Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

De HP4284A LCR meter is inmiddels al weer 20 jaar oud en gaat zelfs tot 1 MHz.
Is inmiddels al weer obsolete.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op vrijdag 27 maart 2020 19:19:48 (20%)

Zelfs de DER DE-5000 kan op 100/120/1k/10k en 100kHz de parameters van de component onder test bepalen, niet zo nauwkeurig uiteraard als de genoemde HP & Hameg/R&S.

Op 27 maart 2020 19:15:40 schreef Brainbox:
De HP4284A LCR meter is inmiddels al weer 20 jaar oud en gaat zelfs tot 1 MHz.
Is inmiddels al weer obsolete.

Op ebay https://www.ebay.com/p/1000994091 toch nog steeds zo'n 3900 dollars en dan nog een 300 verzenden erbij. Op andere sites durven ze rustig tot een 8000 dollar te gaan. Slik.

Op 27 maart 2020 19:48:35 schreef Titatommeke:
Zelfs de DER DE-5000 kan op 100/120/1k/10k en 100kHz de parameters van de component onder test bepalen, niet zo nauwkeurig uiteraard als de genoemde HP & Hameg/R&S.

Heb je die een? Hoe bevalt hij?

Waar kun je die veilig tegen een redelijke prijs kopen?

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Heb er enige tijd geleden ook een aangeschaft.
Werd uiteindelijk zo'n 38 % duurder door inklaringskosten en BTW (douanekosten).
(met dank aan postnl) :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 27 maart 2020 19:01:43 schreef Hoeben:
[...]

Heeft iemand als eens iets gebouwd waarmee je bij 100 kHz maar ook hoger kunt meten?

Deze meet bij 100kHz en werd 2 jaar geleden al op dit forum besproken/gebouwd door Bram.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/140505#highlight=meter+esr+b…

fred101

Golden Member

Ik heb de IET DE5000 en die bevalt prima.

Ik weet dat er LCR meters zijn die Rs kunnen meten tot hoge frequenties. Maar dat is een beetje zinloos als het om ESR gaat (mijn Hameg LCR meter meet op 35 kHz) om de simpele reden dat de datasheets deze niet specificeert.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jeever

Golden Member

Philips PM2454 AC mV-meter
Een tijdje geleden goedkoop voor € 20,00 op de kop getikt en eerst nu goed bekeken en onderzocht. Hoewel deze meter uit 1976 stamt en dus meer dan 40 jaar oud is, ziet hij er nog perfect uit.

Ook het binnenwerk ziet er fraai uit. De elektronica zit op drie printjes, de ingangsverzwakker zit volledig afgeschermd in een aluminium behuizing. Met zijn laagste meetbereik van 1 mV full scale is het een ideale meter voor bijvoorbeeld het meten van brom en ruis op voedingsspanningen. Op dat laagste meetbereik levert deze meter een eigen ruis en brom van 45 μV met open BNC-ingang en van 10 μV met kortgesloten BNC-ingang.

De bandbreedte wordt gespecificeerd tot 2 MHz. Natuurlijk wilde ik dat wel even nameten en dat blijkt aardig te kloppen. Ik heb gemeten op het meetbereik van 1 V en bij 1 kHz de ingangsspanning afgeregeld op exact 0 dB (0,775 V) op de wijzerplaat. De amplitude van het signaal van de functiegenerator (input) werd constant gehouden via twee horizontale cursorlijnen op de scope.

De nauwkeurigheid wordt gespecificeerd als beter dan 1 %. Ook dát even nagemeten bij 1 kHz op de 1 V schaal. Als referentiemeter werd een VC650BT gebruikt met een nauwkeurigheid van ±0,5 %. De meetwaarden tussen rechte haakjes hebben weinig relevantie voor deze meting. Zelfs na 40 jaar is er dus weinig aan te merken op de nauwkeurigheid van deze PM2454.

