Nou maar hopen dat het geen cca of ccs kabel is.
Met 5 volt zie je meestal wel snel helderheids verschillen als de kabel een paar meter is en de belasting 1,2A. Waarom niet gewoon 3x0,37 mm2
2 kabels leggen, 1 naar het begin, en een naar het eind ? Dus voeden vanaf 2 kanten
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (19%)]
Thevel
Golden Member
Op 21 juli 2020 20:09:58 schreef benleentje:
Jij wilt 5V of er zo dicht mogelijk tegenaan aan het einde van de kabel die bij jouw 10 meter lang is. Thevel heeft dat uitgerekend en dan verlies je 1,7V per ader. Dat is heen en weer 3,4V. Dat is een verlies van 68%
Toch klopt die berekening niet helemaal, door de weerstand van de aders (2 x 1,4Ω) zal de stroom niet 1,2A zijn maar veel lager, de spanningsval zal dan ook een stuk minder zijn.
@Shiptronic: Sorry, ik had je vraag eerst niet gezien. Het antwoord van Alex P en KlaasZ klopt helemaal. Het antwoord van benleentje is ook heel aannemelijk, maar jammer genoeg niet juist... 
@electron920: nope... er staat niets op.
Op 21 juli 2020 21:05:43 schreef electron920:
...De spanning is niet belangrijk het gaat om de elektrische stroom...
't Zal wel aan mijn beperkte kennis van elektriciteit liggen, maar dat vind ik vreemd... Bij een hogere/lagere spanning (en gelijke stroom) moet er toch 'een groter/kleiner vermogen overgebracht worden' en dat moet dan toch een invloed hebben op de benodigde geleiding, niet?
@testman: testje uitgevoerd en het is niet magnetisch; 't zal dus wel koper zijn...
Misschien nog even dit ter verduidelijking: Ik ben Belg, maar woon momenteel in Slowakije. Die draad heb ik hier gekocht (in een huis- tuin- en keuken- elektrozaak) als zijnde telefoondraad. Er zitten 4 adertjes in, waarvan ik er maar 3 nodig heb. Buiten internetkabel (met 8 adertjes!) heb ik hier niets bruikbaar gevonden. Bovendien vond ik de prijs ook belachelijk laag: 30 cent per meter. Zelfs als hij niet bruikbaar blijkt voor dit projectje, dan vind ik er later wel een andere bestemming voor. 
En dan... om die draadweerstand en spanningsval te testen, heb ik onderstaande opstelling gebouwd
Beide LEDs branden perfect.
Dit geeft natuurlijk nog geen uitsluitsel over die 1,2 A, maar ik weet nu wel dat ik aan het uiteinde van de draad voldoende spanning heb om de LED te sturen. Of zie ik hier toch weer iets over het hoofd?
Als je meer LEDs hebt neemt de stroom toe en krijg je meer spanningsval. Dat gaat dus niet werken bij 1,2 A.
Wat je kan doen is 12 V (of wat meer) voedingsspanning op de kabel zetten en aan de kant van de LEDs zo'n schakelend 7805 vervangermoduletje zetten. Er zijn types die 1,5 A en meer kunnen leveren. Bij de hogere voedingsspanning is de stroom in je kabel dan lager en heb je ook minder last van spanningsval. Deze schakelende regelaartjes werken al met een ingangsspanning van 8 V.
De datalijn voor de sturing kan dan wel gewoon met 5 V niveaus blijven werken want hier loopt bijna geen stroom. Je kan wel best één en ander beveiligen voor het geval er ooit wat fout gaat met je modulaire kabel, dat er geen 12 V op de datalijnen van de LEDS kan komen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jou 9823 leds zijn familie van de WS2812 leds. Daar merk je dat de kleuren "raar" worden als de spanning zakt. Maar enige spanningsval is toegestaan aangezien ze een CC schakeling aan boord hebben.
Met jou huidige schema heb je getest dat er niet te veel spanningsval is als er 60mA door de kabel gaat. De vraag is hoeveel anders wordt dat bij 1.2A...
Als je perse met deze kabel moet: Overweeg om niet alle leds tegelijk aan te hebben.... Ik had met '2812 leds een kerstboom ding gemaakt en dat zou rond de 6A trekken. Ik had maar een 1.5A voeding. Toen de CPU nog opstartte met "alles aan" ging het fout, maar nu ik dat veranderd heb zijn er allemaal leuke patroontjes mogelijk waarbij ik in software regel dat er niet meer dan 1A aan leds tegelijk aan zijn....
Bij deze test heb je 1 led aan het begin van de kabel en 1 led aan het einde. Zo te zien doen ze het allebei goed. Weet je zeker dat er geen directe verbinding is via het prikbordje?
Volgende test zou kunnen zijn om ze allebei aan het einde van de kabel te hangen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zitten 4 adertjes in, waarvan ik er maar 3 nodig heb.
Bij reserve aders, die altijd samenvoegen bij de Gnd. (Gnd is de referentie, dus die moet zo stabiel mogelijk zijn)
Als het met deze kabel niet blijkt te werken kun je ook nog internetkabel nemen. Dan heb je 2 keer zoveel aders, b.v. 4 voor GND, 3 voor +5V en 1 voor data.
