FM/DAB+

Op 31 augustus 2020 20:52:26 schreef Hubie:
DAB+,volgens mij is dat gewoon een doodgeboren kindje.

Mwoa, DAB was een doodgeboren kindje. Of een levend geboren kindje dat niet gevoed werd. Een handjevol zenders gaat niemand een tuner voor kopen (behalve ik dan bij mijn nieuwe autoradio). En er kwam ook niets bij. Een paar jaar later, werd de stekker eruit getrokken. En hoorde je reclame dat DAB+ de digitale opvolger was van FM. Nee, dat was DAB al, stelletje geldkloppende leugenaars...
Zoontje heeft DAB+ (ondanks dat ik het een poosje heb proberen te boycotten) en luistert daar heel veel naar.

Semtexx

Golden Member

Ik woon in Duitsland en wij hebben een enorm goed DAB+ aanbod. Van beide auto's hebben de radio's DAB+. De geluidskwaliteit is zeer goed; het nadeel is wel dat je voor DAB+ veel zenders nodig hebt om een goede landelijke dekking te verzorgen.

Daardoor heb je ook weer veel lokale "ensembles" die niet in heel het land kan ontvangen. Maar ik kan van München tot Apeldoorn rijden met het zenderpakket van Deutschlandradio zonder dat die ook eenmalig uitvalt.
Wel is het zo dat enkele zenders vanwege kosten al uitgestapt zijn. FM licenties zijn vele malen duurder dan DAB+ licenties, daar zie ik niet zoveel samenhang.

Door die vele zendmasten die geinstalleerd moeten worden, is het in enorm grote landen geen optie. Amerika heeft bijvoorbeeld satellietradio (SiriusXM), wat ook perfect werkt.

GJ_

Moderator

Twee jaar geleden vond ik het waardeloos. In de auto constant wegvallende zenders of ineens een heleboel ruis er door omdat ie terugviel op FM wegens slechte dekking.

Intussen een nieuwe auto met een nieuwe DAB+ ontvanger, betere dekking en erg tevreden. Onderweg luister ik alleen nog maar DAB+.

High met Henk

Special Member

Ben jij verder als ik: ik ben terug naar FM.

DAB+ valt continu weg en is echt een drama: daarbij heeft de radio ook de neiging om niet dezelfde volumes te hebben tijdens omschakelen tussen DAB+ en FM.....

Radio is Kenwood DPX-70** DAB.

Kan ook niet vinden hoe ik het ding fixed op FM krijg, dus soms schakelt hij toch weer naar DAB+....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 31 augustus 2020 21:19:23 schreef marcob:
Ik heb het al een paar jaar in de auto en het bevalt goed. Ik hoef niet terug naar FM. Volgens mij wordt tegenwoordig veel nieuwe auto's standaard voorzien van een DAB+ radio.

Thuis gebruik ik al jaren internet Radio, geen gedoe met antenne en ontvangst. In de keuken een 'oude' radio voorzien van een Raspberry PI en via de App te bedienen. Al gebruik je dat nooit, staat altijd op het zelfde station.

Nieuwe auto's mogen vanaf 2021 nog alleen geleverd worden met DAB+ aan boord. De nationaal uitzendende FM stations hebben nog een vergunning tot 2026. Waarschijnlijk worden die vergunningen niet meer verlengd.

Thuis speel ik al geruime tijd DAB+. Een verademing op mijn locatie. Storingvrije FM had ik niet. Ondanks de buiten antenne moest ik dikwijls terug naar mono ontvangst. Voor de DAB+ heb ik ook een buiten antenne gezet.

Streamen doe ik nooit. Ik heb geen aaitelefoon en die zal er niet komen ook. In het binnenland zal het nog wel lukken voor iemand die niet te veel op de baan is. Met een autoradio kan je eenvoudig en gratis de verkeersinfo ontvangen. Wat kost dit als je moet streamen van zeg maar Nederland tot Spanje of Italië?

