Akai cassette rec/speler GX-F51

Op 8 juli 2020 22:33:23 schreef vergeten:
tikfoutje :) Je kan ook je vorige bericht editen en aanpassen met de editknop.[bijlage]

TR3 E=30,4 C=33,6 B=21,3 / E = 10v te hoog! nagemeten toch 20,6v / OK

TR5 E=27,4 C=33,6 B=26,8 / kan net.
TR7 E=9,8 C=14,7 B=10,4 / OK
TR6 C=4,8 / OK
TR1 C=16,5 / zo'n 2 volt te hoog komt van +D1 (brugcel) het zij zo niets aan te doen.
TR2 C=14,7 / (minnetje vergeten.:)

Weer bedankt voor je update. TR5 nog eens nagemeten de meting klopt en die - voor TR2 op het motor board ook.. Nog een next step??

Op 9 juli 2020 17:34:31 schreef enkhome:
[...]

Pootje was weggevreten

Tja, spanning van het apparaat afhalen, oude elco eruit en nieuwe erin. Als alle reparaties zo eenvoudig waren.
Had dat meteen gezegd, dan was het woord recappen waarschijnlijk niet eens gevallen....

Op 9 juli 2020 18:33:17 schreef buzzy:
[...]Tja, spanning van het apparaat afhalen, oude elco eruit en nieuwe erin. Als alle reparaties zo eenvoudig waren.
Had dat meteen gezegd, dan was het woord recappen waarschijnlijk niet eens gevallen....

Yes I know, om bij de elco s te komen moest ik de print omklappen en daarvoor de bundel draden, gevat in een metalen lip van het motor chassis naar het motor board ombuigen (zie eerdere foto). Maar die raakte pin 6 en ik was "vergeten" die terug te buigen voordat ik er weer spanning op zette waardoor sluiting met aarde werd gemaakt. Hoe hilarisch dat "Vergeten" mij nu aan het helpen is. Ik ben inderdaad geen elektronica expert en daarom ben ik blij dat de experts op dit forum mij willen helpen om het probleem op te sporen en daarnaast ook weer een beetje wijzer te worden op dit gebied.

Op 9 juli 2020 19:00:57 schreef enkhome:
[...]

Yes I know, om bij de elco s te komen moest ik de print omklappen en daarvoor de bundel draden, gevat in een metalen lip van het motor chassis naar het motor board ombuigen (zie eerdere foto). Maar die raakte pin 6 en ik was "vergeten" die terug te buigen voordat ik er weer spanning op zette waardoor sluiting met aarde werd gemaakt. Hoe hilarisch dat "Vergeten" mij nu aan het helpen is. Ik ben inderdaad geen elektronica expert en daarom ben ik blij dat de experts op dit forum mij willen helpen om het probleem op te sporen en daarnaast ook weer een beetje wijzer te worden op dit gebied.

Je geeft aan dat pin 6 verbonden is met pin 1 van IC10. Dat is de GND (ground) vanhet ic en het middelpunt van de voeding. Als het chasssis niet zwevend is en de lip dus ook niet, dan ligt het voor de hand dat het chassis ook verbonden is met het midden van de voeding, ic nul volt. Dan zou daardoor geen sluiting, hoogstens een aardlus kunnen ontstaan. Met de Ohm meter kun je wel te weten komen of pen 1 van IC10 aan draadpin 6 zit en of dat ook weer door meet op het chassis, de biglip. Als dat allemaal hetzelfde is, dan kan de fout niet daardoor zijn ontstaan. Misschien moet je dan een andere weg in slaan. Meet de gevraagde punten eens door.

Op 9 juli 2020 19:33:05 schreef buzzy:
[...]Je geeft aan dat pin 6 verbonden is met pin 1 van IC10. Dat is de GND (ground) vanhet ic en het middelpunt van de voeding. Als het chasssis niet zwevend is en de lip dus ook niet, dan ligt het voor de hand dat het chassis ook verbonden is met het midden van de voeding, ic nul volt. Dan zou daardoor geen sluiting, hoogstens een aardlus kunnen ontstaan. Met de Ohm meter kun je wel te weten komen of pen 1 van IC10 aan draadpin 6 zit en of dat ook weer door meet op het chassis, de biglip. Als dat allemaal hetzelfde is, dan kan de fout niet daardoor zijn ontstaan. Misschien moet je dan een andere weg in slaan. Meet de gevraagde punten eens door.