Voor wie er interesse in heeft: ik heb de volledige handleiding mét alle schema's van de PM2454 als goed leesbare PDF. Mijn email-adres staat bij mijn gegevens.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Tidak Ada

Golden Member

Leuk ding hè? Heb er ook een staan. :)

Verder nog een Tekelec Airtronic (C.C. TE921) µV/pA meter opgescharreld.

  • 1µV- 1000V
  • 100pA - 3000mA

Helaas is Tekeklec er mee gestopt en kan ik geen (service)hanleiding en geen schema meer vinden.

Wie kan me er wel aan helpen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 april 2020 17:14:44 schreef Jeever:
Philips PM2454 AC mV-meter
Een tijdje geleden goedkoop voor € 20,00 op de kop getikt en eerst nu goed bekeken en onderzocht. Hoewel deze meter uit 1976 stamt en dus meer dan 40 jaar oud is, ziet hij er nog perfect uit.

Op een radiobeurs? Dan heb je hem misschien wel van mij.

En dan komt hij rechtstreeks van Philips aan de Hurksestraat in Eindhoven. Afdeling weet ik zo niet. Maar wel dat Philips alles altijd in calibratie had.

bprosman

Golden Member

Mooi instrument ben zelf ook nog op zoek naar een (liefst Philips) Millivolt meter voor mijn Thermokoppel uitspattingen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 3 april 2020 19:05:39 schreef bprosman:
Mooi instrument ben zelf ook nog op zoek naar een (liefst Philips) Millivolt meter voor mijn Thermokoppel uitspattingen.

Je bedoelt de DC µvoltmeter ? met triller chopper?

bprosman

Golden Member

Inderdaad PM2434, 2436 oid. , naja iets moderners mag ook wel maar niet TE

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 3 april 2020 20:04:08 (63%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Op 3 april 2020 18:58:39 schreef Hoeben:
Op een radiobeurs? Dan heb je hem misschien wel van mij.

Nee, via Marktplaats.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Via marktplaats een benchmeter op de kop getikt. Achteraf had deze wat valschade, maar goed , de prijs was er ook naar. Nadeel was dat de kunststof van de kast wel wat bros geworden was.
Versteviging aangebracht, 3mm FR4 uit Deurne en ook nieuwe pootjes uit Deurne.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Dan wat "Actiefoto's".
Display ziet er wat raar uit op de foto maar is vertekening.
Even gemeten op de "referentie".

Zijn er voor dit type referentie ook nog tips/trucs of is deze nauwkeurig genoeg zo ?

Ben er wel blij mee. De "pieper" had iets sneller gemogen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Zo zie je maar weer hoe belangrijk een donor kan zijn in een (meter)leven, links de overleden "patient" , rechts de geredde.
Linker heeft ergens iets in de PCB defect, rechter was het display kapot.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Marconi TF2015/TF2171 HF-generator
Dank zij mijn donateurs en de rubriek 'Vraag&Aanbod' op deze site weer een mooi apparaat kunnen scoren: de Marconi TF2015 HF-generator. Levert gemoduleerde en ongemoduleerde sinussen tussen 10 MHz en 520 MHz. Spanning instelbaar tussen 0,2 µV en 200 mV.

https://1.bp.blogspot.com/-M3C392BVzQs/XwmFapqF5pI/AAAAAAAAXBM/sxuV0mepzBMns5VUY8NmjXHGQ-HQ8duFwCLcBGAsYHQ/s1600/TF2015-TF2171-2.jpg

Mooi is de uitbreiding met de TF2171 Digital Synchroniser. Dit apparaat heeft intern een uiterst stabiele frequentie standaard van 5 MHz en een hoop digitale frequentiedelers, waarmee de frequentie door middel van zeven draaischakelaars tot op 100 Hz nauwkeurig is in te stellen.
Deze frequentie wordt vergeleken met deze van de TF2015. Beide apparaten zitten in een teruggekoppeld systeem dat via een PLL de frequentie regelt die de TF2015 genereert. Op deze manier wordt de nauwkeurigheid en stabiliteit van de frequentie gegarandeerd binnen ±1/10.000.000 parts.

