Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Ooit gehoord van “Top Victory Investments Ltd.”?

Ik kom dat nu tegen op een doosje Philips alkaline’s. Waar trouwens vast ook ergens een 12NC op staat.

.

We hebben het uiteraard niet over die verdacht specifieke 153 % (of minder) powerrrrr die er extra in zou zitten, ten opzichte van “een industriestandaard” in een willekeurig gekozen camera waarbij jouw mil(iampereuur)age zou kunnen variëren als je toevallig niet dezelfde camera hebt... ze zijn in elk geval gegarandeerd leeg na 10 jaar. (Niks tegen Philips, maar een beetje de draak steken met marketing. Vroeger, toen stond er nog op batterijen hoeveel mAh er in zat... nu alleen nog maar dat er willekeurig veel meer in zit in vergelijking met iets slechters. mAh zegt de gemiddelde consument misschien niks, maar het is tenminste een eerlijke vergelijking waarbij “meer is beter” werkt, in plaats van dat alles om het hardste roept beter te zijn ten opzichte van een willekeurige appel of peer)

(Ze zitten hier in een zuurstofsaturatiemeter die geen NiMH lust zonder gelijk over “leeg” te zeuren, dus ik kan die 153% al helemaal niet checken. Het ding keurt batterijen ook af bij een hele ruime volt, in plaats van net onder een krappe)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op woensdag 15 april 2020 21:58:52 (22%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
maartenbakker

Golden Member

Op 15 april 2020 21:53:01 schreef Lucky Luke:
Ooit gehoord van “Top Victory Investments Ltd.”?

Ik kom dat nu tegen op een doosje Philips alkaline’s. Waar trouwens vast ook ergens een 12NC op staat.

Jep, dat is een van de vele BV'tjes waaruit TPV bestaat. Die hebben de rechten op de accessoiresbussiness van Philips 'gekregen' na het faillisement van Gibson Innovations. Twee andere bekende bedrijfjes van TPV zijn MMD Meridian (monitoren, ik meen sinds 2005) en TP Vision (televisies, sinds 2012). Voormalige Philipsbedrijven niet meegerekend, is AOC hun bekendste dochtermaatschappij. Ik ben er nog niet achter of dat nou ooit door TPV is overgenomen of dat TPV daaruit voortkomt. Het is naar mijn idee het oudste bedrijf binnen hun organigram.

12NC's die beginnen met 8670 00 zijn de verkoopsnummers van consumentenelectronica en de laatste 6 digits tellen voor elk nieuw artikel simpelweg 1 omhoog. Ik ben benieuwd wat ze doen na 8670 009 99999 als het ooit zover komt.

8670 is tegenwoordig een van de weinige nummerreeksen die binnen de consumentenelectronica nog in gebruik is en doorgaans de enige 12NC die nog op zo'n product te vinden is.

EDIT: Ik zie dat TP Vision ook gewoon als entiteit van Top Victory Investments wordt genoemd op een ander stukje van de verpakking. Het lijkt me ook logisch dat die het uiteindelijke productbeleid bepalen samen met Eindhoven, dat doen ze ook voor televisies.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 april 2020 00:30:45 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

Eigenlijk ook wel een vraag over een philips product wat in mijn bezit ben gekomen.

Kan googlen wat ik wil of zoeken maar kom niet zover.

hobby luke

Honourable Member

Een Grundig platenspeler:

Lijkt nogal sterk op Philips.
En inderdaad:

maartenbakker

Golden Member

Altijd leuk, niet helemaal exotisch maar ook niet alledaags in Nederland. De codeletters staan op een losse sticker die helaas niet op de foto staat, maar dat zal wel PW voor Berlijn zijn als ik de typesticker zo zie. Het nummer rechtsonder is een 7NC, commerciële artikelnummers die o.a. in Duitsland gebruikt werden sinds ergens in de jaren '50 denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Maarten,

Buiten de sticker rechtsboven in de tweede foto is er niets te vinden.
De platenspeler is onderdeel van een stereomeubel van Grundig met radio en pickup.

Groeten,
Luc.

Ik vond nog een afstandsbediening van een CD-speler.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

De letters KS kende ik nog niet, interessante aanvulling.

Als je hem kwijtwilt, op het forum van mfbfreaks.com is regelmatig vraag naar zulke afstandsbedieningen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

maartenbakker

Golden Member

Dankje! Interessant, wist niet dat Singapore (want dat zegt de 12NC) ook in Korea liet produceren.

Als ik het bedrijf zo eens opzoek, zie ik dat het tegenwoordig een batterijfabriek is. Apart dat die ook in de afstandsbedieningen hebben gezeten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 19 juni 2020 19:17:26 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 juni 2020 18:52:40 schreef maartenbakker:
De letters KS kende ik nog niet, interessante aanvulling.

