Multi meter aanschaffen.


Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Alle Brymen meters komen met dezelfde meetsnoeren.

Ik las een een jaar of twee / drie terug veel positieve en lovende reacties van mensen die een Brymen meter hadden aangeschaft. Die positieve reacties in combinatie met wat problemen / eigenaardigheden aan de Fluke meters die ik had (De 189 en de 185) hebben mij over de streep getrokken om een 869 met de Usb interface te kopen. Na twee weken was ik zo gewend en vertrouwd met de 869 dat ik de de beide Flukes op marktplaats heb gezet en een tweede 869 heb besteld. Het mooie van de Brymen meters is dat ze de laats gebruikte functie van een stand onthouden, bij Fluke (en veel andere meters) moet je dan telkens weer door de functies “scrollen” Niet veel later heb ik m’n Fluke 113 ook de deur uitgedaan en van de opbrengst een BM325 gekocht.

De 869 biedt ten opzichte van de 867 niet alleen een betere precisie maar ook een grotere true RMS frequentiebereik, de mogelijkheid om aan frequentiedrives te meten en een dubbele temperatuur meting. Als je die functies bij jou gebruik niet nodig hebt dan moet je je afvragen waarom je een 869 zou willen kopen? Voor mij gaf het grotere true RMS bereik de doorslag om voor de 869 te gaan.

De 325 is voor z’n geld een geweldige meter, hij is niet zo precies als de 869 maar hij is voor mijn gevoel een stuk sneller dan de 869. Bij weerstands- en spanningsmetingen staat hij vrijwel direct in het juiste bereik en het resultaat is direct stabiel. Als je even snel rondprikt op een print is dat erg prettig. Het nadeel is dat die dan weer geen bargraph onder in beeld heeft. Verder heeft die een non contact voltage detectie en een LOW-Z fictie die erg handig is als je aan netspanningsinstallaties meet..

Je hebt het vaak over precisie maar heb je die precisie wel echt nodig of is dat iets wat je jezelf hebt aangepraat?

BM869s is zeker meer nauwkeuriger.. Maar het schilt feitelijk allemaal heel weinig.

De BM869s kost wel even 200 euro.. Dat ik op dit moment niet echt kan missen. Plus is het wel slim om direct voor het high-end model te gaan, als ik er nog geen ervaring ermee op heb gedaan.. Straks vind ik wellicht dat ik niet zo fijn met de meter om kan gaan of naar mijn gevoel niet lekker werkt.. Is het dan niet beter om met een goedkoper model te starten en dan zien of het mij bevalt en later een eventuele upgrade doen..

Ik wil ook niet eeuwig op een meter wachten, want ik heb hier oude moederborden liggen die ik moet doormeten.
Zo lang het een 8serie is kan je prima de accessoires voor elke van die 8 serie modellen gebruiken. En denk dat ik het tasje later wel koop, is toch een extra 12,50 euro die ik als ik de meter gebruik toch alleen maar aan het liggen is op een tafel ofzo.

Wat heb ik nodig om een 1% metaal film weerstand goed zuiver uit te meten?

Ik twijfel momenteel meer tussen de BM829s en de BM867s

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De accessoires zijn op alle modellen met dezelfde functies te gebruiken. Bij de BM325 krijg je bijvoorbeeld hetzelfde thermokoppel als bij de BM869.

Maar aan je reacties te zien wil je een meter uit de 800 serie, als de BM869 dan te duur is en die moederborden echt niet langer kunnen wachten dan is de keuze toch eigenlijk al gemaakt?

Wat heb ik nodig om een 1% metaal film weerstand goed zuiver uit te meten?

Je vraag over de metaalfimweerstand zegt niet zoveel, De ene 1% metaalfilmweerstand is de andere niet. Een 1000Ω 1% weerstand kun je al nauwkeurig meten met een BM235 meter. Een 0,22Ω 1% weerstand kun je niet eens nauwkeurig meten met een BM869 ondanks dat die veel betere specificaties heeft dan die eerder genoemde BM325.

McAwesome

Golden Member

De voornaamste reden dat ik 1% metaalfilmweerstanden meet is omdat de kleurringen op de through hole versies soms erg lastig af te lezen zijn. Bruin, rood en oranje lijken nogal eens op elkaar zeker met de achtergrondkleur welke dikwijls blauw of donkergroen is. Dat meten is meer om de waarde die ik vermoed te confirmeren, maar zeker niet om de weerstandswaarde heel precies te bepalen. Voor deze toepassing is nauwkeurigheid dan ook niet zo heel belangrijk.

Serenity now, insanity later

Op 24 februari 2020 01:18:31 schreef McAwesome:
De voornaamste reden dat ik 1% metaalfilmweerstanden meet is omdat de kleurringen op de through hole versies soms erg lastig af te lezen zijn. Bruin, rood en oranje lijken nogal eens op elkaar zeker met de achtergrondkleur welke dikwijls blauw of donkergroen is. Dat meten is meer om de waarde die ik vermoed te confirmeren, maar zeker niet om de weerstandswaarde heel precies te bepalen. Voor deze toepassing is nauwkeurigheid dan ook niet zo heel belangrijk.

Ja dat heb ik ook.. Of waardes die gebruikelijk waren in het verleden, maar tegenwoordig nog amper voorkomen of helemaal niet meer gebruikt worden.
En dan wil je het wel na kunnen meten wat de waarde zou moeten zijn.

Ik denk dat ik de brymen BM 867s wel bestel.. Deze is maar 10 euro duurder op de prijs van een BM829 139 vs 149. (vind het raar dat er zo weinig prijs verschil er tussen zit.

Neem aan dat ik denk kan retouren als ik er toch niet tevreden ermee ben.

bm867s is net besteld.

Even een ander vraagje.. Kan je met deze meter ook gewoon weerstanden meten die nog in circuit zitten, of kan je die altijd beter uit het circuit halen?

Even een ander vraagje.. Kan je met deze meter ook gewoon weerstanden meten die nog in circuit zitten, of kan je die altijd beter uit het circuit halen?

Misschien was het beter om eerst een serieus boek over electronica te kopen ;-)

Elke multimeter met een weerstand bereik doet het zelfde, weerstand meten. De een wat sneller dan de ander, de ene kan peta-ohms meten, de ander niet meer dan 1 Mohm. De ene doet het met 8 digits, de andere gebruikt een naald waarbij je moet gokken of het 1 of 2M aanwijst. De ene geeft de waarde met 0,0001% nauwkeurigheid, de andere haalt maar 5% etc.

Als je een weerstand in situ (in het circuit) meet dan zit er vaak een hele boel aan parallel wat je meting kan beïnvloeden. Het gaat een beetje ver om je in een paar zinnen uit te leggen wat er allemaal speelt bij in situ metingen.
En niet alleen daarbij, meten is weten, maar je moet wel weten hoe je moet meten en wat de getalletjes van je meting betekenen voor die meting als je iets meer doet dan de output van een voeding of de weerstand van een los onderdeel meten.

Echt goed meten is een vak op zich waar een hele boel kennis bij komt kijken. Als ik iets meet wat niet past bij wat ik verwacht, niet ongewoon bij reparaties, dan pak ik eerst een andere meter. Niet omdat ik mijn meters niet vertrouw maar ze hebben andere eigenschappen die het circuit beinvloeden. In sommige situaties wil je een meter met een lage interne weerstand, in andere een oneindig hoge. Het waarom is nog even een stap te veel denk ik. https://youtu.be/bH5n5iMIqIw Deze video gaat in op 1 aspect van inwendige meter weerstand bij spanning metingen over hoge weerstanden in situ.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Henk H.

Golden Member

Of je een betrouwbare in circuit meting kunt doen wordt niet of nauwelijks bepaald door de meter maar door de andere onderdelen die in het circuit zitten. Staat een weerstand van dezelfde waarde parallel dan zul je de halve weerstandswaarde meten.

Als je het schema hebt, kun je bepalen of een meting een betrouwbaar resultaat kan geven. Voor "ongeveer" is dat vaak nauwkeurig genoeg. Als je het precies wilt meten zou je de weerstand uit moeten solderen, of één pootje lossolderen en de weerstand omhoog buigen zodat één pootje vrij is. Beide is een risico op beschadiging van de PCB, zeker als je kracht uitoefent of niet het juiste soldeergereedschap gebruikt.

EDIT: Fred was me voor. END EDIT

Op 24 februari 2020 01:32:10 schreef elektronoob:
Even een ander vraagje.. Kan je met deze meter ook gewoon weerstanden meten die nog in circuit zitten, of kan je die altijd beter uit het circuit halen?

Je hebt me 100% overtuigd: een twee-tientjes apparaat is beter voor je dan 1 van 150 of 200 euro.

Ik heb paragliding les gegeven. Dan zijn er ook figuren die denken dat als ze dure shit kopen ze ineens de skills zullen hebben om het goed te kunnen. Dat is niet het geval. Leer rijden in een daf voordat je een ferrari koopt. Als je hier komt vragen of je beter een mercedes of een BMW moet kopen, dan kan je beter een honda-tje kopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nee ik heb ze nog niet ze staan wel op mijn wish list.
Ik wil deze hebben vanwege o.a. deze twee video's

https://youtu.be/fRjXSbXZLmM?t=89

https://youtu.be/uV9mW0rpRxg

Dus ze zijn niet "no-branded" en ook via de vakhandel te koop.

Noem mij dan maar een gerenommeerde elctronica vakhandel die dit merk voert.

Die reclame filmpjes op YouTube zijn natuurlijk een lachertje.
Wie test er nu met de zijkanten van de probe pennen?
Goud geleidt goed en heeft het voordeel dat het niet oxideert.
Vandaar dat het vergulde oppervlak direct contact maakt, staat leuk op een filmpje, maar heeft geen praktische waarde.
Zoals ik al eerder opmerkte zit en maar een paar micron goud op.
Op de punter waar je mee meet is dat er binnen een mum van tijd van af en zit je met een onbekend materiaal te meten.
Over de rest van de kwaliteit wordt niet gesproken, zoals duurzaamheid, stevigheid v.w.b. draadbreuk, en draadweerstand.
Om over het ontbreken van een veiligheidsklasse aanduiding nog maar niet te spreken.
Ik hou mijn hart vast wanneer straks iedereen zich door ongecontroleerde YouTube reclame laat informeren.

@ Ruben_Lichtenvoorde: bedoel de de BM235? Is dit ook de EEVblog meter?

Op 24 februari 2020 12:50:45 schreef MJN:
@ Ruben_Lichtenvoorde: bedoel je de BM235? Is dit ook de EEVblog meter?

sorry verkeerde knopje

Wie test er nu met de zijkanten van de probe pennen?

Zeer regelmatig, dan druk ik met mijn duimen de aansluitdraden op de probes, voor een snelle ongeveer weerstandswaarde

[Bericht gewijzigd door MJN op 24 februari 2020 13:03:04 (34%)]

Op 24 februari 2020 12:29:37 schreef Brainbox:

Om over het ontbreken van een veiligheidsklasse aanduiding nog maar niet te spreken.

Hier de product pagina van Probe Master zelf kan je zien dat ze gewoon een veiligheidsklasse hebben.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 24 februari 2020 12:50:45 schreef MJN:
@ Ruben_Lichtenvoorde: bedoel de de BM235? Is dit ook de EEVblog meter?

Ja, dat zijn identieke meters, de eev meter heeft alleen een blauwe beschermhoes.

Op 24 februari 2020 09:57:24 schreef rew:
[...]Je hebt me 100% overtuigd: een twee-tientjes apparaat is beter voor je dan 1 van 150 of 200 euro.

Ik heb paragliding les gegeven. Dan zijn er ook figuren die denken dat als ze dure shit kopen ze ineens de skills zullen hebben om het goed te kunnen. Dat is niet het geval. Leer rijden in een daf voordat je een ferrari koopt. Als je hier komt vragen of je beter een mercedes of een BMW moet kopen, dan kan je beter een honda-tje kopen.

