Aangenomen dat je de beschikbare ruimte voor koper al volledig gebruikt had, maakt het weinig uit; immers, om de tegen-EMK te verdubbelen, moet je twee keer zoveel windingen leggen, dus die draad wordt twee keer zo lang, met de halve doorsnede, anders past het niet. De weerstand wordt dus 4x zo hoog, en dat valt precies weg tegen de stroom, die gehalveerd is, omdat de verliezen kwadratisch evenredig zijn met de stroom.
Dit geldt echter voor de draad in de motor; de kabel er naartoe kan ook dunner worden, en dat scheelt enorm in het gewicht!
Als je de draad in de motor echt dun maakt, krijg je in verhouding meer isolatie, dus uiteindelijk kun je minder koper kwijt, maar meestal is dat verwaarloosbaar.
@Lambiek: asynchrone motoren kunnen gewoonlijk niet tippen aan de vermogensdichtheid van BLDCs, al doet Tesla het tegenwoordig best redelijk. Een BLDC kun je in outrunner of axiale flux varianten maken, meestal voor lage toerentallen en hoge koppels, en dat kan, zover ik weet, niet met asynchrone motoren. Daarbij is het rendement doorgaans beter, omdat je geen rotor verliezen hebt, maar de magneten zijn wel duur.