Buizen (buis eigenlijk) Pick-up met harde brom

Hallo,
Een oude platenspeler met ingebouwde versterker van Garrard geeft een luide brom, direct bij aanzetten.
Volumeregeling heeft er geen enkele invloed op.
Deed het eerst prima, is vervoerd en deed het toen 1 plaatje. Ze zijn toen koffie gaan drinken en wilden dan echt plaatjes draaien, maar toen was er dus de brom.
Omdat ik altijd probeer defecte dingen te maken i.p.v. weggooi en nieuw koop kwam de eigenaresse vragen of ik er naar wilde kijken.
Vanwege het vervoeren leek het mij een losgekomen draad (of iets met aarde maar dan zou ik nog wel iets van geluid verwachten). Geen losgekomen draad tegengekomen dus ik denk iets bij de voeding of componenten die daarmee te maken hebben?
Ik zie bruine smurrie op de blauwe icel elco. Kan dat het euvel zijn?

KGE

Golden Member

Meten is weten maar als je niet weet wat je meet dan heeft het geen nut :-)

De oude condensatoren zullen inmiddels wel gaar zijn maar soms verrassen ze je.

Stel dat ik beide blauwe en de zilveren vervang, aan wat voor kostenplaatje moet ik dan denken?
Dan weet ik of het de moeite is om de bejaarde eigenaresse op deze manier weer blij te kunnen maken of dat ik eens op MP moet rondsnuffelen. Het leukste is natuurlijk de eerste optie.

Maar is die ene elco inderdaad lek? En kan dit die brom veroorzaken?

[Bericht gewijzigd door PostTime op zaterdag 8 augustus 2020 17:41:03 (11%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Laat dan maar eens eerst weten wat het voor condensatoren zijn. Er hoort een capaciteit op te staan en een werkspanning. Zonder die beide gegevens valt er niks zinnigs te zeggen.

Overigens zou het ook erg nuttig zijn - en een beetje beleefd - om zoveel mogelijk info te delen over het apparaat. Het merk is meegegeven, maar verder niets? Misschien een foto van een typeplaatje, als er dat is? Identificatie van de buis/buizen?

Er lijkt me overigens al aardig te zijn geknutseld aan het apparaat: de lusterklem bovenaan ziet er niet origineel uit; en is dat een DIN-bus links bovenaan?

@hieronder: zoals ik het zie is er geen gelijkrichterbuis, wel een (seleen?)brug. Op de logische plaats tussen de voedingstrafo en de elco.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 8 augustus 2020 18:12:21 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je een plaat (lp, singel) gaat draaien? Heb je dan alleen een brom? Of heb je een brom met zachte muziek er door.

Er kan nl. ook gewoon een draad losgeraakt zijn. En dan met de name de draad van het pickup element naar de versterkeringang. Vaak is de ingang de volumepotmeter.

Door de harde brom weten we wel dat de buizen, de voedingstrafo, en de ugt nog goed zijn. En dat zijn nu net de dure lastige onderdelen in deze versterker. De gelijkrichtbuis als die er in zit en het pickup element zou nog een probleem kunnen vormen. De rest van de onderdelen zijn niet duur. Meer als 10 euro hoeft dit niet te kosten.

Deze versterkers zijn verder erg makkelijk te repareren.

maartenbakker

Golden Member

Dat blauwe ding kan ook een papiercondensator zijn.

Heeft deze combi een naam/typenummer? Aan de hand van het schema zijn dan suggesties voor metingen en vervangingen te doen.

Zo'n versterker is vrijwel altijd goed te krijgen. Zelfs als je alle elco's en papiercondensatoren zou moeten vervangen, ben je met 20 euro aan onderdelen makkelijk klaar. Lastige onderdelen zoals trafo's zijn vaak nog wel ergens gebruikt te vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een simpel apparaatje. Je kunt het gestructureerd aanpakken.

Zo kan je beginnen:
- Vervang uit voorzorg papiercondensatoren op kritische plaatsen: ratelcondensator, condensator van anode eindbuis naar massa, condensator tussen anode preamp en rooster eindbuis.

- Leg rooster van preamp buis aan massa. Brom weg? Dan weet je dat er een probleem zit vóór de voorversterker, bijvoorbeeld een afgebroken draad van de volumeregelaar of de bedrading van de arm.

Niet weg? -> leg rooster van eindbuis aan massa. Brom weg? Dan zit het probleem in de voorversterker zelf, of in de 'route' van voorbuis naar eindbuis, of in de voeding.

-> controleer op losse verbindingen, plaats extra elco op de voedingslijn om eventuele rimpel op de voeding uit te sluiten.

De ECL86 buis is ook enigszins verdacht - die buizen zijn niet al te best ontworpen, ze krijgen snel een roosterlek. Andere buizen zijn veel betrouwbaarder.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Blauwe ding is C9.
Er zit trouwens maar weinig in. Zelfs als je alles moet vervangen ben je in een half uurtje klaar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vermoed zo te zien de Garrard SP25 Presto

Die lijkt er inderdaad heel aardig op. Als dit klopt dan hebben we ook gelijk een schema, dan moeten we vlot kunnen helpen. Inderdaad niet al te ingewikkeld. Maar wat is er aan dat ding al gebeurd zeg, van "huisvlijt".

