Philips P2000T kenner gezocht

Ik heb er maar twee... :'(

P2319 (Part 1) CP/M 2.2 en
P2351 (Part 1) UCSD p-System*)(TSS)

Die laatste hoorde bij de Pascal cursus die ik indertijd bij Philips gevolgd heb. Toen kreeg je de P2000M er voor niks bij om te houden.

Een slimme designer is een luie designer.

Op 10 november 2019 14:18:41 schreef WijnandJan:
Ik heb er maar twee... :'(

Volgens je profiel ben je morgen jarig, dus ze worden vandaag vast wel massaal naar je opgestuurd... ;-)

Vervangen DOOR.

De 11e van de 11e om 11:11. Geen weddenschap aangaan, die verlies je.

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Je ziet wel waarom ik de bandjes net voor je neus weggekaapt had in Deurne.

No hard feelings :-) Heb je naderhand ruimschoots goedgemaakt en heb op MP een volle doos gescoord.
Misschien een keer een connector aan een Arduino oid hangen en ze uitlezen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ontwerpje is bijna klaar, nog 1 condensatortje en nog wat oppoetsen. Eerst even nog geen RETRO uitvoering, al die instel mogelijkheden voor de keuze tussen de 2532 en de 2732 maken het moeilijk en het feit dat die 2532 al helemaal niet meer te krijgen is, heb ik voor de 2732 gekozen. Op- of aanmerkingen??? Ben van plan om ook naar de andere varianten te kijken. Prioriteit??
Groeten...

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

2532 zou ik ook niet meer doen, de moderne programmers als een TL866 kan er ook niet echt lekker mee overweg. Alhoewel ik voor de Acorn Atom er nog een paar (werkende NOS) gescoord heb op e-bay, maar moest op de TL866 wel via een verloopvoet.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 12 november 2019 21:57:00 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De enables van de HCT367 zijn niet aan GND geknoopt, lijkt me wel nodig.
Voor een logische nummering zou je CARSEL1/2 op IC5 moeten omdraaien.
Dan op de print opdruk (als je die erop zet) de IC nummers bij de juiste voetjes zetten, wel zo handig.

Hou er rekening mee dat er sommige merken 2732's zijn die een iets andere pinout hebben in de hoge adreslijnen. Ik ben er niet zeker van maar dacht ooit eens verschillen daarin gezien te hebben. (Ook beruchte varianten met negatieve spanning, maar dat waren de 2716's of zo?)

De originele print heeft 4 gaten (of uitsparingen) voor montage in het doosje, dit zitten niet hier in de print. Je kunt deze dus niet inbouwen in een originele cardridge.

-edit-
1: Ik zie net dat in het originele schema (field support manual) de CARSEL1/2 ook "omgedraaid" zijn en niet logisch.

2: In het originele schema zitten een hele berg soldeer jumpers omverschillende eproms aan te sluiten, dus het klopte inderdaad dat er nogal wat merk verschillen zijn. Oppassen geblazen dus. Eerst kijken welke eproms je heb liggen voordat je alles definitief maakt. Vooral de hoge adreslijnen en de CE/OE lijnen zijn berucht.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
KGE

Golden Member

Op 10 november 2019 12:50:36 schreef WijnandJan:
Hoe bedoel je? Er bestaan ook UV wisbare.

Sterker nog: GAL's zijn in het algemeen 'electrically erasable'
De 16V8 en 20V8 heb ik zelf tientallen keren overnieuw geprogrammeerd met de GAL-Prommer aan de Atari-ST

bprosman

Golden Member

(Ook beruchte varianten met negatieve spanning, maar dat waren de 2716's of zo?)

Dat was de 2708 , voor zover ik weer is 2716 en hoger altijd +5V only geweest. Ook de adreslijnen ken ik geen verschillen in, uiteraard wel tussen de 2532 en 2732.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Nachtbrakers en early birds, Bedankt voor de respons, ga ik mee aan de slag. @henry62 die jumpers heb ik er dus allemaal uitgegooid wat dus betekent dat alleen de 2732 (of pincompatibel’s) er nog op kunnen. Bij de Retro uitvoering komen ze terug. Voor de rest heb ik zoveel mogelijk het originele schema aangehouden (vandaar de wat onlogische benamingen). Nu we toch wat dieper in de schematiek aan het duiken zijn twee vraagjes aan de ingewijden:
1. Waarom wordt MREQ in de P2000 niet gebruikt om de CSEL1/2 uit te coderen?
2. Is er verschil tossen L en 0 in de schema’s?

