Waterstof vs elektriciteit

Die bij Maurik draait wel continu.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrachtcentrale_Maurik

[Bericht gewijzigd door rwk op donderdag 6 augustus 2020 13:35:44 (53%)

fred101

Golden Member

Op 6 augustus 2020 12:51:15 schreef rwk:
Dat remt de doorstroming, heb je nog meer overstromingen in het voorjaar, of moest er nog een >:) bij?

Scheelt weer sluizen ;-)
Geen idee qua rendementen maar vroeger hadden we windmolens en watermolens. Beide werkte, we hebben nu wel windmolens voor stroom maar geen watermolens meer. Een rivier stroomt altijd, dag en nacht. Zon en wind is veel onregelmatiger. Soms staan de wind molens hier in de straat dagenlang stil.

De waal stroomt best sterk. Ik dacht met zo'n 8 km/u. Niet snel maar wel veel stuwkracht.Probeer dat maar eens in een kleine boot over te steken (zoals een pond)

Maar als het echt kon had er vast al wel iemand naar gekeken.

Dat hebben ze dus, uit die wiki:

Waterkrachtcentrales hebben als belangrijk voordeel dat bij de opwekking van elektriciteit geen brandstof nodig is en dus ook geen CO2 en andere schadelijke gassen vrijkomen. Het hoogteverschil van het water is voldoende om de turbines en daarmee de generatoren aan te drijven. Groot voordeel boven zonne- en windenergie is dat de opbrengst relatief stabiel is. De opbrengst is alleen afhankelijk van het rivier debiet, welke slechts langzaam toe- of afneemt en ook nog eens redelijk voorspelbaar is.[4]

Maar ik dacht aan een groot aantal kleine turbines op drijvende pontons ipv een grote in een stuw

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 6 augustus 2020 13:43:03 (30%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 5 augustus 2020 22:18:50 schreef r-p:
Volgens mij rekenen ze vrij ruim voor wat betreft instraling, en aan de andere kant gaat het uit van vrij oude berekeningen (en rendementen van het paneel). Maar die 4 jaar is denk ik wat kort voor Nederland, maar binnen de 8 moet makkelijk lukken.

Dat ligt er helemaal aan door wie de panelen neergelegd zijn.

Ik heb ze nu twee jaar liggen en heb de helft terug verdiend, maar ik heb wel alles zelf gedaan. De buurman heeft het laten doen "die heeft één paneel meer" maar die was meer dan het dubbele kwijt, die gaat het dus niet redden in vier jaar. Dat zal waarschijnlijk richting de acht jaar gaan zoals het er nu uitziet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

@fred101: Ow wacht even, hier mist een belangrijke nuance in het citaat:

De opbrengst is alleen afhankelijk van het rivier debiet en het hoogteverschil, welke slechts langzaam toe- of afneemt en ook nog eens redelijk voorspelbaar is.

Gecursiveerde tekst is toegevoegd. Het vermogen van een waterkrachtcentrale is sterk afhankelijk van (theoretisch evenredig met) het hoogteverschil, daarom is er in Nederland nergens serieuze waterkrachtcentrale. Deze omissie in het citaat komt waarschijnlijk doordat het om een specifieke centrale ging waar het hoogteverschil een gegeven is, en is in dit geval de schrijver niet te verwijten. Het vermogen op die plek is niet schaalbaar.

Als je een beetje dam wil bouwen en een hoogteverschil van een paar meter opbouwt moet je een stuk van Nederland, en/of een stuk van Duitsland vol met water laten lopen. Ook een waterrad genereert een klein niveauverschil in het water (zie het als een bewegende stuw), maar levert weinig energie. In Nederland is het totale hoogteverschil sowieso erg klein, dus waterkracht zit er zo snel niet in denk ik.

Op 6 augustus 2020 14:30:42 schreef Lambiek:
[...]
Dat ligt er helemaal aan door wie de panelen neergelegd zijn.

Ik heb ze nu twee jaar liggen en heb de helft terug verdiend, maar ik heb wel alles zelf gedaan. De buurman heeft het laten doen "die heeft één paneel meer" maar die was meer dan het dubbele kwijt, die gaat het dus niet redden in vier jaar. Dat zal waarschijnlijk richting de acht jaar gaan zoals het er nu uitziet.

Dat we de arbeid niet hoeven te betalen odat we die zelf leveren is natuurlijk ook een reden waardoor we met 12 maanden uit de kosten zijn met 2e hands panelen.

http://www.akkc.nl/elshof/index.php?cmd=image&sfpg=KklNR18yMDE5MDcyMV8…

KGE

Golden Member

Op 6 augustus 2020 11:22:31 schreef maartenbakker:
Ik snap niet helemaal dat panelen niet standaard watergekoeld worden, dat past ook goed in een warmwater of cv installatie.

Warmwater combi's met zonnepanelen bestaan al. CV heeft juist niet zoveel nut met hoge temperaturen.

Ik snap niet helemaal dat panelen niet standaard watergekoeld worden, dat past ook goed in een warmwater of cv installatie.

Je kunt z'n 300l vat ergens neer zetten, opzich wel mooie techniek, kunt dan je zonneboiler daarop uit laten komen, zonnepanelen warmte, kachel, radiatoren etc, heel mooi systeem, maar ergens 300l op temp hebben is ook weer wat, voordeel voor mij, ik zou in de winter weg kunnen, gooi een warmte element in het vat, en stook elektrisch het huis verder.

Ik moet er nog over nadenken, ik stook op hout en heb best wel wat restwarmte, stuur je naar z'n vat, en dan kun je er iets anders mee, kan me ook voorstellen dat je niet 24/7 hoeft te stoken in hartje winter.

Nadeel van dit systeem is toch verlies van energie, ik geloof 40% ofzo, op elk onderdeel, aan de andere kant in de zomer heb je relatief veel "gratis" warmte waar je iets mee kunt, douchen, warm water.

Al gooi je maar wat leidingen achter je zonnepanelen, mag best plastic zijn, en dan naar een groot vat, zal dat vat omwarmen, en kun je er iets mee, b.v. een spiraal erin gooien en naar de boiler, maar er moeten meerdere spiralen in voor verschillende systemen.

Nadeel van zonnepanelen, je kan voor antivries systeem kiezen, of water eruit laten lopen voor de winter, zal weinig doen in de winter.

Beetje dit idee.

Alles met een knipoog ;-)

Hier een wat genuanceerder artikel van het NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/09/kabinet-mikt-op-waterstof-hoe-rea…

Net weer bijna slaande ruzie te gehad met schoonpapa over dit onderwerp... Mag van mijn vrouw er niet meer over praten 8)7

Kruimel

Golden Member

Ok, dat is wel een interessante link, dank voor het delen! Zou het kunnen dat de overheid ook gewoon een tekort heeft aan capabele technici, net zoals ze ook elke keer weer niet de juiste ICT'ers kunnen vinden? Vergeten dat je 30% meer elektriciteit gaat gebruiken vind ik wel een beetje beginnersfout.

Wat betreft schoonouders, ik kan je niet echt helpen helaas. Als het meisje in kwestie maar enig plezier brengt dan zou het toch niet zo moeilijk moeten zijn om op een ander onderwerp te mikken? Dit soort onderwerpen lenen zich toch niet heel erg voor de inhoudsloze cafépraat die zich het best leent voor pappen en nathoudenstrategie.