Reparatie LeCroy 9400A oscilloscoop

rbeckers

Overleden

Meet de rimpel op de voedingsspanningen. Als de hoogspanning zakt, wordt dan de rimpel op de voedingsspanningen groter?

fred101

Golden Member

Ik denk ook de trafo. Hoeft niet eens een harde sluiting te zijn. Kan ook pas gebeuren als hij warm wordt. Bij sommige oude Teks was het een potting probleem. Vocht trok in de epoxy, na een uur ofzo begonnen dan de problemen.

Een short in de trafo kun je met een lcr meter vinden. Meet elke wikkeling en sluit steeds de andere een voor een kort. De zelfinductie en Q moet steeds instorten, gebeurd dat niet dan is de wikkeling al intern kortgesloten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

@rbeckers: op de -15V en +15 lijnen bedoel je die het crt board voeden?

rbeckers

Overleden

Ja, dat bedoel ik.
Als die rimpel niet veel verandert dan is de trafo aan de beurt om gemeten te worden.

EgbertG

Golden Member

Ok, die rimpel blijft vanaf t begin een 40mV

Afkoelen van het regel IC en de FET heeft geen effect. Eenmaal de situatie moet er echt iets afkoelen. Aanzetten binnen een minuut leidt binnen 10 seconden weer tot groter beeld.

Hoe controleer ik zo'n trafo?

Op de DRAIN gemeten met de scope zie ik groter signaal dan ik zou verwachten: 780V blokgolf, waarbij de positief gaande flank heel erg traag is en neergaande gewoon strak

-----------------
---------
-------
----.............----------------

Op 1 april 2020 12:45:38 schreef EgbertG:

Hoe controleer ik zo'n trafo?

je kan een externe testschakeling opzetten.

nodig : voeding (regelbaar, tot 12V is ok)
schakeltransistor (BU208 of iets veel moderner..)
c'tj 4nF 600V of meer
een snelle diode
functiegenerator met laagohmige uitgang en liefst pulsbreedte regelbaar.

Heb 30 jaar geleden dat allemaal in één doosje gestopt om tht echt te doen werken buiten het circuit. Is soms nodig, want bij meting bij lage spanning (bvb via LRC brug, zoals fred voorstelt gedragen ze zich keurig als het geen stevige sluiting is)

EgbertG

Golden Member

Inmiddels ten einde raad ook maar eens de FET vervangen ... maar ook nu weer zonder resultaat.

Het kan eigenlijk niet iets anders zijn dan de trafo

@krisvandamme: ja ....inderdaad. Zelf proberen met een wat kortere puls de benodigde spanning op te wekken. Ik blijf duty cycle van 50% erg hoog vinden.

[Bericht gewijzigd door EgbertG op woensdag 1 april 2020 17:30:58 (34%)

fred101

Golden Member

schreef kris van damme: want bij meting bij lage spanning (bvb via LRC brug, zoals fred voorstelt gedragen ze zich keurig als het geen stevige sluiting is)

Tot nu toe heb ik zo aardig wat rotte trafos gevonden. Pas geleden nog een netvoeding trafo die nog gewoon werkte. Op een load haalde hij ook nog zijn vermogen. Maar hij werd wel erg heet, zelfs onbelast. De LCR meter test wees toch echt aan dat het ding niet helemaal vers meer was. Maar wat lastiger te zien als je het niet regelmatig doet.

Maar het moet idd wel een kortsluiting zijn. Een trafo die pas als hij heel heet worden kortsluit zul je zo niet vinden. En dan zijn er twee varianten van heet worden. Die van mij werd heet doordat er iets niet goed zat, er zijn ook situaties waar hij door zijn gewone belasting heet wordt en dan short gaat. Die zul je zo waarschijnlijk niet vinden. Voor twijfel gevallen gebruik ik daarnaast nog een test met functie generator, een test op de curve tracer, een ring test of een verzadigings test.

Het kan geen kwaas eerst eens met een LCR meter te testen, wijst dat niks uit dan kan je altijd nog een van de andere doen. Of als je zeker weet dat de rest goed is, dan blijft de trafo vanzelf over. Er is geen betere test schakeling dan in zijn eigen circuit ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

Eens .... tenzij het regelcircuit de trafo dik in verzadiging stuurt..... daar wordt de uitgaande spanning ook niet meer hoger van.

Hoe zie jij of een trafo in verzadiging gaat in de schakeling?

fred101

Golden Member

https://www.pa4tim.nl/?p=1859

Verzadiging meten In zijn eigen circuit is lastig want meestal (zonder stroom limitering) eindigt dat in rook. In circuit kun je zien of een trafo zijn werk gewoon doet als hij zonder rook ontwikkeling aan blijft. Zo kun je zien of de boel schakelt, wat de stroom doet, wat de spanning doet. Bij een Tek scoop kon ik zo mooi zien wat er gebeurde wanneer het fout ging.

Persoonlijk test ik ze liever uitgesoldeerd. Er is niet een universele manier. Soms kan het gewoon niet in situ, soms wel. Soms de ene test, soms de ander. Er zijn te veel soorten trafos en oscillator schakelingen om alles op de zelfde manier te kunnen doen. Daarnaast moet je de benodigde apparatuur hebben cq willen/kunnen bouwen. En als hij rot is heb je probleem 2, kun je ze nog kopen of kun je hem zelf wikkelen |?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

Heb al wat zitten googlen ( nou schijn ik daar niet zo goed in te zijn ), maar heb de trafo niet kunnen vinden.

