Snelle slijtage DC motor

Op 3 juni 2020 13:26:41 schreef pamwikkeling:
Een standaard motortje 1500 T/min 180W - 230/400V en een worm-wormwiel reduktiekastje i = 100 heb je al voor +/- 350 EUR.

Een vet gesmeerd reductorkastje compleet met motor kost nog net geen 150 euro.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Anoniem

Hmm... het blijft boeien
Wat is de ohmse weerstand van een nieuwe en defecte motor?
Dit geeft toch al een eerste indicatie of er wat elektrisch mis is met de motor
En ja... de weerstand meten voor een volledig rondje van de collector :)

Ik kan moeilijk aannemen dat de permanente magneten met de regelmaat van de klok gedemagnetiseerd raken als een stoombegrenzing ingrijpt bij 2,2A
Toch zeker dat de magneten in de stator niet gebarsten zijn?

Als het probleem inderdaad de magneten zijn en blijft bestaan zou TS eventueel ook zijn toevlucht kunnen nemen tot een onafhankelijk bekrachtigde DC motor.
Google geeft meerdere fabrikanten van 24VDC 75W motoren met zowel permanente magneet, shunt als onafhankelijk bekrachtigd.

Misschien kun je eens kijken of onderstaande schakeling wat aan de situatie veranderd.
Bij start komt de spanning van de motor langzaam op in grootteorde 100 a 200msec
Zelf heb ik de opzet in gebruik in een voeding om een DC werktuig schokvrij te starten.

benleentje

Golden Member

Hmm... het blijft boeien

Precies. Ook een DC motor moet het veel langer vol kunnen houden dan dit. 10 jaar lijkt me redelijk voor een DC motor in deze toepassing dat het maar om de ca 10 minuten hoeft te draaien.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

anoniem015. De defecte motor meet 2Ω , de goede 2,7Ω Een verschil maar ook niet echt heel schokkend lijkt mij?
Ik heb ook de inductie van beide proberen te meten maar die is zo laag dat mijn meter dit niet kan meten.

Ik zal de defecte motor straks even demonteren om te kijken of de magneten nog goed zijn.

@Pamwikkeling
Gelukkig hoef ik de baas geen toestemming te vragen, aangezien ik zelf de baas ben van dit filter ;)
En op zich snap ik dat ombouwen op AC sneller en betrouwbaarder is. Maar ik kan het eigenlijk slecht uitstaan dat ik niet weet waarom deze DC motoren zo snel de geest geven.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:25:40 (1%)

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
benleentje

Golden Member

Een verschil maar ook niet echt heel schokkend lijkt mij?

Toch wel is zomaar 25% minder en daarmee een veel hogere stroom vooral met aanloop. Dat is niet raar dat je overstroom daarop ingrijpt. Maar ik vind het wel raar dat het kan zeker omdat de regelaar de stroom controleert.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 4 juni 2020 15:52:33 (31%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

En op zich snap ik dat ombouwen op AC sneller en betrouwbaarder is.

Misschien heeft de fabrikant gekozen voor een veilige 24VDC oplossing (ivm met water)

Maar ik kan het eigenlijk slecht uitstaan dat ik niet weet waarom deze DC motoren zo snel de geest geven.

Idem :'(

De defecte motor meet 2Ω , de goede 2,7Ω Een verschil maar ook niet echt heel schokkend lijkt mij?

Je zou eens A, Ω rpm, ... metingen kunnen bijhouden van de nieuwe voor ze er in gaan en de defecte als ze er uit komen
Als de wormwieloverbrenging er niet was zou je ze zelfs eens als dynamo kunnen testen... waar we eventueel ook tot een conclusie van defecte magneten zouden kunnen komen