Da's wel heeel erg oud...
Een BC547 kan ook geen 500mA aan, max 100mA...

Een BC547 kan ook geen 500mA aan, max 100mA

Kijk, dan is de noodzaak van mijn vraag nog groter :)

Hoeveel LED's wil je aansluiten?
En van welk type?

Als dat bekend is, kan een antwoord worden gegeven.
Anders blijft het gissen.

Ik wil een aantal van deze schakelingen gebruiken met verschillende output. Sommige met ongeveer 10 leds, maar mogelijk ook enkele met een tot vier gloeilampjes van 0,5 Watt per stuk.

Omdat een nieuw onderwerp JOUW onderwerp is?
Je kunt dan evt linken naar dit onderwerp.
Velen lezen het hele topic door en komen erachter dat dit een oud topic is.

Jeetje, ik ben inmiddels dubbel zo oud... (Ik was 15 toen ik dit topic startte). Met als gevolg dat ik zelfs aardig kan antwoorden op de nieuwe vraag / topickaap van S_@_M:

Ja, je kunt een "zwaardere" transistor voor T2 gebruiken (zwaarder als in: mag meer stroom door). Maar ik denk dat de schakeling afhankelijk is van de stroomversterkingsfactor voor het fade-effect. En die stroomversterking is voor vermogenstransistoren vaak lager. Dan zou er dus wat meer stroom de basis in moeten om hetzelfde fade-gedrag te houden, en dus mogelijk moet R4 dan wat kleiner (33k tot 1k ofzo), (en C2 wat groter om op ongeveer dezelfde RC tijd te blijven.) Hangt allemaal af van welke "zwaardere" transistor je wilt gaan gebruiken. Met een BC337 (800mA, Hfe ongeveer gelijk aan BC547) zal het allemaal gewoon ongeveer hetzelfde blijven werken, maar met een 2n3055 (veel lagere Hfe) werkt het waarschijnlijk stukken slechter tenzij je de rest ook aanpast.

Er valt in elk geval mee te spelen, maar ik denk dat je het beste toch een nieuw topic kunt openen.

Op 2 april 2020 17:52:15 schreef S_@_M:
Hallo, ik weet dit is een oud bericht, maar mijn vraag past goed bij het onderwerp. Dus waarom een nieuw topic starten?
Ik heb een mooi schema gevonden dat ik zal proberen toe te voegen.
[bijlage]

Nu is mijn 1ste vraag: Kan ik een willekeurige zwaardere NPN transistor voor de uitgang (rechter T) gebruiken om de uitgang zwaarder te kunnen belasten dan de 500mA die een BC547 (waarop deze schakeling is gebaseerd) aankan?

Kan maar je 9V batterij zal dat niet lang uithouden!

Er zal een gestabiliseerde voeding aan komen te hangen, dus dat zal geen probleem zijn.