https://1.bp.blogspot.com/-tIMaqupL_Ro/XwmFoHJcjYI/AAAAAAAAXBQ/BkM1AgbBs-4GPnHrZpWh6paC98DJHUdNwCLcBGAsYHQ/s1600/TF2015-TF2171-1.jpg

Ik ga deze combinatie niet gebruiken voor zend- of ontvangstwerk, want daar heb ik geen verstand van, maar voor het testen van oscilloscopen en frequentiemeters.
Onmiddellijk mijn Hantek DSO5102P oscilloscoop getest met een gespecificeerde bandbreedte van 100 MHz. Een signaal van 150 MHz wordt op deze manier in beeld gezet bij de hoogste sampling snelheid van 2 ns/div.

https://1.bp.blogspot.com/-e3g3EY2XF6A/XwmFvYXZ-HI/AAAAAAAAXBY/q0WQKl3zOPE4hmvz5rYJrTfAvUSgi4-IgCLcBGAsYHQ/s1600/TF2015-TF2171-3.jpg

Hier ben ik niet ontevreden over!

[Bericht gewijzigd door Jeever op zaterdag 11 juli 2020 17:22:07 (10%)

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

De vraag is dan natuurlijk nog wel wat de amplitude is?

If you want to succeed, double your failure rate.
Jeever

Golden Member

Op 11 juli 2020 11:59:26 schreef Jochem:
De vraag is dan natuurlijk nog wel wat de amplitude is?

Uiteraard zal er van de amplitude van een 150 MHz signaal niet veel overblijven. Ik neem aan dat ook deze oscilloscoop een scherp afsnijdend Nyquist-filter heeft dat alles boven 100 MHz verzwakt.
De mate van deze verzwakking kan ik echter niet meten omdat ik geen meetapparatuur in huis heb waarmee ik kan controleren of de grootte van de uitgangsspanning van de TF2015 bij dergelijke frequenties constant blijft.
Het ging er mij meer om om te onderzoeken hoe een goedkope oscilloscoop als de DSO5102P (sampling-rate 1 Gsa/s) signalen boven zijn specificaties met het sin(x)/x algoritme toch weet te interpoleren tot een goed te herkennen signaal. Bij diverse tests van USB-oscilloscopen heb ik wel wat anders op mijn scherm gezien!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Tja, dat ding ken ik. Hij is tot 520 Mhz binnen 0,3 dB nauwkeurig. In 50 Ohm. Veel plezier er mee! Frans

Toevoeging: bij 200 nV komt er meer signaal buiten de verzwakker om! De kast straalt ook. Op 145 MHz: boven 2 uV is dat parasitaire pad niet van invloed.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op dinsdag 14 juli 2020 21:14:29 (43%)

Op 11 juli 2020 17:16:20 schreef Jeever:
Het ging er mij meer om om te onderzoeken hoe een goedkope oscilloscoop als de DSO5102P (sampling-rate 1 Gsa/s) signalen boven zijn specificaties met het sin(x)/x algoritme toch weet te interpoleren tot een goed te herkennen signaal. Bij diverse tests van USB-oscilloscopen heb ik wel wat anders op mijn scherm gezien!

Ja, dat is bij een digiscope natuurlijk nog een aandachtspunt. Goedkope USB scopes heb ik me gelukkig nog niet aan gewaagd (logic/protocol analyzers wel, naar tevredenheid).

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Yep, hij maakt een mooie sinus van alles wat je er in duwt, zelfs van een blokgolf :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Op 11 juli 2020 17:16:20 schreef Jeever:
[...]
...
Het ging er mij meer om om te onderzoeken hoe een goedkope oscilloscoop als de DSO5102P (sampling-rate 1 Gsa/s) signalen boven zijn specificaties met het sin(x)/x algoritme toch weet te interpoleren tot een goed te herkennen signaal. Bij diverse tests...

Interpoleren met het sin(x)/x algoritme geeft niet het echte gemeten signaal weer. Maar het is een hulpmiddel dat de beperkingen van de scoop en de gebruiker probeert te verminderen.

Dit topic is gesloten