waarom is luchtvaart communicatie in AM?

Hubie

Special Member

Ok,on-topic 'luchtvaart communicatie'
Had vroeger de Acars decoder altijd bij staan,soms kwamen er ook grappige berichten voorbij. Universal Radio maakte er een heel boekwerk van.

https://www.aviation24.be/forums/viewtopic.php?t=6528

RAAF12

Golden Member

Weet jij misschien waarom tankvliegtuigen wel een transponder aan hebben staan en straaljagers niet? Op dit moment hangt er een boven de Waddenzee die rondjes draait.

Hubie

Special Member

Ik zie zelden vliegend Mil.spul op Flight Tracker,alleen bij oefeningen zoals deze week.
Er draaide hier dinsdag een Chinook een paar rondjes,die zag ik wel op FT.
hij vloog maar een paar honderd meter hoog.

https://sliedrecht24.nl/chinook-vliegt-met-veel-geronk-over-het-dorp-t…

Wat een geweld zeg...de koffiekopjes stonden te dansen in het keukenkastje.

Vanmiddag zag ik ook iets bijzonders. PH-LAB (vliegend lab van de TU) draaide een stuk of 3 ruime perfecte cirkels,alsof ze met een passer gemaakt waren...

Nu,as we speak, 23.16 zie ik er ook 1( Chinook )boven Noord-Brabant..GHOST6-D665

Frederick E. Terman

Honourable Member

PH-LAB is het meetvliegtuig. Het meet de signalen van onze bakens voor controle. Sommige bakens jaarlijks, andere twee of vier keer per jaar.
(Soms vliegt iemand anders voor ons, en omgekeerd kan PHLAB ook door anderen ingehuurd worden. Zelf heb ik er eens een hinderlijke reflectiestoring mee gezocht en - na enig rekenwerk aan de data - gevonden).

code:

Thursday 14th
ILS (Cat I Regio) Lelystad 05 semi annual flight meetvliegtuig actief 11:00-12:00
- Incl. coverages
DME FRO annual flight 1 orbit 1 uur. meetvliegtuig actief 12:00-13:00

--
Als je het leuk vindt, dit wordt de volgende vlucht voor ons. Maar dat zijn geen cirkels, maar een paar cirkelbogen, en rechte lijnen in een waaier:

code:

Week 23 (1st June-5th June)
Monday 1st
Schiphol ILS (Cat I Schiphol) semi annual flight Meetvliegtuig actief 19:30-20:30
- WO xxxxxx (uit. 30-6)
- Geen coverages

Ik zie trouwens dat hier het baannummer vergeten is. Kenners zien aan de overige info welke baan dit is. Wie weet het? (geen prijzen :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Aah vandaar.Ik zie wel vaker patronen,zoals het kustwacht vliegtuig( PH-CGN) op zoek naar personen.Dat begint dan heen en weer op het strand en dan heen en weer de zee op.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja. En met dit mooie weer met weinig verkeer: ook de heen-en-weertjes van de fotovliegtuigen (o.a. voor de 'satellietbeelden' van Google Maps).

En als je een kistje een vreemde route met veel lange rechte stukken zit vliegen: vaak een olieleiding-inspectie, of elektriciteitsleidingen checken. Meestal laat het plaatje dan wel zien dat het een helikopter is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Tank vliegtuigen , en ook Awacs, zijn gewone omgebouwde civiele kisten.
Die hebben ook een eigen call. Ik weet dat de Awacs van de NATO,(in Geilenkirchen) allemaal beginnen met LX.(Luxemburg)
Jagers hebben wel degelijk en indentificatie, maar dat is alleen voor militaire doeleinden.
Daarom hebben de meeste militaire kisten GEEN CVR en/of FDR.
(Quizvraag: waarom niet? ;) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Voor de spionnen? Ik zit hier vlakbij vliegbasis Leeuwarden en de F-16's zijn nooit zichtbaar op Flightradar24 vandaar dat ik nogal verbaasd was dat een tankvliegtuig van de luchtmacht wel zichtbaar is. Dat kan ook een doel zijn voor de 'vijand' Overigens komen hier ook vaak heli's over van de ANWB die zieken van de waddeneilanden vervoeren naar het MCL en die hebben heel soms hun transponder aanstaan. Heli's op de Noordzee die op booreilanden vliegen zijn wel vaak zichtbaar op de map.

