Fase draairichting laadpaal?

Stekker verkeerdom bij enkelfase betekent fase en nul verwisseld. Dat is wat anders dan een verkeerde fasevolgorde.

Dat is geen fasevolgorde maar omdraaien van nul en fase. (edit: KlaasZ was sneller)

Desalniettemin opmerkelijk!

[Bericht gewijzigd door Jochem op zaterdag 16 november 2019 10:48:36 (21%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 16 november 2019 10:38:56 schreef MNM(tm):
[...]
Als je een Tesla wilt opladen via de 'adapter' op 230V (enkelfase) en de stekker zit 'verkeerd-om' in het stopcontact, dan vertikt het ding het toch echt om te laden! (Indicator bij laad-aansluiting van de auto licht dan rood op.)

Wat gebeurt er dan in Belgie waar ze nog regelmatig 2*130V op de contacten hebben? Ik kan me voorstellen dat je in de rest van je circuit er vanuit gaat dat je nul ook nul is (per definitie aanraakveilig) en dat de fasedraad gevaarlijk is. Dan kan je weigeren te laden als ie verkeerdom zit om de boel veilig te houden. Je meet de spanning tussen aarde en nul en als dat "te hoog" is dan moet je alarm slaan. Maar waarom bij 150V alarm slaan en niet bij 130V? 150V is ook al "niet fijn" om aan te raken.

Voor het originele probleem: Ik zou gewoon even goed m'n best doen om L1 goed aan te sluiten op de eerste fase van de laadpaal. Dan met iets minder aandacht L2 d'r achteraan en dan L3. Nu heb je met 99% betrouwbaarheid de boel goed aangesloten. Als dan het lampje gaat branden: Dan moet het toch omgedraaid worden. 90% kans dat dit niet is omdat je het verkeerd hebt gedaan maar omdat het in je meterkast verkeerdom zit. Dus niet te zorgen over maken. Gewoon L2 en L3 omdraaien.

De reden dat ik L2 en L3 zou omdraaien en L1 netjes zou laten zitten is dat er mogelijk een communicatie-protocol is wat over een fasedraad loopt. Als er dan een willekeurige fase gekozen moet worden verwacht ik dat ze voor L1 kiezen. Dit voor reeds aangehaalde situaties waarbij het net misschien hulp vraagt op 1 fase of het huis vraagt om wat bij te springen omdat de boiler aanspringt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

de tesla lader ziet gewoon de spanning tussen nul en aarde, staat daar 230V tussen, dan zit fase/nul verkeerd om. in BE zou dat 115V tussen beide fasen en de aarde zijn, maar dat heb je dan altijd, dus daar zal de lader niet op reageren.

ik weet dat die laadpalen/auto's ook niet laden zonder aarde. dat zien ze dus ook. en je hebt er best wat van die goedkope bij die wel een dure wagen hebben maar 3 verlengdozen ertussen gefrot en op een ongeaard wcd in de woonkamer gestoken.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 november 2019 11:14:42 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2019 22:40:39 schreef Jochem:
Eigenlijk zit er ook geen echt laadcircuit in een paal, want dat zit in -, en verschilt per auto.

Snelladen gebeurt (ook) met gelijkstroom en dan zul je toch wel een soort van "lader" in je 'paal' moeten hebben.

Op 15 november 2019 23:40:26 schreef Hunebedbouwer:
Wat is het merk en type laadpaal?

Ik was even offline (ziek).
Het is de webasto pure 11kW.

Op 16 november 2019 15:46:32 schreef herbert116:
[...]
Snelladen gebeurt (ook) met gelijkstroom en dan zul je toch wel een soort van "lader" in je 'paal' moeten hebben.

Het snelladen waar jij het over heb is voor de consument nog niet betaalbaar. Dat gaat om dc injectie vanuit de paal via de onderste 2 polige stekker in de auto. Dat zijn de fastned systemen zeg maar.

Op 16 november 2019 01:25:37 schreef Jochem:
[...]Mag ik vragen welke thuislader jij kent die terug kan leveren aan 't net?

Er zijn idd laders die communiceren met het huis zodat je zonne energie opslaat in de accu van de auto en weer terug kan leveren aan het huis.
Ik weet het niet zeker maar EVbox heeft zo’n laadstation.

Er zit niet echt een lader in zo’n box. “Alles” gebeurt in de auto. Een laadpaal is ook zelf te maken. Voor 300-350 euro ben je wel klaar. Er wordt een flink slaatje uitgeslagen door de lader producenten (ok, er zit een mooi kastje omheen).

Wat je nodig heb is een evse (communicatie met de auto) en wat automaten/ veiligheids dingetjes op een din railtje en je ben klaar.

Klein beetje of topic geraakt maar tis natuurlijk altijd leuk om over dit soort dingen te hebben.
Snap alleen nog niet helemaal waarom de laadinrichting in de auto een bepaalde fase volgorde nodig zou moeten hebben. Misschien idd voor teruglevering oid.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 17 november 2019 11:21:19 (25%)

Michel
GJ_

Moderator

Op 17 november 2019 10:24:23 schreef Hoihoi:...Er wordt een flink slaatje uitgeslagen door de lader producenten ...

Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Natuurlijk word er een slaatje uit geslagen, dat is nou eenmaal verplicht als je zaken doet, maar dat "flink" vind ik wat overdreven. Zelf kun je het er nooit voor maken.

Op 17 november 2019 11:23:25 schreef GJ_:
[...]Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. Natuurlijk word er een slaatje uit geslagen, dat is nou eenmaal verplicht als je zaken doet, maar dat "flink" vind ik wat overdreven. Zelf kun je het er nooit voor maken.

Het laadstation van TS kost € 600. Voor € 350 aan losse onderdelen kan men ook zelf iets bouwen. (vooral al die handige jongens op dit forum) Dan "kun je het er toch ook voor maken". Of reken ik misschien verkeerd?

Tegen de tijd dat er een net kastje omheen zit, loopt zo'n project altijd een beetje uit het budget. En voordat je het weet heb je 200 euro aan "verkeerde onderdelen" gekocht. Als dan degene die 't in 1x goed gegokt heeft luidkeels op het internet gaat roepen dat het voor 350 euro kan en degenen die 1 of 2x 200 euro te veel hebben uitgegeven aan foute onderdelen, dan zit het gemiddelde al snel richting die 600 euro.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 17 november 2019 13:05:13 schreef herbert116: Voor € 350 aan losse onderdelen kan men ook zelf iets bouwen.

Inclusief een goedkoop kastje, de kabels, connectoren, stroombeveiliging, automaat, contactor, het nodige klein materiaal enz enz? Dat zal krap zijn.

En dan nog de tijd die eigenlijk niet gratis is. In ieder geval niet voor de laadpaalfabrikant. En verpakking en transport, voorraad enz enz. ook duur.
En die moet nog zorgen voor een EC verklaring, een manual enz enz. Dat zijn wel eenmalige kosten, maar er worden geen miljoenen palen verkocht dus die drukken ook op het budget.
En dan nog wat winst want die braverikken die het in elkaar zetten gun je ook nog wel wat natuurlijk.

Op 17 november 2019 13:20:35 schreef rew:
Tegen de tijd dat er een net kastje omheen zit, loopt zo'n project altijd een beetje uit het budget. En voordat je het weet heb je 200 euro aan "verkeerde onderdelen" gekocht. Als dan degene die 't in 1x goed gegokt heeft luidkeels op het internet gaat roepen dat het voor 350 euro kan en degenen die 1 of 2x 200 euro te veel hebben uitgegeven aan foute onderdelen, dan zit het gemiddelde al snel richting die 600 euro.

Met al deze mitsen en maren en toevalligheden vind ik dat geen reëel (prijs)vergelijk. De enkeling die helemaal de boot in gaat en niet in staat is om van 4 eenvoudige stukjes hardware de juiste 4 te kopen, kan men hier op dit forum niet als 'de norm' beschouwen. En al die mensen die wel de juiste spullen kopen af schilderen als "diegenen die hebben gegokt", zouden dat kunnen opvatten als een belediging aan hun adres. Foei @rew!

dit zit er in een basic newmotion laadpaal, dit is al een moderne. oudere laadpalen zaten mutvol printen, relais,kWh meters, hulpvoeding, 4G modems enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2019 14:58:39 schreef testman:
dit zit er in een basic newmotion laadpaal, dit is al een moderne. oudere laadpalen zaten mutvol printen, relais,kWh meters, hulpvoeding, 4G modems enz..
[bijlage]

Ik heb ze ook gezien - zelfbouw - zonder print. Kennelijk zijn die dan nog meer "basic".

tja, je hebt er niet veel voor nodig, een verloop van stekker naar laadstekker is al zat. als er met betalen wordt gewerkt krijg je al snel meer in zo'n ding. hoewel ik er zat ken die niks kosten, je hebt er wel een pas voor nodig om te kunnen laden, maar de stroom gaat op kosten van t bedrijf waar de paal staat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Rechts draaiveld bv L1-L2-L3: L2-L3-L1 of L3-L1-L2'.
Links draaiveld bv L1-L3-L2; L2-L1-L3 Of L3-L2-L1.

Moet er bij terug leveren Fase gelijkloop zijn komt er meer bij kijken

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 17 november 2019 16:23:05 schreef Hunebedbouwer:
Rechts draaiveld bv....

Dat ligt er maar net aan natuurlijk. L1-L2-L3 hoeft niet rechtsom te zijn, dat hangt van de leverancier af.

Op 16 november 2019 11:13:07 schreef testman:
de tesla lader ziet gewoon de spanning tussen nul en aarde, staat daar 230V tussen, dan zit fase/nul verkeerd om.

