Soldeerpasta "Purine" gebruiken voor elektronica, goed idee?

Kruimel

Golden Member

Misschien een beetje naïeve vraag, maar ik kwam laatst op mijn werk dit tegen, een blik "Griffon Purine" waar ik nog nooit van had gehoord:

Ik kon er zo snel niets over vinden en ik heb het een paar keer gebruikt voor het solderen van een SMD kitje van eBay, en naderhand ook voor de CO 2019 voedingskit en het werkt heerlijk, de verbindingen worden heel mooi glimmend en schoon.

Naderhand vond ik hier en daar aanwijzingen dat het leidingsoldeerpasta is voor drinkwaterleidingen, en in essentie hetzelfde als S-39 en in die hoedanigheid niet geschikt voor elektronica. Nu vraag ik mij af:

  • Is het inderdaad niet geschikt voor elektronica?
  • Wat maakt het onbruikbaar voor elektronica?
  • Is het gelijk aan S-39? Ik dacht namelijk dat dit rood was...

Er is niet heel veel informatie over, en het lijkt er op dat Griffon er geen echt informatie-overzicht voor heeft gemaakt en het nu niet (meer) onder deze naam verkoopt.

Mijn eerste ervaringen zijn wel dat het zeker moet worden schoongemaakt, omdat het niet heel snel verdampt met de soldeertemperatuur die ik hanteer (~320°C) en het elektrisch geleidend is. Onder een 1206 zal het een effectieve weerstand hebben van in de 100kΩs (het varieerde een beetje op welk componentje ik het mat). Ik heb daarbuiten echter geen ernstige korte termijnseffecten kunnen constateren. Het is verder geniaal om je soldeerbout mee schoon te maken.

Ik gebruikte voorheen eigenlijk nooit soldeerpasta, maar soms maakt het solderen makkelijker (zoals bij het herwerken van SMD) en dan is het handig om te hebben. Heeft iemand hier enige ervaring met Purine?

Ik gebruik dit spul al jaren, maar alleen voor mechanische verbindingen.
Eén keer gebruikt op een printplaat die wat aangeslagen was. Maar dat was een misser. Het residu dat op de printplaat achterblijft blijkt geleidend te zijn, je hebt dus kans op stroomlekken tussen de soldeereilandjes. De enige oplossing is flink afborstelen in water.
Conclusie: niet gebruiken voor elektronica.

Schimanski

Golden Member

Zinkchloride, geen lekker spul. Zie het Veiligheidsblad. Buiten het milieu zou ik ook mijn printjes er niet aan blootstellen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Kruimel

Golden Member

Oef, zinkchloride? Dat had ik gemist... Ok duidelijk, dit spul is dus net zo geschikt voor elektronica als lekkende batterijen... :r

Op 18 november 2019 22:07:36 schreef Kruimel
Is het gelijk aan S-39? Ik dacht namelijk dat dit rood was...

Als ik zo het veiligheidsblad van beide producten bekijk bevat de rode
S-39 naast zinkchloride ook nog de volgende schadelijke stoffen:

- ammoniumchloride
- 1,2-ethaandiol

Ik zou het niet gebruiken om elektronica mee te solderen, dit is duidelijk bedoelt voor het solderen van koperen leidingen of soortgelijke verbindingen.

This is the world we know best, the world of madness

Voor moeilijk te solderen verbindingen is het met beleid te gebruiken.
RVS is met gewone flux niet soldeerbaar.
Met Purine Of S39-RVS (voorheen Rovista-S) lukt dit wel.
Wanneer er geen moeilijke componenten op de print zitten zoals elco´s of spoelen kun je de print daarna ultrasoon reinigen.
Wanneer de flux eenmaal volledig van de print af is dan is er daarna geen gevaar meer.

Omdat de correcte elektronicaflux zo goedkoop is, is er geen reden om dit spul te gebruiken. Het hoort niet thuis op printplaat-soldeerwerk. Je kan het eventueel wel gebruiken voor het echt lompe bak en braadwerk, zoals soldeerlippen op een chassis solderen.

