Berlingo dynamo te lage spanning. LIN, BSS??

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien is het toch lucratief om in de mapping te duiken in de ecu om de boordspanning versus de laadstroom te kunnen veranderen als er een 2e accu bij komt.

Dat zou mij heel erg interesseren voor in mijn Ducato kampeerbus met Euro6 - zie apart draadje. Hoe begin ik daaraan? Ik kan per OBD2 aan de motor-ECU maar zit dit verhaal niet eerder in de chassiscomputer, waar men blijkbaar niet zo licht aangeraakt? Heb je pointers naar handleiding/howto/procedure?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
miedema

Golden Member

Ha Paul,

Die EP6C code vindt ik hier ook terug. Dus dat zal inderdaad mijn motor zijn.

Misschien is het toch lucratief om in de mapping te duiken in de ecu om de boordspanning versus de laadstroom te kunnen veranderen als er een 2e accu bij komt

Dat klinkt interessant, maar gaat vér boven mijn pet, om het over de pet van mijn dealer maar niet te hebben....

.

@ big_fat_mama,
Volgens mij werd precies jouw probleem (met de oplossing van een DC-DC acculader voor de 2e accu) beschreven in deze link die ik hierboven om 09:26 quotte....

Op 31 augustus 2020 15:44:28 schreef Ex-fietser:

Ik vind 20 ampère laadspanning voor een accu die ook nog eens geen startaccu is wel erg veel. Dat is dan of heel kort of het betreft een hele grote accu.

20A op 12.7V is dan 18A op 14V, daar nog wat verliezen van de DC converter bij...
trouwens, de accu zal zelf de stroom maar bepalen. in quasi al mijn autos is de dynamo spanning 14V en daar zal de accu zelf bepalen hoeveel stroom ze aanvaard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Op 31 augustus 2020 16:04:39 schreef miedema:

@RAAF
Dat werkplaatboek waar je naar linkt gaat over een oudere generatie Berlingo's. (van vóór 2010)
Ik heb een PDF, met schema's. Het acculaden is daar nog basic, volgens het (oude) boekje. Dat was een reden dat ik op het verkeerde been begonnen ben....

groet, Gertjan.

Ja dat boek gaat tot 2010 en die nieuwere Haynes versie vanaf 2008 heeft alleen de dieselmodellen. Het zou leuk zijn als je toch een helemaal kloppend schema hebt van het laadcircuit. Bij mijn merk auto kan ik de VIN code en de fabricagedatum tot op de maand nauwkeurig inkijken op een gerelateerde site. Dat kan van pas komen. In het verleden wijzigden in 1 jaar oa. het type stekkers van de Lambdasondes :-(

miedema

Golden Member

Ha RAAF,

Ja, een kloppend schema zou erg fijn zijn :-)
Bij de dealer wordt het schema ook op VIN nummer opgevraagd. Maar dat komt dan van een server uit Frankrijk. Het is dus geen PDFje of zo waar je een kopietje van kunt maken :-)

En zelfs dat schema blijkt qua aansturing van de dynamo toch ook een beetje te rammelen.... (vanmiddag met daandc naar staan kijken)

groet, Gertjan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@miedema: je hebt helemaal gelijk, ik had over uw bericht helemaal overheengelezen en toch is het 100% relevant. Alleen vind ik die mooie lader wat al te prijzig, voor dat geld kan ik me drie of vier semi-tractiebatterijen kopen plus een handvol Chinese buck-boostregelaars. Meer dan genoeg voor de voorziene acht jaar van deze wagen!

En als Paul Welther dan perspectieven opent op verbetering/oplossing door tweaken van de ecu dan gaat mijn interesse veel meer die richting uit. (men hoeft immers geen Ollander te zijn om elke euro twee keer om te draaien ;) )

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 31 augustus 2020 19:27:08 (26%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb van Ome Ali nog nooit een converter gezien die *correct* constant-current kan doen, allen converters die volgens de multimeter goed zijn, maar volgens de scope all-over-the-place, wat gemiddeld (dus volgens de multimeter) vagelijk op een constante stroom lijkt.