Ben een beetje misleid door de wirwar van draden, sorry...pin 6 is verbonden met de draad met het blauwe streepje net boven de pin met het kruisje. Pin 6 heeft dus wel 7V...alweer gezakt 8)7

vergeten

Golden Member

Het wordt steeds lastiger zo als je niet heel precies alles aangeeft kijk desnoods nog wat je schrijft en aangeeft voordat je post :(
Er zitten vele pootjes (pinnen & draadpinnen) 6 in het hele apparaat!
IC10 heeft ook een pin6 :)

Ik zit te puzzelen en zie dat pootje 6 (Wit met blauwe x draad) een wirewrap pin is op de motor PCB.

  • Heeft dat pootje nou sluiting (kontakt) gehad met massa, draadclip (frame) ?
  • Na dat kontakt foute boel?

Als het zo is gegaan is dat de oorzaak dat TR2 (Syscon PCB) eruit is geklapt, zijn uitgang (7,3v )is door dat onbedoelde kontakt kortgesloten geweest.
Dan zit er een deel van de speler zonder die 7,3v dat kan geen schade toegebracht hebben aan de rest.
Er moet dus meer fout gegaan zijn of door het rommelen slecht kontakt zijn gaan maken.
Print het schema, loop het door en meet of er spanningen weg, niet juist of te hoog zijn.
Jouw PDF servicemanual is niet volledig er ontbreken pagina's ik heb de rest wel met printen en andere info.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 juli 2020 20:41:59 schreef vergeten:
Het wordt steeds lastiger zo als je niet heel precies alles aangeeft kijk desnoods nog wat je schrijft en aangeeft voordat je post :(
Er zitten vele pootjes (pinnen & draadpinnen) 6 in het hele apparaat!

Ik zit te puzzelen en zie dat pootje 6 (Wit met blauwe x draad) een wirewrap pin is op de motor PCB.

  • Heeft dat pootje nou sluiting (kontakt) gehad met massa (frame) ?
  • Na dat kontakt foute boel?

Ja dat begrijp ik, zal nog secuurder en meer driedubbel check doen. Het is dus de draad met het blauwe streepje ipv het kruisje op pin 6. Het verhaal blijft hetzelfde na het uitklappen van de TR zag ik de draadlip van het chassis tegen pin 6 zitten. Ik zie echter geen brandspoor waardoor ik ook niet 100% zeker kan zeggen dat dit ook de oorzaak was maar het lijkt me toch wel aannemelijk zou niet weten wat het anders geweest kan zijn. Het is bij nader bekijken van de opgestuurde foto goed te zien welke draad aan pin 6 zit. Op de hoofdprint komt ie uit net boven de aardpin met het blauwe kruisje.

vergeten

Golden Member

Er zit op de motor PCB een draadbrug (tussen R14 en TR2/TR4) die flink is verbogen, de middelste pin van TR2 (collector) lijkt er tegenaan te zitten.
Is dat ook zo of gaat het net goed?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 juli 2020 20:41:59 schreef vergeten:
Het wordt steeds lastiger zo als je niet heel precies alles aangeeft kijk desnoods nog wat je schrijft en aangeeft voordat je post :(
Er zitten vele pootjes (pinnen & draadpinnen) 6 in het hele apparaat!
IC10 heeft ook een pin6 :)

Ik zit te puzzelen en zie dat pootje 6 (Wit met blauwe x draad) een wirewrap pin is op de motor PCB.

  • Heeft dat pootje nou sluiting (kontakt) gehad met massa, draadclip (frame) ?
  • Na dat kontakt foute boel?

Als het zo is gegaan is dat de oorzaak dat TR2 (Syscon PCB) eruit is geklapt, zijn uitgang (7,3v )is door dat onbedoelde kontakt kortgesloten geweest.
Dan zit er een deel van de speler zonder die 7,3v dat kan geen schade toegebracht hebben aan de rest.
Er moet dus meer fout gegaan zijn of door het rommelen slecht kontakt zijn gaan maken.
Print het schema, loop het door en meet of er spanningen weg, niet juist of te hoog zijn.
Jouw PDF servicemanual is niet volledig er ontbreken pagina's ik heb de rest wel met printen en andere info.

Die zou ik graag ontvangen.
Ik heb eerder na vervanging van TR2 van het Syscon PCB nog de VR1 1 en VR2 van de motor pcb opnieuw ingesteld op de voorgeschreven waardes en na heraansluiten van de cam motor de cam poulie (zoals voorgeschreven) willen herpositioneren dmv VR1 maar die doet vervolgens niets is dat misschien een hint? De waardes van VR1 en VR2 komen niet aan of worden niet verwerkt. enfin begrijp dat ik voorlopig nog niet klaar ben

[Bericht gewijzigd door enkhome op vrijdag 17 juli 2020 20:19:47 (12%)

Op 9 juli 2020 21:53:38 schreef vergeten:
Er zit op de motor PCB een draadbrug (tussen R14 en TR2/TR4) die flink is verbogen, de middelste pin van TR2 (collector) lijkt er tegenaan te zitten.
Is dat ook zo of gaat het net goed?
[bijlage]

Nee daar zit genoeg ruimte tussen dat is een vertekend beeld.

vergeten

Golden Member

OK dat is dan uitgesloten.