Noorwegen schakelde de FM al af in 2017. Zwitserland stopt januari 2023.

Hoe lang DAB+ gaat mee gaan? Dat is koffiedik kijken. Wie zou er in 1980 beweerd hebben dat de kortegolf zenders volledig zouden verdwijnen? Ondertussen is het ganse zenderpark Jülich verdwenen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 1 september 2020 10:03:22 schreef buckfast_beekeeper:
Nieuwe auto's mogen vanaf 2021 nog alleen geleverd worden met DAB+ aan boord.

Niet specifiek DAB, maar alle vormen van digitale radio, dus ook DRM.

Op 1 september 2020 09:48:20 schreef High met Henk: DAB+ valt continu weg en is echt een drama...

Ik heb intussen begrepen dat DAB+ ook staat of valt met een fatsoenlijke antenne.

marcob

Golden Member

Op 1 september 2020 10:03:22 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Hoe lang DAB+ gaat mee gaan? Dat is koffiedik kijken. Wie zou er in 1980 beweerd hebben dat de kortegolf zenders volledig zouden verdwijnen? Ondertussen is het ganse zenderpark Jülich verdwenen.

Tegenwoordig heeft levensduur meer te maken met de stand van de techniek dan vroeger. We gaan nu naar 5G, straks 6G of 7G. Standaard wordt de auto nu al voorzien van een simkaart, dus waarom ook niet de muziek hierover streamen?

De toekomst zal het ons leren :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Natuurlijk is een voorzettertje met FM zendertje of via CINCH naar een aux ingang zeker beter. Maar dat is weer een "bakje" meer met kabelgedoe en een plekje te vinden erop, ernaast of eronder dat niet past in het rijtje

Mijn DAB+ naar FM adapter ligt in de hobbykamer. In de hele woning (een appartement met zeer veel storing) is het DAB+ station dan overal storingvrij te ontvangen op de FM.

Op 1 september 2020 10:29:45 schreef GJ_:
[...]Niet specifiek DAB, maar alle vormen van digitale radio, dus ook DRM.[...]

Aha, interessant, wat bedoel je in dit verband met DRM ?

Op 1 september 2020 10:29:45 schreef GJ_:Ik heb intussen begrepen dat DAB+ ook staat of valt met een fatsoenlijke antenne.

Dat lijkt me nogal logisch, maar ja, dat wordt nogal eens vergeten. De natuurwetten gelden nog steeds !

Ook ik heb DAB+ in de auto en wil nooit meer terug naar FM. Geluidskwaliteit en ontvangst zijn superieur aan die van de FM. Mijn inziens scheelt het wel wat voor media systeem je in je auto hebt zitten. Die van mijn auto (kia) valt eigenlijk zelden weg, zelfs in de wasstraat zonder antenne blijft het gewoon goed werken. De auto van mijn vriendin (Ford) valt soms al weg als je onder een viaduct door rijd.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
GJ_

Moderator

Op 1 september 2020 11:49:35 schreef DJohnny:...zelfs in de wasstraat zonder antenne blijft het gewoon goed werken. De auto van mijn vriendin (Ford) valt soms al weg als je onder een viaduct door rijd.

De spriet antenne die voor de FM gebruikt word is ook niet de DAB antenne, vandaar.

En wat die Ford betreft: ik zie een patroon ontstaan :-)

Jinny

Golden Member

Op 31 augustus 2020 23:13:51 schreef testman:
de bouwradio hoog zetten, op accu laten werken en geen acculaders of led armaturen in de buurt zetten met storende drivers wil ook een heel stuk schelen..

