Op 23 december 2019 10:53:01 schreef grotedikken:
[...]Ik heb ook uitsluitend openingsuren opgezocht en daarbij zelf geen enkeldetail over mezelf vrijgegeven.

Als je dat niet wil, dan moet je een incognito / InPrivate browser sessie gebruiken.
Iedere browser heeft een dergelijke optie: in Chrome heet dat incognito, in Edge heet het InPrivate, in FireFox heet het een Private window, enz.

Dat zijn alle oude cookies onbereikbaar voor de webserver en nieuwe cookies worden gewist als je de sessie afsluit.

Dan blijven er nog wel wat andere tracking opties over, maar de meeste zijn dan wel de nek omgedraaid.

maar de meeste zijn dan wel de nek omgedraaid.

Ik denk dat je dat moet formuleren als 'de makkelijkste zijn...'. Er zijn er nog zat over.

Ik neem aan dat zo'n beetje elke internet gebruiker dit wel kent - op z'n minst zou moeten kennen. Vooral die fingerprinting is interessant. 1x fingerprint matchen aan adres. Klaar.

Joopv, ook in incognito / InPrivate kan de browser nog steeds locatie service gebruiken.

je moet het mogelijk opnieuw toestaan, maar incognito geeft Panos.be exact hetzelfde kaartje als normaal.

Tegenlicht heeft er ook een interessante aflevering over:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2019-2020/…

Nu gaat het nog over plat geld verdienen.

Maar wat als het evolueert naar: 'jij bent een rare want je data-profiel wijkt af van wat we verwachten of algemeen aanvaard is'.

Dan wordt je er uitgepikt en mag je het gaan uitleggen.

Het vervelende is dat er geen uitgang is. Kies je er voor om er zo weinig mogelijk aan mee te doen dan wijk je ook af.

Het vervelende is dat er geen uitgang is. Kies je er voor om er zo weinig mogelijk aan mee te doen dan wijk je ook af.

Dat zie je nu al met mensen die om welke vage reden dan ook nog naar de USA willen. ff neuzen op wat je op social media doet.
Hoe bedoelt U? Geen veesboek account?

En we doen er allemaal vrolijk aan mee. Op een enkele uitzondering na. En nu verwondert iemand zich er opeens over. Terwijl het jaaaaaaaaaaaaren de pers haalt.

@GD heeft wel wifi die ooit een keer aan heeft gestaan. Als die Google Maps auto een keer langs is geweest heeft die voor altijd je locatie opgeslagen. En dat is nauwkeurig en beter dan 20m. Btw de politie kan een GSM binnen een paar meter lokaliseren met een IMSI scanner. Die doet of die een BTS is en vervolgens zie ie aan de signaalsterkte precies op welke verdieping of tuinhuisje het target is. Verdachte computers kunnen op rootlevel worden bekeken door de politie. Die hebben zero day software. Met een draadloze telefoon met GPS is de locatie ook bekend. Terug in de tijd gaan toen alles nog mooi en gezellig was kan niet meer. Big brother is watching you.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (25%)]

IP adressen, die zijn belangrijk voor het IP protocol, maar het MAC adres is wat ons de das omdoet. Ieder toestel dat aan het netwerk hangt heeft een uniek MAC adres. Het Ip adres kan dan wel dynamisch toegekend worden, maar je MAC adres wijzigt niet (sommige netwerkapparaten laten toe om het MAC adres te wijzigen)

Als je echt stout bent, moet je je netwerkkaart in de pc vervangen. Met je telefoon moet je dan niet alleen je SIM kaart verwijderen/vernietigen, maar je hele telefoon. Maar ja, dan word het wat moeilijk om in kontakt te blijven met familie, vrienden, collegas...

