Wat te doen bij een "vergane" stofkap van een Philips woofer?
Het betreft hier een AD10100/W4 waarvan de stofkap "dome?" geheel verbrokkeld is, en is losgelaten.
Moet ik hier een te verkrijgen "luchtdoorlatende" plaatsen, of een "dichte"? mij lijkt een "luchtdoorlatende" hier beter voor koeling van de luchtspleet tussen spreekspoel en magneet, maar omdat er ook "dichte" exemplaren te koop zijn graag uw advies en verklaring.
Een "dicht" exemplaar verstoort volgens mij de beweging/soepelheid van de conus, maar is dit verwaarloosbaar?
Alvast bedankt voor uw antwoord, met vriendelijke groet,
Bert
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wat bedoel je met 'stofkap'? De foamrand van de ophanging?
Als je genoeg geduld hebt is die prima zelf te vervangen...
Ze zijn allemaal 'dicht', alleen heb je rubberranden en foamranden. Als er foam in zit moet er ook weer foam terug in...
Ik bedoel dus niet de foamrand, is in dit geval een rubbere, maar de afsluiting van de spreekspoel; ook bedoeld voor het tegenhouden van vuil e.d. wat anders in de spleet tussen spreekspoel en magneet kan komen en aanlopen van e.e.a. kan veroorzaken.
De rubberen ophanging van de conus verkeert nog in prima staat.
Bert
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Waarschijnlijk bedoeld hij dit, de dome!
Ik denk dat een dichte beter is. (wat was het origineel?)
Als er ook maar een magnetisch vuiltje of stofdeeltje tussen de spreekspoel en de magneet komt is het gedaan met je speaker.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 24 november 2019 17:23:23 schreef Arco:
Wat bedoel je met 'stofkap'? De foamrand van de ophanging?
He, eindelijk een onderwerp waar Arco niet thuis is 
Ik zou denken dat een stofkap altijd dicht moet zijn, net als de ophanging (rubber/foam rand). De konus is tenslotte een soort zuiger die lucht moet verplaatsen. Een lek door een doorlatende stofkap lijkt me niet gunstig. Maar wellicht dat het toch in sommige gevallen wel moet, zou kunnen.
De afdekking is origineel van rubber gemaakt? Dan zou ik dat weer terug plaatsen. Er moet idd geen stof en erger rond de magneet en spreekspoel komen. Foto van deze Philips speaker hieronder (van het net gevist)
Wat de heer "vergeten" aandraagt is wat ik bedoel, en ik gaf al aan dat deze "dome" geheel verbrokkeld en losgelaten is.
Mijn vraag was dus of hier een "luchtdoorlatend" exemplaar geplaatst moet worden,(deze- en dichte zijn beiden verkrijgbaar! zie internet); een luchtdoorlatende versie maakt verbinding met de voor- en achterkant van de conus wat niet de bedoeling is, maar waarom zijn deze dan wel verkrijgbaar?
Bert
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
He, eindelijk een onderwerp waar Arco niet thuis is
Ik weet wel een en ander van luidsprekers (heb er tientallen gerefoamed), maar ik wist niet dat die conusdop een stofkap heette... 
(ik had ook nog nooit een kapotte 'stofkap' meegemaakt)
Origineel zit er een dichte op, die moet je dan ook weer terugzetten.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Stofkap is hoe zo'n ding heet in het Nederlands, mooi passend bij z'n functie. Ik ken alleen luchtdichte stofkappen, nooit van open varianten gehoord.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Stofkap is wel een heel algemene benaming, op mijn pick-up zit er ook een en die lijkt er echt niet op! 
Stof/vuil tegenhouden is niet de enige functie!
Een dichte dome (of stofkap zo je wilt) werkt ook een beetje als bewegingsdemper van de gehele conus, doordat er lucht "opgesloten" zit.
Een open luchtdoorlatende dome doet dat veel minder.
vergeten
Golden Member
flipflop
Arco
Special Member
Tja,
Waar vraag is, wordt iets gemaakt...
Er worden ook rubberranden gemaakt voor speakers waar foamranden op horen. Sommige audiofielen weten 't nu eenmaal beter als de fabrikant... 
