Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 2

Dit topic is gesloten

ik beschouw Postnl gewoon als "rare chinees".

Pakketje in m'n tracking systeem komt het land binnen: "gaat naar postNL locatie". Shit, maar ok dan. Halfuur later: nee toch niet. Prima. Dus... afgeleverd. En 2 dagen later krijg je een briefje dat je het op de postnl locatie kan ophalen.....

En dan ook nog:
Aan de bewoners van <bedrijvengebouw met 200 mensen die er werken> .

Ik heb hem maar uit de post gevist, en op basis van de postnl code kan ik op hun tracering site de Taiwanese tracking code vinden en die staat toevallig in m'n tracking systeem....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Paar weken geleden had Lubach (Nederlandse wekelijkse satirische nieuwsshow) wat over Aliexpress en andere webshops. En dat China nog steeds als ontwikkelingsland wordt gezien en daarom veel lagere posttarieven betaald. Dus al mijn gezeur dat Post.nl er toch zelf bij geweest is toen er prijsafspraken gemaakt werden en ik dus geen medelijden met hen heb, behoeft wellicht wat nuancering...

Ik vond een setje meetsnoeren die ik ooit in China had besteld. Ik wilde de krokodillenklem (vaak slecht geklemd en nooit gesoldeerd) even nakijken...

De rode kabel is wel normaal. De zwarte is gemaakt van microfoonkabel. Ze hebben wel de massa EN de signaal leiding aan de banaanstekker gesoldeerd. _/-\o_

Volgens mij heb ik ze op deze foto in gebruik en helaas niet meteen weggegooid... (Nieuwe accu en ik verdacht de verkoper van het versturen van een defecte accu... 55W 12V lampje op een gloednieuwe AGM 12V accu))
https://i.imgur.com/uJwRn0ql.jpg?1

Had o.a. een printje met een CH376s bij DealExtreme besteld.
Krijg ik een printje met een ENC28J60.
Dus ik neem contact met ze op.
Die communicatie gaat echt tergend langaam.
Uiteindelijk bieden ze 2$ "compensatie" aan.
Maar een nieuw printje ho maar.

Je snapt wel waar ik volgende keer NIET koop

Just find out what you like and let it kill you

Ik had een tijdje terug nogal wat van die langwerpige 10 Watt COB-LEDs besteld.

Daarbij ook gevraagd om 5 gele.

Dat werden koudwitte exemplaren, dus toch even contact opgenomen met de verkoper. Dat ging in wat gebrekkig Engels, maar we begrepen elkaar, dat was het belangrijkste.

Nadat van hun zijde de informatie verstuurd was wat ik had besteld (waar inderdaad 5 gele exemplaren in stonden) kreeg ik de vraag of ik dan een foto van de zending wou maken.
Lekker grondig aangepakt en ze ook allemaal laten branden zodat het verschil zichtbaar was.

Toen werd blijkbaar de communicatie overgenomen door een ander, bleef het enkele dagen stil en kreeg ik ineens 'Thanks for your incredible order!' terug :D . Ik was van harte welkom om meer zaken met ze te doen en ze keken uit naar een nauwe samenwerking ;)

Ik kan er wel om lachen en voor omgerekend 7,50 euro of zo, ach...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Had ik het verhaal al verteld van de chinees die het tracking nummer verkeerd had gedaan? Dus ik krijg een pakketje, maar zit niet in m'n tracking systeem. Ik bestel wel eens 2 of 3x hetzelfde met de bedoeling dat ik er dan vast wel snel 1 heb die ik kan gebruiken en de andere zijn handig voor later. Dus dat is niet altijd degene die WEL in m'n tracking systeem zit.

Maar nu had ik toch echt het gevoel dat het een andere zending betrof die WEL in m'n systeem stond.

Dus ik gevraagd: "zou het kunnen kloppen dat je het opgestuurd hebt met tracking nummer 123456xxxx en niet 23456789 zoals bij ebay in het systeem staat? Krijg ik als antwoord: Nee, wij hebben je spullen gestuurd met tracking nummber 987654321. Ok. Dan is deze dus niet van jullie, dus niet ontvangen, ik open een case.

Volgens ebay: "je pakket is nog onderweg, hier is de tracking nummer, btw, hij heeft halverwege het nieuwe tracking nummer 1234568912 gekregen.

Dus ik een mailtje gestuurd: "ehh... blijkt dat ie toch van jullie is, volgens ebay is het toch jullie pakketje wat ik gekregen heb! Voortaan beter opletten, jullie hadden bijna een not recieved case aan je broek!"....

Mailtje terug: "ok, zullen we je je geld terug geven?" ik maar geantwoord: "ok, mij best.". Lief zijn en proberen te helpen houdt een keer op.