Groetjes,
eSe

Op 23 december 2019 07:43:45 schreef fcapri:
google koppelt devices aan elkaar.
mijn gsm weet waar ik ben, aangezien mijn pc dezelfde Gmail gebruikt, weet die dat ook.
ook al zit ik in de middel of nowhere zonder gps chip, als er internet op dat toestel staat, kan die met de aanwezige wifi signalen (ook al connecteer je er niet op) ook al weten waar je u bevind.
heb dat al proberen misbruiken door mijn access point dezelfde gegevens te geven als die op het werk , maar zo werkt het alvast niet

mijn auto radio weet ook direct waar ik ben door zijn gps, en aangezien die google maps heeft, met dezelfde google account....
ik kan thuis op de pc een adres zoeken op google.
in de namiddag ga ik naar de auto, open google maps, druk op bestemming en zie dat laatst gezocht adres ook gewoon als laatste in de lijst staan

Hoe doe jij dat met je moderne auto, waarvan de management computer ook van internet gebruik maakt? :(

In "the middle of nowhere " ontvang ik noch WiFi, noch G4/G5

Op 23 december 2019 11:34:44 schreef Progger:
- je hebt mijn vraag niet beantwoord. je hoeft niet met WiFi verbonden te zijn. de vraag is of er WiFi in je PC zit?
- ik snap dat je geen GSM gebruikt om te internetten. maar heb je wel of geen GSM met android erop?
- Panos gebruikt kaarten van Google, en Google vraagt de locatie aan je browser. jouw browser (ook bijv Firefox) vraagt de locatie aan via de servers van Google.

hier staat een duidelijke uitleg:
https://support.mozilla.org/nl/kb/deelt-firefox-mijn-locatie-websites#…

Je hebt gelijk.
Ik heb het nogmaals geprobeerd. Zonder locatietoestemming geven ze als locatie op de kaart het hoofdkantoor van de provider aan.
als ik toestem voor lokatie, komen ze ergens random in mijn wijk terecht.
Schakel ik de wifi in, dan wordt mijn locatie tot op enkele huisnummers na correct weergegeven. Ook als ik dan internet via de vaste kabel.
Ik dacht adat mijn wifi automatisch uitgeschakeld was als er een ethernet aan de pc hangt.
En zelfs dan, het is een verbinding tussen de PC en de modem, en versleuteld met WPA. Ik begrijp niet hoe een willekeurige site daar dan info kan uit peuteren en hoe zo'n wifi die tenslotte maar een zenderontvanger link tussen twee apparaten met een reikwidjte van 20 m een nagenoeg correcte positie kan weergeven. Daar zit toch geen GPS functionaliteit in?

Op 23 december 2019 13:11:37 schreef eSe:
IP adressen, die zijn belangrijk voor het IP protocol, maar het MAC adres is wat ons de das omdoet. Ieder toestel dat aan het netwerk hangt heeft een uniek MAC adres. Het Ip adres kan dan wel dynamisch toegekend worden, maar je MAC adres wijzigt niet (sommige netwerkapparaten laten toe om het MAC adres te wijzigen)

Als je echt stout bent, moet je je netwerkkaart in de pc vervangen. Met je telefoon moet je dan niet alleen je SIM kaart verwijderen/vernietigen, maar je hele telefoon. Maar ja, dan word het wat moeilijk om in kontakt te blijven met familie, vrienden, collegas...

Groetjes,
eSe

Toen we hier de pilot hadden van Internet over de kabel met 50 personen konden mekaar ook laten crashen daar zaten er paar bij die hun eigen Linux tooltjes bouwden. Een had zelfs een TCP/IP stack gebouwd.
Hing in beetje af in welk segment je zat. Later werd het dichtgetimmerd door Euronet, die had er meer verstand van dan die kabeljongens.

Een crash test ging dan.
a. Even een crash doen?
b. OK
a. Je MAC is 00000000000?
b. Nee
a.Ik zie het andere netwerkkaart erin gestopt...
b. klopt
a.Ok

Vervolgens crashed de computer met XP erop.

