Vintage luidsprekerboxen DEKA

Dag collega's,

Ik heb nog 2 luidsprekerboxen van het merk DEKA, type DK1000 W2 (uit de jaren 1985)
Deze sets doen het nog zeer goed :)

Ik ben op zoek naar de specificaties,......doch op internet kan ik nergens nog gegevens weervinden...

Wie kan mij verder informeren?

dank,
SteFFe 1

Sine

Moderator

Als het goed klinkt is het prima toch?

Wat wil je met specs verder nog aanvangen?

joopv

Golden Member

Specs, er zit toch wel een label op de achterkant of zo? Iets van max vermogen en impedantie.

PS, Stef komt uit Tukkerland? O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fzwart

Golden Member

Verder zullen ze na 35 jaar die specs niet meer halen. Uitgedroogde (rubberen) conusranden enzovoort.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
buckfast_beekeeper

Golden Member

Aan die conus randen is wel wat te doen. Onlangs nog 2 sets Infinity RS4001 van nieuwe voorzien. Persoonlijk vind ik dat ze na >30 jaar nog steeds beter klinken als de nieuwe Klipsch RP600M. Hoewel dat die het ook niet slecht doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het enigste wat je kan doen is een multimeter over de aansluitingen zetten en de Ohmse weerstand meten.
DC weerstand zal iets lager zijn dan schijnbare weerstand.

3..4 Ohm zegt al dat het dus 4 Ohm zal zijn.
7..8 Ohm is dus 8 Ohm.
enz.

Als je een fatsoenlijke versterker hebt, die dus niet snel clipt, zal je de speakers bij normaal gebruik echt niet omzeep helpen.
Een scoop op de uitgang zal dat mooi laten zien.

Het wordt pas kras als je een goedkoop alles-in-een setje gebruikt waarvan de versterker slechts enkele watts leveren kan.
Dat sloopt dergelijke speakers (Vooral de tweeters!) rapper dan een beetje te veel vermogen.
Bij dit laatste staan waarschijnlijk je oren eerder al op instorten.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
maartenbakker

Golden Member

Als je willekeurig onderdelen wilt vervangen en de conusranden zijn op het oog nog goed (materialen die niet verharden of verkruimelen), dan zou het eerder lonen om de bipolaire elco's te vervangen.

Foto's van de boxen, liefst inclusief de units en het scheidingsfiter, kunnen ook helpen bij de identificatie of het ruw schatten van specs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 juni 2020 12:03:11 schreef joopv:
Plaats eens wat foto's

hierbij enkele foto's
afmetingen box HxBxD: 40x25x25 cm

Op 28 juni 2020 11:47:23 schreef Sine:
Als het goed klinkt is het prima toch?

Wat wil je met specs verder nog aanvangen?

dag Sine
ik ben een techneut op elektriciteit en electronica....
vandaar mijn interesse naar de specs van deze vintage .....

Op 28 juni 2020 12:13:57 schreef flipflop:
Specs, er zit toch wel een label op de achterkant of zo? Iets van max vermogen en impedantie.

PS, Stef komt uit Tukkerland? O-)

hallo flipflop

info op de label is: DEKA type DK1000 W2
verder heb ik geen informatie..... ;(

groeten
steff1

Op 28 juni 2020 12:34:29 schreef fzwart:
Verder zullen ze na 35 jaar die specs niet meer halen. Uitgedroogde (rubberen) conusranden enzovoort.

hallo fzwart

Uitgedroogde conussen of randen...... neen.... :)
De boxen stonden al jaren op zolder en elk verpakt in een dubbele plastic zak en dan nog dichtgeplakt met kleefband.....

groeten
steffe1

Je zou een impedantiemeting kunnen doen op lagere frequenties om de resonantiefrequentie te bepalen. Ongeveer tussen 20 en 500 Hz.
Dan weet je in elk geval iets over het frequentiebereik aan de onderkant.

Zet de waarden in een grafiek en als het een basreflex is, dan zie je ook meteen of de afstemming van de poort nog steeds goed is.

Vervangen DOOR.
Sine

Moderator

Op 28 juni 2020 13:36:49 schreef steFFe1:
[...]

ik ben een techneut op elektriciteit en electronica....

Zoals ongeveer iedereen die hier rondhangt, maar dan nog .. wat denk je er aan te hebben?

Hoe zeker ben je van 1985? Deze lijken me toch een tikje ouder.

