Vervangen van relais NAD versterker

Kruimel

Golden Member

Ow interessant, nooit geweten dat die dingen bestonden... :o

Misschien kan je in dit geval een klein adapterbordje maken en daar 4 van die audio relais op monteren?

Doel van een luidspreker relais is het beschermen van de luidsprekers.
Bij het in- en uitschakelen het onderdrukken van de plop, en als er in de versterker een defect ontstaat het afkoppelen van de luidsprekers.

2 kontakten die na elkaar sluiten. Bij deze amplimo zijn dat het eerste kontakt wolfram en het tweede kontakt zilver.

En bij het uitschakelen? Valt dan eerst het zilveren contact af en daarna de wolfraam?

Kruimel

Golden Member

Het is toch helemaal niet belangrijk op welke volgorde de contacten schakelen? Het gaat er IMHO gewoon om dat je met elk signaalniveau geen schade doet aan de geluidskwaliteit. Of dat in de overgangsperiode van een paar ms nu niet helemaal optimaal klinkt zal mij weinig deren. Natuurlijk wil je wel op zo een volgorde schakelen dat je dure relais zichzelf niet opbrandt door telkens het gevoelige contact onder last te dwingen het contact te maken/verbreken, dat lijkt me de enige overweging wat betreft schakelvolgorde.

Kijk droom is al werkelijkheid :-)

@Kruimel : volgorde is belangrijk. de Zilveren contactjes mogen niet vonken

Arco

Special Member

Zilver en goudkontakten mogen niet vonken, maar AgNi (als bij de Schrack RP's) kan best veel hebben voordat 't mis gaat.
(zilver en goud zijn gewoon te zacht)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In een versterker vonkt dat toch niet?
De eindtrap stelt zich eerst in en als de spanning nul is wordt het relais ingeschakeld.

Kruimel

Golden Member

Volgens mij controleert de schakeling alleen op ongewone DC spanningen en introduceert een time-out. In het exemplaar hier (een Denon PMA-500V) komt het signaal direct op de boxen zodra de klik van het relais klinkt. Hij komt dus ook in als er een signaal aanwezig is. Als er geen stroom mag lopen bij het uitschakelen ben je natuurlijk zuur met je dure relais, want dan moet je eerst de defecte transistor verhelpen voor je het relais kan schakelen. :+

In elk geval was ik me bewust van de nood dat het "grove" contact eerst moest schakelen:

Op 15 mei 2020 20:33:17 schreef Kruimel:
Natuurlijk wil je wel op zo een volgorde schakelen dat je dure relais zichzelf niet opbrandt door telkens het gevoelige contact onder last te dwingen het contact te maken/verbreken, dat lijkt me de enige overweging wat betreft schakelvolgorde.

Daarom snapte ik de vraag van MJN ook niet helemaal. Als er een andere volgorde wordt gebruikt is dat in elk geval niet te verklaren.

Op 15 mei 2020 22:26:34 schreef Zonnepaneeltje:
In een versterker vonkt dat toch niet?
De eindtrap stelt zich eerst in en als de spanning nul is wordt het relais ingeschakeld.

Het DC protection circuit "kijkt" of de gemiddelde waarde nul is, maar er staat in vele gevallen al muziek op de lijn voor het relais inschakelt. Als het volume nog wat hard staat van de house party de avond ervoor trekt dat vonken. Het relais is daar uiteraard voor gemaakt, het is niet meteen versleten, zeker niet, maar krijgt dan een te grote overgangsweerstand bij laag volume.

RAAF12

Golden Member

Dat zilveren contact moet de overgangsweerstand verlagen dat komt ten goede aan de dempingsfactor van de versterker. Er zijn audio liefhebbers die daar veel waarde aan hechten.

google is geweldig: (en Amplino ook)

Geweldig.. :-) moet er zelfs niet meer mee afkome dat goud als eindlaag een betere keuze was, want zilver blijft oxideren.

Op 15 mei 2020 23:23:05 schreef RAAF12:
Dat zilveren contact moet de overgangsweerstand verlagen dat komt ten goede aan de dempingsfactor van de versterker. Er zijn audio liefhebbers die daar veel waarde aan hechten.

Dacht het niet echt. een goed groot wolfraamcontact zit lager in weerstand dan dan het kleine goudzilvercontact. probleem is contact bij lage spanningen. maar anderzijds hebt je wel gelijk: de dempingsfactor wordt soms héél slecht. zodanig slecht dat er geen muziek meer komt :-)

nu geven die gesealde zwarte relais welke doorgaans de reden zijn van haperende speakers wel de meeste problemen. die werden in de 90's in vrijwel alle versterkers gebruikt. had er nog zat nieuwe van liggen, die hebben hetzelfde probleem. heb bij andere speakerrelais van 40 jaar oud ook problemen gehad, open gemaakt en contact 390 erin, stukje papier door contact vegen en nooit geen problemen meer mee gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bendankt voor jullie reactie tot zo ver. Ik ben hiermee verder gaan onderzoeken en lezen. Ik heb besloten om voor Omron te gaan. Ik kwam ook op onderstaande websites tegen dat deze genoemd werd als goede speaker relais.
https://www.halfgaar.net/dc-protection-with-relays
En
Audiocrafts.com

De amplimo werd nog meer geprezen maar die laat ik even liggen voor nu vanwege de prijs.