Voor de liefhebbers staan ook templates voor de ROM en IO cartridges in Eagle ter beschikking. Moet ze nog wel even aanpassen.

Een slimme designer is een luie designer.

Op 13 november 2019 09:33:48 schreef WijnandJan:
Nu we toch wat dieper in de schematiek aan het duiken zijn twee vraagjes aan de ingewijden:
1. Waarom wordt MREQ in de P2000 niet gebruikt om de CSEL1/2 uit te coderen?

Dat vond ik ook al raar, ik had verwacht dat die aan de !OE van de eproms zou hangen en de CSEL1,2/adresdecoderingen aan de !CE lijnen van de eprom. Daarom had ik het originele schema er ook even bijgepakt en zag dat die niet gebruikt is. Nog beter is eigenlijk de !RD lijn gebruiken maar die zit volgens mij niet op de slot connector.

2. Is er verschil tussen L en 0 in de schema’s?

Volgens mij niks.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

OK heren, gecheckt, nog een keer gecheckt en besteld. Hopen dat het allemaal goed is gegaan, ben benieuwd. Te bestellen via:

https://PCBs.io/share/8AWK5

$43.56 per set (standaard 4 stuks, meestal 5), gratis verzending. Ik heb goede ervaringen met deze firma.

Een slimme designer is een luie designer.
bprosman

Golden Member

Moet heel eerlijk zeggen dat ik het behoorlijk aan de prijs vind tov JCLpcb

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik kom er niet helemaal uit bij JCLPCB. Heb jij ervaring bij hen? B.v. Hoe dat met de vergulde connector gaat?

Een slimme designer is een luie designer.
Arco

Special Member

Ik bestel meestal bij JCLPCB, gaat prima.
Print van 10x10 dz per 5 is 2 dollar + 16 dollar goud toeslag + verzendkosten.

Voor 'vingers' die weinig in/uit gestoken worden neem ik altijd gewoon HASL, gaat ook prima...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo Arco, jij hebt ervaring. Bij een print zonder een card-edge com ik er wel uit, maar is er iets speciaals om vergulde contacten te krijgen? In de library heb ik het met smd pads opgelost. Moet ik daar al iets bijzonders doen. Of bij het generen van de gerber files?

Een slimme designer is een luie designer.

Na een en ander doorgespit te hebben bij JCLPCB, de order daar geplaatst. Inderdaad een stuk goedkoper. 10 stuks voor 42,31 euro. Als ze hier binnen en getest zijn, staan ze voor kostprijs en verzendkosten ook voor geinteresseerden ter beschikking. Of je bestelt ze zelf. Zal de gerbers tzt hier doorgeven.

Een slimme designer is een luie designer.

Op 13 november 2019 09:33:48 schreef WijnandJan:

1. Waarom wordt MREQ in de P2000 niet gebruikt om de CSEL1/2 uit te coderen?

In welk schema zit je te kijken dan? Uiteraard wordt MRQ wel degelijk meegenomen en wel NA de adresdecoder. Alle controlelijnen moeten nou eenmaal kloppen: CARSx kan zomaar niet actief worden.
En de RD heb je gewoon niet nodig bij het LEZEN VAN EPROMs, henri62.
Daarbij komt: er is ook zoiets als I/O!

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan
bprosman

Golden Member

I/O is het andere slot. Dit slot is alleen voor geheugen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 november 2019 02:37:11 schreef cancom:
[...]

In welk schema zit je te kijken dan?

Blz. 4-7/8 van de Field Support Manual P2000.

