7-segment display

ik zou een 7-segment display willen gebruiken voor een uitlezing over mijn ntc heeft ieman hier ideen over? over de IC die ik daarvoor kan gebruiken. µ

Ik had gedacht eerst aan een ADC dan een dan aan een binair /abc code omvormer maar weet daar het nummer niet van en dan de 7447 voor de displays bestaan er makelijkere oplossingen? tis voor een maximum van 80 graden dus moet met 2 displays zijn.

Alvast bedankt Michael

free_electron

Silicon Member

je kan dit zonder a/d ook.
gebruik die ntc om een oscillator frequentie in te stellen.

je krijgt dan een temperatuur afhankelijke frequentie. die meet je ( met bijvoorbeeld 2 teller van type 7490 en toon je via 7447 op 2 displaykes )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb al gezocht op die mogelijkheid van de tellers maar ik snap het systeem niet erg goed kan je wat duidelijker zijn met een voorbeeldschema ofzo

Michael

Amateur19

Overleden

Een 7490 is een teller met een klok ingang.
Als je een oscilator bouwd waabij een weerstand in de schakeling mede de frequentie bepaald, dan kan je daar een NTC voor in de plaats zetten, wel of niet met een potmeter om te ijken in serie.
Het BCD signaal wat er uit de 7490 komt biedt je dan aan op de BCD ingang van een 7447 en daar sluit je dan weer je displays op aan.

Als je dan bij laten we zeggen 20o Celsius hem zo weet af te stellen dat je display dan 20 zegt heb je je temp. meter.

:):)

De aansluitingen van de IC staan in de database op deze site.

GR Richard

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Wat ik niet begrijp, is een teller telt dus dan gaat die uitlezing constant verlopen of zo iets? een teller telt. Of is er iets aan die teller dat ik nog niet weet?
En ik hb al gekeken naar die datasheet maar snap niet voorwat die r91 en r92 en r01 en r02 dienen

kan iemand mij dus iets meer uitleg geven wat ik met die teller moet doen en hoe ik die restten moet gebrijken

danku michael

Heb je ervaring met controllers?
Zo ja, neem er 1tje met een A/D-gang en 7 20mA uitgangen.
klaar.

Op 24 maart 2005 16:25:19 schreef DIY:
Heb je ervaring met controllers?
Zo ja, neem er 1tje met een A/D-gang en 7 20mA uitgangen.
klaar.

+2 uitgangen voor het selecteren van het display

A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl

2 display's, dus 1 bit (met 2 mogelijkheden, 0 en 1.

Verder moet je de uitgangen latchen tussen 2 tellingen waardoor op het display niet alle tussenliggende tellerstanden te zien zijn.

Problems do not concern me. I want solutions, not excuses!