Op 28 juni 2020 13:35:18 schreef steFFe1:
[...]

hierbij enkele foto's
afmetingen box HxBxD: 40x25x25 cm

Weet je zeker dat deze uit 1985 zijn? Ze zien er (m.i.) prehistorisch uit vergeleken met mijn Pioneer HPM-60's en die zijn uit midden 70'er jaren.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcRcJF8lb9oyyeEIy4i3L3jovABTDdHSNv3IXQ&usqp=CAU

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 28 juni 2020 14:20:09 (18%)

Arco

Special Member

Dat ze ingepakt hebben gestaan zegt weinig over de toestand van de randen. Dat spul verteert langzaamaan meestal toch wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Op 28 juni 2020 14:18:02 schreef r-p:
[...]

Weet je zeker dat deze uit 1985 zijn? Ze zien er (m.i.) prehistorisch uit vergeleken met mijn Pioneer HPM-60's en die zijn uit midden 70'er jaren.

[afbeelding]

Precies,het lijkt mij meer eind jaren 60 of jaren 70.

Arco

Special Member

Dat soort grijze ruitjesstof ('kostuumstof'... ;) ) zag je inderdaad niet meer in de jaren '80.
Lijkt ook geen grote/professionele serie, gezien dat de stof scheef opgeplakt zit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

De conussen lijken nog mooi. Dacht ik ook bij de Pioneer S-310 luidsprekers die hier stonden. Speelden alle dagen nog goed. Tot iemand met het kuisen de versterker op max had gezet. Op dat ogenblik vielen de conusranden uit elkaar. Spijtig genoeg is er een conus gebarsten bij het refoamen. Einde oefening dus.

Als je de stof er kan af halen zonder beschadigen, wat ik betwijfel, dan kan je eens aan de conusranden voelen. Meeste luidsprekers uit de jaren 80, zoals de Pioneer S-310 en Infinity RS4001 hadden een afneembaar front. Deze lijken inderdaad eerder begin jaren 70.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Kun je die kasten niet gewoon openmaken en dan kijken wat er in zit?

zijn de conusranden wel van foam? in de 70's werd er ook nog vaak rubber gebruikt, heb er zelf staan die tegen de 45 jaar lopen, maar het rubber is nog prima, af en toe wat vaseline erop.. de foam randen kwam in de 80's en veelal in de 90's. heel soms zijn ze nog goed, als ze niet in de zon hebben gestaan en weg van warmte bronnen, dat scheelt veel.

als het wel foam is en lijkt op het oog nog goed, aansluiten en muziek met flink laag erin opzetten op hoog volume, als de randen rot zijn dan fladderen deze zo de boxen uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik heb een paar Wharfedale boxen gehad met rubberranden. Regelmatig met siliconenspray insmeren en ze blijven als nieuw.

Die foamranden zien er op het eerste gezicht soms nog mooi uit, maar zijn helemaal vergaan. Heb dat gehad toen ik mijn FB825 boxen kocht.
Vorige eigenaar zei 'zijn prima'. Ik vroeg of ik er even met mijn vinger over mocht wrijven. (ik waarschuwde wel dat ze waarschijnlijk kapot zouden gaan)

Dat vond 'ie prima. Na twee keer zacht wrijven zat er een gat van 2cm lang in. Heb ze (tegen gereduceerde prijs) overgenomen en na refoamen zijn ze uitstekend.
Bij overname wel altijd kijken of de tweeters heel zijn, die vallen niet zo simpel te repareren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

klopt, heb de fb 830-820-821-850 boxen gehad, en die hadden het allen op 1 set 830 na. die set had het na 3 jaar echter ook gekregen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Foam vs rubber maakt wel wat verschil uit in levensduur is mijn ervaring. Maar dan nog is er geen stelregel op los te laten.

Mijn subwoofer (Rel Q100) uit 2001 heb ik vorig jaar voorzien van een nieuwe foamrand, oude viel 'ineens' uit elkaar. Begon wat raar te klinken en toen zag ik een klein gat.
Toen ff vol gas gezet om te kijken wat ie deed (arme buren), en toen was de rest ook snel weg. Snel uitgezet en geen schade opgelopen. Draait sindsdien weer prima.

Mn fronts zijn nog prima, en hebben nog altijd de originele speakers en randen. (JK Optima 1)

Maar als ik de foto's zie dan ga ik idd eerder aan d 1960-1975 denken dan aan 1980+

Mijn keff 104 uit 1975 waren op de condesatoren na nog prima.
Mijn mening is zolang jij ze goed vind klinken niks doen en anders er een paar goeie condensatoren inzetten.
Kost je de kop niet en kan heel veel luisterplezier opleveren.

Hier op C.O rade iemand een goede winkel aan met folie condensatoren.
Tot mijn spijt kan ik er even niet opkomen.