P1 Slimme Meter ESPeasy, rechtstreeks uit de meter

Hoi,
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het uitlezen van mijn slimme meter. Deze info stuur ik door naar mijn Domoticz server. Eerst via een Raspberry met SER2NET, toen met een ESP8266. Die laatste moest eerst nog extern gevoed worden omdat de meter onvoldoende stroom uitgeeft om via een LDO te voeden.

In mijn nieuwe ontwerpje heb ik een buck in gezet, met goede hoop dat dit nu rechtstreeks uit de meter gevoed kan worden.

Vanavond mooi de tijd gehad om de zaak te testen en dit blijkt te werken.

De data gaat mooi naar de server via ESPeasy, zonder dat dit dingetje nog extern gevoed moet worden.

Zitten twee slordigheidjes in het design, dus misschien ga ik die nog even oplossen in een volgende PCB. Zijn er misschien mensen die hier interesse in hebben? Ik heb nog wat over. Soldeerwerk is wel een beetje gepriegel...

Mooi systeem! Alleen pas wel op met wat de netbeheerder hier van vind.. Ik zie zelf geen probleem maar je weet het nooit.

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Ik heb met het design rekening gehouden met de Dutch Smart Meter Requirements van Netbeheer Nederland. Als het goed is valt die binnen die specs. Ik zie dus ook geen probleem ;)

Dan is het vast goed. Nogmaals, leuk systeem. Wat doe je met de informatie?

Als de stroom er niet doorheen gaat, gaat het er wel omheen.

Met de informatie doe ik niet bizar veel. Domoticz verzameld het en maakt er leuke grafiekjes van als ik dat wil. Onze zonnepanelen hebben geen mogelijkheid tot uitlezen, maar via Domoticz kan ik wel zien als we terugleveren. Noem het 'bewustwording'.

Zitten twee slordigheidjes in het design, dus misschien ga ik die nog even oplossen in een volgende PCB. Zijn er misschien mensen die hier interesse in hebben? Ik heb nog wat over. Soldeerwerk is wel een beetje gepriegel

Zeker!! Heb ook zelf printje gemaakt maar met perfboard en externe voeding. Kan je het signaal van de P1 meter ook inverteren en de datalijn via een pullup hoog maken?

Ja, het signaal wordt met een fet omgegooid. Data request lijn wordt ook hoog gemaakt. Kabeltje is eigenlijk een-op-een. Ik zal later vandaag even het schema posten.

mel

Golden Member

Op 23 januari 2020 21:07:10 schreef Mrtn1988:
Hoi,
Ik ben een tijdje geleden begonnen met het uitlezen van mijn slimme meter. Deze info stuur ik door naar mijn Domoticz server. Eerst via een Raspberry met SER2NET, toen met een ESP8266. Die laatste moest eerst nog extern gevoed worden omdat de meter onvoldoende stroom uitgeeft om via een LDO te voeden.

[bijlage]

In mijn nieuwe ontwerpje heb ik een buck in gezet, met goede hoop dat dit nu rechtstreeks uit de meter gevoed kan worden.

[bijlage]

Vanavond mooi de tijd gehad om de zaak te testen en dit blijkt te werken.

[bijlage]

De data gaat mooi naar de server via ESPeasy, zonder dat dit dingetje nog extern gevoed moet worden.

Zitten twee slordigheidjes in het design, dus misschien ga ik die nog even oplossen in een volgende PCB. Zijn er misschien mensen die hier interesse in hebben? Ik heb nog wat over. Soldeerwerk is wel een beetje gepriegel...

Hoezo extern?
Die meteruitgang moet ALTIJD extern van spanning worden voorzien.
Voor zover ik weet is de uitgang P1 galvanisch gescheiden.
je moet 2 draadjes gebruiken, gnd, data uit, en een draad waar 5 volt op moet worden gezet om de data te "enabelen".
Dus totaal 3 draadjes, dit kan gewoon met een modulair telefoonsnoer..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 januari 2020 08:22:52 schreef mel:
[...]Hoezo extern?
Die meteruitgang moet ALTIJD extern van spanning worden voorzien.