En waarom zou dat überhaupt een probleem zijn? Er gaat ten slotte geen AC die accu's in!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Rechts of links draaiveld, dat zijn probleemtermen. Wat draait er eigenlijk? Niet de spanning of de stroom, maar de motor of de draaiveldmeter die je aansluit. Als je draaiveldmeter rechtsom draait en je verwisselt 2 draden dan draait hij ineens linksom. Is het draaiveld dan rechts of links?

Ik weet het niet, maar zit er een drie fasen ventilator in de laadunit in de auto?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Snap alleen nog niet helemaal waarom de laadinrichting in de auto een bepaalde fase volgorde nodig zou moeten hebben. Misschien idd voor teruglevering oid.

Zou dat 'per ongeluk' zijn?

Ik was laatste op een klein bootje en daar wordt nauwelijks 3-fasen gebruikt. Alleen voor 1 lier, die gebruik je alleen op de generator. Derhalve is de fasevolgorde dan redelijk vast. De reden om wel 3-fasen van de wal te halen is verbruik.
Nou is er al een paar keer gedoe geweest over een 0 die aan de haal ging. Dus of er niet ff wat in kan wat dat beveiligt. Uiteraard komt zoiets op het moment dat je daar al ter plaatse staat te schroeven, want anders riekt het naar voorbereid werk... Afijn, naar de lokale 'groothandel' en eens lief vragen. Zoiets is dus niet (moeilijk) te krijgen zonder dat het fase volgorde bewaakt (dus alleen spanningen).
Maar ja, het moest erin... Gevolg is dus nu dat - alhoewel de draairichting niet relevant is daar aan boord - men dus wel een adapter kabel heeft om de draairichting om te draaien 'als het niet werkt'.

Achteraf nog wel eens gezocht voor iets wat alleen spanningen bewaakt, maar ik heb dat bij mijn leveranciers niet gevonden: altijd met fase volgorde.

Zou het kunnen dat in die laadpaal een soortgelijke bewaking zit, bedoeld om te kijken of alle fasen er zijn, maar daarmee dus ook fase volgorde bewakend?

Dat had ik ook al geopperd..

Op 15 november 2019 22:40:39 schreef Jochem:
dan hebben ze er misschien voor gekozen om voor de fasebewaking (het wegvallen van..) een standaard element te gebruiken dat "toevallig" ook mekkert over fasevolgorde.

If you want to succeed, double your failure rate.
joopv

Golden Member

Op 17 november 2019 10:24:23 schreef Hoihoi:
[...]
Er zijn idd laders die communiceren met het huis zodat je zonne energie opslaat in de accu van de auto en weer terug kan leveren aan het huis.
Ik weet het niet zeker maar EVbox heeft zo’n laadstation.

Dat terugleveren zal de auto-accu ook moeten ondersteunen. En ik voorzie toch wel een probleem daarin: de autofabrikant geeft garantie op de auto-accu, maar als je die accu niet alleen voor rijden maar ook voor thuis opslag gaat gebruiken dan geloof ik nooit dat die garantie nog van toepassing is.

Afgezien daarvan: Stel dat het mogelijk is en de auto ondersteunt energie-levering terug naar de aansluiting, dan heb je een stevige wisselrichter (inverter) nog om van de DC uit de auto accu 230v AC te maken voor je huis. Die inverter zit niet in een el. auto, die zal dus in je laadpaal moeten zitten.

die inverter zal ook in de auto zitten, van de DC uit de accu wordt AC gemaakt, enige is dat je hoger als de netspanning moet zitten om terug te leveren. de accu van een auto is een 400VDC, dus stroom is minder als 1:1 bij 230V terugleveren..

de latere versies van de laadstekker hebben ook pennen voor DC laden aan boord, als men die gebruikt, kan de teruglevering ook in de paal gezet worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op 17 november 2019 22:44:31 schreef Jochem:
Dat had ik ook al geopperd.. [...]

Oops... heb niet het hele topic doorgespit. Maar ik begrijp dat dit iets is in de hoek van 'spuit 11 geeft ook modder' :)

Op 17 november 2019 23:17:34 schreef joopv:
maar als je die accu niet alleen voor rijden maar ook voor thuis opslag gaat gebruiken dan geloof ik nooit dat die garantie nog van toepassing is.

Ik denk dat het wel meevalt. Een "dik" woonhuis gebruikt 5MWh per jaar. Dat komt overeen met ongeveer 20000 km.

Nu is 20000 km/jaar rijden niet belachelijk weinig, maar ook niet heel veel. En dit is dus even als AL het huiselijk stroomverbruik door de auto-accu zou gaan: niets direct uit het net (of je zonnepanelen) gebruiken. Dus overdag stroom opwekken en de boiler instellen om goedkope nachtstroom te gebruiken....

OK. Opgezocht: Die 160k in 8 jaar is precies de accu-garantie die tesla geeft. Dus pas ALS je AL de stroom in een FORS huis door je auto-accu laat gaan, DAN verbruik je de accu in een tempo dat je op het eind van de garantie periode ook door je accu bent op basis van het gebruik en niet alleen door het verlopen van de garantieTIJD.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/