\
[Bericht gewijzigd door CaptainJack op dinsdag 11 februari 2020 13:19:34 (100%)
\
[Bericht gewijzigd door CaptainJack op dinsdag 11 februari 2020 13:19:34 (100%)
Klopt dat wel allemaal? dat is volgens mij geen schoolopdracht eerder iets voor een studiebureau
Dit hoort dus in de rubriek 'Schoolvragen'.
De eerste vraag is dan; Wat heb je zelf al bedacht?
De tweede vraag is of het theoretisch is of dat je het reëel moet produceren.
De derde vraag gaat zoals gewoonlijk om meer informatie.
Hallo,
Sorry voor het verkeerd plaatsen van dit topic.
Wat ik zelf bedacht had was een twinset aggregraat van 300KVA. Dus 2x 300KVA in totaal. Nu zit daar zover ik weet tot nu een spannningsrail op of powerlock. Maar nu moet de stroom nog gelijkgericht worden, tenminste dat is hoe ik het tot nu toe bedacht had. Ik weet alleen niet zeker of dit ook zo werkt. Het product moet uiteindelijk wel te produceren zijn.
Welke informatie er nog meer nodig is hoor ik graag.
Special Member
Op 5 februari 2020 12:45:23 schreef CaptainJack:
.....Maar nu moet de stroom nog gelijkgericht worden, tenminste dat is hoe ik het tot nu toe bedacht had.
Weet je hoe het er na gelijkrichting uit komt te zien?
Ik weet alleen niet zeker of dit ook zo werkt. Het product moet uiteindelijk wel te produceren zijn.
Weet je hoe een BLDC motor werkt?
Waarom kies je voor een BLDC motor en niet voor een draaistroom motor?
Moet die motor nog geregeld worden?
En wat voor een product moet dat worden dan?
/
[Bericht gewijzigd door CaptainJack op dinsdag 11 februari 2020 13:20:00 (100%)
Special Member
Op 5 februari 2020 14:09:11 schreef CaptainJack:
Bedoel je dit hiermee?
https://lh3.googleusercontent.com/proxy/a0gwKmeHu_0k8el8WZkhgrCksYua00…
Ja.
Ja ik weet hoe een BLDC motor werkt
Dan weet je ook dat je daar een driver bij nodig hebt. De voedingsspanning van je driver is 120V, is dat AC of DC? En leverd je generator ook 120V?
Omdat het een drone is en alle motoren gebouwd voor drones zijn bldc motoren, de motor word dan geregeld door iec controllers.
Het begint iets duidelijker te worden. Maar wat wil je in vredesnaam op gaan tillen, containers of zo?
Op 5 februari 2020 14:15:36 schreef Lambiek:
[...]
Ja.[...]
Dan weet je ook dat je daar een driver bij nodig hebt. De voedingsspanning van je driver is 120V, is dat AC of DC? En leverd je generator ook 120V?[...]
Het begint iets duidelijker te worden. Maar wat wil je in vredesnaam op gaan tillen, containers of zo?
De voedingsspanning vanuit de aggregaat is geen 120V. En de driver heeft 120v gelijk nodig.
Golden Member
Dan is het verstandiger voor een driver te kiezen die zelf die 120V kan maken.
Of voeding voorzien die 120V 1500A kan maken. Wat zo een slordige 180kW is en daarmee lijkt een 2 x 300kVA aggregaat wel overkill. Maar met zulke vermogen is het verstandig als je die 120V voeding weg kan laten en zorgen voor een aggregaat die zelf al 120V DC maakt of in ieder geval een AC spanning maakt die gelijk gericht op ca 120V komt. Dan is een 110V aggregaat al een betere keuze.
Ook lijkt me het niet onverstandig om op zijn mist te onderzoeken of een andere motor zoals een gewone AC 3 fase motor niet beter is.
Toch wel nieuwsgierig wat de specificaties zijn van de opdracht dus welk gewicht en actie radius het moet kunnen dragen?