Ik ben het met eens betreft dit. Ik zei ook dat ome ali dingen heeft die er beetje op lijken maar het niet helemaal doen. Het zijn zijn gewoon de oplossingen die de chipbakkers in hun producten stoppen. En dat is net niet helemaal wat je wil. Daar moet dus nog wat aan geklust worden.

trouwens, de accu zal zelf de stroom maar bepalen. in quasi al mijn autos is de dynamo spanning 14V en daar zal de accu zelf bepalen hoeveel stroom ze aanvaard

Inderdaad. Om die twintig ampère te halen moet je dus met een veel te hoge spanning die stroom er in gaan duwen. Veel (huishoud, zonne) accu's vinden dat helemaal niet leuk. Met een redelijke constante spanning laden is voor een lood,zwavel accu toch een redelijk betrouwbare methode waarbij accu's een lange levensduur kunnen hebben.
Daarom vind ik die 20 ampere best veel. Dat haal je denk ik alleen met een hele grote of erg lege accu.

Het zijn inderdaad de foutcodes die uit een logbestand van de afgelopen tijd komen. (zo heb ik althans begrepen :-))

Ik dacht dat al. Het ging mij om de melding van een te laag spanningsniveau. Daarom dacht ik aan een busterminatiefout.

Misschien is het toch lucratief om in de mapping te duiken in de ecu om de boordspanning versus de laadstroom te kunnen veranderen als er een 2e accu bij komt

Dit lijkt me de enige echt goede oplossing voor de gestelde problemen. Met software kunnen ze best veel. Variërend van de motor meer pk's geven, zuiniger maken tot geven van een sportief ronkend geluid aan de motor tot vrijwel geluidloos.

Een sportwagen met dezelfde aandrijflijn en motor als een familie-sedan moet nu eenmaal een ander geluidje hebben dan de betreffende sedan. Vroeger deden ze dat met hardware als klankasten, dempers en isolatiematten. Tegenwoordig schijnt dat met software te kunnen..

In dat licht lijkt mij het aanpassen van een laadkarakteristiek kinderspel.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 31 augustus 2020 19:40:51 (21%)

EricP

mét CE

Inderdaad. Om die twintig ampère te halen moet je dus met een veel te hoge spanning die stroom er in gaan duwen. Veel (huishoud, zonne) accu's vinden dat helemaal niet leuk.

Kom zeg... De betere merken lader (Victron, Mastervolt) beginnen allemaal op zo'n beetje de max. stroom die de lader kan leveren. Dan zitten we in CC mode - op max. Als we dan bij de 28V8 zijn aangekomen, dan gaan die dingen over op CV mode en blijven een tijd op 28V8 hangen. Klassiek tot de stroom laag genoeg geworden is, iets moderner: tot de stroom laag genoeg geworden is of een bepaalde tijd verstreken is. Daarna gaan ze naar 26V8 ofzo.
Voor een beetje loodaccu is 20A helemaal niet veel. Zeker bij 'huishoud accu's' is vaak als 'initial current' minimaal 2C gespecificeerd. Enig idee wat een beetje omvormer uit zo'n accu trekt als het koffiezetapparaat bij komt? Doet zomaar 1.5kW (als je een kleintje hebt...). Bij 24V zit je dan toch vlot aan een 70A (die omvormer haalt 100% rendement natuurlijk ook niet). En dat gedurende meerdere minuten. Dit is nou precies waar die accu's voor gebruikt worden. Zou dan 20A laden te veel zijn? Nah... Kan makkelijk - of heb jij een 12Ah dingetje in gedachten? :)

Maar goed, fijn dat het niet bestaande probleem is opgelost. Nu de discussie met de dealer nog... Als ze fair zijn en gewoon toegeven dat ze gebrek aan kennis hebben en wellicht nog wat willen leren ook, dan zal het wel mee vallen. Duimen dan maar...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nogal heel erg akkoord met EricP: zo'n loodaccu kan best heel wat hebben, zeker gedurende een minuutje of zo. Maar een urenlang gemiddelde van 12,7V= en dan minutenlang 14,5V= bij het binnenduikelen van Martelange lijkt me toch allesbehalve ideaal. Ik kijk uit naar de de stabiliteit van de 13,8= als ome Ali de buck-boostregelaar afgeleverd krijgt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

Zolang die spanning niet hoger dan zeg 14V4, 14V5 wordt, is dat niet spannend. Dan is het toch de stroom die het accuutje de nek om draait of niet.
Nogmaals: in de praktijk is 1 tot 2C als 'initial current' helemaal niet zo extreem. In een 80Ah accu zou je dan dus best 80A kunnen douwen - als-ie dat opneemt met 14V4 - dat gaat-ie nooit lang doen, dat kan ik je wel alvast vertellen.

benleentje

Golden Member

in de praktijk is 1 tot 2C als 'initial current' helemaal niet zo extreem.

