Topic voorbereiden in afgeschermde modus

blackdog

Golden Member

Hi Heren/Dames forum Goden, :P

Een aantal topics die ik aanmaak op dit forum kosten veel tijd en ik ben al een paar keer bij het voorbereiden van een uitgebreid topic al mijn werk kwijt geraakt...

En ja, dat was geheel mijn eigen schuld, klant belt en ik heb ruimte nodig op mijn schermen en
dan kan het gebeuren dat ik twee uur werk kwijt ben, omdat ik de browser afsluit. |:(

Soms kan ik het een en ander redden door de "onlang afgesloten tabs" functie in de browser te gebruiken.
Maar de laatste twee keer dat dit gebeurde zat ik tegen een lege tab aan te kijken.

Dus, is er een mogelijkheid dat ik een topic wel kan publiseren maar dat hij nog niet zichtbaar is?
Dan kan ik het schrijven van dat topic over een aantal dagen uitspreiden en dat staat mijn werk veilig op de CO Server
en kan ik er in editen wanneer nodig en dat is eigenlijk altijd *grin*

Ik probeer de opmaak van een topic met b.v. fotos zo netjes mogelijk te doen en dat gaat niet goed in b.v. een tekstverwerker of een opmaak probgramma.
Tijdens het plakken van mijn werk naar CO kan ik dan weer beginnen met de opmaak netjes te maken, wordt ik niet gelukkig van
omdat het dan nog meer tijd kost.

Dus is er voor mij een mogelijkheid het topics klaar te zetten en later voor publiceren te kiezen?
Scheelt mij veel tijd, komen betere topics uit voort en voor jullie wordt het leesbaarder.

Dank,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat lijkt me een meer dan wenselijke uitbreiding, zeker voor lieden die het toch al moeilijk hebben met de taal, en zich toch al die moeite willen getroosten. Ze kunnen nooit genoeg worden tegemoetgekomen.

Bv. op wikipedia bestaat een dergelijke faciliteit, dat heet dan de "zandbak" oftewel "sandbox".

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Evarist

Golden Member

Ik doe het zo.
Als ik een ingewikkeld topic heb met links en foto's maak ik dat in Word. Niet vergeten op te slaan!
Als het klaar is zet ik het op CO met copy-paste.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
High met Henk

Special Member

Dus ipv posten een knop opslaan erbij maken..

Goed idee

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik ben nu een topic aan het voorbereiden over Chopper/AutoZero opamps.
Het zou voor mij erg makelijk zijn die extra functie er bij te hebben,
zodat ik nu niet de hele middag bezig ben en even van het zonnetje kan genieten al later weer verder kan,
zonder dat het topic in meerdere stukjes verdeeld wordt.

Ik wacht "geduldig" af. *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Voor Co komt het niet zo veel voor, maar langere teksten schijf ik gewoonlijk niet online maar in textEdit, ook ivm spellingscontrole e.d.
Met wat hotkey's kan dat vlot, zonder de muis aan te hoeven raken. textEdit slaat vanzelf op, maar als het gepubliceerd is gooi ik het altijd weg om verwarring te voorkomen.

2 uur werk aan het schrijven van een topic?! Past dat nog wel binnen het concept "forum"? Bovendien, je kunt de tekst prima eerst even in een txt bestandje typen en dan copy/paste naar je topic.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

2 uur werk aan het schrijven van een topic?! Past dat nog wel binnen het concept "forum"?

Wou je soms beweren dat "het concept forum" alleen maar goed is voor haastig gekrabbel? |:( Laat ons liever dankbaar zijn dat sommigen, Bram niet in het minst, zich zoveel tijd en moeite getroosten!

(ik zocht eigenlijk een "kanon"-emoticon, of iets met een middeleeuwse folterkamer - helaas niet beschikbaar)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 24 november 2019 12:23:51 schreef Evarist:
Als ik een ingewikkeld topic heb met links en foto's maak ik dat in Word. Niet vergeten op te slaan!
Als het klaar is zet ik het op CO met copy-paste.

Doe precies het zelfde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi,

Heren, Dames ook, ik weet zoals ik al heb aangegeven wat allemaal de mogelijkheden zijn om het één en ander anders te doen.
Ga er maar vanuit dat ik meerdere manieren heb geprobeerd om mij het werk te velichten.

Copy/Past is een drama voor de opmaak, natuurlijk gebruik ik C/P heel veel, maar op een andere manier als door jullie aangegeven,
ondermeer voor b.v. links van plaatjes en documenten in een topic.

Er staat een tekst document op een van mijn schermen en daar staan een aantal regels in naar veel gebruikte folders op mijn Servers.
De knoppen plaatje en/of bestand toevoegen van de Forum editor gebruik is dus maar weinig.

