geen perfecte gelijkspanning is?

Ik vind het wel vreemd dat alles dan wel blijft werken, de 'brains' van de module bvb (de Zilog).

Als de rimpel niet lager wordt dan 7V levert de LM2574M-5.0 nog perfect 5V voor de controller.
Uw relais rammelen er dan wel lustig op los.
Meet en weet...
... of vervang en probeer O-)

Op 5 januari 2020 18:00:49 schreef anoniem015:
Meet en weet...
... of vervang en probeer O-)

OK, helder. Ga ik doen! ;)

bij mij werken de relais, behalve van de ledverlichting, de puls komt binnen via de receiver van de afstandsbediening, de relais wordt echter niet bediend.

Heeft deze kap een afstandsbediening?