Einde jaar werden de grote Zenith kabelmodems door de COM21 vervangen en was het niet langer een gratis pilot maar een abo.
In den beginne had men ook last van instraling op de coaxmantels op de retour. Vele malen werden nivo's gemeten en bijgeregeld in de straatkasten. Je kan het MAC address ook spoofen. Hardcoded MAC addressen zijn te wijzigen.
Maar geen CO onderwerp :-)

Ow. ok. Ik ging er vanuit dat iemand zoals jij DAT wel zou weten... Site vraag taan je browser 'waar zit jij?'. Browser geeft antwoord. Dan niet verbaasd zijn dat de site weet waar je zit.

Die wifi doet alleen maar ontvangst. Choogel heeft met z'n straatkijk niet alleen foto's gemaakt, maar ook meteen ff gekeken welke accespoints zich adverteerden in het voorbij rijden (en wellicht ook met welke signaal sterkte). Als jouw PC meldt wat-ie ontvangt, is de locatie redelijk bekend.

Het leuke is ook dat wanneer maar genoeg mensen dat doen (en dat lukt, want de gemiddelde smartfoon gebruiker is danwel niet in staat om de boel gewoon uit te zetten, danwel het interesseert 'm niet - en iedereen moet tegenwoordig zo'n ding hebben). Bij het voorbij lopen, zal het ding choogel dus melden 'ik heb deze access points'. Mooi, ik weet waar je bent... Maar hey, je hebt dit AP ook. Die ken ik nog niet. Die moet daar dus ook in de buurt zitten. Doe dat 10x en je weet ook vrij nauwkeurig waar de nieuwe zit. Dus het is zelf-lerend en zelf-onderhoudend in deze vorm. De oude zullen wel verdwijnen als ze lang genoeg niet 'gezien' worden.

Hardcoded MAC addressen zijn te wijzigen.
Maar geen CO onderwerp :-)

Ik heb wel eens met een Maxim 8051 core met een shitload aan I/O interfaces erop zitten spelen. Ook ethernet. Of bij startup ff zelf het MAC address wilde setten. Hoezo niet instelbaar? :+

[Bericht gewijzigd door EricP op (11%)]

Op 23 december 2019 16:13:06 schreef grotedikken:

En zelfs dan, het is een verbinding tussen de PC en de modem, en versleuteld met WPA. Ik begrijp niet hoe een willekeurige site daar dan info kan uit peuteren ...

zoals ik eerder aangaf (en ook op de firefox website staat):

jouw browser (firefox/chrome) geven enkel door aan google locatie server "ik zie netwerk pietje en jantje" (Dit kan het netwerk zijn waarmee je verbonden bent, maar dit kan ieder netwerk zijn binnen bereik).
Google weet door streetview en mogelijk door andrdoid gebruikers WAAR netwerk pietje zich bevind.

google vertelt dit aan firefox, firefox vertelt dit aan Panos.be en die zet een vlaggetje op de kaart (van Google :+ )

Op 23 december 2019 16:51:32 schreef EricP:

[...]Ik heb wel eens met een Maxim 8051 core met een shitload aan I/O interfaces erop zitten spelen. Ook ethernet. Of bij startup ff zelf het MAC address wilde setten. Hoezo niet instelbaar? :+

Bij de oude HP UX bakken, daar zat in een file (dacht HP100base.conf of zoiets) het mac adres ingevuld. en dat overuled het ingebakken mac adres van de netwerkkaart.
paar keer problemen gehad dat we een image hadden genomen (ignite) en die teruggezet op een andere pc via het netwerk.
en we kregen een hoop ellende. bleken die beide hetzelfde mac adress te hebben gekregen (omdat het file ook gekopieerd werd) en de router ging in de war met zijn routering.

quasi elke router/accespoint tegenwoordig is in staat zijn ingaande mac adres te veranderen naar het pc mac adress die op lan poort 1 zit, om zo een provider te misleiden (die ziet nog altijd die ene pc geconnecteerd terwijl er een heel netwerk aan pc's kan achter zitten).