Je mag van een IT'er verwachten dat hij na vele jaren posten op diverse fora wel weet wat voor hem optimaal zou zijn. ;)

Flipflop
Que!
Je moest eens weten hoeveel tijd er in de stukjes zit die ik hier laat zien... dit is mijn manier om iets terug te doen voor de gemeenschap.

Algemeen
Het Forum zou er een stuk op vooruit gaan als mensen wat meer aandacht zouden gaan besteden wat ze hier posten en meer zouden gaan delen met hun medemens over waar ze mee bezich zijn dat op dit Forum past.
Ja dat kost tijd en zelfs af en toe geld, erg he... ;)

Verder is het voor mij ook prettig al ik niet achter mijn werkstation zit maar b.v. achter een van mijn laptops in een broodjes tent,
dat ik dan even kan editen in een nog niet gepubliceerd topic en/of de opmaak wat mooier te maken enz.

Maar laten we het hebben of de aanpassing mogelijk is, hoe iemand anders topics voorbereid of plaatst is niet zo van belang.
Daar we dan weer van die opmerkingen krijgen in de trant van:
Nou met MS Word 2013 gaat dat heel goed en de ander zegt dan weer, volgens mij gaat het veel beter met Eimacs enz enz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Notepad is meer dan genoeg inderdaad, de editor hier doet ook niet aan parsing.

Of dat ooit een forum fuctie gaat worden? Toegegeven, het kan handig zijn. Ik krabbel lange dingen inderdaad meestal in notepad, dat is een ctrl-c-v verwijderd van een posting.

Maar ik kan het ook in een afgeschermd forum deel doen, de enige keer dat ik dat gedaan heb is toen ik er samen met iemand anders aan moest kloppen.

Als ik een lang stuk moet typen en tussendoor wil opslaan pak ik ook even iets van Notepad/TextPad/etc erbij.

Daar zie je natuurlijk geen opmaak, maar dat zie je in het formulier op CO ook niet, dus wat is de meerwaarde? Of bedoel je dat je als je het op CO typt ook tussendoor nog op preview kan klikken? Want dat mis je dan inderdaad.

Ik zou zeggen: gebruik een tekst-editor waar je alvast wat opmaak in hebt (kopje dikgedrukt, foto tussen tags), en als je dan klaar bent dan copy-paste je hem naar CO en kijk je nog even met de preview of alles staat zoals je wilt. De laatste aanpassingen die je dan nog online moet doen is max 5 minuutjes.

Dit alles op CO inbouwen kan natuurlijk ook, en het zou een mooie toevoeging zijn. Maar daar zal een hoop werk in moeten en ik weet niet hoe hoog dat op de prioriteitenlijst zou moeten staan. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld meer behoefte aan een goede leesbaarheid (responsive design met fatsoenlijk zoom-gedrag) op kleinere schermen/mobiele devices, en dat staat ook al een hele tijd "op de todo".

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik zou dat ook niet verkeerd vinden. Mij overkomt vaak het zelfde als Bram. Ik heb geen taalprobleem (anders dan te veel woorden typen :-) ) maar ik type met 1 vinger en 1 hand. Met de andere hand hou ik mijn toetsenbord vast. Ik kan niet blind typen dus ik kijk naar mijn toetsenboord en soms blijk ik dan bv de hele tijd caps-lock aan te hebben. Dus ik ben vaak ook nog al lang aan het typen (15-30 minuten is geen uitzondering) Dan alles nog eens lezen en fouten eruit halen en als ik mijn toetsenbord weer eens laat vallen of de hond loopt er over als ik het even opzij leg kan ik vaak weer overnieuw beginnen.

Als ik weet dat het een lang verhaal wordt gebruik ik wel eens kladblok maar meestal weet ik dat niet van te voren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik juich deze functie zeker toe, maar ik vrees dat het teveel gevraagd is.

Gewoon wel leesbaar opslaan met een 'meer volgt...' is ook geen schande natuurlijk.

Overigens: welke oplossing dan ook, zelf een kopietje in je backup is ook fijn mocht CO ooit ter ziele gaan.

Een nog niet genoemd alternatief:

Deze add-on? (Of een betere, gebruik het zelf nog niet)

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/form-history-control/

Een uitbreiding om tekstformuliergegevens te bewaren, te bekijken en te beheren.

Deze plug-in slaat tekst op uit tekstvelden en editor velden terwijl u typt, zodat u nooit uw werk hoeft te verliezen wanneer het noodlot toeslaat. Herstel uw verloren werk na sessie time-outs, netwerkfouten, browser-crashes, stroomstoringen en andere zaken waar zojuist veel werk in hebt gestoken.

