Multi meter aanschaffen.

RAAF12

Golden Member

Er staan ook mooie meters op MP bijv. een Fluke 187 voor €200 of een 87 met dik holster die kan je vanaf 10 meter hoogte uit het raam gooien doet ie het nog https://www.marktplaats.nl/q/fluke+multimeter/

High met Henk

Special Member

@GJ: daarom sjouw ik alleen een 1587 mee. Megger en multimeter in 1.

Maar ik mis een scope en procesmeter.
Voor scope kan ik de 867b meesjouwen.
Process heeft ali leuke dingen voor..

Maar terug naar de vraag en eigenlijk iets voor de mods:

Deze vraag komt om de 3 weken terug..
Kunnen we misschien een sticky maken met verplichte velden in deze vraag?

waar ga je de meter gebruiken? Binnen, bureau, buiten.
Waarvoor ga je de meter gebruiken?? Elektronica laagspanning, huis installaties, industrie installaties, preciesie/meetapparatuur calibreren/herstellen, communicatie bussen (wat is er al niet meer??)
Welke opties zijn relevant (stroommeting, doorpiepen, impedantie, diodetest (tot welke spanning), v low impedant??, autoranging of juist niet, true rms en binnen welke freq?)

Pas dan kan je een advies geven..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 13 februari 2020 19:27:10 (63%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 13 februari 2020 10:49:57 schreef GJ_:
Ik vind over het algemeen die Appa fijne meters. Ik heb vier verschillende Appa's, maar dan in het blauw van Nieaf Schmitt. Allemaal erg degelijk maar ze lijken wat trager dan mijn Fluke meters.

Om heel eerlijk te zijn, ik sjouw me altijd wezenloos met twee flukes en een megger in m'n koffer maar ik gebruik deze het meeste, veel handiger om snel even een storinkje op te sporen:
https://www.morssmitt.nl/producten/400822/eazyvolt-pro-lcd?catId=40081…

Kan je mij vertellen waarom jij die appa meters fijn vind?

Ik wil vooral een veelzijdige meter hebben, omdat ik niks tich aan aparte aparaten om me heen wil hebben..

Voor de grootste deel word de meter gebruikt om oude elektronica te meten.
Maar wil hem ook kunnen inzetten binnen en buitens huis.

Wil vooral een apparaat hebben waar ik fijn mee kan werken en duidelijk in gebruik is. Het moet niet zo zijn dat ik over een x aantal maanden toch maar weer besluit om een andere te kopen omdat ik met de eerste niet fijn kan werken. Ook moet er bij de draai schakelaar niet te veel informatie staan dat alleen maar verwarrend kan werken.. (weet nog niet veel van elektronica (en leren kan altijd..)

Op 12 februari 2020 22:12:50 schreef bprosman:
Deze dingen doen het ook helemaal niet verkeerd :

https://www.aliexpress.com/item/32839539223.html

Ik ben geen aliexpress koper.. Kan best voor weinig geld een oplossing zijn, maar op aliexpress heb je geen garantie, of moet je moeite doen voor de garantie..

En in een 2ehands apparaat ben ik ook niet geintresseerd, koop liever nieuw.

Op 13 februari 2020 09:44:05 schreef TO-92:
heb zelf laatst de BM860s (zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/147628) aangeschaft.
Erg blij mee goed afleesbaar en autorange daar moet je van houden ik vind het erg prettig.

Link doet het bij mij niet. Kan niet zien wat je ermee bedoeld.

Op 13 februari 2020 09:57:01 schreef Titatommeke:
[...]
Ik heb de II in Nieaf-Smitt jasje (De 98 III wordt voor iets meer dan 150 euro verkocht in dit jasje). Het is zeker geen slechte meter, wat wel opviel is dat Appa voor de II nog gekozen heeft voor trimmers in plaats van digitale calibratie. De lay-out van het lcd met de gekromde bar-graph moet je mooi vinden (ik vind het maar apart). Realiseer wel dat je voor minder dan de helft je een goede (of zelfs betere) multimeter kan kopen als je naar de tweedehands markt kijkt (in het geval van de II die ik heb was dat 3 tientjes...) .

