Midi Program Change hulp arduino

Goedenavond allemaal.
Ik zou graag jullie hulp willen hebben bij het volgende "probleem".
Voor mijn gitaar setup heb ik een footcontroller waarmee ik kan schakelen tussen presets van mijn versterker en effecten.
Ik verander geen presets, enkel schakel ik tussen de verschillende "program numbers"
Nu is het zo dat de programma nummers niet overeen komen met het nummer op mijn footcontroller. Als ik bijvoorbeeld switch 1 indruk, komt er netjes "01" te staan op mijn footcontroller. Maar op mijn ontvanger geeft ie program "02" aan. Ik heb het idee dat mijn footcontroller van 0-127 (eigenlijk maar van 0-99 aangezien ik maar 2 digits heb) telt. Want ik kan namelijk ook programma "00" instellen, maar mijn ontvangers van 1-128 telt. Hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel. Helaas kan ik niets aanpassen in de footcontroller.

Nu zou ik elk programma nummer misschien wel kunnen wijzigen van elke ontvanger, maar dat zie ik niet zo zitten. Ik zit daarom aan een simpel programma te denken in bijvoorbeeld een nano, waarbij het midi signaal ingaat vanuit mijn footcontroller, en deze het programma nummer met -1 verlaagd. Vervolgens dit weer doorspelen naar de ontvangers.
Dan zou het programma nummer van mijn footcontroller met de ontvangers wel overheen moeten komen.
Ik verwacht dat dit niet zo heel spannend zou moeten zijn, maar ik heb nog weinig ervaring met arduino programmeren en MIDI. Dus wie kan me op weg helpen. Of zijn er andere suggesties?!

benleentje

Golden Member

Kan je dan niet gewoon andere labels op de footcontroller plakken? Of ben ik dan weer te simpel

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 8 juni 2020 22:36:08 schreef benleentje:
Kan je dan niet gewoon andere labels op de footcontroller plakken? Of ben ik dan weer te simpel

Dat veranderd toch niets aan wat het 7-segments display laat zien?
Nu komen de displays niet overeen.

Sine

Moderator

Wat moet het ding dan doen als je echt nul kiest?
0-1 =?

Dit lijkt me echt een gevalletje "mee leren leven".

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 8 juni 2020 23:35:58 (33%)

Dan zal deze toch 127 kunnen uitsturen?

Arco

Special Member

Als er midi commando's uit dat pedaal komen, is het inderdaad een kwestie van een microcontrollertje.
Midi signaal van pedaal op rx van een uart, waarde 'behandelen', en via tx van de uart weer verder sturen...
(0...127 is trouwens de juiste weergave, 1...128 niet)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 9 juni 2020 00:32:12 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Staat dat niet in de manual's hoe je dat aan kan passen?

LMGTFY :

If Program Numbers Don't Match
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Some devices number their programs starting at 0 instead of 1.
If your programs are off by 1 you can correct it as follows:
1. Press both [SETUP MODE] buttons at the same time.
2. Press [DEVICE NAME/MIDI CHANNEL].
3. The Ground Control displays "1.DEVICE /01". Press and
hold [CURSOR >] until the display says "STARTS AT 01"
4. Press [-/NO] to set the start number to 00.
5. Exit SETUP MODE by pressing either [SETUP MODE]
button, then press [+/YES].

bron : http://www.voodoolab.com/manuals/gc_origv2manual.pdf

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 9 juni 2020 19:09:38 (85%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 juni 2020 19:02:06 schreef Shiptronic:
Staat dat niet in de manual's hoe je dat aan kan passen?

LMGTFY :

[...]

bron : http://www.voodoolab.com/manuals/gc_origv2manual.pdf

Helaas, dat gaat over de Ground Control. Die staat op de achtergrond. Daar heb ik dit probleem ook niet.
Maar het probleem zit met de footswitch die ervoor staat. De Kitty Hawk.
Toch bedankt voor het meedenken

Shiptronic

Overleden

Heb je een link naar de manual van dat ander ding? en het maakt toch niet uit welke je aan past als ze maar synchroon lopen?

Nee manual heb ik helaas niet.
Hieronder wat guts. Lijkt net een zelfbouw projectje.. :)

Aan de binnenkant ook geen dipswitch waar iets anders op in te stellen is.

Probleem is dat ik meerdere ontvangers heb, en ik het liefste niet alle ontvangers hoef aan te passen (als dat al overal mogelijk is)

benleentje

Golden Member

Wat is het type nummer van de eprom.
Waar gaan al die zwarte draden heen.
Ik zie naar de eprom toe nog wat open aansluitingen voor weerstanden kortom ik zie daar nog een kleine kans.

Ik zou verwachten met de adres selectie op ardres bit 0 op 0 de uitgang met een 0 begint en met een 1 de uitgang 1 hoger is.

benleentje

Golden Member

Wat is het type nummer van de eprom.
Waar gaan al die zwarte draden heen.
Ik zie naar de eprom toe nog wat open aansluitingen voor weerstanden kortom ik zie daar nog een kleine kans.

