waarom is luchtvaart communicatie in AM?

mvdk

Golden Member

Dank u. Heb meerdere malen zitten googelen, en kon niks vinden.
Je schijnt 't toch wel in de juiste volgorde te moeten neerzetten.
De Schiebroeksepolder word een beetje geheringericht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 mei 2020 15:25:06 schreef mvdk:
Weet iemand waar de VOR-DME RTM is gebleven? Dat ronde ding aan de Wildersekade? Verplaatst, of gewoon weg?

Het wordt vast heel mooi... maar zover is het nog niet. Foto van 31 maart:

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 17 mei 2020 19:09:11 schreef Frederick E. Terman:
[...]Het wordt vast heel mooi... maar zover is het nog niet. Foto van 31 maart:
[bijlage]

Heb je m gepikt? En staat hij nu in je tuin? ;) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus er wordt daar in of nabij Rotterdam een nieuwe VOR gebouwd?
Ik had begrepen dat die dingen tot uitsterven gedoemd waren; dat er op langere termijn gestreefd werd naar navigatie op satellietgegevens=GNSS; met enkel een netwerk van DME-grondstations als backup oftewel plan B?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Niet ieder vliegtuig heeft sattelietnavigatie.
Een simpele Cessna 152 heeft , dacht ik alleen ontvangers voor DVOR-DME.Buiten communicatie natuurlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is schone theorie. In de praktijk zie ik niet veel prive-vliegers opstijgen zonder een of andere vorm van satellietnavigatie. Al was het een of andere slimfoon, iPhone voor de PPL'ers, Android bij ULM :)

En de verkeersvliegtuigen hebben sowieso alle laatste snufjes aan boord.

Maar eigenlijk had ik het eerder over de bestrevingen van de diverse overheden (voor wie zo'n VOR een behoorlijke investering is, plus de kost van de periodieke calibratie). Nogmaals: ik had begrepen dat die gedekt worden door een streven, naar ik aanneem vanuit EASA, om VORs af te schaffen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 mei 2020 08:37:05 schreef big_fat_mama:
Dus er wordt daar in of nabij Rotterdam een nieuwe VOR gebouwd?
Ik had begrepen dat die dingen tot uitsterven gedoemd waren; dat er op langere termijn gestreefd werd naar navigatie op satellietgegevens=GNSS; met enkel een netwerk van DME-grondstations als backup oftewel plan B?

Ja, een nieuwe DVOR inderdaad; en je zult je herinneren dat wij in Eelde onze kleine SVOR ook vervangen hebben door een grote DVOR.

Ook Eelde heeft allang RNAV approach procedures (dus voor satnav), maar iedereen is het erover eens dat naast RNAV nog een ground-based backup zal moeten bestaan.
Een jaar of tien geleden was er sprake van dat die op voornamelijk DME gebaseerd zou zijn, maar dat idee is verlaten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ah, dankje, daarmee leer ik alweer wat bij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

Blijkbaar is het goed weer voor de zweefvliegers ik zie er tientallen.
Te herkennen aan PH-XXX(X) waarbij xxx cijfers zijn i.p.v. letters.

https://zweefvliegopleiding.nl/index.php/4-communicatie

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zelfs als het minder goed weer zou zijn, dan zou je ze nog in groten getale zien. Al wie vliegen kan is het meer dan beu om aan de grond genageld te zijn!

En om even pedant te doen: zeg maar PH-{3:4}[0-9] :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 21 mei 2020 17:13:07 (15%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hmm, zweefvliegen. Erg lang geleden voor mij. Nooit verder uitgebouwd wegens te weinig tijd. Er kwamen andere dingen op mijn pad.

Maar soms denk ik er nog wel eens aan. Het was erg leuk om te doen. We hadden trouwens geen electronische apparatuur aan boord. Dus ook geen radio. Alle meetinstrumenten waren eenvoudige mechanische dingen als pitot- buizen, barometers enzo. Erg betrouwbaar en werkt gewoon altijd. maar we vlogen natuurlijk ook niet op schiphol enzo.

En om de weg te vinden hadden we een kaart. Zo'n soort van ding van papier.

RAAF12

Golden Member

Op 14 mei 2020 23:51:30 schreef Frederick E. Terman:
Oh ja. En met dit mooie weer met weinig verkeer: ook de heen-en-weertjes van de fotovliegtuigen (o.a. voor de 'satellietbeelden' van Google Maps).

En als je een kistje een vreemde route met veel lange rechte stukken zit vliegen: vaak een olieleiding-inspectie, of elektriciteitsleidingen checken. Meestal laat het plaatje dan wel zien dat het een helikopter is.

Wat zou deze aan het doen zijn? Is nu bezig rondjes te draaien...

edit: OK. In het donker rondjes draaien boven militair gebied Marnewaard vond ik nogal vreemd!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat een raar patroon. Het lijkt wel of hij een knot wol aan het opwinden is.
Een Learjet 36A, geen idee wie het is, en ik kan niet op de radar naar het label kijken hiervandaan. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Ik heb geen idee, wel dat ie vanaf Eelde is opgestegen. Een Learjet is mi geen militair vliegtuig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 27 augustus 2020 17:12:12 (58%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De militairen huren wel courant burgertoestellen in. Bv. de Belgische para's doen oefendroppings (boven Diest-Schaffen EBDT) vanuit een Oostenrijks-geregistreerde Short Skyvan.

edit: trouwens, als het echt een militair toestel was dan kwam hij waarschijnlijk niet op FR24 en dergelijke. De C130's van de BE-luchtmacht komen er toch zeker niet op, hoewel ik ze wel ontvang met een RasPi+RTL-stick; er wordt dus gefilterd. Wat ik ook erg normaal vind.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 3 juni 2020 20:59:59 (44%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Het topic begint nu echt te verwateren.

