pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste CO'ers, nogmaals een vraag over de ammeter/shunt
Als ik dit type shunt blok wil kiezen:
Samen met een Ammeter die 1.5A tot 2A bij 238VAC aangeeft.
PS: Klok diameter 45mm
Vraag: Hoe weet ik of het blok bij de meter past? Er staat soms wel 75mV bij, betekend dit het?
Opzoek naar een kort en bondig antwoord! Groet, Wouter van Wegen
PS2: Ze zijn niet te vinden als setje op AliXP.
PS3: Wel verplicht voor deze vraag een externe shunt, anders smelt mijn klokje misschien weg.
Wat ik begrijp is dat een shunt 75mV aan voltage drop geeft bij de geclaimde stroom. De weergave volgt op een VOLTMETER die bij 75mV ook volledige uitslag geeft. De schaal van deze VOLTMETER is aangepast aan het bereik van de shunt en dus in amperes.
Die 75mV is een vrij lage waarde die niet te veel invloed heeft op de (meeste) metingen en dus een aanvaardbaar verlies geeft. Ooit is dit een standaard geworden.
De combinatie die jij toont werkt dus denk ik niet.
Ik heb net 50A shunts gekocht met bijbehorende volt-ampere meters.
De voltmeter zal dus aangesloten moeten worden op de PLUS en de MIN leiding. De stroommeter op de leiding VOOR en NA de shunt.
Een 75mV shunt van 100A geeft dus 75mV bij 100A en heeft dus een weerstand van 0,00075 ohm
Een shunt van 7A (als die er zou zijn) heeft dus een weerstand van 0,011 ohm.
In principe is de meter die bij de 100A shunt hoort, hetzelfde als de meter bij de 7A shunt: in geval van een analoge meter zullen ze beide bij 75mV een volle uitslag geven en zal de schaal dus anders zijn.
Als je ze verwisseld, geeft de 7A meter dus 3,5A aan wanneer je 50A door de 100A shunt jaagt... En andersom geeft de 7A meter ongeveer 2A aan wanneer je 28A door de 100A shunt duwt.
Op 25 januari 2020 15:38:20 schreef pascalbythree:
Vraag: Hoe weet ik of het blok bij de meter past? Er staat soms wel 75mV bij
R = U/I
genoeg, alleen niet voor 2A
anders smelt mijn klokje misschien weg.
specs lezen?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De bij een shunt opgegeven stroom heeft niets te maken met wat je op de meter gaat zien, het is de stroom die de shunt continu kan verwerken zonder te gaan roken...
Voor uitrekenen moet je de metergegevens (spanning/stroom) hebben en de shunt's weerstand, en daar de wet van Ohm op loslaten...
Normaal gesproken heb je voor dit soort kleine stromen (tot 5 of 10A) geen externe shunt nodig. Die zit al in de meter.
Die ALI meter kan je zo in de 230V netleiding opnemen. LET OP!! HOOG SPANNING.
pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Op 25 januari 2020 16:46:42 schreef pascalbythree:
Maar wat moet ik nu met een veel te grote klok waarvan de naald maar een stukje uitslaat?
Wat voor stromen verwacht je te gaan meten?
Dan koop je daar je meter voor.
Als je verwacht niet boven 1A te komen dan koop je geen 10A meter.
Samen met een Ammeter die 1.5A tot 2A bij 238VAC aangeeft.
Dit is onzin. Je hebt een ampere meter die een stroom in ampere aangeeft. of je hebt een volt meter die de spanning in volts weergeeft.
Een meter die tegelijk een stroom weergeeft en een spanning van 230 volt is een vermogensmeter die het vermogen in watts aangeeft.
Sorry Pascal maar jij haalt zo'n beetje alles door elkaar.
Een ding: Kijk nooit naar de schaal van een draaispoel instrument. Vaak kun je daar niet aan zien wat voor meter het is. Als je een knappe meter hebt staat er ergens in heel kleine letters en cijfers de informatie die je zoekt.
Met symbolen wordt vaak nog aangegeven wat soort instrument je hebt. Dat kan dus een weekijzerkern meter zijn of een kruispoelmeter of nog wat anders. De meter kan zelfs logaritmisch of volgens een hele rare andere karakteristiek reageren. Al die informatie staat vaak ergens in kleine letters genoteerd. En anders in het bij de meter horende specificatieblad.
Op zo'n goedkoop habbiwabbi ding (b.v. uit een simpele acculader) of een speciaaltje zoals je die in een auto vind als brandstof niveaumeter b.v. staan deze gegevens meestal niet. Die meters zijn dedicated gemaakt voor speciaal die toepassing. De gemiddelde autobezitter interesseert het echt geen bal wat voor instrumenten er zijn wagen zitten.
Vraag: Hoe weet ik of het blok bij de meter past? Er staat soms wel 75mV bij, betekend dit het?
Dit is een belangrijke vraag. Als die 75mV op de meter of in de datasheet van de meter staat is dat waarschijnlijk de maximale waarde die de meter kan meten. In feite heb je dan een voltmeter gekocht die maximaal 75mV kan meten. Je kunt dus een schaaltje tekenen dat in drie vakje van elk 25 mv is verdeelt. Als de wijzer in het midden van de schaal staat meet je dus 37,5mV
Om met deze meter een stroom te meten moet je hier een bijpassende shuntweerstand bij zoeken. Dat is niet moeilijk. Daar heeft meneer Ohm de wet van Ohm voor uitgevonden.
Stel je wilt drie ampere kunnen meten. Bij drie ampere wil je dus een volle schaaluitslag hebben.
Je moet dan dus een spanning hebben van 75mV bij een stroom van 3 ampere.
Of te wel 75mV gedeeld door die 3A is: 0,025 Ohm. Je shunt moet dus 25mΩ zijn.
Er is nog een ding. Door de meter loopt ook een stroom. Die stroom staat ook in de gegevens van die meter. Die stroom moet veel kleiner zijn dan de gemeten stroom die door je shunt gaat lopen. Meestal gaat dit wel goed, maar het moet wel nagerekend worden.
Maar wat moet ik nu met een veel te grote klok waarvan de naald maar een stukje uitslaat?
Dan heeft je shuntweerstand waarschijnlijk een te lage waarde en zul je een andere moeten gaan zoeken.
Uiteraard niet. De leverancier kan toch nooit weten wat jij exact meten wil. Kan graden kelvin zijn of lichtjaren. Als dat wel bekent is worden er kant en klare oplossingen in de vorm van een meter met sensor geleverd