Ik zou verwachten met de adres selectie op ardres bit 0 op 0 de uitgang met een 0 begint en met een 1 de uitgang 1 hoger is.

dus kijk even wat er op adres bit nul voor sporen zitten en waar die naar toe gaan.

Arco

Special Member

Is geen eprom maar een microcontroller. Gezien de leeftijd ( '88 ) is de keus niet zo groot, waarschijnlijk een 8748/68705 achtig iets...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een Z86E11F1. Is dit dan een microcontroller met eprom?

De 2 linkse zwarte draden (langs de connector met gekleurde draden) gaan naar 2 footswitches. Raar dat ze geen connector hebben genomen met meer pinnen. Dan hadden deze draden er ook bij kunnen zitten.
De drie zwarte draden boven het weerstandje gaan naar de MIDI out connector.
En het zwarte draadje langs de elco gaat naar alle footswitches. Dit is de GND.
Wat ook wel apart is, is de weerstand array langs de connector. Dit is een array van 8 weerstanden. De overige 4 zijn weer wel gewone weerstanden.

Arco

Special Member

Da's een oude Zilog controller; die zag je niet veel...

Shiptronic

Overleden

Merk = Kitty Hawk? wat is het type nr?

https://www.datasheets360.com/part/detail/z86e11f1/-861847223322924870…

ROM Programmability UVPROM

Ik snap alleen wat het probleem is als je de adressering van de ander modules aan kan passen, lijkt me minder werk dan er een arduino tussen te klussen, ik zou nog eerder die Zilog eruit gooien en daar iets nieuws in zetten?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 9 juni 2020 22:02:47 (41%)

benleentje

Golden Member

Die weerstanden zijn Pull-up(of down) heel normaal die heb je nodig in combinatie met de schakelaars.

Gaar er naar een pin van de controller een weerstand waar geen draad bij zit?

Is geen eprom maar een microcontroller.

JA ik was even vergeten dat je ook microcontrollers heb die vroeger al windows gebruikten ;).

Shiptronic

Overleden

Op 9 juni 2020 21:57:15 schreef benleentje:

[...]JA ik was even vergeten dat je ook microcontrollers heb die vroeger al windows gebruikten ;).

Dan moet het goed zijn :)

Arco

Special Member

Ik heb er nog een (nooit gebruikte) cross-assembler van liggen... (aan de floppy's kun je wel zien dat 't vrij bejaard is... ;) )
Ze hadden hele leuke kleine controllertjes (nog vóór Microchip), alleen met een nadeel: ze hadden voor de kleinere alleen OTP versies...

http://www.kittyhawkamps.com/schaltplaene.html

Helaas staat hier hun midi controller niet bij. Opzich staat er verder geen type nummer bij op de unit. Enkel met grote letters KITTY HAWK.
Hieronder de soldeerkant.

Op 9 juni 2020 21:57:06 schreef Shiptronic:
Merk = Kitty Hawk? wat is het type nr?

https://www.datasheets360.com/part/detail/z86e11f1/-861847223322924870…

[...]

Ik snap alleen wat het probleem is als je de adressering van de ander modules aan kan passen, lijkt me minder werk dan er een arduino tussen te klussen, ik zou nog eerder die Zilog eruit gooien en daar iets nieuws in zetten?

Nou ik dacht dat dit de makkelijkste manier was. Maar mocht het te lastig worden, gebruik ik mijn andere controller. Maar ik hou wel van de eenvoud van deze controller..

Op 9 juni 2020 21:57:15 schreef benleentje:
Die weerstanden zijn Pull-up(of down) heel normaal die heb je nodig in combinatie met de schakelaars.

Gaar er naar een pin van de controller een weerstand waar geen draad bij zit?

[...]JA ik was even vergeten dat je ook microcontrollers heb die vroeger al windows gebruikten ;).

Ik snap dat je die weerstanden nodig hebt in combinatie met die schakelaars. Maar vind het een beetje slordig dat ze niet voor alles hetzelfde type hebben gebruikt. Maar vooruit..

Ik zie verder geen weerstand op een ingang zitten zonder schakelaar. Enkel de reset input

benleentje

Golden Member

Maar vind het een beetje slordig dat ze niet voor alles hetzelfde type hebben gebruikt. Maar vooruit..

Ja je hebt gelijk het lijkt geen print van een professioneel bedrijf eerder van klein 1 mans zaakje of doe het zelf met een kit.

Qua hardware kan je de Zilog chip eruit halen en daar via een adapter print een andere microcontroller inzetten. En volgens Arco is midi software redelijk toegankelijk. Welke microcontroller maakt niet zoveel uit als die maar genoeg io pinnen heeft voor deze hardware.

Shiptronic

Overleden

Op 9 juni 2020 23:16:31 schreef Shiptronic:
Aanvullende info: https://newtone-online.nl/forum/index.php?topic=8063.0

Dat was inderdaad ook al een eerdere post van mij. Daar was het probleem hetzelfde. Toen had ik het opgelost door de ontvangers aan te passen. Nu wil ik het graag aan de zend kant aanpassen..