in windows en linux heb je ook tooltjes om mac adress te veranderen, maar dit is dan enkel in de software (bv 'mac shift'). het fysieke ingebakken mac adress van de netwerkkaart is nog altijd ongewijzigd. paar keer al mee gespeelt om het netwerk te misleiden. netwerk wordt enkel toegelaten aan gekende mac adressen. ff een printer mac in mijn laptop en hup, het netwerk op)

als je op android draait, mag je afzetten wat je wil, google blijft je volgen.
en dat is schoon te zien op de weg. als een paar autos met android toestellen trager gaat rijden, zie je op google maps dat er vertraging op die baan zit. en al die toestellen zien natuurlijk ook alle wifi routers onderweg, zoals ericp al aanhaalt, geven die updates aan google.

ik heb in china rondgelopen op een plein en nam een foto. kreeg ik ineens een popup op de telefoon waarin google vraagt om deze foto te gebruiken omdat ze nog geen beelden hadden van die lokatie.
dus google kijkt CONTINUE mee op je telefoon, zelf bij elke foto dat je neemt, zijn ze al op de hoogte. haal dat er maar eens uit

deze week namelijk nog een update gehad dat mijn foto al meer dan 3000 keer is bekeken
https://www.google.com/maps/contrib/110259974646061667182/photos

dat allemaal afzetten: kan niet, dat zit volledig in het OS ingebakken.
ofwel leer je ermee leven, ofwel laat je de toestellen maar thuis in een schoendoos vol alu folie

Op 23 december 2019 13:11:37 schreef eSe:

Groetjes,
eSe

Als je vaste internet toegang hebt via een NAT router (wat vrijwel iedereen in Nederland in huis en op z’n werk doet) dan is aan de buitenwereld niets te zien van de mac-adressen en ip adressen die binnen in het netwerk worden gebruikt. Het mac-adres wordt tussen nodes binnen hetzelfde netwerk gebruikt, dus bijvoorbeeld tussen twee pc’s je pc en een netwerkswitch of een laptop en je WiFi accesspoint.

En zoals al vermeld is een mac-adres te “wijzigen” dus daar kun je iemand niet zomaar mee identificeren.

Op 23 december 2019 16:51:32 schreef EricP:
Ik heb wel eens met een Maxim 8051 core met een shitload aan I/O interfaces erop zitten spelen. Ook ethernet. Of bij startup ff zelf het MAC address wilde setten. Hoezo niet instelbaar? :+

Vrijwel alle ethernet chips werken zo. Je wordt geacht zelf ergens in een eeprom o.i.d. dat macadres toe te kennen en op te slaan. De ethernet chip biedt vaak ook mogelijkheden om zo'n eeprommetje aan te sluiten. Kijk op een willekeurige ethernet kaart en je ziet hier drie 8pins chips. 1 daarvan is de SPI- of I2C eeprom met het mac-adres. De driver dient dat uit te lezen en in de chip te zetten.

Op 23 december 2019 17:48:41 schreef fcapri:
[...]
ik heb in china rondgelopen op een plein en nam een foto. kreeg ik ineens een popup op de telefoon waarin google vraagt om deze foto te gebruiken omdat ze nog geen beelden hadden van die lokatie.
dus google kijkt CONTINUE mee op je telefoon, zelf bij elke foto dat je neemt, zijn ze al op de hoogte. haal dat er maar eens uit

deze week namelijk nog een update gehad dat mijn foto al meer dan 3000 keer is bekeken
https://www.google.com/maps/contrib/110259974646061667182/photos

dat allemaal afzetten: kan niet, dat zit volledig in het OS ingebakken.
ofwel leer je ermee leven, ofwel laat je de toestellen maar thuis in een schoendoos vol alu folie

Die zaken kun je wel degelijk allemaal afzetten. Location tagging voor de fotobestanden in de camera app, location instellingen onder settings / connections.
Als jij er voor kiest om locatie attributen aan te zetten op je foto's en vervolgens die in de cloud opslaat, en je hebt toestemming gegeven aan de cloud provider om die foto's te publiceren dan heb je dat toch allemaal aan jezelf te danken?