Op 24 november 2019 15:33:56 schreef fred101:
... maar ik type met 1 vinger en 1 hand. Met de andere hand hou ik mijn toetsenbord vast. Ik kan niet blind typen dus ik kijk naar mijn toetsenboord en soms blijk ik dan bv de hele tijd caps-lock aan te hebben. Dus ik ben vaak ook nog al lang aan het typen...

Een online cursus is vast gratis te vinden, als je echt heel langzaam typt dan heb je na 3 uurtjes oefenen al winst. Je hoeft ook niet meteen blind te starten als je je vingers maar goed neerzet.

De 'snelle ' 4 vingertyper heeft het vaak wat moeilijker om winst te behalen met 10 vingers. Zonde want je wint er echt bergen veel tijd mee.

Op 24 november 2019 12:41:34 schreef big_fat_mama:
Wou je soms beweren dat "het concept forum" alleen maar goed is voor haastig gekrabbel?

Wie zegt dat? Mijn opmerking ging over een epistel van 2 uur typen, niet over haastig gekrabbel. Ik vindt 2 uur best extreem. Die enorme lappen tekst lees ik nooit, maar daar mag een ander best anders over denken natuurlijk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Thevel

Golden Member

Op 24 november 2019 20:42:20 schreef K7Jz:
Een nog niet genoemd alternatief:

Deze add-on? (Of een betere, gebruik het zelf nog niet)

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/form-history-control/
[...]

Ik heb deze add-on inmiddels een aantal dagen geleden geïnstalleerd en werkt perfect, alle velden die je typt op een website worden keurig opgeslagen.
Tijdens het maken van dit bericht heb ik CO helemaal afgesloten, mijn laatst getypte tekst kon ik eenvoudig terug halen.
Werk dus perfect! (maar je moet wel met firefox werken) ;)

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bram,
Is het voor jou niet practischer om een apart machientje bij te zetten (bijvoorbeeld een ouwe laptop) voor je CO-werk? Kan je met een simpele handeling van het www afschakelen als je belangrijker werk het te doen ;)

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het zou idd een handige functie zijn. en eventueel een autosave modus eraan zodat getypte berichten automatische elke 5min op de CO server worden gesaved tot er een 'post' knop ingedrukt wordt.

heb vaak ook al lange texten zitten typen met ondertussen opzoekwerk erbij (niet alleen dit forum) en door in de tabbladen te zoeken vergeet ik vaak dat ik aan het typen was.
als ik dan niet eerst mijn opmaak kopieer voor ik op post druk, gebeurd het vaak dat mijn tekst verloren gaat omdat er teveel tijd is gekomen tussen het openen van een nieuw topic en het drukken op de post knop.

extra software installeren is een ramp omdat ik op teveel computers werk tegelijk. ik ben ook IT'er. thuis heb ik 4 pc's waar ik afwisselend op werk (de gewone laptop, de programmeer laptop, de mac en mijn desktop aangesloten op TV voor hogere resolutie werk).

ik heb alvast afgeleerd om tabbladen te sluiten, zo verlies ik al minder werk. nadeel is wel dan mijn thuis pc regelmatig crashed door het teveel aan tabbladen open. chrome heeft wel een goeie recovery methode zodat ik quasi nooit wat verlies.

op het werk is het erger. daar staan nu 7pc's draaiende op mijn bureau (en mijn bureau mag je groot nemen, dat zijn ondertussen al 2 bureaus en een tafel die ik in beslag neem.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 december 2019 01:00:07 schreef Thevel:
[...]Ik heb deze add-on inmiddels een aantal dagen geleden geïnstalleerd en werkt perfect, ...
Werk dus perfect! (maar je moet wel met firefox werken) ;)

Er zullen vast chrome varianten zijn.

Op 7 december 2019 06:44:57 schreef fcapri:
.....
op het werk is het erger. daar staan nu 7pc's draaiende op mijn bureau (en mijn bureau mag je groot nemen, dat zijn ondertussen al 2 bureaus en een tafel die ik in beslag neem.

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je met 11 (!!) verschillende systemen sowieso werk kwijtraakt als je niet iets handigs bedenkt. Er zijn tegenwoordig volgens mij password/bookmark/tab synchronisatie functies.
Toen ik thuis nog veel achter de PC zat deed ik een VNC naar huis, lekker overzichtelijk, geen prive gedoe op het kantoornetwerk. Vanaf de laptop thuis deed ik VNC naar de PC.

fred101

Golden Member

Op 24 november 2019 21:03:13 schreef K7Jz:
[...]