Special Member
Op 5 februari 2020 15:11:45 schreef CaptainJack:
De voedingsspanning vanuit de aggregaat is geen 120V. En de driver heeft 120v gelijk nodig.
Dan heb je al een groot probleem. als je de generatorspanning gelijk gaat richten en af gaat vlakken, kom je al op een spanning van generatorspanning X 1.4, Dus nog veel hoger dan de spanning nu is.
Zijn er geen drivers die 230 of 400VAC slikken? Of voor een heel ander concept gaan?
Op 5 februari 2020 14:15:36 schreef Lambiek:
Het begint iets duidelijker te worden.
Ik begrijp er nog altijd niks van
Ik denk dat er hier ergens een paar nullen teveel geschreven werden.
Een student die 'spreekt' over 1500A alsof het niks is...en dan moet hij nog 120Vdc uit een aggregaat krijgen???
Golden Member
IK vind het erg vaag. IK schat dat je met 10.000 Euro nog niet eens alle materiaal hebt?
De genoemde gegevens zijn "geen speelgoed". Dit is het geval op diverse manieren.
Enerzijds, 250A * 120V = 30kW. Een 30kW motor kost "niet niks", een controller al helemaal niet. En dan een een aggregaat die dat vermogen moet gaan leveren ook niet.
Anderzijds, het is geen speelgoed, omdat motoren met dat vermogen makkelijk sterk zat zijn om vingers of armen af te hakken, de stromen en spanningen zijn zodanig dat serieuze schade berokkend kan worden aan mens en materiaal als er iets misgaat.
En verder, zo'n opdracht hoort bij iemand die jaren ervaring heeft met grote BLDC motoren. Niet bij een student.
Over de kosten: Het loont ZEER de moeite om de toepassing te weten om in te gaan schatten in hoeverre er misschien enorm bespaard kan worden op aggregaat en zo omdat ze niet allemaal tegelijk, of ieder voor zich nooit zo'n groot vermogen nodig hebben.
Ook kan ik me voorstellen dat er misschien wel een te grote motor genomen is om de een of andere reden. Als die "al beschikbaar waren" of "hier vaker gebruikt worden" dan kan het zijn dat die bijvoorbeeld 3x te groot in spanning EN stroom zijn, dus dat de boel 10x kleiner kan. Dat scheelt nogal.
Wat is het kader?
Op 5 februari 2020 17:08:24 schreef MGP:
Een student die 'spreekt' over 1500A alsof het niks is...
Dan ben je zeer ervaren of zeer onervaren, niet ergens daar tussenin.
Een Emrax 228, die 55kW continue doet, kost je zo'n 3000 euro, zonder controller, die ongeveer evenveel zal kosten. Met 6 dergelijke motoren en regelaars kun je dus op 36.000 euro, en daar moet het aggregaat nog bij.
Met 6x 30kW continue vermogen zit je op een orde-van-grootte van kleine helikopters.
Ja, en kleine vliegtuigen vliegen ook prima op 180kW. Een Cessna 190 zit een 180kW motor in. (ik googlede op cessna 180kW en dit was de eerste hit: Cessna 190).
De keuze voor BLDC motoren is zo gemaakt omdat er normaal gesproken voor Drones die een hoge payload hebben ook deze motoren gebruiken. Ook zijn de bedrijven die gespecialiseerd zijn in elektrische motoren voor het vliegen ook alleen maar BLDC motors aan het maken.
Nu is bij andere drones het verschil dat deze op een accu vliegen deze trekken ze wel in notime leeg maar daar gaat het nu niet om.
Het ding is dat wij een tethered drone(Drone aan een kabel) willen maken aangezien wij wel een grote vliegtijd nodig hebben. Nu hebben we testresultaten gekregen van een fabricant van deze mototren. En deze zeggen dat bij ongeveer 250A zo'n 90 kilo getild kan worden. Dan zit je met 6 motoren ongeveer net binnen de zone van het gewicht theoretisch gezien.