GJ_

Moderator

Op 14 mei 2020 23:23:44 schreef Frederick E. Terman: Ik zie trouwens dat hier het baannummer vergeten is. Kenners zien aan de overige info welke baan dit is. Wie weet het? (geen prijzen :))

Dat moet baan 22 / 04 zijn. De rest is ILS-CAT-II en ILS-CAT-III.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Jackpot! :)

Ik weet niet waarom je jagers niet in FR24 (en soortgelijke) ziet. We hebben ze wel gewoon op de radar, en dat is een SSR, werkt dus met de transponder in het vliegtuig. Als de bedrijfsvoering weer wat normaler is zal ik eens vragen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik heb hier eens wat geknutseld met een RTL-stick op een Raspi, en kreeg toen keer op keer de C130's van onze luchtmacht in beeld, nuja in de logs. Die zie je op FR24 ook niet. Het lijkt me duidelijk, en ook erg begrijpelijk, dat aanbieders a la Flightradar24 nogal filteren in wat ze publiceren.

nota: ik woon ongeveer in een long final van EBBR 25R/07L, bij oostenwind komen die rakkers (raksters? :) ) hier soms bangelijk laag over. Mochten ze weten dat hier altijd H8'tje voor ze klaar staat, ik zie ze goed in staat om in de tuin te landen. F16's zijn daarentegen zeer uitzonderlijk.

@FET: ik vermoedde wel dat het om de Cat I ging, maar je had nu toch wel eens minimale prijs kunnen uitloven, al was het een BC147 of een 7400 waar toch nooit iemand meer iets mee doet. Gewoon om er de sfeer wat in te brengen. Voor de hond zijn kl___n ging ik echt niet de AIP opsnorren en uitvlooien om maar niet te zegen "decoderen". Krentenkakker!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 15 mei 2020 19:33:44 (23%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 15 mei 2020 19:31:13 schreef big_fat_mama: Voor de hond zijn kl___n ging ik echt niet de AIP opsnorren en uitvlooien

Van die ILS wist ik toevallig uit het hoofd ook nog een keer. :-) Hoe ziek ben je dan?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) woehahahaha :)
Wat doet een mens al niet in corona-tijden ....

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee, kende ik niet, maar heli's interesseren me ook maar weinig - wegens duur en (psychologisch) gevaarlijk.
Maar ook op die pagina lees ik "Sommige gegevens worden weggelaten of aangepast (bv. politie)." , nogmaals, niet meer dan normaal en terecht.

Op dit eigenste moment zag ik er overigens een OO-xxx Robinson actief zijnde, dat is toch echt een hobby-machientje, hoe zou die zijn vlucht rechtvaardigen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 15 mei 2020 19:51:00 schreef big_fat_mama:...in corona-tijden ....

Toch werk genoeg, business as usual. Ik maak zelfs meer kilometers in België dan de gemiddelde Belg op dit moment.

Maar goed, zelfs de meeste locator frequenties ken ik uit het hoofd. Van EHAM dan wel, niet wereldwijd.

mel

Golden Member

Localizers zeker? Baanmarkers hebben toch altijd dezelfde frequentie? Of ben ik nou ook al gek..
Sorry, je bedoelt denk ik de VOR's? :)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 17 mei 2020 11:34:08 (17%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als je met "baanmarkers" bedoelt die verticale Yagi's: ja die zaten op 75 MHz; maar minstens in BE zijn ze allemaal verdwenen.

Localiser is normaliter het azimut-gedeelte van een ILS, maar wordt soms ook wel gezegd van sommige NDB's (die overigens ook worden afgebouwd).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Markers heb ik al 15 jaar niet meer. De laatste stond aan de Bauduinlaan (jawel!); 2 horizontale dipolen boven elkaar.

De NDB's met kleine reikwijdte die bedoeld zijn om de baan te vinden heten locators.

@Hubie: nee, is nieuw voor me, dank!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Maar om even terug te komen tot het originele onderwerp: is er een reden om om te schakelen naar het meest voor de handliggende alternatief - digitaal?

Zijn er AM-gerelateerde issues die hinder veroorzaken bij de communicatie?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Waarom zou je dat willen?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

Weet iemand waar de VOR-DME RTM is gebleven? Dat ronde ding aan de Wildersekade? Verplaatst, of gewoon weg?

mel

Golden Member

Op 17 mei 2020 15:25:06 schreef mvdk:
Weet iemand waar de VOR-DME RTM is gebleven? Dat ronde ding aan de Wildersekade? Verplaatst, of gewoon weg?

Dat zou F.E.T wel moeten weten..
Verplaatst geloof ik niet..
Ik weet wel dat dat ding heel erg naar boven straalt, ik stond er eens naast met een ontvanger(scanner) en ontving niks.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Weet iemand waar de VOR-DME RTM is gebleven?

Goed prijsje gescoord in Ukraine of Tadzjikistan of zo, misschien?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord