Comparator UTP

Hallo,

Ik heb moeite met B & C. Daarvoor moet ik het upper thrashhold van een comparator berekenen bij een Vref van 0V en 2V.

Nu heb ik de formule Vutp = beta * Vcc = (R1/(R1+R2)) * 10V = (250R / 1000R) * 10V = 2,5V

Helaas komt dat niet uit en ik weet ook niet hoe ik Vref hier moet inpassen. Wat is de benodigde formule hiervoor?

Mvg Pilsje

Arco

Special Member

Een 'thrashhold' is een vuilnisbak... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat is UTP?

(en jawel inderdaad, als je nou gewoon Nederlands praat dan heb je het over een drempelspanning, dat is wel zo duidelijk)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Gewoon formule weggooien en zelf nadenken.

Stel Vref= 0 V. Welke waarde heeft V+ op het moment van omklappen?
Stel Vout= −10 V. Hoeveel moet Vin dan zijn om V+ die spanning te geven?

Idem voor Vref= 2 V.

Meer dan de Wet van Ohm heb je daarvoor niet nodig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Voor V ref is niet direct een formule dat is gewoon een gegeven.
Als je een formule maakt voor de relatie tussen Vin en Vout dan komt Vref daar vanzelf ook in voor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Volgens mij is het ding op het plaatje een opamp en niet een comparator. Een comparator heeft een open collector uitgang. (Misschien bestaan er ook comparators zonder open collector maar volgens mij is dat nu net wat hem onderscheidt. Ofwel om met TI te spreken in het opamp handbook, wanneer is een opamp geen opamp, antwoord: als het een comparator is. (of iets in die strekking)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het IC is een opamp. In dit schema is hij geschakeld als comparator.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Frederick

Dan kom ik voor Vref = 0V wel uit. Is UR1 altijd gelijk aan Vutp?

Vref = V- = V+ = 0V
IR2 = IR1 = (10V - 0V)/ 750R = 13,3mA
UR1 = 13,3mA * 250R = 3,3V

Als ik nu dat zelfde trucje uithaal met Vref = 2V kom ik alleen op een utp van 4 in plaats van 6

@Arco & mama, met UTP bedoel ik het omschakel punt van de comparator waarop de uitgangsspanning van de comparator van -10V naar +10V zal omschakelen. Jullie zullen dat ongetwijfeld anders noemen. In de lessen die ik gevolgd heb hadden ze het echter over UTP en LTP dus dat hou ik aan.

Arco

Special Member

Over 'thrashhold' (vuilnisbak) zullen ze het vast nooit gehad hebben, wel over 'threshold' (drempel)... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Benleentje klopt maar de formule die ik gevonden had om Vutp te berekenen maakt geen gebruik van Vref dus ik snapte niet goed hoe ik dat moest inpassen in het berekenen. Nu blijkt dus dat ik die hele formule niet nodig heb :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 juni 2020 16:03:45 schreef Pilsje 123:
Als ik nu dat zelfde trucje uithaal met Vref = 2V kom ik alleen op een utp van 4 in plaats van 6

Die 4 zit wel ergens, maar je vergeet nog wat om aan Vin te komen.

Nu snap ik hem denk ik!

UTP = Vin + Vref (Vin ten opzichte van nul)
UTP = 4V + 2V
UTP = 3.3V + 0V = 3.3V

Klopt dat?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Eh, bijna; je omschrijft het wat rammelend.

De 'UTP' is gewoon de Vin waar de boel schakelt.
Die 4 V was niet Vin, maar was over de ingangsweerstand. Om aan de Vin te komen moest je dus nog wat doen; dat heb je inmiddels gedaan.
Nu alleen nog correct opschrijven. :)

Eh ja klopt. ik was al aan het twijfelen want UR1 dekt de lading ook niet helemaal volgens mij :) Maar hier kan ik in ieder geval mee werken bedankt!

benleentje

Golden Member

IK heb er even mijn hoofd over moeten breken waarom er 4V over de weerstand staat. Maar nu reken je blijkbaar met Vout = -10V
Waarom de ene keer 10V en de andere keer -10V gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.