sailservo

hoi allemaal, eerst een goed 2020.

ik heb een https://www.hobbyelectronica.nl/product/mg996r-digital-servo-360-grade… servo en die draait continu naar l- of naar r. Om te kunnen zeilen met en rc boot, en de lijnen te kunnen bedienen, heb ik een servo nodig die 360 graden draait( vandaar de gekochte servo) maar een die maar 3slagen r-of 3 slagen l doet. hoe kan ik dit bereiken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je kunt met een paar tandwielen een 1:3 overbrenging maken waardoor die ene rotatie van de servo wordt omgezet naar 3 slagen. Je verlies wel 2/3 van de kracht, maar misschien kom je daar mee weg.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2020 11:45:36 schreef sparkplug:
hoi allemaal, eerst een goed 2020.

Dank je wel. Het zelfde van deze kant. :)

Om te kunnen zeilen met en rc boot, en de lijnen te kunnen bedienen, heb ik een servo nodig die 360 graden draait( vandaar de gekochte servo) maar een die maar 3slagen r-of 3 slagen l doet. hoe kan ik dit bereiken.

Dit klinkt nogal tegenstrijdig, of ik moet het verkeerd lezen. Aan de ene kant zeg je dat je een servo nodig hebt die 360 graden kan draaien, maar je hebt er liever een die drie slagen naar links en rechts doet.

Als een servo mechanisch begrenst is op een slag van 360 graden kun je daar weinig aan doen, tenzij je de mechanische begrenzing eruit sloopt en er bijv. een vijf of tien slagen potmeter in zet, maar dat is een heel gedoe, tenzij je het leuk vindt om te doen natuurlijk.

Hier heb je nog een artikel over servo's, misschien kun je hier iets mee.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

Je kunt het ook nog zo doen, staat onderaan de pagina. Je moet dan de potmeter vervangen door twee weerstanden en de mechanische eindstop verwijderen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/2

En als je dat allemaal niet ziet zitten, kun je het beste het advies van Arco opvolgen en gewoon een zeilwinch kopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, hij heeft een servo nodig die 1080 graden kan draaien.

Een servo die 360 graden kan draaien is een "rare term" als je het technisch bekijkt, maar daarmee wordt een servo bedoeld die onbegrenst is en dus oneindig door kan blijven draaien...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2020 13:49:50 schreef rew:
Lambiek, hij heeft een servo nodig die 1080 graden kan draaien.

Ik dacht al dat ik het verkeerd las. :)

...., maar daarmee wordt een servo bedoeld die onbegrenst is en dus oneindig door kan blijven draaien...

Dat kan hij makkelijk maken zoals het beschreven is in het artikel. En als de TS dat niet ziet zitten moet hij een zeilwinch kopen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

oke dit snap ik nog wel, maar hoe krijg ik dan het signaal van de zender bij de servo, of printje?

Arco

Special Member

maar hoe krijg ik dan het signaal van de zender bij de servo, of printje?

Met een ontvanger?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

TS, kun je je boot uberhaupt al besturen op afstand? Of heb je alleen nog maar een servo?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb een Futaba 6 kanaals zender, en een vier kanaals ontvanger. op de ontvanger kan ik ingang 1-2-4 gebruiken ingang 3 is normaal voor de motor van b.v. een vliegtuig. ik gebruik ook een esc/bec. situatie i als volgt;

accu => esc/bec => ontvanger => servo(2x) 1 voor roer en een voor sailwinch.

Ok, maar wat is het probleem dan? Servo zit zoals altijd op de ontvanger.

ps, die motor kan ook prima op een andere kanaal hoor. Je geeft dan gas met een andere richting van je sticks. Of dat handig is is een tweede.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 5 januari 2020 14:14:43 (50%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Hoe groot is die zeilboot? Voor boten tot één meter is het veel fijner om een normale servo te verlengen en daar de schoten mee te bedienen. Je moet dan wel een kanaal gebruiken waarvan de knuppel niet naar neutraal springt.

Lambiek

Special Member

Op 5 januari 2020 14:09:05 schreef sparkplug:
Ik heb een Futaba 6 kanaals zender, en een vier kanaals ontvanger.

Als de frequentie van zender en ontvanger "en van het zelfde merk" het zelfde is moet dat toch gaan.

op de ontvanger kan ik ingang 1-2-4 gebruiken ingang 3 is normaal voor de motor van b.v. een vliegtuig. ik gebruik ook een esc/bec.

Maakt niet uit welk kanaal je gebruikt.

Maar het mooiste zou zijn een twee of vier kanaals zender ontvanger, een set die bij elkaar hoort.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.