Update: Op licht negatieve feedback (met opmerking dat de tracking nrs nietkloppen): "We hebben contact gehad met de fabriek, zal niet meer gebeuren". Daarop heb ik geantwoord: Gezien het niet relevante antwoord op de feedback, voel ik mij gesterkt dat deze feedback terecht is. En dan, wat ik niet verwacht had: ok, thanks.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 31 december 2019 12:03:05 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ben laatst toch wel goed opgelicht door een hele slimme Chinees (?) xiaqi9-73

Hij had een te goede aanbieding voor slechts 12,99 usd een heteluchtsoldeer station met 2 digitale displays een gewone soldeerbout kreeg je ook nog bij en wat accessoires. Echt te goedkoop blijkt.... want ondanks dat ik de reviews had gelezen op Ebay (stuk of 100 en allemaal zeer lovend) bleken ook deze reviews van fakers te zijn ( *hemzelf dus denk ik onder verschillende aliassen of van een bende waarmee hij samengewerkt heeft). De reviews waren soms ook meerdere keren hetzelfde dus gekopieerd. Dit levert dan klaarblijkelelijk al snel een webwinkelwaardering van meer dan 98% die dus als zeer goed dan wordt beoordeeld (levert snel, enz) maar waarbij je dus als koper toch met een oplichter te maken hebt. De reviews lezen is dus erg belangrijk op Ebay en het moeten er dan ook minstens heel veel verschillende zijn (en daar horen dan ook soms een paar negatieve bij ook), alleen maar goede reviews is bijna ongeloofwaardig ....

*hier heb ik geen app voor nodig

Bij Ebay dispuut openen wegens niet geleverd, binnen een paar weken heb je je geld terug.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

En als de ebay-klaag-periode voorbij is, dan kan je tot 180 dagen na aankoop bij Paypal klagen als je dat gebruikt hebt om te betalen.

Paypal heeft dan wel soms erg rare regels.
-- "Kan je de goederen die je niet hebt ontvangen terugsturen naar china?"
-- "ehh. Nee?"
-- "ok, dan krijg je je geld niet. Gewoon doen wat ik vraag."
-- "dus je wil dat ik een lege doos naar china ga sturen?"
-- "jep!"
-- "ok dan."

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een claim indienen is wel lastig te doen en na veeeel contact heen en weer uiteindelijk wel vaak gehonereerd als je tenminste met Paypal hebt betaald. In de uitleg staat dat het in de kolom van transacties kan , maar dat is niet zo. Ik heb toch vaak de klantenservice erbij moeten halen. Ook is Ebay niet proactief met fraude gevallen, want ze verwijderen alleen dan een account (maar het frauduleus lid heef zich zelf al vaak snel uitgeschreven als t meeste geld binnen is denk ik) maar nemen verder geen actie...om de benadeelden te informeren. En dat uitschrijvend lid moet eigenlijk eerst getoetst worden) Het is mij nl al de 2e keer dat een verkoper zich opeens heeft uitgeschreven, communicatie is dan nl ook niet meer mogelijk met de verkoper...

*hier heb ik geen app voor nodig
flash2b

Special Member

Nou Bart64, zie: https://www.ebay.ca/usr/xiaqi9-73?_trksid=p2047675.l2559

De verkoper is niet meer op ebay actief dus ik denk dat ze hem hebben afgesloten.

Mijn ervaring op ebay/paypal is dat toch wel de koper beschermd wordt en de verkoper weinig rechten heeft. Dat is de reden voor mij daar niet te verkopen.

Dok

Golden Member

Over rariteiten.. Wat denk je hier dan van.
Zag ik in dit topic.
Ex-fietser had wat opgezocht en ik click op de linkjes die erbij staan
En wat denk je, vertalen gaat nog altijd niet helemaal goed. (2elink)

Wie niet horen wil moet TV kijken.

In Engelstalige landen wordt het woordje china gebruikt om voorwerpen aan te duiden die gemaakt zijn van gebakken klei.

Blijkbaar wordt er eerst vertaald van het chinees naar het engels waarbij China (het land dus) gewoon china blijft.

De volgende stap is dat dit vertalings resultaat weer wordt vertaald naar het Nederlands. En bij die laatste stap gaat het dus mis. Het woordje China wordt dan vertaald naar het Nederlandse woord porselein. Op zich dus goed want gebakken klei is inderdaad porselein. Dat ze in dit geval een land bedoelen? Weet die software veel!

Vroeger kon je aliexpress nog omzetten naar engels. Helaas gaat dat niet meer om een of andere reden. Dat was af en toe begrijpelijker.

maartenbakker

Golden Member

Achtergrond: Porselein is een zeer specifieke klei volgens een bepaald proces gebakken, dat lange tijd alleen in China beheerst werd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 december 2019 09:50:30 schreef Ex-fietser:

Vroeger kon je aliexpress nog omzetten naar engels. Helaas gaat dat niet meer om een of andere reden. Dat was af en toe begrijpelijker.

tuurlijk wel, de mijne staat altijd in het engels. moet het elke week wel eens terugspringen, want die gaat random naar een andere taal. gisteren was het iets van spaans dat er stond

foto is van nu genomen, ben op zoek achter laag verbruik LCD schermpjes voor de arduino

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Dat China porselein is altijd lachen dan denk ik aan dure borden maar ook aan een simpele WC pot

Dat de taal weer terugspringt op de Ali Express site heb ik niet. Log je in met een Ali account? Dan zou het geplaatste cookie de taal moeten ' vasthouden'

ja, automatisch login met chrome.
en toch verspringt de taal wekelijks naar 'iets' anders.
vaak nederlands, soms spaans, italiaans, duits,...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 29 december 2019 13:57:32 schreef fcapri:
ja, automatisch login met chrome.
en toch verspringt de taal wekelijks naar 'iets' anders.
vaak nederlands, soms spaans, italiaans, duits,...