Ik heb eerder na vervanging van TR 2 nog de VR1 1 en VR2 van de motor pcb

Je bedoeld TR2 nabij IC10(SYSCON PCB), maar er zit ook een TR2 op de motor PCB, en op de Preamp PCB, dat is nou wat ik bedoel met precies zijn :)

Jouw antwoord laat mij/ons weer puzzelen! :)

Heb je die kapotte TR2 nog? meet die dan eens na op (C E) sluiting.
Als dat zo is dan is er 14 a 15 volt op de 7,3v voedingslijn terecht gekomen.
Dat kan wel eens schade aangericht hebben op de --< G >-- voedingslijn in het schema naar oa de Tuning/Preamp TR42 en IC6, via voedingslijn --< R >-- (preamp PCB)   en IC7 (Syscon PCB) welke via een handjevol transistoren (TR24 t/m 27) weer de CAM motor stuurt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 juli 2020 22:26:19 schreef vergeten:
OK dat is dan uitgesloten.

Je bedoeld TR2 nabij IC10(SYSCON PCB), maar er zit ook een TR2 op de motor PCB, en op de Preamp PCB, dat is nou wat ik bedoel met precies zijn :)

Jouw antwoord laat mij/ons weer puzzelen! :)

Heb je die kapotte TR2 nog? meet die dan eens na op (C E) sluiting.
Als dat zo is dan is er 14 a 15 volt op de 7,3v voedingslijn terecht gekomen.
Dat kan wel eens schade aangericht hebben op de --< G >-- voedingslijn in het schema naar oa de Tuning/Preamp TR42 en IC6 (preamp PCB)  en IC7 (Syscon PCB) welke via een handjevol transistoren (TR24 t/m 27) weer de CAM motor stuurt.

Nee er is maar een TR2 uitgeklapt waar dit verhaal mee begonnen is. Ik heb het niet gehad over TR2 van de motor pcb anders had ik dat uiteraard gemeld

vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

enkhome,

Heb je bij het vervangen van de nieuwe 2SD612K transistor of het mica plaatje nog goed is en niet geleid pin C naar massa.
Dit heb ik ook een gehad met een ander cassettedeck en een versterker.
Nieuw micaplaatje er op gedaan met koelpasta.

Bandje 66

Op 9 juli 2020 22:39:25 schreef vergeten:
Heb je hem nog?

Jawel hierbij pootje 1 (links) is zero je ziet ook dat een stukje
composiet weg is. Dus in deze defecte staat is E en C verbroken niet kortgesloten.

[Bericht gewijzigd door enkhome op vrijdag 10 juli 2020 14:18:21 (14%)

Op 9 juli 2020 23:04:18 schreef bandje 66:
enkhome,

Heb je bij het vervangen van de nieuwe 2SD612K transistor of het mica plaatje nog goed is en niet geleid pin C naar massa.
Dit heb ik ook een gehad met een ander cassettedeck en een versterker.
Nieuw micaplaatje er op gedaan met koelpasta.

Bandje 66

Ja klopt dat zit heel dicht op de koelplaat maar dat heb ik extra geïsoleerd. Ook kloppen de waarden

Op 9 juli 2020 11:11:52 schreef buzzy:
[...]Ik had het over een luidspreker, niet over een wisselfilter en ook niet over een MFB-box.
Noem eens een luidspreker waarin een condensator zit en waar dan wel? :)
Jij weet ook wel beter.......

hier bvb.. (2 stuks bipolaire elco) in de luidspreker (op het filter)

Op 9 juli 2020 22:39:25 schreef vergeten:
Heb je hem nog?

Goed nieuws.... hij doet t weer!! Na vele metingen uiteindelijk uitgekomen op TR30 deze was niet defect maar gaf slechts 50% van de aangegeven spanning op de basis aan. Omdat ik geen foute componenten in de lijn kon vinden heb ik de printaansluitingen opnieuw gesoldeerd en dat bracht de oplossing. Hierbij dank aan het forum en speciaal aan Vergeten die mij van goed advies en documentatie voorzien heeft.