98III is wel een ouder model, ga dan liever voor de 99III. De 99IV heb ik in Nederland nog niet gevonden.
Is die nieaf-smitt dan net zo goed als het appa model..
Kan mij ook voorstellen dat nieaf-smitt misschien niet 1:1 gelijk is aan de 99III. Neem aan dat elke fabrikant of merk wel ongeveer hetzelfde ontwerp aan neemt, maar dat merk B misschien andere veranderingen hebben toepast op hun eigen model.. Is dan moeilijk te zien wat de verschillen zijn..

Op 13 februari 2020 10:02:39 schreef rew:
Ter info:
Ik vind het onzin om een 15x duurder ding te kopen dan zo'n aneng. Ik koop veel liever 2 of 3 van die aneng dingen zodat ik niet met m'n instrument hoef te leuren omdat ik op de twee plekken waar ik wil meten zo'n ding heb liggen. Of als ik er 1 even niet kan vinden dat ik de andere kan pakken. Dus dat vind ik de voordelen van "meer meters" ten opzichte van 1 "super goede" die veel duurder is.

Tot nu toe, wat ik gelezen heb, zie ik geen reden in om zo'n duur ding te kopen.

Jou argument: "d'r zit een gebrekkige handleiding bij" ga ik ook niet voor. De dure dingen gaan je ook niet de standaard truuks van het meten uitleggen.

Ik koop altijd overkill.. En achteraf heb ik daar ook geen spijt van. Een goedkopere multitmeter is niet voor niets goedkoop. Hoef niet perse aan de geleverde kwaliteit te liggen, maar misschien wel aan opties die niet op dat ding zitten plus garantie blijft ook wel een punt. Word wel lastig als je dat ding koopt uit China.. En als ik een multimeter koop, dan koop ik hem ook voor een leven lang, tenzij dat hij er naar een aantal x jaar ermee uit schijt.

Budget is overigens echt maximaal 260-270 euro.. Meer vind ik echter teveel.Betaal liever voor een goede meter waar je veel mee kan en fijn mee kan werken.. Dan een goedkopere prul die bepaalde opties niet heeft, of niet goed of traag werken.

Een thermal couple op de meter is geen harde eis, maar wel fijn als het erop zit.

Daarnaast moet de meter ook vrij lage spanningen moeten kunnen detecteren en meten.

Wat ik verder prefereer is dat het display duidelijk af te lezen is.
Hou niet van een donker onduidelijk scherm of een display met een groen of geel scherm / achtergrond verlichting.

mel

Golden Member

Voor reparatiewerk gebruik ik nog altijd mn Philps PM 2505 analoge meter.Dat ding is altijd spot on. Mijn Fluke digitale meter wijkt meer af dan die Philips :) Ik heb voor veldwerk een digitale Fluke. en een heel oude Megger voor sporadisch gebruik, en een Druck 4-20 mA calibrator.Die calibrator is tevens ook geschikt om LED,s te testen ,kwam ik laatst achter :P .
Ik heb ook nog 3 analoge meters op mn werkbank, en 2 digitale, en er zit er nog een in mn Tektronix testsetje, maar die Philips is voor mij de fijnste.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als ik het zo lees denk ik dat er geen alternatief is voor het opdoen van eigen ervaring.

