fadende led's

Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2005 23:37:59 schreef Lucky luke:
ernaar gekeken, mooie kleur blauw overigens, maaruh, ik zie niet zogauw hoe dit een led fadet? (mischien dom maar ben ook weer niet zo'n electro-exper, ik vind t gewoon leuk, en hobby wat)

edit, nog ff doorgeken, mn oog viel op de url, daar kwam ik het woord knightrider tegen, en ik weet niet wat dat exact is <zou t graag weten> maar wel dat het iets is waarin fadende led's kunnen voorkomen. ik zie dat er 3 aansluitinen ui de driehoek komen. als ik die volg denk ik aan: die linksboven aan de +, die linksboven aan de -. echter moet het per-se 12v zijn? of mag 9v ook?

zoja, dan ga ik eens expirimenteren.

kun je me ook uitleggen hoé het werkt (als het werkt maar dat geloof ik wel)

edit2: in crocodile clips werkt het niet, evenmin als de witte led op 1,5 volt van deze site. simulaties vervangen de werkelijkheid niet. schiet croc clips hier te kort, of doe ik wat fout?

Tijd voor breadboardje ;) Bouw alleen de schakeling binnen de rechthoek op.
IC1 trekt de basis naar de massa, dat kan je zelf met een draadje doen ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://members.home.nl/lodio/index.htm
Halo,
Probeer hier eens iets mee.
Deze werken allemaal.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.
Lucky Luke

Golden Member

ik heb een breadboard, maar geen colectie onderdelen:(

ik heb ook al een schakeling gehad van klein is fijn, die werkt (al zie je het faden niet in cc)

mischien kan ik wat met de schakelingen van die site.

maar waar ik naar zoek is ook het faden met een ne555, ik weet dat hiermee pwm opgewekt kan worden, en ik weet dat je met pwm led's kan faden, wat ik wil weten is HOE ik die twee dingen combineer...

als het gewoon te vinden is met google, zeg me dan hoe ik waarop moet zoeken. (behalve op een datasheet, die heb ik al maar het schema daarin is zo vaag!)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

*schop omdat ik toch graag wil weten hoe een led kan faden met een ne555*

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

herhaling van vorige post

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Omdat je het zo lief vraagt (topic kicken)

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html
2 minuten googlen.

Door de duty cycle te veranderen kun je de gelijkspanning veranderen, kijk maar of je er wat aan hebt

Google maar eens op:
Astabiele multivibrator of gewoon multivibrator, dat is miss wat voor je.

[Bericht gewijzigd door JuuL op vrijdag 10 juni 2005 15:41:16

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juni 2005 15:40:10 schreef JuuL:
Omdat je het zo lief vraagt (topic kicken)

ik wil het gewoon graag weten, bedankt hé!

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/pwm555.html
2 minuten googlen.

Door de duty cycle te veranderen kun je de gelijkspanning veranderen, kijk maar of je er wat aan hebt

Google maar eens op:
Astabiele multivibrator of gewoon multivibrator, dat is miss wat voor je.

alleen is dit voor een motor. kan ik gewoon de motor+transistor vervangen door de led die ik wil faden? (en de diode weglaten?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ze zijn exact gelijk
maar hoe fade ik hier een led mee? de motor vervangen door een led en de tor en diode weglaten?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Motor vervangen door led en weerstand!

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juni 2005 16:26:24 schreef klein is fijn:
Motor vervangen door led en weerstand!

das logica, maar ik zou t kunnen vergeten.

en dan kan ik m gewoon in sterkte laten varieren met die potmeter?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik zou eerst een astabiele multivibrator proberen.
Kun je leuk mee faden, maar hoe wil je dat precies faden dan?
Of gewoon geinige effectjes?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/15

[Bericht gewijzigd door JuuL op vrijdag 10 juni 2005 18:25:56

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juni 2005 18:25:00 schreef JuuL:
Ik zou eerst een astabiele multivibrator proberen.
Kun je leuk mee faden, maar hoe wil je dat precies faden dan?
Of gewoon geinige effectjes?