Hier doet Adblock zijn werk en blokkeert 21 ads en Ghostery 5 trackers op de Ali site.

Op 29 december 2019 09:50:30 schreef Ex-fietser:
Vroeger kon je aliexpress nog omzetten naar engels. Helaas gaat dat niet meer om een of andere reden. Dat was af en toe begrijpelijker.

Ga naar "mijn account", click op "go to global site" rechtsboven. Dat window kan je dan na enkele seconden afschieten (want laden doet ie nooit!) en dan kan je weer naar de homepage gaan (bv https://www.aliexpress.com/ )

Dat "verspringen" van taal is volgens mij als je op een advertentie clickt ergens "buiten aliexpress". Die zijn dan ieder gelinkt naar een speciale taal-versie. (bij mijn springt ie alleen naar Nederlands en dat is alleen als ik hier op CO op een link click van iemand hier die hem op NL heeft staan).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 30 december 2019 00:46:51 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had flesjes gekocht en die deden er nogal lang over. Ik had, omdat ze altijd zeggen: "wacht nog een weekje" alvast gemeld dat ze er nog steeds niet waren. Hierop kwam het verwachtte antwoord dat ik geduldig moest zijn en het postkantoor moest bellen. Toen ze uiteindelijk toch aankwamen schreef ik naar de chinees:

FYI, the bottles arrived. The postal service is useless if you don't have an official tracking number, and that's the case here.

En dan krijg je als antwoord:

Dear buyer,We are sorry to hear that you still have not received your item. I understand your anxiety.From time to time the shipping time is not stable. In order to make up this situation,we can resend a new parcel to your address,is that ok for you?looking forward to your reply.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik probeer mijn berichten naar Chinese verkopers altijd te beperken tot 4 a 5 woorden in steenkolen-Engels, dan heb je kans dat er nog even gekeken wordt wat je schrijft.

If you want to succeed, double your failure rate.

Och.... voor extra vermaak kan dit toch geen kwaad? Als ik wat van ze wil, (dat was hier dus niet meer het geval) schakel ik over op de simpele zinnen.

Als ze me echt op de teentjes getrapt hebben dan zou ik hier zeggen: nee niet nog een keer sturen, ik wil m'n geld terug. Maar dat is hier niet het geval, ik antwoord gewoon niet meer en dan gebeurt er gewoon niets.

@Jochem-hieronder, re: tweede stelling: Eens!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee dat kan voor extra vermaak geen kwaad :)

Maar het is soms (of nee: vaker wel dan niet) alsof je tegen een muur aan het praten bent. De respons lijkt alleen af te hangen van het aantal berichten dat reeds heen-en-weer is gegaan.

If you want to succeed, double your failure rate.

Hmm, i7-940XM (allersnelste first gen Core i7 CPU voor laptops) voor €16: https://www.ebay.nl/itm/174144865497

Eentje gekocht en begin deze maand opgestuurd, nog niks. Claim indienen?

of een neppe CPU, niet de eerste keer!

[Bericht gewijzigd door AWDebiel op zaterdag 1 februari 2020 00:29:30 (24%)

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Dingen waarvan je "nep" kan verwachten moet je zorgen dat je die kunt testen zodra het binnenkomt.

Ik heb in de prijsklasse "onder 3 euro" een zwik USB3 micro-SD lezertjes gekocht. Direct getest de helft was USB2 maar de andere helft gewoon echt USB3. Dan ga je gewoon stampij maken en/of slechte review schrijven.

Over de doorlooptijd: Mijn 23-nov bestelling is zojuist afgehandeld met een refund. Mijn 26-nov bestelling was ook afgehandeld met een refund en is zojuist (afgelopen week) toch binnengekomen.

Kortom, er zijn zeker pakketjes die er twee maanden over doen. Sommige zijn er na 8-14 dagen, maar d'r zijn er ook die er een maand over doen.

Ik vermoed al tijden dat PostNL weet dat ze op hun donder krijgen als nederlandse post er langer over doet dan 1 dag. Maar internationaal dat weet iedereen dat dat lang duurt. Dus als "china post" een lading pakketjes bij postnl dropt, dan weten ze dat ze dat best een dagje kunnen laten liggen als ze het druk hebben. Of een week, of een maand.

Ik heb vanuit m'n webwinkel stuff naar USA gestuurd. Blijkt dat USPS dat ook doet. 10 januari aan USPS overgedragen, afgelopen woensdag hebben ze hem opgepakt.... En ik heb de spullen ondertussen een tweede keer verstuurd om de klant tevreden te houden.

Let op: Bij Ebay moet je binnen 15 dagen na de "opgegeven aankomsttijd" gaan klagen. Bij Aliexpress binnen een paar dagen na het verlopen van de 60-dagen-na-aankoop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten