Speaker protection op basis van NE555 op 12V

Beste CO'ers, Weet iemand toevallig een speaker protection schema te vinden die werkt met een NE555 timer op 12VDC. En dan op relay basis, zonder piek detector, wel een delay van zegmaar 3 sec. En dus op relay basis ?

Groet, Wouter

Ik ben al uren aan het zoeken, misschien dat jullie er een weten?

PS: Kep geen 12VAC pool over. En ik wil mono dus 1 relays gebruiken.

De UPC1237HA werkt op AC en gebruikte ik deze hiervoor.

Delphi WIN10 / MikroeAVR Pascal / Freepascal RPI

Jij gaat altijd op internet zoeken. Bedenk dit eens zelf. Zo lastig is dat nu niet echt. Een timertje met een NE555 bedenken, torretje er achter zetten dat een relais schakelt?

En als je ff niet helemaal zeker weet. Er staan eindeloos veel NE555 calculators op het net.

vergeten

Golden Member

En wat doet jouw simpele bedenksel met DC op de speakeruitgang....niets, dan is het geen protection maar een plop onderdrukking!

[Bericht gewijzigd door vergeten op 26 februari 2020 21:01:52 (12%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

En wat doet jouw simpele bedenksel met DC op de speakeruitgang....niets, dan is het geen protection maar een plop onderdrukking!

Ik begrijp dat dit ook de bedoeling is.

PS: Kep geen 12VAC pool over.

Ik begrijp alleen niet wat Wouter hiermee bedoeld. En wat is UPC1237HA voor een ding?

De UPC1237HA is een "Protector IC for Stereo Amp" die alles aan boord heeft ... dus ik snap de vraag ook niet :O

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
vergeten

Golden Member

De alleskunner op leeftijd!   Of een bouwpakketje voor een stereo amplifier.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 26 februari 2020 22:10:39 (11%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 26 februari 2020 20:12:04 schreef pascalbythree:

PS: Kep geen 12VAC pool over. En ik wil mono dus 1 relays gebruiken.

De UPC1237HA werkt op AC en gebruikte ik deze hiervoor.

Die werkt prima op gelijkspanning hoor. Heb je misschien een kant en klare oplossing uit China gebruikt? Dat daar AC op de print staat wil niet veel zeggen. Draai je polarisatie maar eens om en probeer het dan opnieuw. Ik heb bij die Chinese printjes als rare constructies gezien. Een gelijkrichter na de ingang waar parallel aan de ingang nog een weer spanning wordt afgetakt via een diode. Als je daar gelijkspanning op aansluit krijg je toch te maken met polarisatie.

Ik heb deze antiplop schakeling ingebouwd in een buizenversterker.
Bij inschakelen is zowel het ingangssignaal (via een serieweerstand) en het uitgangssignaal (de uitgang van de uitgangstrafo) kortgesloten. Na afloop van de timer (in mijn geval 50 sec) worden beiden vrijgegeven.
Bij uitschakelen van de versterker worden beide signalen direct onderdrukt. Misschien is dit wat voor jou? Tijd en polariteit van de werking (bijvoorbeeld luidspreker onderbreken in plaats van kortsluiten) kan natuurlijk ook.

Je zou ook dit kunnen proberen.
Dit is een inschakelstroom begrenzer welke inschakeld na ongeveer 4 seconden.
Eigenlijk bedoeld om er een grote transformator mee in te schakelen, maar op de relais contacten kun je natuurlijk ook de luidspreker uitgang zetten tegen het hinderlijke 'plop' geluid.

"tijd is relatief"

https://www.elcircuit.com/2016/05/audio-speaker-protector-us...5.html?m=1

Kijk ik zoek eigenlijk deze bovenstaande schema, ik kan op de website echter geen SCH diagram vinden. Alleen een PCB layout.

Check, en deze bovenste IC werkt alleen met een AC verbinding. En ik moet deze volgens het blokdiagram van mijn behuizing overslaan.

Snappie? Groet W.

Check, zoiets zoek ik van

https://sound-au.com/articles/555-timer.htm

Maar dan zonder "Trig" of switch

Dus als er spanning op komt, 5 sec later moet hij inschakelen, spanning eraf dan gaat hij direct uit. Is de bedoeling.

Kep al 1 schema van sound-au.com op een bread boardje geprobeerd en werkte niet.

Verder een 12V Relays, print op 12V tot 15V

Groet W.

Check, en deze bovenste IC werkt alleen met een AC verbinding. En ik moet deze volgens het blokdiagram van mijn behuizing overslaan

De UPC1237HA werkt op DC maar dank zij D1 en D2 in het schema werkt de schakeling ook op AC ;)
.

Kijk ik zoek eigenlijk deze bovenstaande schema, ik kan op de website echter geen SCH diagram vinden. Alleen een PCB layout

Met pen en papier zet je de layout zo om in een schema :Z

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Mogelijk niet zo zinvol, maar ik heb uit nieuwsgierigheid de schakeling van het gelinkte even opgenomen. Het is wel een uitgebreid ding, een combinatie van inschakelvertraging, DC protectie en temperatuur beveiliging.
En nog een 'clip' led, die ter indicatie volgens mij blij van de print zal springen ? :+ Excuses, nu ik nog eens kijk incorrect.

Dus als er spanning op komt, 5 sec later moet hij inschakelen, spanning eraf dan gaat hij direct uit. Is de bedoeling.

Verlaag in mijn schema de 100uf naar 10uf, en je hebt wat je zoekt....

IC is besteld bij Farnell. Een dezer weken moet hij het gaan doen. Tot dan.

Dank je wel man.

Hij doet het op een breadboardje! :-)

nu gereserveerd voor volgende ets sessie.