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/15

die heb ik al ns gebouwd (alleen kwam het schema toen elders vandaan...)

ik wil gewoon een led in sterkte laten varieren, niet knipperen, of opblazen. of extra fel laten branden*(met PWM) maar simpelweg faden. dat dat met een motorregelingscircuit (3x woordwaarde) kan vind ik vreemd maar als ik ff nadenk zit er wel logica in. en als het niet werkt ga ik wel een motortje regelen :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Hallo, ik weet dit is een oud bericht, maar mijn vraag past goed bij het onderwerp. Dus waarom een nieuw topic starten?
Ik heb een mooi schema gevonden dat ik zal proberen toe te voegen.

Nu is mijn 1ste vraag: Kan ik een willekeurige zwaardere NPN transistor voor de uitgang (rechter T) gebruiken om de uitgang zwaarder te kunnen belasten dan de 500mA die een BC547 (waarop deze schakeling is gebaseerd) aankan?

Tweede vraag: In hoeverre heeft dat invloed op het schakel gedrag? Ik wil dat de output gelijk blijft. Dus een Led die opgloeit en uitdooft maar dan ipv 1 led mogelijk meerdere led's en/of gloeilampen.

Bron van het schema: https://www.youtube.com/watch?v=KhjOcU7yb6U

Alvast hartelijk dank voor de feedback.
Sam

Arco

Special Member

Da's wel heeel erg oud...
Een BC547 kan ook geen 500mA aan, max 100mA...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een BC547 kan ook geen 500mA aan, max 100mA

Kijk, dan is de noodzaak van mijn vraag nog groter :)

Hoeveel LED's wil je aansluiten?
En van welk type?

Als dat bekend is, kan een antwoord worden gegeven.
Anders blijft het gissen.

Vervangen DOOR.

Ik wil een aantal van deze schakelingen gebruiken met verschillende output. Sommige met ongeveer 10 leds, maar mogelijk ook enkele met een tot vier gloeilampjes van 0,5 Watt per stuk.

Omdat een nieuw onderwerp JOUW onderwerp is?
Je kunt dan evt linken naar dit onderwerp.
Velen lezen het hele topic door en komen erachter dat dit een oud topic is.

Dat kump er noe van....
Lucky Luke

Golden Member

Jeetje, ik ben inmiddels dubbel zo oud... (Ik was 15 toen ik dit topic startte). Met als gevolg dat ik zelfs aardig kan antwoorden op de nieuwe vraag / topickaap van S_@_M:

Ja, je kunt een "zwaardere" transistor voor T2 gebruiken (zwaarder als in: mag meer stroom door). Maar ik denk dat de schakeling afhankelijk is van de stroomversterkingsfactor voor het fade-effect. En die stroomversterking is voor vermogenstransistoren vaak lager. Dan zou er dus wat meer stroom de basis in moeten om hetzelfde fade-gedrag te houden, en dus mogelijk moet R4 dan wat kleiner (33k tot 1k ofzo), (en C2 wat groter om op ongeveer dezelfde RC tijd te blijven.) Hangt allemaal af van welke "zwaardere" transistor je wilt gaan gebruiken. Met een BC337 (800mA, Hfe ongeveer gelijk aan BC547) zal het allemaal gewoon ongeveer hetzelfde blijven werken, maar met een 2n3055 (veel lagere Hfe) werkt het waarschijnlijk stukken slechter tenzij je de rest ook aanpast.

Er valt in elk geval mee te spelen, maar ik denk dat je het beste toch een nieuw topic kunt openen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
vergeten

Golden Member

Op 2 april 2020 17:52:15 schreef S_@_M:
Hallo, ik weet dit is een oud bericht, maar mijn vraag past goed bij het onderwerp. Dus waarom een nieuw topic starten?
Ik heb een mooi schema gevonden dat ik zal proberen toe te voegen.
[bijlage]

Nu is mijn 1ste vraag: Kan ik een willekeurige zwaardere NPN transistor voor de uitgang (rechter T) gebruiken om de uitgang zwaarder te kunnen belasten dan de 500mA die een BC547 (waarop deze schakeling is gebaseerd) aankan?

Kan maar je 9V batterij zal dat niet lang uithouden!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er zal een gestabiliseerde voeding aan komen te hangen, dus dat zal geen probleem zijn.