In Android foontjes zit vaak een MAC randomizer
https://source.android.com/devices/tech/connect/wifi-mac-randomization
Dat maakt het wat moeilijker om de boel te hacken ect.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (19%)]

Op 23 december 2019 02:16:04 schreef Hubie:
Tja,met een driehoekskmeting van GSM antennemasten is iedereen te volgen die een telefoon op zak heeft.
Ook geboefte en ander tuig.
Ook onschuldige burgers.
Om in een plaggenhut op de Drentse hei te gaan zitten zonder enige vorm van communicatie is ook weer zo wat. ;-)
Als je door de koopgoot in Rotjeknor wandelt en je WiFi op je smartphone staat aan volgen ze je ook,ze turven zelfs de tijd hoelang je in een
etalage staat te koekeloeren.

Sterker nog, ze gebruiken het om een winkel in te richten

Mijn ervaring, internetten via de wifi op schip, lokatie volgens google Thorshaven.
Fysieke locatie, Odense.
Terugschakelen op data, locatie Odense binnen een halve seconde.
Dat was even snel 'Beam me up' zeg maar. (paar duizend km)
De wifi weer aan en ik zat weer in Thorshaven.

Ergo, ze kijken naar IP.

Op 23 december 2019 21:52:48 schreef joopv:
[...]

Die zaken kun je wel degelijk allemaal afzetten. Location tagging voor de fotobestanden in de camera app, location instellingen onder settings / connections.
Als jij er voor kiest om locatie attributen aan te zetten op je foto's en vervolgens die in de cloud opslaat, en je hebt toestemming gegeven aan de cloud provider om die foto's te publiceren dan heb je dat toch allemaal aan jezelf te danken?

GPS tag staat af op fotos, ik sla NIKS op in de cloud, allemaal op SD card. gsm doet ook geen backup toestanden van de telefoon en dergelijke

die ene foto heb ik nu laten publiceren omdat ik wou weten wat het allemaal doet.
dus al staan al die settings af, toch volgde google mij

Google zit in de advertentiebusiness. En waar je vroeger (voor google) voor getoonde advertenties moest betalen, is dat met google veranderd in "per click". Dus nu is het ineens in google's belang om jou advertentie te laten zien aan groepen mensen die niet 0.1 maar 1% kans hebben om op die advertentie te clicken.

Als ze zien dat mijn browser gezocht heeft naar "kruidvat" of daar op de site is geweest, dan hebben "kruidvat" advertenties ineens een grotere kans-van-slagen bij mij en zullen ze die met een grotere kans tonen.

Eigenlijk is dat hetzelfde wat CO doet. Eleshop en Print Service Dordrecht zie ik vooral hier omdat ze hier meer kans hebben om een klant te treffen. :-)

ok, google discrimineert nog per persoon, dat gaat iets verder.

En de CO site genereert minder clicks dan Google. CO is nu volgens die site dik $15k 'waard' https://www.worthofweb.com/website-value/circuitsonline.net/ Ter vergelijk een commerciele website zoals Tweakers doet nu $31,570,000 volgens dezelfde site.

Dat hele google is een groot meshed netwerk van Mac adressen. Ze kennen de hele topology. Ze weten waar je bent, wat je doet, wat je eet, wat je denkt. Don't worry.

O ja, mijn locatie:
Zit er klein beetje naast, maar niet veel. The good old Silicon Valley.

TonHek

P.s. Als ik jullie niet meer zie, alvast prettige dagen, en vooral een goede gezondheid toegewenst

Volgens mij ligt de geo locatie van het EEV blog al uren plat wellicht door de helse branden in down-under?

www.eevblog.com 502 Bad Gateway

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (23%)]