Als er iets niet lekker soldeert, dan is je printplaat of onderdeel-pootje vet of geoxydeerd. Altijd voordat je gaat solderen, de print opschuren met fijne staalwol. Pootjes van 'te oude' onderdelen even schoonkrabben met een mesje.
Als je SMD werk doet, geldt ook dat je print schoon en oxydevrij moet zijn. Voor SMD gebruik je uiteraard ook het juiste gereedschap, zoals soldeerpasta (soldeerbolletjes in een flux-suspensie)

Bij herstelwerkzaamheden wil ik nog wel eens extra flux gebruiken, maar dan ook gewoon no clean elektronicaflux, of wat rosin hars.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 19 november 2019 12:18:18 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Kruimel

Golden Member

Het was voornamelijk onwetendheid eerder dan behoefte om koste wat kost die Purine te gebruiken. Ik kon er alleen niet zo veel informatie over vinden. Maar het is in elk geval duidelijk dat het niet geschikt is voor elektronica tenzij je het extreem goed schoonmaakt (wat ik nu zal doen).

Welke elektronicaflux zouden jullie aanraden? Je zegt dat de gewone flux zo goedkoop is, maar ik heb geen idee of er kwaliteitsverschillen zijn waar ik op moet letten. Ik gebruik het af en toe bij het herwerken van onderdelen als de flux al uitgewerkt is en het toevoegen van soldeerdraad niet een goede optie is.

In gewoon elektronicasoldeer zit toch al flux? Voor de rest is het zorgen dat de boel schoon is. Een verweerde printplaat kun je oppoetsen met staalwol of als een plekje moeilijk bereikbaar is met een glasvezelpen.
Verweerde draadjes van componenten schrap ik zo nodig schoon met een mesje. Maar dat is al eerder genoemd.

Kruimel

Golden Member

Op 19 november 2019 13:00:12 schreef Kruimel:
Ik gebruik het af en toe bij het herwerken van onderdelen als de flux al uitgewerkt is en het toevoegen van soldeerdraad niet een goede optie is.

Gebeurt het je nooit dat je een componentje gesoldeerd hebt en er voldoende soldeer op zit, maar de flux uitgewerkt is? Dan trek je elke keer dat je het met je bout raakt een puntje er aan en wordt de verbinding nooit goed. Dan moet je een heel klein beetje flux toevoegen en het is in een fractie van een seconde goed.

Verbrande flux is vaak een teken van een te hete soldeerbout.

This is the world we know best, the world of madness
Kruimel

Golden Member

Klopt, maar dat gaat vaak niet bij een component dat je dacht dat recht stond, maar dat na het openen van je pincet toch niet bleek te zijn en nog een keer verhit moest worden... |:( Misschien ben ik hopeloos incompetent, maar als ik een SMD weerstandje plaats doe ik het volgende:

  1. Ik neem wat soldeertin en vertin één van de pads;
  2. Ik pak het component met de pincet;
  3. Ik verhit de pad weer en plaats het component er op;
  4. Ik soldeer de andere pad met wat soldeertin.

Als ik na stap 3 het component niet recht heb zitten verwarm ik het weer, en vaak is tegen die tijd de flux uitgewerkt. Welke temperatuur zou ik dit proces mee moeten doen? Ik gebruikte 300°C, maar lager is voor kleine SMD componenten buiten massavlakken best te doen denk ik.

maartenbakker

Golden Member

De dosering flux in standaard soldeertin is om snel normale solderingen te maken. Voor fijnsoldeerwerk kun je inderdaad vaak niet om extra flux heen. Ik gebruik een spuit met gelflux zodat het niet meteen alle kanten op loopt, maar dat is iets van de laatste paar jaar. Voor die tijd kon je meestal alleen vloeibare flux krijgen met pen of kwastje. Werkt opzich ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Precies! Wat flux (gel) uit een injectiespuitje en je hebt mooie solderingen (mits competent natuurlijk :-))
Zie ook Louis Rossmann op joetjoep, hoe meer flux... the better.
https://www.youtube.com/watch?v=NoxQsmzJ5tg

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

De consistentie van Purine is op zich goed, maar als ik het zo hoor zal er niet heel veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende soorten gelflux voor elektronica zitten, of kan het wel uitmaken? Ik heb eens een flesje vloeibare flux gekocht bij de Baco, maar ik was niet onder de indruk van het effect. Ik zal wel eens experimenteren dan, misschien kan ik zelf dan nog wat ontdekken. Volgens mij heb ik weleens een spuitje met gelflux op AliExpress besteld, maar ik zou eens moeten zoeken in mijn vooraad 'random' elektronicaspullen.

