Ik snap niet helemaal dat panelen niet standaard watergekoeld worden, dat past ook goed in een warmwater of cv installatie.
Je kunt z'n 300l vat ergens neer zetten, opzich wel mooie techniek, kunt dan je zonneboiler daarop uit laten komen, zonnepanelen warmte, kachel, radiatoren etc, heel mooi systeem, maar ergens 300l op temp hebben is ook weer wat, voordeel voor mij, ik zou in de winter weg kunnen, gooi een warmte element in het vat, en stook elektrisch het huis verder.
Ik moet er nog over nadenken, ik stook op hout en heb best wel wat restwarmte, stuur je naar z'n vat, en dan kun je er iets anders mee, kan me ook voorstellen dat je niet 24/7 hoeft te stoken in hartje winter.
Nadeel van dit systeem is toch verlies van energie, ik geloof 40% ofzo, op elk onderdeel, aan de andere kant in de zomer heb je relatief veel "gratis" warmte waar je iets mee kunt, douchen, warm water.
Al gooi je maar wat leidingen achter je zonnepanelen, mag best plastic zijn, en dan naar een groot vat, zal dat vat omwarmen, en kun je er iets mee, b.v. een spiraal erin gooien en naar de boiler, maar er moeten meerdere spiralen in voor verschillende systemen.
Nadeel van zonnepanelen, je kan voor antivries systeem kiezen, of water eruit laten lopen voor de winter, zal weinig doen in de winter.
Beetje dit idee.