Ergo, DAB(+) is een draak.
Afgelopen vakantie als ik al meldde, domweg slecht.
Situatie, laag op het water.
FM werkte vele malen beter.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rbeckers

Overleden

Ik heb op een RTL2832U ontvanger, met welle.io software, matige DAB+ ontvangst. De signaalsterkte is redelijk. Er worden bij scannen 13 Nederlandse stations gedetecteerd. Soms valt de ontvangst 1 tot 2 seconden weg.
Met dezelfde hardware en SDRSharp software ontvang ik meer FM zenders en ook buitenlandse zenders.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Hangt van je locatie af. Enkele jaren de brugbediening gedaan in Mechelen. Elke dag de FM-draadantenne veranderen van locatie. Zodra de brug opende viel de radio telkens weg. Normaal zou ik daar ook Radio 2 Antwerpen moeten kunnen spelen. Is nooit gelukt. Was altijd Brabant. Rij ik in onze buurt rond en ik laat de radio bepalen welk station hij wil ontvangen, schakelt hij soms elke straat weer om. Met DAB+ speelt mijn broer zijn Opel Insigna over gans Vlaanderen Radio 2 Antwerpen.

Ook in de garage heb ik mijn oude autoradio gedumpt. Een pi met Volumio er op en een HiFiBerry bordje. Stream ik van mijn eigen NAS of als ik wens internet radio.

Buiten mijn auto geen FM meer. Als B in 2026 effectief stopt, heb ik waarschijnlijk toch een nieuwe wagen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Op 1 september 2020 10:03:22 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Streamen doe ik nooit. Ik heb geen aaitelefoon en die zal er niet komen ook. In het binnenland zal het nog wel lukken voor iemand die niet te veel op de baan is. Met een autoradio kan je eenvoudig en gratis de verkeersinfo ontvangen. Wat kost dit als je moet streamen van zeg maar Nederland tot Spanje of Italië?

Valt wel mee hoor, zoveel bits is die verkeersinfo niet. Ik heb 8GB per maand simonly voor €11. Als ik naar Zuid-Spanje reed was ik een paar MB kwijt. Maar je rijd wel mooi om alle files heen met die info. En als bonus ook nog gesproken waarschuwingen voor flitscontroles en slechte wegdekken (flitsmeister)
Is wel grappig om te zien. De tunnelbuis was dicht bij Maastricht en veel auto's stilstaand bij de ingang. De beheerder had de noodbuis opengezet en daar reden de auto's die wel verkeersinfo hadden. Dat werkt ook prima met een Android phone met daarop bijv. de gratis, legale TomTom NDS. https://www.gpspower.net/tomtom-android.html
Ik luister geen radio. Dat is mij teveel gekwebbel.

Ik heb inmiddels een aantal dab+ radio's draaien en dat bevalt best goed. het doet het altijd. En ja, ik heb er wel een antenne op aangesloten. Dat moest ik ook bij de FM en AM ontvangers. En bij mijn zendontvangers moet dat ook anders zend- en ontvang ik niets. Een draagbare fm-radio werkt alleen op zijn sprietje ook niet lekker. AM deed het altijd wel redelijk op zijn ingebouwde feroxcube staaf. Maar ook dat was niet optimaal.

Waarom vind iedereen toch steeds dat het zonder een voor die band bestemde antenne moet kunnen? Natuurwetten veranderen heus niet. De radiogolven van een dab+ signaal gedragen zich exact hetzelfde als de radiogolven in achtienhonderd zoveel toen Marconi zijn eerste experimenten deed.

Ik vind het jammer dat de grote Nederlandse am zender er niet meer is. Ik heb daar toen ik met de servicewagen Europa mee rondreed meet veel plezier naar geluisterd. Dat kan helaas niet meer. Ook de wereldomroep is helaas niet meer. De klokken waar we met het gezin in het verre buitenland naar zaten te luisteren met de radio geplaatst op een plek waar de ontvangst goed was vergeet ik niet zo snel. Was altijd zelfs een beetje spannend. Maar dat is nu vergane glorie. Met het gezin in het buitenland is nu met zijn allen naar een eigen klein schermpje kijken. En de noodzakelijke info komt nu op een andere manier binnen. En luisteren naar een bepaald station terwijl je Europa rondrijd kan gewoon niet meer. Zowel internetradio als FM en DAB+ kunnen niet wat vroeger met de grote am zender kon. De kwaliteit is misschien wel beter. Maar dan wel alleen lokale stations of haperend wat internet streaming betreft.