Beetje bangelijk de potmeters van 5M en 10M in het schema, die zijn misschien niet meer zo vlot te vinden. Maar ze zullen wel niet de oorzaak zijn van de gemelde brom.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Alles vervangen is onzin.

Er zijn maar 2 mogelijke oorzaken.
Koppel C van voor naar eindtrap. In schema C6 47 n 400 V. Tussen pootje 8 en 9 als het ECL 86 is.
Anders de afvlak elcoos, maar omdat het apparaat goed speelde is dit minder waarschijnlijk C 1, 2 en 3.
Eventueel de seleen gelijkrichter

Je kan kijken of de buis rood aanloopt, dan is het de koppel C.
Bij losknippen koppel C moet de brom weg zijn.

Arco

Special Member

Er is het nodige aan gesleuteld. De DIN plug hoort er sowieso niet in... (en die zit direct aan het element zo te zien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

elco's maken meeste kans in apparatuur van deze leeftijd. hoewel een selenium brugcel die half gaar ook wel brom kan meeslepen, echter dan is de elco ook al om..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

P1 zit in het schema wel grappig aangesloten.. zo krijg je natuurlijk nóóit geluid. In het echt zal er wel geen verbinding tussen loper en onderkant zijn.

Hoe dan ook, dit moet te fixen zijn.
Ik ga met @Ex-fietser mee dat je in elk geval even naar de aansluiting van het pick-up element naar de versterker moet kijken: een losse afscherming (de 'buitenmantel' van het draadje) klinkt precies zo.

En anders is het een van de afvlakcondensatoren. Voor test hoeft de originele er eerst niet eens uit: sluit gewoon de nieuwe parallel aan en kijk of de brom weggaat. Zo ja, kan de oude eruit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

De gloeidraadwikkeling is volgens schema niet geaard aan het chassis. Dat zal ook een omissie zijn die niet in het apparaat zelf zit.

Arco

Special Member

Zit op print wel aan massa...:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/q3GygeICvlSEGPIQh1vlNvWgjKzm8GgNbNdFEg9VkVNqpL7d7JHPVGgNAEnADvFuBULTxUc9h7RzrLSnBUh7zGwLYAkmRh9Q1gM3873Z0SiSr2ABjA

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Eigenlijk staat er in het schema helemaal niets getekend aangaande de gloeidraad - wellicht werd dat als "gekende materie" beschouwd.

Maar als er al geaard wordt, dan toch vanaf een centertap op de betreffende trafowikkeling? Ik meen zelfs ooit schema's gezien te hebben met een potmeter, loper aan massa (of aan chassis?), uiteinden aan de 6,3V~.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

De 6.3V wikkeling staat getekend in het schema. Maar de harde brom waar de @TS mee kampt zal een andere oorzaak hebben.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 augustus 2020 22:20:44 schreef big_fat_mama:
... Ik meen zelfs ooit schema's gezien te hebben met een potmeter, loper aan massa (of aan chassis?), uiteinden aan de 6,3V~.

Ja; de 'ontbrommer'. Als het apparaat bedoeld was voor een microfoon, of een dynamische pick-up, dan was de gevoeligheid zo hoog dat een ontbrommer wel de moeite was.
Maar een gewone keramische pick-up leverde honderden millivolts, zodat gloeidraadbrom nooit een punt was, en de gloeidraad gewoon aan één kant aan massa lag.

--
Voorbeeld ontbrommer: Fidelio versterker

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Voor mij is alles nieuw, dus ook schema lezen en het op de printplaat terugzien.

"Koppel C van voor naar eindtrap. In schema C6 47 n 400 V. Tussen pootje 8 en 9 als het ECL 86 is"
Als ik die wil doorknippen, bedoelen jullie dan een van de twee bruin/groene?

Arco

Special Member

Ik zou eerst eens alle solderingen nalopen of die goed vast zitten, vooral aardverbindingen.
Bijv. een losse aardverbinding aan de bijgeknutselde DIN plug is al genoeg om brom te veroorzaken...

Die gekleurde bolletjes gaan trouwens zelden stuk. (kapotte condensatoren veroorzaken zelden brom, meestal iets van gesputter of geknetter)
Kapotte elco's kunnen wel brom geven...

Omdat het gekomen is na vervoer lijkt een losse verbinding of sluiting in de ECL86 me het meest logisch...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Als de versterker bromt als de volumepotmeter dicht staat zou ik een extra check doen en het midden contact van de potmeter die naar de het rooster van de triode gaat kortsluiten naar aarde. Als de brom dan weg is zit de fout in de potmeter.
Als de brom verdwijnt als het rooster van het pethodedeel van de buis met massa wordt kortgesloten ligt het niet aan een slechte gelijkrichter of elco. Zoiets moet je stap voor stap doen en documenteren én even terugmelden. Liefst in een korte tijdspanne, want adviezen over een week uitsmeren bevorderd meestal niet de concentratie en werklust :-)

No offence, maar ik zou gezien je vragen / ervaring er even iemand bij halen met meer verstand van zaken. Het zou zonde zijn als je door onkunde dit apparaat kapot repareert. Jammer dat je geen gegevens in je profiel hebt ingevuld.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.