Beste electronisten!
Ik heb een uitgang van 24V wisselspanning, daarop wil ik 10 Leds hangen. Hoe moet ik dit aan sluiten eventueel een gelijkrichting ? Welke groote moeten de weerstanden in serie met de led hebben ? Hoe vind ik dat.
Merci
groetjes Wim
Wat ik zou doen: Gelijkrichten, condensator van 500 uF nemen en dan de weerstand berekenen van 1,4 x 24 -1,4 =32 V
En alle led's in serie zijn samen 15V, dus moet de weerstand ongeveer 15 V "eraf" halen. Let wel op genoeg vermogen van de weerstand
Wat bedoel je met genoeg vermogen van de weerstand ?
Maar die 10 leds zou ik die het beste in serie of parallel plaatsen ?
Groetje
uhm, die LED's kan je je inprincipe het beste inserie zetten, dan kom je nml aan 15 V dat je "eraf" moet halen, anders kom je aan 30-1,5 = 28 volt.
Het vermogen van de weerstand is als volgt uit te rekenen:
Uoverdeweerstand=15V
Idoordeweerstand=20mA (?)
P=UxI=15 x 0,02= 0,3 watt. een gewone koolfilmweerstand is 0,25 watt.
Je kan er dus het beste even twee gebruiken (ikzelf zou het wel eerst met een proberen
) De weerstanden moet bij parallel wel 2x zo groot worden, en in serie moet je als je twee weerstanden gebruikt deze beide 2x zo klein maken.
EN HUGO, sinds wanneer doen led's het op wisselspanning ??
Ik kan het ook fout hebben maar volgend mij staat die D van LED toch echt voor diode.
[Bericht gewijzigd door Corné op ]
tuurlijk doet hij het daar ook wel op. Alleen brandt de led alleen de halve periode, mar als de wisselstroom bijv. 50 Hz is dan zal de led met een freq. van 25 Hz gaan branden.. nog steeds veel te snel voor je ogen om te kunnen waarnemen.
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
25 Hz? 50 Hz denk ik. Dat zijn namelijk 50 periodes per seconde, en een periode is zowel de negatieve als de positieve flank.
Ik zou ze zelf per 5 in serie schakelen, en dan die 2 serieschakelingen antiparalel. Je gebruikt dat beide helften van de periode, het licht is gemiddeld stabieler (100 hz dus). Nadeel is dat je meer in de weerstand verstookt, nl 24-(5*1.6) = 16 volt. Bij 15 mA pakweg 1/4 watt. (kan dus wel met 1 gewone weerstand van 1k!)
Rob Keij
Honourable Member
Leds branden ook op wisselspanning, maar sommige leds kunnen niet goed tegen de sperstroom. Het is beter om een diode antiparallel over de led te zetten of een diode in serie met de leds te zetten.
Rob
dus als ik twee tv's op 1 stopcontact plaats staan ze dus parralel heb ik dus een 100hz tv, goeie tip. of toch niet, mij lijkt het ook de levensduur van zo'n led behoorlijk te beinvloeden. k vraag me af hoe jij aan de conclusie van 100 hz komt. het de netspanning heeft een frequentie van 50 Hz en dan lijkt mij het ook zondredat je dat gaat transformeren of hoe dan ook het niet zal veranderen. dus volgens mij kkun je de frequentie alleen veranderen doormiddel van een frequentieregelaar of een ander apparaat. maar niet dooor een simpelserie schakeling. volgens mij hoor
[Bericht gewijzigd door Dirk op ]
Em, ik denk dat er verwarring is ontstaan met het gelijkrichten, dan krijg je 100hz in principe.
Maar hoe zou jij het probleem oplossen dan dirk ?
Op 2 december 2002 19:45:26 schreef Wim Schrooyen:
Beste electronisten!Ik heb een uitgang van 24V wisselspanning, daarop wil ik 10 Leds hangen. Hoe moet ik dit aan sluiten eventueel een gelijkrichting ? Welke groote moeten de weerstanden in serie met de led hebben ? Hoe vind ik dat.
Merci
groetjes Wim
Ja mensen, hoe zou ik het nu het beste doen?
Eerst gelijkrichten? met een bruggelijkrichter en dan de ledjes in parrallel plaatsen met een voorschakelweerstand, ofwel deze in serie plaatsen maar dan heb je het probleem dat als 1 ledje kapot is derest ook niet werkt! Deze ledjes zouden liefst zo fel mogelijk moeten branden.
Alvast bedankt
groetjes
gewoon een brugcelltej er tussen condesator er over en eventueel een spanningsregelaar nemen. dat lijkt mij toch de beste oplossing. alleen kan nog niet er bij komen dat je ineens een dubbele frequentie hebt van 100hz, en het lampje knippert wel een frequentie van 25 hz. hij knippert 25 in 1 sec = dus 25 hz toch? of zijn we allemaal even de kluts kwijt. kijk ook even bij de timer mischien weten daar nog wat mensen van af
Het probleem met een led op wissel spanning is de sperspanning die te hoog kan zijn.
De ene helft van de periode geleid de LED, niks aan de hand LED brand. De andere helft van de periode spert de LED. De spanning over de LED mag niet te groot zijn. Hoe groter het aantal LEDs dat je eraan hangt des te lager is
de sperspanning. Ze zijn allemaal hoogohmig dus de spanning wordt verdeeld.
Tip: hang over de ene LED een tweede LED antiparallel d.w.z
De ene LED in doorlaat richting aansluiten de twee LED die parallel aangesloten aan de eerste aangesloten wordt in sper richting aansluiten. De sperspanning kan dan niet te hoog worden en je hebt geen gelijkrichting nodig.
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Die sperspanning los je dus op door de 2 serieschakelingen anti-parralel te zetten. Tijdens de positieve flank brandt 1 serie leds, tijdens de negatieve de andere.
De serie die oplicht beperkt te sperspanning tot 1.6v/led, dat zit echt wel safe. Per serie knipperen ze op 50 hz, maar omdat het om de beurt gaat, maak je dus (voor het oog) 100 hz over de hele bups.
Forget about gelijkrichten, zonde van de componenten en totaal onnodig.
Op 2 december 2002 22:17:27 schreef Corné:
EN HUGO, sinds wanneer doen led's het op wisselspanning ??
Ik kan het ook fout hebben maar volgend mij staat die D van LED toch echt voor diode.
En hoe ga je wisselspanning gelijkrichten? juist, met diodes. Vermits een LED ook een diode is kan je dit net zo goed op wisselspanning aansluiten
Op 4 december 2002 13:20:26 schreef Pieterjan Vyncke:
[...]
En hoe ga je wisselspanning gelijkrichten? juist, met diodes. Vermits een LED ook een diode is kan je dit net zo goed op wisselspanning aansluiten
Jaja, dat weet ik wel... maar dan knipperen de led's toch 50 keer per sceconden, en krijgen ze met hoge pieken te maken, en met tussenpozen tussen het knipperen van 1/100 seconden. (niet te zien maar toch..)
Dus zou het dan niet zo goed zijn om het op "mijn" manier op telossen, dus gelijkrichten, buffercondensator en dan weerstand(/ spanningsregelaar +weerstand) ?
Jouw manier kan ook.
Het scheelt alleen wat onderdelen op deze manier.
Die 50Hz zie je niet, het oog kan dat niet meer waarnemen.
Als je ze dan ook nog anti-parallel zet is er niets aan de hand.