Dat lijkt me voor een loodaccu juist behoorlijk extreem. Normaal wil een loodaccu met 1/10C geladen worden en mag in het begin 2/10C maar ook niet veel meer.

Onze 48V 700Ah accu voor de heftruck worden met ca 100A opgeladen maar na een aantal uur is dat gezakt tot onder de 70A.
De andere heftruck met 450Ah accu start met ca 75A op exact dezelfde lader. De lader is niet veel meer dan een 3 fase trafo, wat relais en een laadcontroller.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 31 augustus 2020 20:45:33 schreef big_fat_mama:
Nogal heel erg akkoord met EricP: zo'n loodaccu kan best heel wat hebben, zeker gedurende een minuutje of zo. Maar een urenlang gemiddelde van 12,7V= en dan minutenlang 14,5V= bij het binnenduikelen van Martelange lijkt me toch allesbehalve ideaal. Ik kijk uit naar de de stabiliteit van de 13,8= als ome Ali de buck-boostregelaar afgeleverd krijgt.

bij mijn oude golf startte ik de auto, en accu ging onmiddelijk naar 14,5V. heel af en toe ging zelf het overvoltage lampje op het dashboard zwak branden (richting 15V dus).
na 5min nam de dynamo vanzelf af naar 14,3V.
als je genoeg verbruikers aanzetten zakt die zelf tot 13.8.
ik heb die auto 9jaar gehad en het was toen al een oude accu. stond in de winter meermaals 30dagen aan het station als we op reis waren.
in de zomer fiets ik naar het werk en bleef de auto makkelijk 3maand aan 1 stuk stilstaan.
NOOIT was aan de accu gehad, dus ze kunnen best wat mishandeling aan. een lood accu is het gelukkigste als die onmiddelijk weer bijgeladen wordt als die gebruikt werd (na het starten dus).
en lekstromen, daar houden ze niet van

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Een accu kan best een poosje grof stroom nemen hoor, wordt echt niet slechter van.
Vroegah hadden we Audi 100 met een 45ah accuutje en een 100A dynamo.
Met lege accu ging dat gewoon even loos, tot de accu het voldoende vond en de stroom terug liep.
En een beetje omvormer trekt zomaar 70 a 80A om een ruime 500W 230 te maken..
Accu's hebben daarvoor op school gezeten, ervoor geleerd en verstaan dat trucje.

De Opel Kadett van mijn broer heeft een 6V installatie en laad met 7,2V max.
Ding is van '65.
Niks anders dan 14,4 of 28,8V bij de huidige voertuigen.

Btw, ik heb het Hains boekje over de Berlingo besteld, toch handig misschien soms..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@Jenny , of een login bij Service Box Peugeot .
Met OBD Peugeot Plannet 2000 kun je ook al heel wat .
Heeft u terloops ook al eens de spanning van de accu gemeten ?

Jinny

Golden Member

Nee, maar ik heb een fase 2, 2006, dus ik verwacht geen ellende..
Die login neem ik wel als ik ellende heb..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Gertjan ik heb vanmiddag even contact opgenomen met een kennis van me die veel van citröen's af weet .

Ik heb m deze casus voorgelegd en hij gaf ook aan dat dit inderdaad normaal is .

Ook kon hij me vertellen wat de psf is in jouw schema dit is de intelligente zekeringenkast in de motorruimte waar jouw jouw dynamo is aangekoppeld .

Bsi is de intelligente zekeringen kast binnen .

Werking is als volgt wat ik vanochtend al opperde de psf daar komt de spanning aan,hier wordt deze gemonitord.

Als deze constateert dat er geladen moet worden wordt hier een pwm signaal op gezet.

Hierop wordt de D+ bekrachtigd zodat deze meer of minder zal laden naar gelang nodig is .

Hij stuurde me nog een stukje schema van de dynamo en de psf. (bijgevoegd)

Hij kon me niet aan documentatie helpen maar ik informeer nog even verder.

P.s over de foutcode's naar bijv short to plus of short to ground .

Fransen zijn rare wezens en short to plus kan ook gezien worden als dat de stroom te hoog is .

Of short to ground de stroom te laag .

Cillinder telling is bij fransen ook anders die tellen af vanaf distrizijde.

Overigens waren dit foutcode's die je inderdaad zelf veroorzaakt had door de draad te onderbreken naar de dynamo .

Zoals de U code kan ook ontstaan zijn door de de spanning te laag is geweest hiervan krijg je ook de melding verloren comunnicatie.