LeCroy TR1 4587

EINDE OEFENING: het is met 100% zekerheid de transformator. Dat wordt een item op de plank puur voor de show

[Bericht gewijzigd door EgbertG op donderdag 2 april 2020 12:41:21 (43%)

EgbertG

Golden Member

Geachte heer Groot,

Via LeCroy service hebben wij als distributeur in de Benelux het verzoek gekregen om u te informeren over de beschikbaarheid van onderdelen voor uw 9400 oscilloscoop. Helaas is de HV transformator die u zoekt niet meer voor handen. Het enige dat ik me kan bedenken als oplossing is dat u ergens een 2e hands of afgedankte 9400 kunt vinden. Maar ongetwijfeld had u daar zelf ook al aan gedacht. Het spijt me dat ik niet meer kan betekenen in deze situatie.

Met vriendelijke groet / Best regards,

M--- V----
Sales Manager Test & Measurement

rbeckers

Overleden

Je kunt ook of de trafo opnieuw wikkelen of een nieuwe hoogspanning maken. Dit is moeilijk maar niet onmogelijk.
Meestal zit de fout in de wikkeling die de cascade aanstuurt en dat is waarschijnlijk de buitenste wikkeling.

fred101

Golden Member

Klopt, het is veel werk als het handmatig moet maar het is te doen. Ik heb dat zelf al diverse keren gedaan. Het lastigste is het uit elkaar halen.

Je moet alles goed documenteren. De wikkelrichting, aantal windingen, volgorde, draaddikte, isolatie lagen etc. Bij wikkelen heel secuur werken want meestal is er geen vrije ruimte. Maw als je slordig werkt past de kern niet meer er omheen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

Net even snel gekeken, maar het lijkt er een beetje op of deze in epoxy of hars is gegoten. Dan is de uitdaging wel errug groot.

Ik heb aantal CRT aanstuurprintjes voor kleine beeldbuizen met HSP trafo en losse cascade.

Kan er wel eens een afhalen en dit met functiegenerator bemeten. Ik heb een 600v en 3500v aftakking nodig.

Het zelf repareren van die HS-trafo lijkt me wel een klusje voor iemand die dit vaker heeft gedaan, en die er ervaring mee heeft, en ook de juiste epoxy/spullen heeft liggen. Anders is dit klusje geneigd te mislukken, of anders knetterduur.(of op termijn een grote teleurstelling).
Volgens mij moest je bij het ingieten de zaak ook nog vacuum trekken om de luchtbellen eruit te krijgen.
Iemand die ik kenden gebruikte hier vroeger een vacuumklok voor en een trilplaat....
ALS!! je dit al zelf lukt dan lijkt dit een klusje van in de 50-100 euro aan materiaal. Juiste wikkeldraad is lastig te krijgen , minimaal op vette rol, epoxyhars. Minimale orderkosten, minimale hoeveelheid af te nemen etc etc etc.

Ik vond op ebay iemand in Israel die een compleet hoogspanningsbord te koop aanbood voor de LeCroy 9400:

Ik vond TIG van deze scopes voor prijzen tussen de 150 en 500 dollar.

Er ist wieder da...

Of zet een ad op ebay met hoogspanningstrafo gezocht.
Ik heb zelf via ebay al de gekste onderdelen hierdoor verkregen uit scrap apparaten. Je moet net de mazzel hebben dat iemand net zo'n apparaat gaat dumpen en uit elkaar trekt voor onderdelen, maar mestal voor het goud en koper van de printplaten..

[Bericht gewijzigd door hobby-ist op zaterdag 11 april 2020 14:39:34 (87%)

Er ist wieder da...
EgbertG

Golden Member

Klopt die scopes kosten in USA niet zoveel, maar ja..... er komt het 4 voudige aan verzendkosten etc bij, dus daarvandaan een complete scope laten komen is geen optie.

Een advertentie plaatsen is eigenlijk wel een idee. Dat hele bord had ik gezien. Kom ik op 140 euro uit geleverd en dat is de scope ook niet echt meer waard. Tis leuk als ik t zelf weet te fixen met hulp van wat experts hier ;-)

Poging om die trafo zelf opnieuw te wikkelen geef ik geen kans. Teveel risico op teleurstelling.
Er kan heel veel mis gaan met effe een trafootje wikkelen weet ik uit ervaring, om nog maar te zwijgen van ingepot spul...

Ik zou eens heel goed gaan onderhandelen met die gast in Israel, maar als je deze klus voor onder de 75 euro geklaard wilt zien geef ik het nul kans.
Ik zag dat die handelt in allerlei apparte onderdelen voor high-tech apparatuur. Ook veel old stock. Daar wil die op een gegeven ogenblik toch vanaf...
Of geef hem aan dat je hooguit X wilt betalen voor dat board, misschien kan hij dat op dat part in een bestand zetten.
Krijg je misschien over 1 jaar een email..
Dan kun je die scope op zolder zetten wachtend op dat onderdeel.

Misschien een ad zetten op circuitsonline bij vraag/aanbod?

Verder doe ik wel eens zaken met de firma Valuetronics in de USA.
Zij verkopen refurbished meetapparatuur.
Met wat mazzel komt er bij hun ooit een LeCroy 9400 binnen met zware schade. Als jij hun bv 50 dollar bied voor dat HS-board, wie weet.
Handel is handel.

Er ist wieder da...