Een online cursus is vast gratis te vinden, als je echt heel langzaam typt dan heb je na 3 uurtjes oefenen al winst. Je hoeft ook niet meteen blind te starten als je je vingers maar goed neerzet.

De 'snelle ' 4 vingertyper heeft het vaak wat moeilijker om winst te behalen met 10 vingers. Zonde want je wint er echt bergen veel tijd mee.

Dan heb ik 3 handen nodig want mijn toetsenbord wil niet blijven zweven ;-) (ik lig terwijl ik type, de tijd dat ik kan zitten heb ik nodig om te werken) Maar de meeste tijd zit in denken en/of dingen opzoeken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 7 december 2019 10:05:34 schreef K7Jz:

Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je met 11 (!!) verschillende systemen sowieso werk kwijtraakt als je niet iets handigs bedenkt. Er zijn tegenwoordig volgens mij password/bookmark/tab synchronisatie functies.
Toen ik thuis nog veel achter de PC zat deed ik een VNC naar huis, lekker overzichtelijk, geen prive gedoe op het kantoornetwerk. Vanaf de laptop thuis deed ik VNC naar de PC.

helaas die systemen op het werk zijn volledig gescheiden van internet of andere computersystemen. het draait allemaal in zijn eigen netwerk.
ik gebruik er 6 om mee op CO te komen (laptop thuis, de kleine laptop, de mac als ik op verplaatsing werk, de desktop aan TV voor groter werk, de 'normale' bureautica pc op het werk met heavy firewall en de 'open' pc op het werk via pubnet verbinding.
surfen van gsm/tablets doe ik niet meer.

ik haalde de werklokatie aan omdat een 'extra' pc erbij zetten voor CO geen oplossing meer is voor mij.
ik verdeel de verschillende pc's daar nu al over 4 schermen en keyboards om het nog wat overzichtelijk te houden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Kruimel

Golden Member

Op 7 december 2019 01:00:07 schreef Thevel:
[...]Ik heb deze add-on inmiddels een aantal dagen geleden geïnstalleerd en werkt perfect, alle velden die je typt op een website worden keurig opgeslagen.
Tijdens het maken van dit bericht heb ik CO helemaal afgesloten, mijn laatst getypte tekst kon ik eenvoudig terug halen.
Werk dus perfect! (maar je moet wel met firefox werken) ;)

Heb je daar een add-in voor nodig? Meestal komt de getypte tekst bij mij (in Firefox) wel terug als ik een gesloten tab heropen (maar volgens mij niet als ik Firefox herstart). Eerlijk is eerlijk, ik ben mijn aandeel van tekst verloren door tabs/browsers/computers per ongeluk af te sluiten, maar voor reacties op anderen begin ik vaak simpel, en edit ik de post om detail toe te voegen, en dan verlies je relatief minder werk bij een foutje. Openingsposts neig ik nog wel in Notepad te maken, want daarvan wil ik dat die in één keer goed zijn bij publicatie.

Ik snap blackdogs punt wel, dat je zelf geen 2 uur steekt in het maken van een post vind ik geen argument tegen zo een feature om eerlijk te zijn. Als je een inhoudelijke post wil doen die voor anderen van meerwaarde is dan is het toevoegen van kwalitatieve links en beelden best belangrijk, en dat kan best tijd kosten. Dat sommige posts van blackdog 2 uur kosten om te maken geloof ik wel, zo een beeldrapport kost serieus tijd om te maken! Ik heb ooit een relatief kort topic gemaakt over de reparatie van een versterker, maar als je alle handelingen die je doet wil fotograferen en verklaren ben je best bezig. Het moeten herdoen van een lange post is dan onder de meest frustrerende dingen.

Op dit moment voel ik me niet op de plek om de moderatoren te vragen om kostenloos een nieuwe feature als dit voor mijn eigen gemak toe te voegen, want volgens mij kruipt daar ook de nodige tijd in. Dit is misschien een gepaster moment om ze te bedanken om het forum met een bruikbare en redelijk complete functionaliteit hebben gebouwd en onderhouden voor de tijd dat ze het deden. Bij dezen: bedankt! :)

maartenbakker

Golden Member

Dat hoeft niet kostenloos; daar is een donatiemogelijkheid voor ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Enige wat ik heel handig zou vinden is als het edit window bij beantwoorden een stuk breder zou zijn.
Vooral bij sourcecode wordt 't al gauw een bende omdat je niet kunt zien of alles netjes is uitgelijnd als 't over 2 regels is verdeeld.

(je moet dan steeds een preview doen, wat aanpassen, weer preview...  Vooral sourcecode met tabs erin is lastig. )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com