Maar hoe kun je thuis methanol genereren uit zonne-energie?
Op 2 augustus 2020 16:46:33 schreef necessaryevil:
Maar methanol loopt achter op waterstof. Wie weet kunnen we dat net zo makkelijk opslaan over een tijdje.Volgens mij wordt nogal overschat in hoeverre dat zo is. Er zijn al vergistingscentrales die methanol produceren, en er zijn al brandstofmotoren die op duurzame wijze zijn omgebouwd tot draaien op methanol (interessante link), wat als brandstof helemaal niet zo moeilijk te gebruiken is. Daarentegen zijn er nog geen pijpleidingen die succesvol praktische hoeveelheden waterstof grote afstanden kunnen verplaatsen
Ik had wat duidelijker moeten zijn en wat meer onderzoek moeten doen. Ik zat te denken aan een methanol brandstofcel. Ik dacht die nog niet zover ontwikkeld zijn, maar nu zie ik ook een fundamenteel probleem.
eerst even de reactie:
CH3OH + 1,5 02 <---> 2 H20 + C02 (wiki)
vertaling:
1 methanol + 1.5 zuurstof <==> 2 water + 1 kooldioxide
- Tijdens de afname van energie (ontladen) wordt methanol en zuurstof omgezet in water en kooldioxide, reactie verloopt van links naar rechts
- Bij het opslaan van energie (opladen) wordt water en kooldioxde omgezet in methanol en zuurstof, reactie verloopt van rechts naar links
Het probleem dat ik zie is dat je te maken hebt met water, zuurstof, kooldioxde en methanol. Op wikipedia valt dan ook te lezen dat een methanol-brandstofcel ook een aantal 'ancillary units' nodig heeft.
Maar nu ik er toch over nadenk: Bij een waterstof-brandstofcel zul je mogelijk ook weer soortgelijke problemen tegenkomen.... Ik moet me weer even terugtrekken uit de discussie, even nadenken/lezen (of wachten tot iemand anders het uitlegt)
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op woensdag 5 augustus 2020 19:52:18 (12%)