Laten we het erop houden dat AM een keuze is die lang geleden gemaakt is en internationaal aanvaard. Dat verander je zomaar niet even.
De kosten en de toegenomen risico's vanwege de compatibiliteit met elk vliegveld(je) en elk vliegtuig(je) zou niet in verhouding staan met de vermeende nadelen van AM.

Vergelijk het met verkeerslichten. Ooit heeft men een concensus bereikt dat rood gevaar betekent en groen veilig.
Er zijn vast studies die bewijzen dat andersom een betere keuze ware geweest. Het oog is veel gevoeliger voor eenzelfde lichtsterkte voor groen dan voor rood.
Dit is echter zo ingeburgerd , zelfs in ons taalgebruik, dat omschakelen een nooit geziene chaos zou teweeg brengen en meer ongevallen zou veroorzaken dan er ooit mee zouden kunnen vermeden worden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nu is het wel zo, dat, in de oudste oudheid al, groen in het algemeen als geruststellend werd ervaren (gras, bomen) en rood als onrustbarend (vuur, bloed).
Het is interessant te zien hoe doorheen de geschiedenis de kleuronderscheiding zich ontwikkelde. 'In den beginne' werden zwart en rood onderscheiden (die mensen zagen natuurlijk alle andere kleuren ook, maar ze benoemden ze alleen nog niet apart). Later kwamen daar dan blauw en groen bij; dan een hele tijd niets, dan de rest. Een leuke tak van antropologie.

--
Maar goed, AM dus. Daar is ook nog genoeg interessants aan te beleven.

Ik merk dat één belangrijk aspect van AM nog onderbelicht is gebleven, en dat is het werken met offset-zenders. Dat gaat heel goed met AM, en bijna niet met FM.

Waar een bepaalde service over een groot gebied met dezelfde frequentie wordt 'bediend' (134.375 voor Noord-Nederland bijvoorbeeld), worden er diverse ontvangers, verspreid over dat gebied, gebruikt. In de radiocentrale wordt het signaal met de beste kwaliteit doorgeschakeld naar de operator. Zo wordt het vliegtuig gehoord, waar het zich in dat gebied ook bevindt.

In dat gebied zijn er dus ook diverse zenders. Maar die worden allemaal tegelijk ingeschakeld als de operator van het grondstation spreekt. De andere vliegtuigen moeten immers kunnen meeluisteren; anders zouden ze kunnen denken dat niemand spreekt, en zelf kunnen gaan roepen, daarmee de conversatie verstorend. En veel informatie is gewoon voor iedereen in dat gebied belangrijk.

Die zenders staan verspreid over het werkgebied, en in het algemeen hoor je dus twee, soms drie zenders tegelijk. De modulatie is dus gelijk, maar er zou een interferentietoon kunnen optreden.
Om dat te voorkomen staan de zenders opzettelijk op iets (enkele kHz) verschillende frequenties. Die 'offsets' zorgen ervoor dat de interferentie optreedt op een audiofrequentie hóger dan 3,5 kHz, zodat hij in de ontvanger wordt weggefilterd.
Het resultaat is dat elk vliegtuig, zonder omschakelen, in het hele werkingsgebied een ongehinderde ontvangst heeft. Oók op plaatsen waar de signaalsterktes toevallig precies gelijk zijn.
(Voor de vorsers: ICAO Annex 10 deel 3 (googlebaar) legt alles heel precies uit).

Hetzelfde beginsel wordt ook gebruikt in de landingsbakens, om een naadloze overgang van het clearance-gebied (ver van de koerslijn) naar het course-gebied (nabij de koerslijn) te maken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Als de zenders op verschillende frequenties staan, hoe kunnen dan de ontvangers het ontvangen? Of valt dit binnen de doorlaat? Is de offset zodanig dat het audio verschilt?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

'Iets'; enkele kHz. In de 25 kHz-kanalen kun je zo maximaal vijf offset-frequenties maken: -8, -4, 0, +4, +8 kHz. Minder kan ook; de spatie wordt dan groter genomen.
In de 8,33 kHz-kanalen is minder ruimte, en is eigenlijk alleen twee-frequentiebedrijf mogelijk: -2,5 en +2,5 kHz. Drie gaat niet meer; de interferentietoon zou dan een te lage frequentie krijgen.
Bij het Noordzee-project, lang geleden alweer, is heel wat ervaring met kleine offsets opgedaan in de inleidende proeven.

Met een heleboel meetzenders wordt een drukke ether nagebootst.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Zooo dan!!! Daar staan een paar spullen,3 rijtjes huizen of een flinke bungalow schat ik in.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit is trouwens in de telefooncentrale bij de Leeghwaterbrug bij Alkmaar, waar we het onderzoek deden. Lekker veel ruimte. Ja, zelfs voor mij waren dit wel veel apparaten. Daarom moest het ook op de foto. :)
Toen we alles technisch uitgetest hadden en wat mogelijke alternatieven op een rijtje hadden, hebben we echte piloten het resultaat laten beoordelen: geen/beetje/veel interferentietoon; modulatiekwaliteit (goed? 'hol'?) enzovoorts. De gekozen oplossing is toen op de Noordzee op de platformen geïnstalleerd om overal VHF-dekking te kunnen bieden, zodat er geen HF meer nodig was. Want voor de heli's die die platformen bedienen, was de HF-set toch bezwaarlijk.
Dus helaas voor de luisteramateurs, geen 5 MHz-traffic meer. :/

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Op 4 juni 2020 17:33:30 schreef Hubie:
Zooo dan!!! Daar staan een paar spullen,3 rijtjes huizen of een flinke bungalow schat ik in.

Kwijl.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..