En of dab+ gaat verdwijnen? Vast wel een keer. Maar volgens mij weet niemand dat. Vooralsnog vind ik het prima werken zolang je een goede antenne hebt. En een oude fm antenne is bepaald ongeschikt om als dab+ antenne te werken.

maartenbakker

Golden Member

De kwaliteit is dus niet beter, wegvallen in plaats van ruisen of faden is alleen op papier beter. In de praktijk is het gewoon hinderlijk.

Op 1 september 2020 10:03:22 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Nieuwe auto's mogen vanaf 2021 nog alleen geleverd worden met DAB+ aan boord. De nationaal uitzendende FM stations hebben nog een vergunning tot 2026. Waarschijnlijk worden die vergunningen niet meer verlengd.

Die vergunningen worden net zolang verlengd zolang ze geld opbrengen. Dat zou wel eens heel lang kunnen zijn. DAB+ blijkt technisch vooral geschikt te zijn en voordelen te bieden voor gebruik in de auto. Zelfs met grote vermogens en indrukwekkende zendantennes blijkt dekking binnenshuis belazerd slecht te zijn liet ik me vorige week nog illustreren door iemand die in die branche zit, en zolang die luisteraars niet overstappen blijft er geld in FM zitten.

Trouwens, waarvoor zouden ze die band anders willen inzetten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Ik weet best wel dat een antenne soms noodzaak kan zijn, maar, als een radio met zowel FM als DAB+ wel goed de FM ontvangt maar niet de DAB+, dan ligt het of aan het ontwerp vd radio, of aan de veldsterkte.
Daar DAB+ niet als technische noviteit is opgezet maar als besparing, men heeft de politiek wijsgemaakt dat de grote dure energieslurpende FM zenders konden vervallen, heeft diezelfde politiek ook dezelfde natuurwetten niet begrepen.
Kortere golflengte dus meer zenders nodig.
Dus niks niet voor een duppie op de eerste rang.
Van het balkon naar het souterrain...

Als je pretendeer dat het goed werkt dan moet je zorgen dat het goed werkt en niet met externe antennes aan je draagbare radio moeten knoeien, dat hoeft met de FM ook niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

DAB+ neemt wel minder bandbreedte in beslag en daarbij is FM ouwe techniek die uitgefaseerd wordt. Zie de AM radio en de analoge VHF en UHF TV banden. Ook allemaal foetsie in Nederland. Over 10 jaar zijn er geen auto's meer rijdend met een FM radio en dan wordt het afgeschaft, is mijn idee.
De politiek moet dan opnieuw beslissen of een door iedereen te ontvangen rampenzender verplichte kost is. Dat is nu meen ik, de plaatselijke publieke door de staat gefinancierde FM radio omroepzender.

Maar wat wil je dan doen met die bandbreedte die vrijkomt?
De middengolf wordt maar spaarzaam opnieuw ingevuld met nieuwe lokale zenders. De FM omroepfrequenties zijn niet bruikbaar voor dé grote bandbreedtevreter - mobiel internet.

Je zóu er digitale omroepzenders op kunnen zetten. Maar dan krijg je weer de situatie dat mensen van ontvanger moeten omschakelen, als hun dab+ ontvanger niet de 'dabplus-plus' band kan ontvangen. Die versnippering vind ik ongewenst. Als er nationale infrastructuur wordt aangelegd, dan moet het decennia mee kunnen gaan.

Als de commerciële omroepen graag dab+ willen uitzenden vind ik dat helemaal prima. Maar ik vind het eigenlijk niet nodig om belastinggeld aan iets te spenderen, wat maar een zeer beperkte verbetering is van dekking en kwaliteit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

Als er nationale infrastructuur wordt aangelegd, dan moet het decennia mee kunnen gaan.

