aardlekautomaat gacia

Hoi
Voor een laadpaal-1 fase (evbox 3jaar oud) moet een aardlek type B worden geinstaleerd.Nu is het prijsverschil tussen ABB(350euro) en gacia (50euro) wel groot.Komt de kwaliteit ook overeen met het prijs?
De meterkast is pas vernieuwd met Gacia spul.
Om alles hetzelfde te houden gewoon Gacia gebruiken?
M.vr.gr.Wim

Sine

Moderator

Ik ben benieuwd waar je een type B aardlek krijgt voor 50 euro, zelfs bokkiewokie merken zitten nog altijd tegen de 100 euro minimaal, en ook die zou ik niet willen gebruiken.

Heb je een linkje naar het artikel?

GJ_

Moderator

Als je werkelijk een nieuwe Gacia type B aardlekautomaat meent te kunnen kopen zijn er twee mogelijkheden:
1) je kijkt verkeerd
2) je bent aan het helen.

Ik ga maar even van optie 1 uit :-)

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als je een B-karakteristiek (Gacia ding) vergelijk met een Type B (DC detectie) aardlekautomaat dan zie je idd wel een verschil in prijs..

T is ook wel verwarrend:
Type B (of AC of whatever) wat betreft de aardlek-detectie of
B of C karakteristiek tbv uitschakeltijden bij overbelastingen.

Op de foto van dat Gacia ding zie ook type A staan

Goedkoopste, enigszins fatsoenlijk merk (imho) die ik ken zijn van Iskra
https://www.superflink.nl/losse-componenten/?cat=68

De Doepke's zijn een volgende stap.

Gacia is voor mij persoonlijk in de categorie leuk-voor-in-de-schuur, maar op een of andere manier zou ik dat niet in mijn meterkast willen. ABB/Eaton/Schneider/Hager is niet veel duurder (De kosten zitten in de installatie uurtjes)

GJ_

Moderator

De importeur van Garcia vergeet om zijn eigen naam en adres onder de (dus ongeldige) EC verklaring te zetten. Dat betekend dat ze niet eens verkocht mogen worden.

Hoi
Dus als ik het goed begrijp zit Gacia onderaan als het gaat om kwaliteit.
De meterkast is opnieuw geinstalleerd door de zonnepanelenboer
Dus de B bij gacia heeft niet met dc te maken.
We gaan voor een ander merk(veiligheid voor alles)
gr.Wim

GJ_

Moderator

Op 10 maart 2020 16:44:52 schreef bengie: Dus als ik het goed begrijp zit Gacia onderaan als het gaat om kwaliteit.

Ik ben geen installateur, maar ik meende dat Gacia zeker niet de beroerdste Chinees was.

Voor en grote installateur van PV op voornamelijk huurwoningen moest ik Garcia gaan kopen (liefst via hun) en plaatsen, omdat deze de helft van de prijs waren t.o.v. de beste aanbieding die ik kreeg bij mijn groothandel (Schneider acti 9)
Toen daar en 3 van ingekocht via mijn groothandel had die daar grote problemen mee had om dat te moeten leveren. 1 zo'n ding geplaatst, en de rest ligt ben ik bang nog in de bus.... Voor mij geen Garcia meer.

zit sinds 2009 in de PV.
Jinny

Golden Member

De meterkast is opnieuw geinstalleerd door de zonnepanelenboer

Bij zulke zinnen gaan mijn nekharen recht overeind...
Het -kan- goed, maar gezien de kwaliteit delen, ik zou het minimaal een keer laten inspecteren door een vakman/vrouw.
Heb al teveel ellende gezien veroorzaakt door zonnepaneelboeren..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 10 maart 2020 19:02:06 schreef Jinny:
[...]

Bij zulke zinnen gaan mijn nekharen recht overeind...
Het -kan- goed, maar gezien de kwaliteit delen, ik zou het minimaal een keer laten inspecteren door een vakman/vrouw.
Heb al teveel ellende gezien veroorzaakt door zonnepaneelboeren..

Sommige zonnepanelen boeren werken samen met een installatie bedrijf die het binnenwerk doet, juist omdat dat weer een andere tak van sport is, en dat dat vaak weer anders brekend word in prijs.
Ik werk ook zo, juist omdat ik bij installatie van particulieren geen 1/2 dagen maak, en een installateur vaak gewoon uurtjes schrijft. (en ik heb een schurft hekel aan AC door het huis trekken)
Voor de klant is niet altijd duidelijk wie er nu precies komt, ik stel me ook voor aan de klant dat in namens van het verkopende bedrijf kom.

zit sinds 2009 in de PV.
Jinny

Golden Member

Sommige Andre, niet alle cowboys.
Ikzelf gebruik bij voorkeur Eaton, met als twee ABB, Siemens en Hager.
Zut als Garcia komt er bij mij niet in.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Gacia, EMAT, ETI allemaal dezelfde goedkope zooi. Garantie tot de deur als het tenminste tijdens de installatie al niet sneuvelt. Het zal in elk geval geen 10 jaar mee gaan zoals ABB of Eaton.

Ga liever zoals Jinny zegt voor Eaton of ABB of Hager. Siemens laat ik zelf meestal links liggen omdat het gewoon schreeuwend duur is en er geen meerwaarde is tov merken als ABB. ISKRA heb ik ook gebruikt maar nog niet erg veel ervaring mee dus die laat ik even in het midden.