Voor wat het waard is; Voor het grootste deel van mijn metingen volstaat zo een beetje de simpelste meter MITS -ie het maar voorspelbaar "doet", daarvoor heb ik een (inmiddels ook oude ;) Fluke 110. Daarnaast heb ik ergens in een lade nog een Fluke met stroom en een Agilent voor als het moeilijker wordt. Bij wat ik doe zijn meerdere meters vaak praktisch. Bench vind ik onhandig en zou onzin zijn.
Qua meetkabels ben ik fan van verklemmen, verloopjes naar BNC en het direct vastsolderen van te bemeten verbindingen. Een meetopstelling met veel klemmen wordt snel nogal kwetsbaar / wiebelig, dan liever iets nets gemaakt. Tegen een krakende verbinding of brom helpt de beste multimeter niet. Coax i.p.v. losse draden is netter en scheelt in stabiliteit van de uitlezing. Ik meet voornamelijk thuis, nogal eens in vaste opstellingen, bijvoorbeeld een mutimeter aan een fotodiode voorversterker.

Componenten testen op een multimeter voorbij de polariteit van diodes en ledjes begin ik niet aan.
Daarvoor zijn aparte instrumenten. Ook heb ik een losse K-type thermokoppel thermometer met een zak probes die ik veel gebruik.

Voor dingen die ik maar een keer of heel zelden koop (multimeters, computers, gereedschap) kijk ik nauwelijks naar de prijs. Het zijn immers de kosten die je betaald, en die blijken in zo een geval over de decennia verwaarloosbaar.
Keuze van leverancier is dan ook op basis van de ervaringen, ik koop praktisch altijd merkspul in NL en dat bevalt mij prima.

Jinny

Golden Member

Nu, nog maar eens.
In multimeterland bestaat geen 'one size fils all'.
Tip van een ervaren dame, koop een niet te dure simpele multimeter.
Elco's meet je met een aparte meter, werkt veel beter.
Hetzelfde met spoeltjes, inducties.
Ik heb daarvoor ooit een LCR geval aangeschaft en de keren dat ik moet meten heb ik een goede meter.
Transistoren kan je ook zonder transistortester kijken of ze leven, twee draden van je multimeter tegen collector en emittor en je tong tegen de basis. (old skool)
En voor zwaardere bouw je een tooltje, leuk leerproject ook.

Maar je hebt het meest aan een simpele multimeter die spanning en weerstand kan meten.
Stroom is niet nodig zelfs, met de spanning over een weerstand kan je met de wet van Ohm heel snel de stroom uitrekenen zonder dat je iets los moet halen.

Ergo, koop een goede multimeter zonder fratsen en je bent voor ergens tussen de 5 tientjes en 100 euro klaar.
Besteed de rest van je centen aan een LCR en een eventuele ESR meter..

Ga je echt veel gelukkiger van worden.

Edit, ik meet professioneel, en ik sleep echt niet meer mee dan strikt noodzakelijk, dit sleep ik mee.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik kan het alleen maar eens zijn met Jinny. Ik heb een goede niet al te lang geleden gecalibreerde fluke multimeter. Een een aantal wat oudere meters en wat dedicated meetinstrumenten.

Ik gebruik bijna altijd meerdere meetapparaten tegelijkertijd. Net zo goed als ik meerdere voedingen tegelijkertijd gebruik. In een schakeling heb je eenmaal altijd meerdere stromen en spanningen nodig. Die wil ik vaak allemaal tegelijk meten. Ook wil je op bepaalde plaatsen spanningen kunnen zetten. Als je aan het experimenteren bent heb je soms de voeding nog niet helemaal voor elkaar en met extra delta kun je dan even een hulpspanning aanbieden. Wil je bijvoorbeeld de versterking van een transistor, buis, opamp enz meten dan is het heel handig als even twee stroommeters ter beschikking hebt.

Een onwijs dure regelbare supervoeding van bijvoorbeeld 100 ampere en regelbaar van nul tot 1000 volt kan allemaal. Kost wat enzo. Maar je hebt dan maar 1 voeding ter beschikking die ook nog eens je hele tafel in beslag neemt. Dan is een paar regelbare delta's en wat vaste voedingen een veel bruikbaardere optie.

