Spog2
Honourable Member
Ik zou zo'n blad willen gebruiken voor een windmolenexperiment.
Het verschil is dat helicopterblad in de voet kan scharnieren, dus daar geen buiging ondervindt, terwijl een windmolenblad in de voet juist zeer buigstijf moet zijn.
Mijn windmolenblad moet eigenlijk aan de tip plat zijn, en aan de voet dikker. En er moet een twist in zitten.
Zo'n helicopterblad zal een compromis zijn, maar misschien kan ik er toch iets van maken. Het scheelt i.i.g. een hoop werk.
Ik heb een paar merken gevonden die wel iets in de aanbieding hebben, maar gegevens over twist en dikteverloop vind ik niet:
http://www.align.com.tw/helicopter-en/trex700n/
http://www.fun-key.com.hk/product/class/?44.html
http://railblades.com/about/
http://www.switchrotorblades.com/product-page/
http://www.rotorworld.nl/main-blades/690mm-/ heeft "Zeal" en "KDS" op voorraad.
Bij de meeste geven ze de koorde, lengte en 'een dikte' van het blad voor de montage. Profielen zijn meestal symmetrisch, nergens iets over twist.
Het zou mooi zijn als iemand van bepaalde bladen wat meer details/ervaringen kan geven over buigstijfheid, twist en dikteverloop van het aerodynamisch profiel.
En als je toevallig wat te koop hebt: ik heb aan 1 blad genoeg.
Spog2
Honourable Member
Heren,doe uw oogklepjes even af. Geneuzel over pastpakketjes uit China is natuurlijk véél electrischer 
Dit gaat over ontwikkeling.
RChelicopters zitten boordevol electronica.
De mensen die er 1 hebben zullen mij vast iets over rotorbladen kunnen vertellen, dacht ik zo.
En wees gerust: aan het blad moet nog wat electrisch. 
Met deze kleine diameters (<3m), moet je je echt geen zorgen maken over het rendement van de rotorbladen ! Windmolens van deze grote hebben nauwelijks practisch nut, omdat het vermogen/oppervlakte van de wind relatief klein is (met 50W opbrengst mag je al heel blij zijn). Een modelhelicopter rotor draait ook met een veel hoger toerental, en heeft nauwelijks twist. De vorm is zeker niet optimaal voor een windmolenwiek. Absoluut veel te duur om te gebruiken in een kleine windmolen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Misschien dat een blad van een kleine éénpersoons hovercraft, zoals de Formula 50 wedstrijdklasse, wel bruikbaar is; die zijn in de goede orde van grootte van formaat, hebben een twist, en zijn gemaakt voor relatief lage toerentallen (maar niet zo laag als een windmolen).
@RP6conrad: waarom doe je dit nou altijd? Je zegt eigenlijk, boeit niet, kansloos, ga maar wat anders doen met je tijd. Wat denk je hiermee toe te voegen aan de topic? 90% van alle hobby elektronica is niet economisch rendabel, lekker belangrijk, dat is waarom het een hobby is!
Spog2
Honourable Member
@Sparky
Vzv ik begrijp bedoel je de propeller van die hoovercraft.
Ze hebben ook van die rugpropellers voor parapente.
Aanvankelijk heb ik gezocht naar de grootst mogelijke RCpropeller, ik vond deze Xoar 36x10 (diam 91 cm).
Echter bij nader inzien blijkt een propeller precies verkeerd om te werken als windmolen: de leading edge en de trailing edge moeten van plaats verwisselen. Een propeller is dus onbruikbaar.
Eveneens bij nader inzien krijg ik hetzelfde probleem als ik een helicopterblad met twist wil.
Gelet op dit filmpje (ik heb nooit zoiets wilds gezien...) maakt het bij sommige helicopter modellen helemaal niet meer uit of je rechtop of ondersteboven vliegt...
Mijns inziens moet die helicopter dan rechte bladen met symmetrisch profiel zonder twist hebben. Waarschijnlijk is dat type helicopterblad nog het meest 'windmolengeschikt'.
Een blad zonder twist hoeft niet perse slecht te werken voor een snelloper. Zie de vroege Lagerwey windmolens
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die bladen van zo'n CP helicopter (collective pitch) variëren in thrust door de pitch te veranderen. Helemaal vlak valt de heli omlaag, met positieve pitch gaat hij omhoog, met negatieve pitch omlaag. Als het ding op zijn kop vliegt geven ze negatieve pitch.
Ze draaien op heel erg hoge toeren. Het is best angst aanjagend als vlak naast zo'n opstartende vleesmolen staat.
Spog2
Honourable Member
Ik heb het er op gewaagd... een set a 2 main blades 720AT van Align.
Eerste indruk: -
-ziet er zeer strak uit, geen twist, profiel is symmetrisch
-helaas is het merk "Align" uitgesneden: de blanke laklaag mist er, je kijkt op het kale weefsel...
-zichtbare carbonweefsel ligt op +/- 45graden kruiselings
-de trailing edge is dun tot op ~0,5mm
-de koorde is constant 60mm
-(a)de dikte is constant 8,15mm, ofwel 13,5% van de koorde
-(b)de maximale dikte zit op 15mm vanaf de neus, dus op 25% koorde
-Uit (a) en (b): vergelijkbaar profiel StCYR172-il
-het blad meet 720mm van hart bevestigingsoog tot tip
-het blad meet 739mm in totaal
-het zwaartepunt ligt op 314mm van de tip, en 406mm vanaf hart oog (er zit kennelijk extra massa in de tip)
-de zwaartelijn loopt op ~15mm vanaf de neus
-doorbuiging is 9mm als het blad op 600mm steunpunten ligt met in het midden een puntlast van 3,3kg
-voetinklemming heeft een gat van 5mm en is 14mm dik,
-het vlakke deel van de inklemming tot hart oog is 10mm aan neuszijde, 12 mm aan trailzijde, 14mm voet voetzijde en 21mm aan tipzijde; op dit klemvlak moet ik voldoende wrijving tegen buiging realiseren...
-het maximum toelaatbaar toerental is 2200/min
-elk blad weegt precies hetzelfde: 219,5g
.