@Arco: ik bedoelde dat het lang geen gebruikelijke constructie is bij conventionele auto's; de motor/generator van een hybride auto is natuurlijk veel groter, en als die de krukas kan aandrijven, is het al veel gemakkelijker om daarmee te starten.
Een conventionele dynamo is volgens jou maar 20% efficiënt? Een beetje dynamo levert 80-100A bij 13.8V, dat is 1100-1400W. Als het rendement 20% zou zijn, zou zo'n ding ruim 5kW aan warmte kwijt moeten. Denk je niet dat dat snel een plasje koper en ijzer zou worden?
@Kruimel: het vervelende van ruitenwisser motoren is dat ze gewoonlijk één lager hebben aan het uiteinde van de motor, en het andere lager zit aan het andere uiteinde van de as, dus voorbij de wormwiel overbrenging. Dat maakt het heel lastig om de motor zonder die overbrenging te gebruiken, omdat je dan een lager mist.
Ex-fietser: een vrachtwagen wiel lijkt me nogal overdreven, maar de TS mag natuurlijk zelf bepalen hoeveel energie hij wil opslaan, welk toerental nog veilig is, en dan even uitrekenen hoe groot het massatraagheidsmoment dan moet zijn.