Als je hem kwijtwilt, op het forum van mfbfreaks.com is regelmatig vraag naar zulke afstandsbedieningen.

Het is geen exoot, er staan er meerderen voor een klein bedrag op ebay.
edit: Heb hem inmiddels op mfbfreaks aangeboden.

Mooi dat je nog wat aan die letters had.

If you want to succeed, double your failure rate.
hobby luke

Honourable Member

Heb hier nog een Philips toestel gevonden, geen idee uit welke periode:

MVG,
Luc.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En de precieze datumcode staat met wat geluk in het snoervakje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Nog 2 foto's van de binnenkant:

MVG,
Luc.

t motortje en trafo stonden ook vaker datumcodes in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Revisie 8 uit Hasselt, 1971 week 28.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Dus binnen ongeveer een jaar is het toestel 50 jaar oud? :)

22RH590. Kun je het bouwjaar/datum hieruit aflezen?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
maartenbakker

Golden Member

Nee helaas niet. Bijna alle korte serienummers (5 of 6 cijfers) bevatten geen bouwjaarinformatie.

Mogelijk zit er een chassisstickertje op of in het toestel, anders moet je uitgaan van de datumcodes op grote onderdelen zoals trafo's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zo, weer wat foto's opgespaard voor je.
Hier komen ze.
Stoffige oplader die ik in een kringloop zag liggen. Geen idee of je er iets aan hebt want ik vond geen nummers. Enige wat misschien iets interessants voor je is is dat er made in w germany opstaat.
Dus ik ga ervan uit dat het is van voor de wende of vlak er na omdat geen zin hadden de gietmallen aan te passen :+
De afstandsbediening heeft ook weinig informatie. Lijkt voor de verandering op eentje die gewoon ingekocht is ipv zelf ontwikkeld. Of gewoon bij een ingekocht apparaat hoort.
Maar wie weet kun je toch nog iets van nuttige informatie uithalen.

Deel 2.
Uit een wecycle afvalbak viste ik deze twee retro apparaten. Altijd leuk, ik hou van retro. Ik moet ze nog testen. Als ze gerepareerd moeten worden komen er ook foto's van binnenkant.
De slijper lijkt weinig gebruikt te zijn en of netjes behandeld.
De onderkant is niet echt te lezen, zit erbij omdat ik toch gemaakt heb ;)
Er staat op:
Philips type HR 2503 s/ee
220v 50hz 10w
Made in spain
A-08-00754
Gezien de kleur vermoed ik dat het jaren 70 is O-)

deel 3
Andere retro, een wekker radio. Helaas wil foto niet uploaden om een of andere reden. Maar op sticker staat volgende
90as3900/00
220v
50hz
6w
serie nummer 136241

Ik ben voor diverse projectjes op zoek naar motortjes. Dus als ik scheeraparaten, trimmers e.d. tegenkom in een electronicabak dan neem ik ze mee. en haal er de motors uit. Geluk voor jou wil dat de laatste keer het 3 philips apparaten waren. Dus diverse foto's voor jou gemaakt :)
De eerste is een heel simpel modeltje met de adapter vast eraan. Heel simpel, trafo, schakelaar, motortje, meer niet.
Gezien het een klassiek trafo is vermoed ik al wat ouder modelletje.

deel 4
ivm overzichtelijkheid doe ik nu per apparaat een nieuw bericht aangezien foto upload limiet max 5 is.
Deze is een stuk geavanceerder. Ik snap eigenlijk niet waarom. Meestal houden ze het zo eenvoudig mogelijk. Ik heb bij veel andere oplaadbare tondueses een veel eenvoudigere constructie gezien. Meestal niet meer dan ongeveer adapter, een weerstand, led(s), nihm batterijen, motor, schakelaar.
Deze 2 hebben een uitgebreide pcb met veel onderdelen. Vindt het vreemd want het zijn nihm batterijen, geen li-ion die stuk complexer te laden zijn. Ik dacht dat de marge al zo klein op deze dingen dat dus men het zo efficiënt ontwerpt en produceert. Waarom zo'n complexe pcb met veel onderdelen als het ook anders kan? De psu is een losse adapter. vergeten foto van te maken maar een standaard 15v adapter die ik bij veel modellen tegenkom.
Ik vind niets als ik even zoek op het ic maar mijn zoek skills zijn ook niet zo denderend op vlak van datasheets :+
Ik zie dat ik bij dit modeltje vergeten ben typenummer te fotograveren. Ik zal dat nog doen en later toevoegen. Ik meen made in china ipv hongarije zoals de andere 2

Dit topic is gesloten