Deze luidspreker is lang opgeslagen geweest, en komt uit een toen gebouwde akoustische box. Bij het uitpakken bleek nu dat de dome totaal vergaan/verpulverd was; bij het op internet kijken naar een vervanger kwam ik o.a. deze uitvoering tegen, vandaar mijn vraag.
Bij deze luchtdoorlatende uitvoering dacht ik o.a. aan een wellicht koelende werking voor de spreekspoel met zijn vaak heftige trillingen, daar bij een woofer gewoonlijk grotere vermogens nodig zijn; hierdoor ontstaat echter wel een weliswaar kleine verbinding ("kortsluiting") tussen de voor- en achterkant van de conus, wat niet wenselijk is, vooral niet bij een gesloten box.
Een dichte dome zal hier dus beter op zijn plaats zijn.
(maar de vraag blijft!)
Bert
Sommige speakers hebben linnen domes, anderen weer niet. Net hoe het ontwerp is, dus waarom is hij leverbaar?
Arco
Special Member
(maar de vraag blijft!)
Zoals gezegd: daar valt vaak geen (zinnig) antwoord op te geven...
Als een die-hard audiofiel denkt dat iets beter is, dan wil 'ie dat ook zo hebben... 
Zo worden er ook 4 houten rondjes (sjoelschijven...
) verkocht voor onder een pickup voor 260 dollar.
Zolang mensen dit soort bedragen daarvoor neer willen tellen zal een fabrikant 't graag willen maken...
Wat betreft die dome: zelfde plaatsen als origineel: fabrikant weet 't het beste...
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Mogelijk een lucht doorlatend DOME voor kast (box) ontluchting...voor het geluid lijkt mij de luchtdoorlatend DOME te gering effect te hebben.
De fabrikant heeft de luidspreker ontworpen en in een echo-vrije ruimte alle metingen gedaan. Afstralingsdiagram, resonantiefrequentie, vervorming en gevoeligheid gemeten. Een gebruiker kan bij gebleken defect niet meer doen dan het originele recept volgen en een geschikte weergever. Toen Philips dit type luidspreker ontwierp waren er nog geen subwoofers. Bas-midden-hoog resp. woofer-squawker-tweeter. rubberen stofkap vervanger erop lijmen. Linnen types stonden nooit in de specs voor deze bass
toen gebouwde akoustische box
Zit het originele Philips wisselfilter ook in de kast? Soms zit er een bipolaire elco op die na 50 jaar ook wel aan vervanging toe kan zijn. Meestal zitten ze in een blank aluminium busje.
edit: aangepast
flipflop
Op 24 november 2019 21:27:03 schreef Krelis Vonketrekker:
Mogelijk een lucht doorlatend DOME voor kast (box) ontluchting
Wat is het nut van kastontluchting?(???!!!!) En waarom typ je dome met hoofdletters?
Een luchtdoorlatende dome zal minder dempend effect hebben dan een dichte. Daardoor zal het rendement van de speaker iets hoger zijn.
Maar zoals anderen al hebben gezegd, vervangen door een identieke.
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Tegenwoordig worden speaker boxen op design gekocht, en de geluids- kwaliteit in de folder de hemel in geprezen, meer is niet nodig!
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Flipflop, een luchtdichte box, wordt een soort barometer, immers de luchtdruk om ons heen varieert, en als de zon op de box staat loopt de luchtdruk op, dat zoekt een uitweg.(via lucht doorlatend dome)
Kijk even bij MFB freaks. https://www.mfbfreaks.com/
Er staan wat foto's van die speaker op hun forum maar ik kan het niet goed zien of het rubber of stof is.
Anders zijn er daar vast wel een paar behulpzame mensen.
De speaker kwam uit een toen gebouwde zelfbouw-box, zonder ingebouwd filter.
Ik heb even gegoogeld met het Philips-speakernummer : 2422 257 41201
Hier vond ik alle gegevens waaronder dat hier een papieren dome wordt toegepast; dat zal het dan wel worden; hier zal dus ook wel een linnen versie toepasbaar zijn lijkt mij, daar deze wellicht iets steviger is.
Bert