We zijn ze alleen vergeten te wissen kom ik nu achter .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 31 augustus 2020 19:26:01 schreef Ex-fietser:
Ik dacht dat al. Het ging mij om de melding van een te laag spanningsniveau. Daarom dacht ik aan een busterminatiefout.

Ik heb nog nooit een ECU gezien die op dat niveau diagnose kan doen van de communicatiebus zelf. Een ontbrekende terminator uit zich meestal is wat meer corrupte berichten, en als beide terminators ontbreken loopt de bus helemaal niet meer.

De ECU aanpassen voor een 2de accu lijkt me een uitdaging, en dat zou je voor elk type apart uit moeten zoeken. De communicatie naar de dynamo onderscheppen en veranderen lijkt me eenvoudiger; iemand zei wel dat er talloze verschillende dynamo's bestaan, maar ik denk dat dat wel meevalt; 99% is toch van Bosch of Valeo, dus een inkoopdeel voor de OEMs, dus ik verwacht relatief weinig variaties aan protocollen.

Op 31 augustus 2020 23:19:14 schreef daandc:
Als deze constateert dat er geladen moet worden wordt hier een pwm signaal op gezet.

Hierop wordt de D+ bekrachtigd zodat deze meer of minder zal laden naar gelang nodig is.

Wordt de stroom door de veldwikkeling nou met PWM gestuurd door die PSF, of is dat een PWM gemoduleerd communicatieprotocol?

Als je een stroomtang om de draad kunt zetten, zal het snel duidelijk zijn, zelfs als het alleen een multimeter is, maar met een oscilloscoop zie je dan natuurlijk een DC stroom met driehoekige rimpel, typisch voor een inductieve belasting met PWM.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 31 augustus 2020 23:24:53 (27%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Nee sparky het is geen communicatie protocol .

Het moet gewoon een ordinaire pwm zijn .

Maar dit moet je denk ik terug zien in de laadspanning mits de accu zich niet hetzelfde gedraagt als een condensator die dit dan deels afvlakt .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Ik verwacht eigenlijk dat je daar niet heel veel van terugziet, aangezien de stroom door de veldwikkeling, door de inductie daarvan, waarschijnlijk ook DC is met een rimpel erop. Hoe groot die rimpel is, hangt natuurlijk af van de inductie en schakelfrequentie, maar daar ben je met een stroomprobe snel achter.

Uit de scope plaatjes in het eerste bericht kan ik geen echte conclusie trekken; ik zie er niet direct een bitpatroon in terug, maar voor een regeling gaat het op korte termijn wel alle kanten op.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 1 september 2020 00:00:38 (24%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het betreft echt een simpele pwm deze dynamo heeft maar 2 aansluitingen zoals de simpele dynamo's ook hebben .

Zou je de D+ (stuurdraad) aan 15+ leggen dan zou die vol gaan laden .

Alleen bij psa groep dachten ze als we dit nou eens met een pwm zouden oplossen. O-) zou dit beter om het verbruik van de motor te minderen .

Het zal niet veel schelen maar auto fabriekanten verzinnen van alles om brandstof te sparen .

Een paar jaar terug had mercedes op zijn trucks al de dynamo met vrijlooppoulie deze werdt pas ingeschakeld als er geladen moet worden .

Op de nieuwere trucks heden is zelf de waterpomp etc afschakelbaar koud loopt ie haast niet of kleine stroom gaat pas gebeuren als deze op tempratuur komt .

Alles voor de zuinigheid annex milieu. :)

Ik ben blij dat soort fratsen nog niet op mijn P9 zitten . Kan het niet kapot ook. >:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
miedema

Golden Member

Ha daandc,

Heel veel dank voor je moeite om dit verder voor me uit te zoeken!!

Het belangrijkst is natuurlijk de bevestiging dat mijn situatie, met een erg lage laadspanning van rond 12,5V bij volle accu, en juist hoge laadspanning van richting 14,8V bij afremmen op de motor normaal is _o_.

Maar natuurlijk ook leuk om nu beter te weten hoe het nu precies werkt. En wat waar zit :-). Dus toch PCM.....
Er moet dan toch intelligentie in die dynamo zitten. Immers, met losgenomen D+ verbinding (zo blijf ik het maar noemen...) gaat de dynamo autonoom werken, en stabiliseert zelf op 13,9V. (zie mijn eerste scope plaatje)Pas als hij signaal voelt op die D+, gaat hij kennelijk naar dat externe signaal luisteren.