edit:

Op 19 november 2019 15:06:07 schreef TonHek:
https://www.youtube.com/watch?v=NoxQsmzJ5tg

Sheesh, een filmpje van 1:00 en 0:45 reclame. Lang leve de commercie! :O

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 19 november 2019 18:22:07 (17%)

RAAF12

Golden Member

Op 19 november 2019 15:06:07 schreef TonHek:
Precies! Wat flux (gel) uit een injectiespuitje en je hebt mooie solderingen (mits competent natuurlijk :-))
Zie ook Louis Rossmann op joetjoep, hoe meer flux... the better.
https://www.youtube.com/watch?v=NoxQsmzJ5tg

TonHek

Zo doe ik dat met hars, zo'n massief blok waarmee violisten de paardenharen strijkstok stroef maken. Als het op is ga de vloeibare variant proberen. Voor SMD solderen met de bout, die Rossmann doet meen ik vnl hot air solderingen.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 november 2019 16:58:38 schreef Kruimel:
edit:[...]Sheesh, een filmpje van 1:00 en 0:45 reclame. Lang leve de commercie! :O

Dat moet je wel een beetje in z'n context zien, het is een van de weinige techkanalen waar je niet kapotgespamd wordt met nordvpn en andere sponsoren, en de reclames voor de eigen zaak zijn redelijk 'tongue in cheek' en relatief spaarzaam (maar dat zie je beter in de andere filmpjes). In dit geval kun je gewoon stoppen met kijken als de reclame begint, want de informatie is dan al geweest.

Of zoals iemand in de comments al schreef:

Now that's how you do an Infomercial. Have some actual information in it. XD

En citaten als:

If you buy today we'll throw in a special offer that your order will actually go through properly

Maar het kan ook meer 'in depth': https://www.youtube.com/watch?v=vIT4ra6Mo0s

Dat is wel ook een filmpje van een soldeerboutfabrikant. Ik heb niet gekeken of daar nog veel 'product placement' en reclame inzit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 19 november 2019 19:56:11 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb wel eens gasleidingen met elektronica soldeer gesoldeerd. Kan dat eigenlijk kwaad? Had op dat moment niets anders bij de hand. Vloeide uitstekend uit...

Op 19 november 2019 11:03:30 schreef Brainbox:
RVS is met gewone flux niet soldeerbaar.
Met Purine Of S39-RVS (voorheen Rovista-S) lukt dit wel.

Goede tip, ik heb RVS coax die ik graag wilde gebruiken maar een hel is om te solderen... (Van mijn werk overgehouden (werd weggegooid na gebruik), rekvrije kabel en werd door een toeleverancier gemonteerd maar nooit in verdiept hoe).

[Bericht gewijzigd door r-p op dinsdag 19 november 2019 21:32:07 (14%)

Gasleidingen moeten met hardsoldeer (bvb Ag legeringen) aangelegd worden. Solderingen met tin zijn niet toegestaan.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Sine

Moderator

Dat heb ik anders nog nooit gezien, ook hier zijn ze gewoon met tin gesoldeerd.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 19 november 2019 23:01:19 (58%)

Ik zou ook niet weten waarom gasleidingen niet met tin gesoldeerd mogen worden. Ik heb ooit de GAVO bestudeerd, maar dit heb ik daarin niet gezien.

Zelf ben ik ook geen loodgieter. Mij is altijd gezegd dat voor gasleidingen hardsoldeer moet worden gebruikt.

Zie ook pag 13 van de bijlage.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https…

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

En heb ik het (in NL) dan goed of fout gedaan?

Recent op zoek geweest naar betreffende flat om mijn kinderen te laten zien waar papa en mama hadden gewoond, maar vermoedelijk is juist ons flatgebouw verdwenen, dus al heb ik het fout gedaan, de betreffende leiding is er niet meer.

[weer volledig offtopic]destijds een 170Ah accu met 230V~ inverter naar 3 hoog gezeuld en tijdens een lokale stroomstoring (TV signaal was er wel gewoon) lekker TV zitten kijken. Lijkt me een leuk gezicht, hele buurt zonder licht, 4 verdiepingen donker met één raam met een flikkerende TV erachter...)[/weer volledig offtopic]