Nee hoor, de P1 heeft een 5V voeding voor het voeden van meetapparatuur, lees de DSMR requirments er maar op na. (V4 = 100mA, V5=250mA)

Maar als jij gelijk hebt, dan heb ik 'free energy' uitgevonden, dat is dan ook wel weer leuk...

Edit: het schema:

Ik zal eens een scope meenemen en in het weekend kijken of ik alle signalen een beetje kan verifiëren

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 24 januari 2020 10:20:06 (14%)

Hier even een snelle test:
De uitgang van de DSMR meter, de 5V.

En de uitgang van de buck, 3v3.

De P1 zakt niet in en de buck uitgang lijkt mij ook voldoende stabiel. Die spijkertjes zijn waarschijnlijk TX momentjes

mel

Golden Member

Dan zijn er meerdere typen van die P1 poort in omloop.
Bij mijn meter zit er geen draadje tussen de +5 en gnd..
En is dus wel galvanisch gescheiden..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij mijn meter zit er geen draadje tussen de +5 en gnd..

??? Is maar goed ook, anders krijg je vuurwerk toch? :)

Op 24 januari 2020 14:16:00 schreef deKees:
[...]
??? Is maar goed ook, anders krijg je vuurwerk toch? :)

Haha! Ik neem aan dat Mel bedoeld dat de P1 uitgang in alle gevallen, galvanisch gescheiden is. Ook bij de versies vanaf DSMR-4 die in spanning voorzien.

De 5V voeding van de DSMR-4 en DSMR-5 zijn allebei netjes geïsoleerd van de hoogspanning, Aldus de DSMR specs.

mel

Golden Member

Ik bedoel dat het circuit dat van P1 komt, geen harde verbinding heeft met het meetsysteem, volgens mij is dat via een optocoupler gedaan.
5volt en massa is niet echt uitgevoerd naar de P1 socket.
"mijn"meter is een Iskra.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nice, ik heb een DSMR5 meter welke ik nu met een RPi uitlees.

Mocht je een module extra hebben heb ik zeker interesse :)

Op 25 januari 2020 04:55:07 schreef mel:
5volt en massa is niet echt uitgevoerd naar de P1 socket.

Tuurlijk staat er wel 5V en gnd op de P1 poort!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 23 januari 2020 22:24:13 schreef Dantos:
[...]
Zeker!! Heb ook zelf printje gemaakt maar met perfboard en externe voeding.

Op 25 januari 2020 13:01:03 schreef Joey:
Mocht je een module extra hebben heb ik zeker interesse :)

Is goed, ik heb er nu 5, waarvan 1 in gebruik en 1 in 'validatie'. Op het schema zie je al 2 aanpassingen (GPIO15 en Inv. TX aan ground voor programmeren). De proto's draaien nu met ESP-07. Ik krijg nog steeds de ESP-12S niet aan de gang. Dat wil zeggen, ik krijg hem in de bootloader, ik krijg hem in het OS (AT), maar hij wil nog niet geflashed worden met ESP-Easy, iets wat wel lukt met de ESP-07.

Kan aan deze ESP-12S liggen, dat de Chinees gewoon rommel heeft verstuurd.

Ik bestel een programmer en extra ESP-07, daar wil het immers ook prima mee. Als de programmer (known-good) die ESP-12S niet geprogrammeerd krijgt, dan kunnen die in de bak.

Of heeft iemand nog suggesties voor die 12S?

Maar wat betreft de interesse: die buck is wel voor de gevorderde soldeerder, als je de package ziet weet je waarom. Ongeveer een 0805, maar dan met 8 pads 8)7
Ik zal eens uit gaan rekenen wat de kostprijs is, dat laat ik binnenkort weten.