Ben benieuwd of je nog iets van documentatie ter bevestiging van die lage laadspanning bij volle accu boven water kunt krijgen....

Met alle plezier wip ik nog een keertje bij je langs om die foutcodes te wissen.

groet, Gertjan.

een alterator waar je de veldwikkeling van wegtrekt zal vanaf 2000rpm vanzelf zijn veld opwekken en stroom leveren. dat is dus helemaal normaal, maar het is niet geregeld.
naarmate je belasting aanlegt (koplampen, verwarmingsaanjager, achteruitverwarming, remlichten, ruitenwissers) zal de spanning altijd meer en meer zakken tot je onder het niveau komt dat de accu nog oplaadt.

door de veldwikkeling wat meer te bekrachtigen kan je de spanning weer wat opkrikken dan. mijn dodge uit 1977 had een kapotte dynamo regelaar en heb gewoon alles losgetrokken toen. auto starten, ff gas geven tot 2000rpm en de accu begon te laden met 16V. dan zette ik verbruikers aan zodat ik rond de 14V zat.

alleen in de winter problematisch. met de ruitenwissers, koplampen EN verwamring aan zat ik op 12V (accu loopt leeg), dus dan moest de verwarming af. ik kon max 2 van die 3 gebruikers tegelijk aanzetten.
nuja, met 1500km/jaar dat die auto reed, de moeite niet om tijd in te steken om die helemaal om te bouwen naar recente regelaar

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 1 september 2020 09:21:17 (37%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 september 2020 08:40:02 schreef miedema:
Ha daandc,

Heel veel dank voor je moeite om dit verder voor me uit te zoeken!!

Het belangrijkst is natuurlijk de bevestiging dat mijn situatie, met een erg lage laadspanning van rond 12,5V bij volle accu, en juist hoge laadspanning van richting 14,8V bij afremmen op de motor normaal is _o_.

Maar natuurlijk ook leuk om nu beter te weten hoe het nu precies werkt. En wat waar zit :-). Dus toch PCM.....
Er moet dan toch intelligentie in die dynamo zitten. Immers, met losgenomen D+ verbinding (zo blijf ik het maar noemen...) gaat de dynamo autonoom werken, en stabiliseert zelf op 13,9V. (zie mijn eerste scope plaatje)Pas als hij signaal voelt op die D+, gaat hij kennelijk naar dat externe signaal luisteren.

Ben benieuwd of je nog iets van documentatie ter bevestiging van die lage laadspanning bij volle accu boven water kunt krijgen....

Met alle plezier wip ik nog een keertje bij je langs om die foutcodes te wissen.

groet, Gertjan.

Je hebt mijn telefoon nr gertjan geef gewoon even een belletje dan regelen we dat even .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
miedema

Golden Member

Vanochtend ben ik naar de dealer geweest, en heb mijn bevindingen voorgelegd.

Antwoord was: Helemaal helder....
Vervolgens kreeg ik zonder vragen een credit nota voor de hele factuur. Wat netjes is omdat meteen ook gesleten onderdelen vervangen zijn (poulie, V-snaar)

Hiermee kunnen we wel een punt zetten onder dit onderwerp :-)
Voordeel is dat ik veel geleerd heb over een mij tot nu toe redelijk onbekend onderwerp: auto elektronica..... :-)

Ik herken nu ook het regelgedrag van de auto: Vanmorgen (na een paar dagen stilstaan) begon de laadspanning op 13,7V, om binnnen 10 minuten terug te zakken tot 13V. En elke keer bij gas los laten even richting 14,8V.

Kudos voor Ex-fietser en big_fat_mama die meteen op het goede spoor zaten. En natuurlijk daandc, die mijn auto heeft uitgelezen , en binnen zijn automotive netwerk verdere navraag voor mij gedaan heeft.

Allen dank & groet, Gertjan.

Op 2 september 2020 11:48:17 schreef miedema:
Vervolgens kreeg ik zonder vragen een credit nota voor de hele factuur.

Dat is een prettige garage.

Toen ik: "Ik denk niet dat de koppelingsplaat versleten is, het startte zo ontzettend plotseling." bij mijn garage kwam hebben ze de koppelings plaat vervangen en ben ik 5 of 6x terug gemoeten omdat het nog steeds niet gefixed was. En die wilde wel geld zien. Ik heb aangeboden hun out-of-pocket geld te betalen (de nieuwe koppelingsplaat) maar verder niets. Nope.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/