Het spul van 2 tientjes wil je echt niet in het stop contact steken.. Misschien dat jij dat lekker vind als de meter voor je ogen explodeert.

Wat je zegt slaat nergens op.. De meter gebruik ik langer dan 1 keer.. Het is een investering voor een langere tijd.
Onder de 100 euro had ik nooit gedaan. Iets met veiligheids klasse en zonder van het geld apparaat.

bprosman

Golden Member

Het spul van 2 tientjes wil je echt niet in het stop contact steken.. Misschien dat jij dat lekker vind als de meter voor je ogen explodeert.

Dat een goedkoop metertje de 600/1000V niet gaat halen , en ook de bijbehorende veiligheidsklassen wat "optimistisch zijn ingeschat" door onze Chinese vrienden geloof ik meteen maar "exploderen"... overdrijven is ook een kunst.

Hier een frequentie meting op (in) een stopcontact.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Ik had me voorgenomen niet meer te reageren, maar toch, elektronoob, je zit al meerdere jaren op het forum.
Je zou inmiddels wel moeten weten van de hoed en de rand.
Jouw opmerking, 'Onder de 100 euro had ik nooit gedaan. Iets met veiligheids klasse en zonder van het geld apparaat.' geeft voor mij aan dat alle goedbedoelde adviezen en raadgevingen om je op weg te helpen boter aan de galg blijken.

Je snapt het niet, kunt het niet en wil het blijkbaar niet.
Koop een meter van 750 euro met alle toeters en bellen, ik neem hem na een jaar wel over voor 100 euro omdat je er niet mee bleek te kunnen meten.

Succes, voor mij heb je afgedaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
High met Henk

Special Member

Ik heb jaren met mijn Protek 506 gedaan en die was 32 euro: Prima spul dus! ;)

boven de 2 tientjes 8)7

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Alex P

Golden Member

Op 13 februari 2020 13:55:16 schreef blackdog:
...
Denk niet dat ik de standaard meetsnoeren niet belangrijk vind, die koop ik los en de gene die ik koop zijn zeer goed.
Dat merk je vanzelf als jeverschillende meetkabels met elkaar vergelijkt op b.v. het Ohm bereik.
...
Ik zal later evenvoor je uitzoeken wat de type numemrs zijn voor goede meetkabels en het hier posten.

Groet,
Bram

Ik gebruik graag goed spul en ik heb Bram vrij hoog zitten, dus: Bram, heb ik iets gemist?

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Beetje vage stand van de keuzeschakelaar

Op 25 februari 2020 09:29:49 schreef Jinny:

Succes, voor mij heb je afgedaan.

de door electronoob bestelde meter (bm867s) is bij de eleshop 149€.

Lambiek

Special Member

Op 25 februari 2020 09:29:49 schreef Jinny:
Koop een meter van 750 euro met alle toeters en bellen, ik neem hem na een jaar wel over voor 100 euro omdat je er niet mee bleek te kunnen meten.

Ik bied 101 €. :D

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Die Brymen snoertjes (https://www.ebay.com/itm/Brymen-Silicone-Gold-Plated-Test-Le...1162377470) heb ik ook.
Na 2 maal een set Fluke's defect blijven deze heel. Ook is de weerstand duidelijk lager (<0.1ohm).

Alex P

Golden Member

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 23 februari 2020 21:16:21 schreef Neovo Geesink:
De Uni-T UT210-E is eigenlijk mijn alleskunnertje geworden.
Stromen tot 100 Ampére, Capaciteit tot 2 Milli Farad, en voor de rest leuke specs voor de hobbyist voor ook ongeveer 35 US$ op E-bay geen verkeerde keuze geweest.

Dank voor de tip. Zojuist me gerealizeerd dat ik de kabel niet los hoef te halen om de DC stroom naar een led te meten: Ik heb de UNi-T UT210-E gekocht en heb hem al een paar weken liggen. Vrijdag nog de andere multimeter in serie zitten klooien en vandaag maar weer gewoon zonder multimeter vastgemaakt, maar ik wilde toch nog even de stroom meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/