Dat was met Digitenne ook al niet zo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

Op 1 september 2020 14:20:08 schreef Ex-fietser:
Waarom vind iedereen toch steeds dat het zonder een voor die band bestemde antenne moet kunnen?

Omdat we verwend zijn met aai-telefoontjes die zonder (zichtbare) antennes hun werk kunnen doen.

Om dat te bereiken is een infrastructuur gebouwd die meerdere miljarden euro's kost (maar die wel alleen bedoeld / geschikt is voor unicasting).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 1 september 2020 14:29:37 schreef maartenbakker:
De kwaliteit is dus niet beter, wegvallen in plaats van ruisen of faden is alleen op papier beter. In de praktijk is het gewoon hinderlijk.

[...]
Die vergunningen worden net zolang verlengd zolang ze geld opbrengen. Dat zou wel eens heel lang kunnen zijn. DAB+ blijkt technisch vooral geschikt te zijn en voordelen te bieden voor gebruik in de auto. Zelfs met grote vermogens en indrukwekkende zendantennes blijkt dekking binnenshuis belazerd slecht te zijn liet ik me vorige week nog illustreren door iemand die in die branche zit, en zolang die luisteraars niet overstappen blijft er geld in FM zitten.

Trouwens, waarvoor zouden ze die band anders willen inzetten?

Ieder zijn mening maar een ruisende radio gaat bij mij er per direct uit. Ik kan het niet aanhoren.

Indrukwekkende vermogens? Het zendernet wordt groter dan is er ook minder vermogen nodig. Bekijken we de FM zenders van Radio2, dan zijn die 195kW voor gans Vlaanderen. Komt daar bij Radio1, Klara, MNM alles samen goed voor 707kW (32 zenders). Momenteel zijn er voor de VRT 36 DAB+ zenders in de ether. Variërend van 1000W tot 10kW. Zelfs als ze allemaal 10kW zouden hebben kom je nog maar aan 360kW. Voor FM zijn er 8 zenders van 50kW en 4 van 40kW.

Wat gaan ze met de FM band doen? Er zullen vast nieuwe ontwikkelingen komen in dat frequentiebereik. Maar het zal digitale techniek zijn.

Op 1 september 2020 14:35:32 schreef Jinny:
Ik weet best wel dat een antenne soms noodzaak kan zijn, maar, als een radio met zowel FM als DAB+ wel goed de FM ontvangt maar niet de DAB+, dan ligt het of aan het ontwerp vd radio, of aan de veldsterkte.
Daar DAB+ niet als technische noviteit is opgezet maar als besparing, men heeft de politiek wijsgemaakt dat de grote dure energieslurpende FM zenders konden vervallen, heeft diezelfde politiek ook dezelfde natuurwetten niet begrepen.
Kortere golflengte dus meer zenders nodig.
Dus niks niet voor een duppie op de eerste rang.
Van het balkon naar het souterrain...

Als je pretendeer dat het goed werkt dan moet je zorgen dat het goed werkt en niet met externe antennes aan je draagbare radio moeten knoeien, dat hoeft met de FM ook niet.

De tijd vergeten dat elke FM radio 1 of 2 uitschuifbare antennes had? Binnen heb ik nooit een goede ontvangst gehad met een draadantenne aan een Onkyo Integra T9090. 0,8µV gevoeligheid,

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op dinsdag 1 september 2020 16:18:48 (26%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Jinny

Golden Member

Ik vergelijk nu mijn huidige radio met zowel FM als DAB+ ontvangst.
Met de veel te korte interne antenne voor FM presteert het ding aanmerkelijk beter dan diezelfde (tov de frequentie) langere antenne voor DAB+

Ergo, DAB+ werkt slecht.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Arco

Special Member

Komt door het verschil digitaal en analoog.
Analoog (FM) ontvangt met storing nog steeds goed, een digitale radio is dan stil...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com