leds aan op bepaald geluid met uitschakelvertraging

Beste leden,

Ik ben handig maar een leek op vlak electronica.
Ik ben al maanden op zoek naar wat ik zou willen maar vind het niet
dus mijn vraag:
Graag zou ik enkele leds willen laten oplichten (brandduur leds instelbaar van vb 10sec tot 60seconden) die aangaan als een bepaald niveau (instelbaar) geluid bereikt wordt
zie voorbeeld van wat ik echt zou willen in foto bijlage
- geluidssterkte regelbaar
- tijd dat leds blijven branden instelbaar
- werking op lithium batterij 11,6V of blokbatterij 9V DC
als iemand me hiervoor een schema kan bezorgen hoe dit moet aangestuurd worden, of als dit bestaat in een kit zou dit een grote hulp voor me zijn

Dit blijkt een Bivylight te zijn waarvan er meer soorten op internet te koop aan worden geboden.
Maar klaarblijkelijk wil jij er een zelf bouwen, mogelijk met meer opties o.i.d.

Ik denk dat je op zoek moet naar een combinatie van een sound triggered swtich en een timer relais.
Als de twee losse modules die met elkaar kunnen werken gevonden hebt en deze werken ook beiden op een accu c.q. Li-Ion pack, dan is het een kwestie van een Li-Ion lader module toevoegen en het geheel in een behuizing maken.

Deze benadering is misschien heel theoretisch maar ik denk wel dat je in die richting moet beginnen met zoeken en ontwerpen. Maar of je qua prijs onder de €99,00 voor een orignele Bivylight zal blijven, inclusief alle tijd en moeite en een mooi resultaat... Ik vraag het mij een beetje af.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Niet echt een antwoord, maar als het ietwat licht moet geven en meer moet branden dan heel af en toe, dan kom je er niet met een 9V-blokje.

Wat me niet duidelijk is in de vraagstelling: gaat het over 1 bepaald geluid (hond blaft? fluittoon? scheepssirene?) of gaat het over het overschrijden van een bepaalde drempel van decibels? In het laatste geval kan het nog simpel zijn als schema, maar vermits je aangeeft dat electronica niet je sterkste kant is ben je wellicht beter af met "voorgekauwde" bouwstenen.

Mocht je echt zelf iets willen brouwen dan kan dat eenvoudig rond de simpelst mogelijke Arduino, die dan wel moet geprogrammeerd worden maar ook dat is niet zo'n heksentoer.

Helemaal analoog kan zeker ook, er zijn er hier een paar die op 1-2-3 een schema'tje uit hun mouw kunnen schudden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

geluid is eender wat dus het overschrijden van een bepaalde drempel van decibels.

En ja dit is inderdaad een bivvylight, werkt niet continue sporadish en voornamelijk in de nachten, zodat als geluid van de sounderbox afgaat de tent een beetje verlicht is zodat je toch iets of wat ziet.

ik sta voor alles open schema's of via arduino

dit is nog een voorbeeld van zo'n doosje dat ik wil bereiken
https://www.rcvoerboten.nl/a-51849238/verlichting/bivy-light-aan-door-…

[Bericht gewijzigd door cie op dinsdag 28 januari 2020 13:33:27 (20%)

Velleman verkoopt een z.g. klapschakelaar. Daarmee suggereren ze dat je een lamp aan kunt doen door in je handen te klappen, maar als je boe roept doet hij het ook. Schakelt alleen niet vanzelf uit, daarvoor moet je nog een keer boe roepen.

Lambiek

Special Member

Kijk hier eens tussen, misschien zit er iets voor je bij.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen

Of kun je hier iets mee.

In plaats van het solid state relais kun je een transistor neer zetten of iets anders wat je nodig hebt. Met P1 kun je de tijd instellen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 januari 2020 14:09:50 schreef Lambiek:
Kijk hier eens tussen, misschien zit er iets voor je bij.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen

daar heb ik al goed op gezocht, helaas

Of kun je hier iets mee.

[bijlage]

In plaats van het solid state relais kun je een transistor neer zetten of iets anders wat je nodig hebt. Met P1 kun je de tijd instellen.

nee er komt 230V AC bij kijken, moet iets draagbaar zijn

Op 28 januari 2020 13:38:44 schreef KlaasZ:
Velleman verkoopt een z.g. klapschakelaar. Daarmee suggereren ze dat je een lamp aan kunt doen door in je handen te klappen, maar als je boe roept doet hij het ook. Schakelt alleen niet vanzelf uit, daarvoor moet je nog een keer boe roepen.

is overweegbaar, maar liever project dat ik voor ogen heb

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 28 januari 2020 15:09:49 schreef cie:
[...]

nee er komt 230V AC bij kijken, moet iets draagbaar zijn

Kijk eens verder dan je neus lang is ... de netspanning komt er maar nevenaan bij, via een SSR wordt een "zware" last aangestuurd. Enkel een LED aansturen kan recht in de uitgang van de 555, als het een reeks LED's moet zijn hang je een enkele tor of fet aan de uitgang van de 5555. De rechterkant van die tekening kan dan compleet weg.

Trouwens, @Lambiek had dat ook al aangegeven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik denk dat TS toch meer heeft aan hapklare brokken met batterijvoeding.
Zoals ik in mijn eerste post al opperde zijn hier modules voor te koop:

Misschien is deze complete zelfbouw optie inclusief LED lampjes, of deze en deze variant waar je zelf een lichtbron op kunt schakelen een mogelijkheid?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik denk dat TS toch meer heeft aan hapklare brokken

Inderdaad.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 28 januari 2020 15:09:49 schreef cie:
nee er komt 230V AC bij kijken, moet iets draagbaar zijn

Even goed kijken en lezen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je een sounderbox wilt maken met een micro zal dat erg tegenvallen.

>30j geleden heb ik dat ook zoiets gemaakt en heb dat gemaakt met een kabelverbinding, een mic werkte niet goed.

Ik moest wel 3.5mm audioconnectors in de beetmelders plaatsen, toen ging dat nog, nu kun je niet meer aan de print.

Gebruik cmos ic's om het stroomverbruik te beperken.

Hier heb je wat goo...inspiratie.

Nu zou ik een picje gebruiken.

LDmicro user.

Bedankt voor de antwoorden, ik denk dat ik deze maar es zal uitproberen
https://www.ebay.de/itm/DC-5V-12V-24V-Sound-Light-Detect-Control-Relay…

het idee is eigenlijk dit volledig maken
https://www.rcvoerboten.nl/a-51849238/verlichting/bivy-light-aan-door-…

[Bericht gewijzigd door cie op vrijdag 31 januari 2020 10:04:23 (26%)

Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2020 10:02:30 schreef cie:
het idee is eigenlijk dit volledig maken

Dus als die vissen blub zeggen gaat het licht aan. >:)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 januari 2020 10:20:34 schreef Lambiek:
[...]
Dus als die vissen blub zeggen gaat het licht aan. >:)

de bedoeling is als de beetmelder gaat het licht aan gaat ;-) :)