Alle schemerlampen in kamer gelijktijdig aan/uit

In een woonkamer heeft men in alle 4 hoeken een dubbel stopcontact zitten. De bedoeling is om van al deze stopcontacten, de ene helft uitsluitend te gaan gebruiken voor schemerlampen. Vraag: is het toegestaan om de op deze manier 'afgesplitste' 4 enkele stopcontacten, achter een enkelpolige schakelaar te plaatsen, zodat men met die ene schakelaar gelijktijdig alle 4 schemerlampen kan bedienen?
Bij voorbaat dank voor de reacties.

Waarom zou dat niet mogen? Ik zou wel alles op dezelfde groep houden.
Het hangt ook af van de vraag of ze wel te splitsen zijn. Een dubbele opbouw wcd of een wcd voor inbouw op een enkele doos kun je niet zomaar scheiden.

Houdt wel een zelfde volgorde aan bv alle geschakelde wcd,s links.
Als ze geschakeld worden door een dimmer kun je het beste twee verschillende kleuren centraal plaatjes gebruiken , want een dimmer kan bv het vermogen van een stofzuiger niet aan.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Een alternatief - indien toepasbaar - zou een KaKu-achtige tussenstekker kunnen zijn. Als je die naar dezelfde zendercode laat luisteren, heb je in principe hetzelfde effect. Met als voordeel dat je geen bedrading hoeft aan te passen. En natuurlijk als nadeel... nou ja, alles wat draadloos als nadeel heeft (batterij, gaat stuk, ontvangen ze allemaal wel alles?, geen last van de buren? etc.).

Op 19 maart 2020 11:31:41 schreef EricP:
Een alternatief - indien toepasbaar - zou een KaKu-achtige tussenstekker kunnen zijn. Als je die naar dezelfde zendercode laat luisteren, heb je in principe hetzelfde effect. Met als voordeel dat je geen bedrading hoeft aan te passen. En natuurlijk als nadeel... nou ja, alles wat draadloos als nadeel heeft (batterij, gaat stuk, ontvangen ze allemaal wel alles?, geen last van de buren? etc.).

Hue of ikea smartlampen kan ook.

Kaku kan je ook batterijloos doen:
Ontvangers (insteek en inbouw) zijn batterijloos en er is een inbouwzendermodule die je achter eem bestaande schakelaar bouwt. Die draait op het lichtnet

Ik zou dit ook zeker met KAKU oid doen. Sonoff is ook mooi, kun je zelf programmeren en evt via Domoticz oid aansturen. Sky is the limit dan.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Voorwaarde om dit met één schakelaar op te lossen is dat alle WCD's op één groep zitten. Ik zou inderdaad gaan voor een KAKU-achtige oplossing.

Op 19 maart 2020 10:44:36 schreef KlaasZ:
Waarom zou dat niet mogen? Ik zou wel alles op dezelfde groep houden.

Bedoel je met die vraag dat het niet in strijd is met NEN-1010 en derhalve is toegestaan?

Tidak Ada

Golden Member

"Klapschakelaar" uit Elektuur ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

@Eric,
Leuk as ze uit sync gaan.

Maar inderdaad, ikea tradfri is een goede optie, of gewoon schakelen, dat heb ik ook een hele tijd gedaan.

Tidak Ada

Golden Member

Guido, ik had dit :+ er bij kunnen zetten, maar dat is zo afgezaagd :D :O

Maar het zou wel een leuk effect geven :P

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 19 maart 2020 18:00:38 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 maart 2020 17:36:58 schreef Sine:
Leuk as ze uit sync gaan.

Hoebedoelu? KAKU komt na 1 keer schakelen weer in sync als er eentje de zender gemist heeft. Daarbij, komt bij mij weinig voor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik heb al in 1970 de helft van de WCD uitschakelbaar gemaakt, Hagee had wcd's, daaruit kon je simpel een brugje verwijderen en de helften apart aansluiten (er waren vier klemmen voor doorlus en ze pasten op een enkele doos. Na een verbouwing zijn de meeste wcd gewoon dubbel gemaakt. De kamer zit op één groep. De geschakelde stopcontacten heb ik van een merkje voorzien, een klein putje boren en een drupje verf erin. Valt niet op en is toch duidelijk..
Feitelijk mag je de wcd achter de schakelaar voor de fase ook nog 1,5mm2 gebruiken ipv 2,5mm2. Dan is het eenvoudig uit elkaar te houden.
Het gemak is onbeschrijflijk.

Thevel

Golden Member

Op 19 maart 2020 18:08:35 schreef flipflop:
[...]
Hoebedoelu? KAKU komt na 1 keer schakelen weer in sync als er eentje de zender gemist heeft. Daarbij, komt bij mij weinig voor.

Met uit sync gaan werd de klapschakelaar uit de post van Tidak Ada bedoeld...

Bedoel je met die vraag dat het niet in strijd is met NEN-1010 en derhalve is toegestaan?

Ik ken NEN-1010 niet uit m'n hoofd maar dit is niet in strijd met NEN 1010 en zeker toegestaan. Normaliter gaat er vanaf de enkelpolige- of serieschakelaar een zwarte draad richting lichtpunt. Nu trek je de zwarte draad van de extra schakelaar naar de extra wcd's in de muur, evt. via centraaldoos.

Op 19 maart 2020 18:16:02 schreef buzzy:
Feitelijk mag je de wcd achter de schakelaar voor de fase ook nog 1,5mm2 gebruiken ipv 2,5mm2. Dan is het eenvoudig uit elkaar te houden.
Het gemak is onbeschrijflijk.

Ook wanneer je een 2,5 mm2 zwarte draad gebruikt tussen schakelaar en WCD's? (afgezien van de moeilijke verkrijgbaarheid)

KGE

Golden Member

Houdt er wel rekening mee dat wanneer je een dimmer plaatst en iemand een keer de stofzuiger op zo'n stopcontact aansluit dat je hele kamer in het donker zit...

mel

Golden Member

Dan neem je een wcd in een andere kleur..Dat valt best op.En meestal is een geschakeld WCD al "bezet" door een of andere schemerlamp..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..