Middenin het schema ADDRESS DECODER (82S123), daar gaan alleen A11..A15 naar binnen en komen o.a. CARS1 en CARS2 naar buiten. Op de ROM-CARTRIDGE connector staan NMI en MRQ wel ter beschikking maar worden op de cartridge print niet gebruikt. Alleen A0..A12 en CARSEL1 en CARSEL2. Ik heb in vroegere dagen altijd met MREQ, IORQ, RD en WR gewerkt, maar wanneer IORQ niet active is, zou je een MREQ kunnen veronderstellen. Deze 4 control signalen zijn wat overdone maar maken access naar memory of io wel makkelijker.

Een juiste aanpak is MREQ + A0..A15 te gebruiken om de CS lijnen aan te sturen en RD voor de OE lijnen.

Een slimme designer is een luie designer.
KGE

Golden Member

Op 14 november 2019 11:00:16 schreef WijnandJan:
[...]

Een juiste aanpak is MREQ + A0..A15 te gebruiken om de CS lijnen aan te sturen en RD voor de OE lijnen.

Lijkt mij ook de enige juiste aanpak, anders kun je met IO opdrachten bus-conflicten veroorzaken. De Z80 geeft bij diverse IO opdrachten op de adresbits 8-15 de waarde van het A of B register uit.

Maar... heeft dat consequenties voor de manier van uitcoderen zoals Philips dat zelf in zijn manuals beschrijft? Worden P2000 gebruikers hierdoor beperkt wanneer ze in asm programmeren?

Een slimme designer is een luie designer.

Ik denk niet, zolang IORQ niet wordt geactiveerd. Niet helemaal volgens de filosofie van Zilog, maar het werkt wel (anders zo de P2000 wel ergens tegen een muur zijn aangelopen),

Een slimme designer is een luie designer.

Hoe kan ik dit bericht verwijderen?

[Bericht gewijzigd door WijnandJan op donderdag 14 november 2019 18:45:41 (84%)

Een slimme designer is een luie designer.

Op 14 november 2019 06:55:06 schreef bprosman:
I/O is het andere slot. Dit slot is alleen voor geheugen.

Goh.

Net of de 3 "slots" niks met elkaar te maken hebben...
Ik bedoel: 't zijn DRIE connectors die al of niet signalen delen.

Op 14 november 2019 11:00:16 schreef WijnandJan:
wanneer IORQ niet active is, zou je een MREQ kunnen veronderstellen.

Ho even, je moet alles in de gaten houden bij 't bouwen van b.v. een interface of 't schrijven van een programma; denk wat deze opmerking betreft eens aan de interrupt-acknowledge.

In verband daarmee: lezend wat hier en ook op Retroforum al of niet besproken wordt vraag ik me meer en meer af wat nou eigenlijk overgebleven is van alle toeters en bellen die -voornamelijk door de gebruikers- ooit bedacht zijn. Zo te zien is er heel weinig beland bij b.v. jullie hier. Heeft er iemand een 80-kolomkaartje? En/of een M2200, CP/M, hires, midi-interface... enz.

Dan heb ik 't nog niet eens over de software voor van alles en nog wat. Enig idee wat "flexbase" is, of de Zemon? Of Maintenance?

Bedenk ook nog dat de T oorspronkelijk bedoeld was als tekstbewerker; allicht had die tent in Eindhoven graag ettelijke kantoren vol gezien met deze dingen. Het liep enigzins anders.

Daarmee is de T nog steeds geen spelcomputer en vooral heb je te maken met de schakelingen die nou eenmaal op de processorkaart liggen inclusief alle evt. eigenaardigheden die simpelweg te maken kunnen hebben met een zo goedkoop mogelijke layout o.i.d.

Voor mij is 't goeie aan de P2000 dat je er van alles mee kan: er zijn bijvoorbeeld zo her en der lijnen/poortjes vrij zodat je b.v. beperkingen kan verhelpen. Het ligt er maar aan wat precies je voor je hebt: een "kale" T, of een M. Of dus een T met een zwik uitbreidingen.

Nou ja, mocht er ooit nog eens weer een clubje worden opgericht (de P2000gg van de HCC liep leeg voor een reden, WijnandJan) dan heb ik nog wel wat liggen (ettelijke floppy's) waarmee jullie enthousiastelingen misschien willen "spelen".

If the computer really is intelligent nobody will recognise the fact. Because we aren't. - Chad C. Mulligan