Wat ik me nu afvraag is of ik een éénpolige of tweepolige relais nodig heb. De G2R1 of G2R2? De versterker die ik heb (NAD c 372) heeft een a/b switch voor twee set speakers en een bridge optie voor beide sets. Maakt dit iets uit? Op de kap van de orginele ralais kan ik niet aflezen of het een eenpolige of tweepolige is. Ik heb ook een c370 die vrijwel identiek aan deze c372 is met ook 4 relais naast elkaar. Op die kap staat wel meer informatie zoals een tekentje die misschien verraadt of het een een of polige relais is. Herkent iemand dat?

Kruimel

Golden Member

Keer de printplaat om zou ik zeggen, tweepolige relais hebben meestal meer pinnen dan enkelpolige exemplaren (enkelpolige hebben gewoonlijk niet meer dan 5 pinnen). Als je versterker een brugschakeling heeft hoeft dat niet te betekenen dat dit via deze relais gebeurt natuurlijk, misschien is daar wel een fysieke schakelaar of een ander relais voor. Je toonde eerder een foto van een enkelpolig relais, er zat maar één contact in, dus voor mij is het duidelijk.

vergeten

Golden Member

Op 15 mei 2020 16:37:52 schreef floppy:
Je kan gewoon speciale luidspreker relais kopen. Die hebben inderdaad 2 kontakten die na elkaar sluiten. Bij deze amplimo zijn dat het eerste kontakt wolfram en het tweede kontakt zilver.
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=478379

Het kan ook voor bijna de helft van die prijs.
https://www.hod-electronics.nl/nl/relais/luidspreker-relais/AMP%20LR-2…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Kruimel

Golden Member

Ja, ex BTW vergeleken met inclusief BTW, maar €7,89 is nog steeds minder dan €11,45.

Bedankt alweer!
Zojuist heb ik een hoop nodige gear besteld en samen daarmee de omron relais. Alles bij reichelt. Daar is omron G2R-1-E 2,49 per stuk. Hoge verzendkosten maar ik moest toch hoop andere dingen hebben dus in mijn geval was dat de beste deal.

Update: operatie gelukt patiënt overleden
De relais zijn binnengekomen en de het plaatsen van de relais is prima gelukt zou ik zeggen maar er komt geen geluid uit de speakers :(
Van de vier luidsprekeruitgangen komt alleen geluid uit de rechter B uitgang.
Eigenlijk hetzelfde wat al gebeurde nadat ik de originele relais uithaalde, schoon maakte en weer terug plaatste. Ik dacht in eerste instantie dat het schoonmaken van relais voor een defect zorgde maar dat was dus niet het geval. Het uithalen en weer terugplaatsen van relais zorgde voor dit resultaat. Op een of andere manier.

Eerste twee relais schakelen hoorbaar en zichtbaar bij gebruik van schakelknopje "speaker a" en "speaker b". Maar de derde en vierde relais doen niets.

Ik zou aan iedereen willen vragen, wat nu?? maar zo simpel is dat niet denk ik.

Kruimel

Golden Member

Volgens mij zie ik wat je mis gedaan hebt... Kijk eens naar de 6 pinnen van je relais en vraag je af tussen welke contacten die schakelen. Er zitten twee wisselcontacten in die naar noord en zuid schakelen. Ik heb de equivalente schakelaars hier ingetekend:

De twee pinnen die je nu vrij hebt gelaten zijn sowieso nooit met elkaar verbonden of het relais nu bekrachtigd is of niet. Hoe je dit met een enkel relais wel goed hebt gekregen is me een raadsel.

edit: Ik zie dat het geen dubbelpolige relais zijn, feit blijft dan wel dat je even moet checken of de benodigde pinnen ergens mee zijn verbonden zijn of niet. De multimeter is je vriend hier. Om de versterker te testen kan je altijd de pinnen nog overbruggen door een draadje op de print te solderen.

Arco

Special Member

@kruimel: Is een enkel wissel kontakt, linker en rechterpinnen zijn dan doorverbonden.
Omdat de relais helemaal niet aantrekken zal er wel iets anders aande hand zijn.
Ik vermoed een rotte soldering of vuile connector, die door het rommelen eraan nu helemaal geen kontakt meer maakt...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 29 mei 2020 23:05:50 (54%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Je hebt gelijk inderdaad, ik pas mijn post aan.

@TS: Check even wat er gebeurt als je de cotnacten gewoon overbrugt met een draadje of zo. Dan kunnen we vaststellen of het aan de relais ligt of de versterker.

vergeten

Golden Member

fout .

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 29 mei 2020 23:25:28 (20%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Op 29 mei 2020 23:04:53 schreef Kruimel:
@TS: Check even wat er gebeurt als je de cotnacten gewoon overbrugt met een draadje of zo. Dan kunnen we vaststellen of het aan de relais ligt of de versterker.

Daar zal ik maar mee uitkijken, als de eindtrap gesneuveld is en er een flinke DC spanning op de uitgang staat kan het je speaker kosten.

Doorverbinden kan maar zet dan wel een dikke weerstand (bijv 47Ω) in serie met de speaker, je kan dan nog wel horen of er nog leven in de eindtrap zit.

Je kan ook meten of er geen DC op het relaiscontact staat.

Ik lees dat als je luidspeker-set A en B kiest er twee relais opkomen maar:
Wat gebeurt er als je alleen luidspreker-set A kiest? Komen er twee relais op?
Wat gebeurt er als je alleen luidspreker-set B kiest? Komen er twee relais op?