Verder moeten er in een alleskunner altijd compromissen gesloten worden. In een voor thermokoppels dedicated meetinstrument is er in alle onderdelen aan gedacht dat er thermokoppels gemeten moeten worden. Dat betekend speciale contactbussen, schakelaars waarbij rekening wordt gehouden met de contactovergangen. De koude las temperatuur wordt ook verrekend enz. In de dure multimeters wordt daar ook rekening mee gehouden. Je kunt je dus afvragen of de goedkopere meters dat ook doen.

Condensatoren en spoelen kun je op heel veel manieren meten. Afhankelijk van de toepassing kies je de juiste meetmethode. In een multimeter wordt een methode gebruikt. Waarschijnlijk in die multimeter de simpelste methode. Je zult dus je neus kunnen stoten en met jouw multimeter onmeetbare spoelen tegenkomen. Ik heb dus naast een digitale capaciteitsmeter ook een meetbrug en als het echt niet gaat pak ik een scoop en een functiegenerator. Ook daar heb ik er meer van. Het gebeurt best wel eens dat ik met meerdere scoops en spectrumanalysers tegelijk bezig ben. Het zijn allemaal oudere apparaten die al 1000 jaar geen calibratie hebben gehad. Maar ik kan er zeer goed mee zien wat er allemaal gebeurt in de schakeling. Iets wat gewoon niet mogelijk is met 1 zeer dure gecalibreerde alleskunner.

Naast een eenvoudige maar goede multimeter zou je dan beter zoiets als dit kunnen kopen. Het kost niet veel is natuurlijk ook niet gecalibreerd enzo, maar in de praktijk is het best een handige tool die eigenlijk helemaal niet zo slecht is. helemaal voor dat geld.

https://nl.aliexpress.com/item/4000288488970.html?spm=a2g0o.productlis…

https://ae01.alicdn.com/kf/H74fff86710b14bbc9750b22cf6632dd2f/LCR-T4-LCD-Digitale-Transistor-Tester-Meter-Backlight-Diode-Triode-Capaciteit-ESR-Meter-Voor-MOSFET-JFET.jpg_50x50.jpg

Bapaktus

Special Member

Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken.
Ik heb een redelijke verzameling van Universeelmeters.
In oplopende volgorde van gebruik:
AVO 9 mkII, Uniqor3P, PM2412, PM2505, Volcraft VC175.
En nog een paar militaire universeel meters.
Bij mijn metingen aan (audio) apparatuur gebruik ik in 9 van de 10 gevallen als eerste mijn VC175. Een aanrader.
Is redelijk goedkoop en ik hoef er niet zo voorzichtig mee te doen.
Bij metingen aan meer meetpunten tegelijker tijd gebruik ik op mijn werktafel de PM2505 en daarna ,indien nodig, als extra twee keer een Fluke 8000A.
Voor metingen aan inducties, condensatoren en/of halfgeleiders gebruik ik zo'n chinees ontwerp. Voor "normaal" gebruik dus.
Deze M8 heb ik als bouwontwerp gekocht, onderdelen op de print gesoldeerd en zelf een kastje er om heen gemaakt.
http://n5pa.com/Kits/M8_Transistor_Tester/M8_Transistor_Tester_V12864_…
Met eigenbouw kastje
Wanneer ik "buiten de deur" iets moet testen/metem neem ik de VC175 mee.
Op dit moment te koop bij Conrad voor slechts €28.
Koopje.
https://www.conrad.com/p/voltcraft-vc175-se-handheld-multimeter-digita…
ruud

Jinny

Golden Member

Inderdaad een handig tooltje, ik heb er ook ergens een liggen.
Onthoud dat je een C eerst moet kortsluiten voordat je het ding meer.
Anders is je tooltje stuk.

Maar transistoren en zo meet ie in de regel prima

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Ik heb deze een poosje geleden erbij gekocht, bevalt goed moet ik zeggen. Gebruik hem redelijk vaak, is een solide meter.

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/meetg…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoe juist en goedbedoeld bovenstaande adviezen ook zijn, toch heb ik ergens, misschien ten onrechte, het idee dat ze niet aan TS besteed zijn.