Nu zouden wij heel graag meteen met gelijkstroom naar boven willen maar zover ik weet is dan het spanningsverval te groot. Ook omdat de payload 120m hoog moet kunnen.
Moderator
Op 6 februari 2020 08:02:39 schreef CaptainJack:
...Drone aan een kabel...
....bij ongeveer 250A zo'n 90 kilo..
...120m hoog moet kunnen.
Okay. Wat zou 120 meter kabel die 250A aan kan wegen?
Special Member
Dan gaan we even uit van +/- 95mm2. Die 250A is per motor toch? en je hebt er zes.
Klopt, Maar is het uberhaupt mogelijk om van krachtstroom naar gelijkstroom te gaan met het gevraagde voltage. Of eventueel direct met gelijkstroom omhoog te gaan. Hierbij weet ik alleen niet hoe het zit met het spanningsverlies.
Op 6 februari 2020 08:02:39 schreef CaptainJack:
En deze zeggen dat bij ongeveer 250A zo'n 90 kilo getild kan worden. Dan zit je met 6 motoren ongeveer net binnen de zone van het gewicht theoretisch gezien.
Wat bedoel je met "binnen de zone van het gewicht"? Moet je 540kg aan payload kunnen? Of weet je al dat de motoren, constructie en controllers samen 500kg gaan weten? Of schat je de drone op 300kg en wil je 240kg aan payload kunnen vervoeren?
Over je energie-vervoer-probleem....
Als je de spanning verdubbeld en de stroom halveert, dan heb je een VEEL dunnere kabel nodig. Je kan dan niet meer de huidige motoren in hun huidige opstelling gebruiken, maar de situatie wordt dan veel rooskleuriger. Ik denk dat je dit "verdubbelen" wel een paar keer moet doen voordat eea binnen de grenzen van de werkelijkheid komt.
Special Member
Op 6 februari 2020 09:45:22 schreef CaptainJack:
Maar is het uberhaupt mogelijk om van krachtstroom naar gelijkstroom te gaan met het gevraagde voltage.
Zoals ik al eerder zei, na gelijkrichting en afvlakking wordt je generatorspanning X 1.4.
Maar dan heb je wel weer het voordeel wat rew aanhaalt.
Maar als ik al deze vragen zie, wat voor opleiding doe je en in welk jaar zit je?
Bol 4 Mechatronica 2e Jaar
En de opdracht is meer voor de uitdaging en of het gaat lukken is nog niet zeker. Maar het zal wel mooi zijn als het kan.
En een hoger voltage heb ik ook aan gedacht nu is alleen het probleem dat ik voor dezelfde kilo's veel meer vermogen nodig heb met de motors die er tot nu toe op de markt zijn. Dus dan krijg je uiteindelijk hetzelfde probleem.
Afgaande op de vermogens waar het over gaat moet je enkele tonnen mee de lucht in slepen. Dat is geen drone meer, begint op een Chinook helikopter te lijken.
90kilo payload??? begint precies te lijken op een drone die een persoon in de lucht kan brengen. of een mini helicopter.
en die vermogens lijken dan die kleine hoogtoerige motoren te zijn. heb je dan enkel naar het MAX vermogen gekeken van die motoren, of wat ze effectief gaan gebruiken in praktijk?
t is niet omdat een motor max 30kW is, dat je die aan 30kW gaat gebruiken.
in stilstand gaat die motor wel die piek van 250A misschien halen, maar eens die op toere is, zal het een pak minder zijn.
ik vermoed hier een verkeerde keuze van componenten.
zoals hierboven al vermeld, een kabel die 250A kan voeren, WEEGT VEEL (genre lift kabels). een 10meter lange kabel die je van het 3de verdiep naar omlaag laat hangen, kan je als persoon niks meer vasthouden
Bij het gewicht gaat het niet alleen om de motoren, maar ook om het aggregaat en de brandstof. Of moet dat niet mee de lucht in?