Zeker voor een laadpaal en een PV installatie zou ik nooit van zijn leven voor el-cheapo merken als Gacia kiezen. Het zal je maar gebeuren dat bij je klant een kast uitfikt door zo'n bokkiewokkie automaat die zijn specs niet haalt.

GJ_

Moderator

Ik gebruik ook ABB, Schneider en Siemens.
Siemens is trouwens helemaal niet duurder dan de rest, eerder iets goedkoper.

Jinny

Golden Member

Siemens is hier alleen het merk indien ik -nu- nodig heb en de rest niet is te begaan.
Ik maak me overigens sterk dat het automaatje in het filmpje een Emat is.

Punt, ik ben ZZP, heb een bedrijfje, ik kan het me niet veroorloven om om de klapscheet ergens heen te moeten omdat een automaat het begeven heeft.
Dan kost die goedkope zut meer van het stijgen dan van het dekken.
Eaton monteer ik en ik hoef er alleen nog maar heen als er uitbreiding verlangt wordt.
Dat ik meer betaal per automaat betaalt zich terug in de garantie.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

abb kunnen het beste mee met de prijs als je een veelvoud aan kasten nodig hebt met bijv nieuwbouw, oa hager deed dat niet en dat heeft ze in de crisis veel klanten gekost. maar ok, pas nog een uitgefikte busbord kast gehad, abb is toch B keuze spul tegenwoordig.

hager, schneider, siemens is meer a keuze spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ja, die busboardjes ben ik ook niet zo weg van...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

in de woningbouw standaard spul die busboard kastjes, kun je zo een automaatje bijprikken. helaas ook het zwakke punt, de lippen die in de rail steken zijn niet even lang, de kortste maakt maar net contact en dat gaat nog weleens fout.

beter heb je draad verbindingen. ken ook steekverbindingen in rail systemen, heb ik ook al het eea in uitgefikte toestand van gezien, of dat van installatie uit 1 klem nooit over de rail heen geklemd zat, maar er tegenaan duwde. dat fikt een keer uit. als dat gebeurt geen kasten van de rail trekken onder spanning, kan een flinke klap geven, je ziet niet wat er fout zit vantevoren, rails waar 2000A doorgaat wil wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Net mijn bezwaar ook.
Laatst overigens een oud busboardje vervangen door een degelijke kast, je hebt de foto gezien, eigenaar had gepoogd zelf te knutselen en kwam er niet meer uit.

Overigens heb ik ook al een Hager prik automaatje uitgefikt gezien.
Slecht ingeprikt of meerdere keren gebruikt, weet het niet, maar op de hitteontwikkeling defect.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 10 maart 2020 23:08:22 schreef Jinny:
Net mijn bezwaar ook.
Laatst overigens een oud busboardje vervangen door een degelijke kast, je hebt de foto gezien, eigenaar had gepoogd zelf te knutselen en kwam er niet meer uit.

Overigens heb ik ook al een Hager prik automaatje uitgefikt gezien.
Slecht ingeprikt of meerdere keren gebruikt, weet het niet, maar op de hitteontwikkeling defect.
[bijlage]

Jinny, dit is idd duidelijk een slecht contact geweest bij de klem.

Jaren geleden had ik de beschikking over een warmtebeeldcamera op het werk. Eigenlijk voor ander doeleinden bedoeld, maar ik liep ook eens de vele verdeelkasten af uit nieuwsgierigheid. Voor een onderhoudstechnicus was zo'n camera toen nog veel te duur.(20kEu)
Ik ben geschrokken hoeveel klemmen bij automaten een temperatuursverhoging hadden door slecht contact. Even de schroevendraaier erop en opgelost. Het is dus niet te verwonderen dat in een aantal gevallen na enkele jaren eens brand ontstaat. Ik raad sindsdien iedereen aan om contacten in de elektriciteitskasten na enkele jaren eens aan te spannen.
Prikcontacten voor automaten ben ik niet erg happig op.

Maar ook hier geldt,je moet ze aansluiten op de voorgeschreven wijze.

Ik heb het al vaker gezien, meerdere draden in één klem, verschillende diameters en soepel en vast door elkaar. Niet gezond.

Sine

Moderator

@GD,
Dit zijn automaatjes met veerklemmen, aandraaien gaat hier niet helpen.

Anoniem

Op 11 maart 2020 10:17:04 schreef Sine:
@GD,
Dit zijn automaatjes met veerklemmen, aandraaien gaat hier niet helpen.

Tuurlijk niet, maar heel veel te kasten zijn nog uitgevoerd met schroefklemmen. En het lijkt me nuttig erop te wijzen dat slechte contacten veel meer voorkomen dan gedacht wordt. Eenvoudig en snel te verhelpen en kan veel ellende voorkomen.
Bij veerklemmen heb je andere problemen. Ongeschikte diameter of te korte draden waardoor ze scheef trekken en er trekracht op komt.
En natuurlijk zoals gezegd meerdere draden , verschillende diktes en soepel en vast onder 1 klem zal hier nog meer risico geven dan bij een schroefklem.

Ik zie hier allerlei merken van ALS's over de toonbank vliegen, behalve Legrand. Ik wil met dit merk een verdelerkast compleet gaan uitrusten maar hoor graag of iemand ervaring heeft met dit merk.
Zijn die automaten, etc. te duur,te slecht of hebben die andere nadelen waardoor ze niet zo populair zijn?