Op 22 juli 2020 01:24:28 schreef McAwesome: ...Als je meer LEDs hebt neemt de stroom toe en krijg je meer spanningsval. Dat gaat dus niet werken bij 1,2 A...
Op 22 juli 2020 07:42:37 schreef : ...Met jou huidige schema heb je getest dat er niet te veel spanningsval is als er 60mA door de kabel gaat. De vraag is hoeveel anders wordt dat bij 1.2A...
Het heeft even geduurd, maar ik heb 'm nu helemaal door. 't Is toch wel even wennen (vooral qua rekenwerk) als koperdraden plots weerstanden worden... 
Op 22 juli 2020 07:42:37 schreef : Jou 9823 leds zijn familie van de WS2812 leds. Daar merk je dat de kleuren "raar" worden als de spanning zakt. Maar enige spanningsval is toegestaan aangezien ze een CC schakeling aan boord hebben.
.......
Als je perse met deze kabel moet: Overweeg om niet alle leds tegelijk aan te hebben.... Ik had met '2812 leds een kerstboom ding gemaakt en dat zou rond de 6A trekken. Ik had maar een 1.5A voeding. Toen de CPU nog opstartte met "alles aan" ging het fout, maar nu ik dat veranderd heb zijn er allemaal leuke patroontjes mogelijk waarbij ik in software regel dat er niet meer dan 1A aan leds tegelijk aan zijn....
Ik heb ook al enkele projectjes met LED-strips achter de rug, maar daar kon ik telkens gebruik maken van 'fatsoenlijke' bedrading. Ik heb eens een 20x15 matrix gemaakt met een WS2812B-strip. Die schakeling kon in principe zo'n 18A 'trekken', en Ali heeft me toen behoorlijk lang laten wachten op de juiste voeding...
'MOET' het met deze draad? Nee, niet per se... Maar het gaat ook kerstverlichting worden, en dan gebruik ik toch liefst niet te dikke draad en liefst wat flexibel.
Liefst van al wil ik één lange sliert van 20 LEDs, maar ik begin andere mogelijkheden zoals 2x10, 3x7 of 4x5 serieus te overwegen. De 4de ader (die tot nu toe ongebruikt is) kan ik dan gebruiken om de datalijn terug te trekken van de laatste in de vorige lijn naar de eerste in de volgende lijn.
Op 22 juli 2020 09:52:52 schreef KlaasZ:
Bij deze test heb je 1 led aan het begin van de kabel en 1 led aan het einde. Zo te zien doen ze het allebei goed. Weet je zeker dat er geen directe verbinding is via het prikbordje?
Yep, de voeding loopt via de kabel.
Volgende test zou kunnen zijn om ze allebei aan het einde van de kabel te hangen.
Je brengt me hiermee wel op een idee: een breadboard voeden via die lange kabel, en daar dan één voor één een LED bij plaatsen...
Op 22 juli 2020 10:22:09 schreef Arco: Bij reserve aders, die altijd samenvoegen bij de Gnd. (Gnd is de referentie, dus die moet zo stabiel mogelijk zijn)
Ga ik zeker meenemen in dit en volgende projecten!
Op 22 juli 2020 10:30:24 schreef KlaasZ:
Als het met deze kabel niet blijkt te werken kun je ook nog internetkabel nemen. Dan heb je 2 keer zoveel aders, b.v. 4 voor GND, 3 voor +5V en 1 voor data.
Heb ik ook al aan gedacht (zie ergens in mijn vorige berichten)...
Internetkabel is natuurlijk wel wat dikker en minder flexibel, maar het blijft een goede mogelijkheid... (misschien wel de enige als ik echt 1x20 LEDs wil doen)
Ik bedenk me ineens nog iets....
ALS de 2 slierten van elk 10 LEDs zou werken, dan kan ik alsnog 1 sliert van 20 LEDs gebruiken en voeden vanuit het midden, niet?
Het is aardig gelukt!
Ik heb 20 LEDs (PL9823) op een breadboard geprikt en via 10m van mijn draad verbonden met een Arduino Nano. Uiteraard ook een externe voeding aangesloten om de benodigde stroom te leveren.
Dan de LEDs één voor één aangezet (100% wit, dus R=255 G=255 B=255, dus 60mA per LED).
Dat ging goed tot 15 LEDs. Daar beginnen ze (vooral de laatste 2) een beetje te flikkeren. Bij 16 loopt het ook fout met de kleur: de laatste is geel ipv wit. Als ik de helderheid verminder tot 75%, branden ze zelfs alle 20 perfect!
Op de foto hieronder zie je ook condensators 20x 100nF. Als ik die weglaat wil het af en toe wel eens misgaan met 'geanimeerde kleurpatronen'...
Nu nog even testen of mijn draad na verloop van tijd niet gaat doorbranden!!!
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik heb weer heel wat bijgeleerd!
(@electron920: ik begrijp ondertussen ook dat het idd niets met de spanning te maken heeft
)