Gegeven dit schema zit je denk ik vast aan een permanente magneetmotor. Een startmotor gaat je niet helpen, dat is veel te lastig in het gebruik door de grote stromen die er vloeien en de karakteristiek van de motor die geoptimaliseerd is voor koppel. Een startmotor lijkt me in elk geval lastig in de omgang en zal de efficiëntie niet ten goede komen.
Ik zou het iets kleiner zoeken en bijvoorbeeld de motor van de ruitenwisser demonteren en aan die as een vliegwiel maken. De tijdconstante wordt dan wat korter maar je hebt dan niet te maken met 1000A aan stroom (al kunnen ruitenwissers ook wel stroom trekken, in mijn (B-klasse) auto is dat afgezekerd met 20A). Het inschakelen zo direct op de voeding gaat ook hopeloos inefficiënt zijn omdat je vrij grote verliezen gaat krijgen in de bekabeling en de energiebron.
Je zult een soort van controller moeten aankopen/bouwen, want een permanente magneetmotor zal een stroom trekken die overeenkomt met het koppel, en een snelheid proberen te halen die overeenkomt met de spanning. Dat wil dus zeggen dat een vliegwiel het ergste is wat je er op kan aansluiten. Hij zal dan enorme stromen vragen om te proberen dat vliegwiel onmiddelijk op gang te brengen (en evenredig inefficiënt zijn) en een steeds dalende spanning leveren bij het weer afremmen.
Op zich denk ik dat je wel de goede kant op zoekt in auto-onderdelen, want die zijn vaak nog wel te betalen, en werken op een spanning waar je makkelijk mee kan werken. Ik zou me niet comfortabel voelen mijn zelfgebouwde controllertje op een netgevoede motor aan te sluiten.
Houd er rekening mee dat je ook een geschikte meetmethode moet vinden om er achter te komen hoe efficiënt je opstelling was. Een moderne scoop kan wel twee kanalen vermenigvuldigen en het resultaat integreren, maar dat moet je van je specifieke exemplaar dus wel uitzoeken. Ook moet je een geschikte stroomshunt/-probe hebben.
edit: Ik zie dat SparkyGSX al een aantal van deze conclusies heeft geformuleerd.