Je hebt mensen voor wie het beste van het beste eigenlijk nog niet goed genoeg is. Die kopen een dure mountainbike terwijl ze nooit in de bergen fietsen, of een Porsche Cayenne om de kinderen naar school te brengen. Dat is hun goed recht en het heeft geen zin te zeggen dat het met een Dacia Duster veel goedkoper en net zo goed kan.

Voor mij lijkt dit sterk op iemand die begint met fotograferen en daarvoor het nieuwste top of the range model van Nikon koopt, vanuit de gedachte daarmee mooiere foto's te kunnen maken. En waarom niet, als je het geld hebt en het daar aan wilt uitgeven.

Mijn tip aan TS zou dan zijn: Zoek het nieuwste model van de meest luxe topmerk meter die je betalen kunt, lees daarvan de reviews op internet en, als die goed zijn, toeslaan. Of iets "fijn" werkt is toch heel persoonlijk.

Jinny

Golden Member

Ik heb mijn best gedaan, sommigen zijn ietwat eigenwijs... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Je hebt mensen voor wie het beste van het beste eigenlijk nog niet goed genoeg is.

Dat is waar maar je weet niet of de TS ook zo is. Als je zelf naar iets opzoek gaat weet je ook dat je gek gemaakt kunt worden door de reclame jongens. Het kan altijd mooier en beter. Volgens die reclame jongens is bijvoorbeeld een condensatormeting op je multimeter een must. Als je dan eens aan ervaren mensen die al vele jaren het vak of de hobby bedrijven gaat vragen hoe vaak ze in al die jaren een condensator hebben opgemeten? Dan zou dat antwoord wel eens tegen kunnen vallen. Volgens de reclame jongens echter zou je dat wel 20 keer op een dag doen ofzo. Is het je werk om bij een condensatorfabrikant elke condensator op te meten en er een ok plakkertje op te plakken kan ik me wel voorstellen dat je een wat duurder modelletje gaat gebruiken.

Een advies geven aan een door de reclamejongens volledig koopverblinde newbee lijkt me niet verkeerd. Als het dan nog wordt gekocht dan is verder het probleem van de newbee.

Op wintersport in Aspen zag ik heel veel mensen met de mooiste duurste glimmende ski's die je maar kunt indenken. Alleen konden ze niet skiën. Een beetje met mooi weer over de babyhelling omlaag glibberen en mopperen dat de piste niet goed was.

Dan had je skibeesten die heel goed konden skieen. En die hadden duidelijk minder geld, hadden afgeragde ski's en duidelijk gebruikte skikleding. En die konden wel skiën. Geen helling of sneeuwstorm was te moeilijk of te gek voor deze mensen.

Dit soort van dingen zul je altijd wel hebben. En gelukkig is een ieder vrij om te kiezen welke persoon hij wil zijn.

Pinda

GJ_

Moderator

Op 14 februari 2020 03:32:38 schreef elektronoob: Kan je mij vertellen waarom jij die appa meters fijn vind?

Relatief goedkoop en veel mogelijkheden. Meer dan ik gebruik in ieder geval. Bovendien zijn ze erg robuust.

Op 14 februari 2020 03:32:38 schreef elektronoob: Is die nieaf-smitt dan net zo goed als het appa model..
Kan mij ook voorstellen dat nieaf-smitt misschien niet 1:1 gelijk is aan de 99III. Neem aan dat elke fabrikant of merk wel ongeveer hetzelfde ontwerp aan neemt, maar dat merk B misschien andere veranderingen hebben toepast op hun eigen model.. Is dan moeilijk te zien wat de verschillen zijn..

De verschillen zijn duidelijk te zien. Ze zijn blauw :-) Verder het zelfde. NS doet zelf niks met die meters, gewoon inkoop verkoop. Oh ja, een Nederlandse handleiding geloof ik.
Mijn keuze tussen Appa en Nieaf word bepaald door mijn groothandel, die heeft alleen de blauwe.

Maar hou er rekening mee dat jouw eisen anders zijn dan de mijne. Ik maak vrijwel nooit elektronica. En het meeste gebruik ik dus een gewone digitale tester. Soms een stroomtang en anders pak ik als gauw een scopemeter er bij.

GJ_

Moderator

Psies, ook een APPA 90 serie.

fred101

Golden Member

Dit soort vragen is lastig omdat iedereen een ander budget heeft en andere wensen (en een ander gebruik)
De ene wil een latching pieper, de ander niet.

Met goedkope meters moet je geluk hebben. Sommige doen er 10 jaar mee, bij andere valt hij na een maand uit. Ik koop en gebruik liever goed spul en daar heb ik nog nooit spijt van gehad.

Qua gebruiks-gemak versus functies kun je weinig zeggen. Je moet weten hoe je een meter moet gebruiken en wat je meet.

Voor mij is het feit dat de Brymen de instellingen mbt functies onthoudt, hij een grote display heeft, dat hij twee dingen tegelijk kan meten, dat hij AC+DC heeft, een goede bandbreedte en crestfactor, redelijk snel is voor een hand meter, nog steeds spot on is. De doorpieper is erg snel.

Wat ik minder vind is dat hij niet piept in diode mode. De diode testspanning is met 3,5V veilig en goed voor leds maar het is te weinig voor zeners. Ook de beveiliging is dik in orde. Mechanisch weet ik niet ik gebruik hem voor mijn werk en dat is in mijn lab. Als ik wat buiten het lab moet meten gaat er een oude mechanisch onverwoestbare Fluke 77 mee. Ik vind het standaard uitklap "pootje" een beetje marginaal. Condensators heb ik er nog nooit mee gemeten. Temperatuur meting is goed genoeg voor het normale gebruik.

En dat alles is relatief want ik gebruik hem naast twee top bench (6,5 en 7,5 digits) meters. Wat ik traag vind kunnen andere super snel vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 februari 2020 17:10:27 schreef markce:
Benning MM7-1 ?

Die heeft niet zo`n fijn leesbaar display.

Heb overigens ook dit even bekeken:
https://youtu.be/TL3NqkzvZ8o

Snap nou ook wel wat meer waarom een goedkope meter van 5 a 10 euro beter in de rommelbak kan laten liggen.

Hierboven lees ik heel veel `eigen` verhalen, maar kwa informatie kan ik er maar weinig mee. Snap wel dat je voor 50 euro ook wel een aardige meter kan kopen. En die veiligheids klassen vind ik wel belangrijk.

Iemand misschien ervaring met: UNI-T UT61E

Vind de bouwkwaliteit van de genoemde brymens niet zo heel geweldig (had die aangedragen review gelezen) Voor dat geld hadden ze niet zo op die kwaliteit van het plastic moeten besparen.

[Bericht gewijzigd door elektronoob op vrijdag 14 februari 2020 22:21:06 (14%)

bprosman

Golden Member

Snap nou ook wel wat meer waarom een goedkope meter van 5 a 10 euro beter in de rommelbak kan laten liggen.

Hierboven lees ik heel veel `eigen` verhalen, maar kwa informatie kan ik er maar weinig mee. Snap wel dat je voor 50 euro ook wel een aardige meter kan kopen. En die veiligheids klassen vind ik wel belangrijk.

Dat is een punt wat meerdere posters hierboven je nu juist duidelijk proberen te maken. Een "one size fit's all" meter bestaat niet. Het IS nu juist je EIGEN toepassingsgebied wat maakt wat het voor JOU een ideale meter maakt. Een _GJ zit vaker met zn meter in een >48Volt gat te prikken dan ik. Ik kom zelden boven de 30 Volt en moet ik dat meten trek ik mijn Fluke uit de lade. Daaronder voor dagelijks gebruik op de werkbank kom ik prima weg met mijn Philips of Aneng 800x meter die met een kleine aanpassing een prima snel metertje is en de "Veiligheidsklassen" kunnen me dan gestolen worden. Wat Bram (Blackdog) ook al zei qua meetsnoeren, zelfs bij een Fluke is het niet ideaal en zijn er veel betere snoeren te koop.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Op 14 februari 2020 22:03:10 schreef elektronoob[/message]:
[...]

Iemand misschien ervaring met: UNI-T UT61E

Vind de bouwkwaliteit van de genoemde brymens niet zo heel geweldig (had die aangedragen review gelezen) Voor dat geld hadden ze niet zo op die kwaliteit van het plastic moeten besparen.

UT = universele troep :-)

Kijk dan maar eens naar de videos van meter martelaar Joe Smit, de 869S is zo'n beetje zijn gouden standaard qua degelijkheid en veiligheid.

Als je van plan bent er mee te gaan voetballen dan is Fluke de beste keuze.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

kreeg laatst een uni-t ampere tang in handen die stuk was, paar jaar oud pas. of t nog te maken was. processor geeft geen teken van leven meer, dus donor. het viel me mee op dat de plastic behuizing gewoon ruk was, bussen waar de kappen mee vastzaten waren al gebroken, de meetsnoer bussen waren ook al gammel, het ziet er netjes uit aan de buitenkant maar dat is het dan ook wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ik kom blijkbaar niet door, nogmaals, als beginner, koop een meter van 50 a 100 euro en leer meten.

Meten moet je namelijk leren, waardes interpreteren en zo.
Pas als je dat kan, dan ga je op zoek naar een meter die je behoeften dekt.
Immers, dan pas weet je wat je gebruik.

GJ gebruikt zijn meters anders dan ik, Bram ook en Fred ook.
Fred kan niet met mijn arsenaal overweg, Bram ook niet.
Ik heb niks aan de meters van Fred en Bram op locatie.
Terwijl we alle 4 geïnvesteerd hebben in meetapparatuur.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Helemaal eens met Jinny.

En overigens al mijn meters zijn 2e hands op de protek hang chung na. Die het denk ik nogbprima doet na ca 18 jaar mishandeling!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Op 14 februari 2020 23:09:56 schreef fred101:

Als je van plan bent er mee te gaan voetballen dan is Fluke de beste keuze.

Niet voetballen, maar een duik in de bilge moet ie toch wel overleven.
En hij moet zonder meer vliegreis bestendig zijn..
En dan komt Fluke er inderdaad aardig uit.

Op 15 februari 2020 10:31:42 schreef High met Henk:
Helemaal eens met Jinny.

En overigens al mijn meters zijn 2e hands op de protek hang chung na. Die het denk ik nog prima doet na ca 18 jaar mishandeling!!

Deel is nieuw gekocht, deel gebruikt.
En ik heb hier ook meters liggen die al zeker 35 jaar misbruik overleefd hebben.. :+

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 15 februari 2020 10:40:04 (36%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het valt me op dat dit soort vragen altijd vanuit een professionele blik beantwoord worden. De nick van de TS is electronoob, dat klinkt me als super-beginner in de oren. Hobby dus. Ik kan me echt niet voorstellen dat een Fluke of zoiets ook maar iets toevoegt voor hobby toepassingen tov bv een Voltcraft. Dat voorbeeld geef ik omdat ik die zelf heb :-) Pakweg 30 jaar geleden gekocht en nog in gebruik. Nou ben ik niet heel erg actief meer, maar ik heb echt nergens in die 30 jaar behoefte gehad aan meer dan dit. Valt nooit in de plomp, ligt altijd netjes op de bench. Dus, ik vindt die 100,- nog aardig aan de dure kant in dit geval.

[edit] @hieronder: ja, had ik wel gezien. Toch zijn de posts vooral vanuit prof geschreven steeds. Maar goed, punt gemaakt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein