Naschrift
Inmiddels rij ik alweer een week of wat rond zonder problemen .
Het is leuk om met de voltmeter op m'n dashboard het acculaadproces te volgen. Nu ik weet dat accu laden volgens het Euro5 richtlijnen gaat, zie dat ook feilloos gebeuren.
Dat Euro5 laad proces nog even resumerend:
- Bedoeld om zo veel mogelijk energie te besparen (zo zuinig mogelijk te rijden)
- De accu wordt zeer schraal opgeladen, zodat er geen energie verlies is in het laden van een (bijna)volle accu.
- De accu komt daardoor niet vol (ik schat dat tot 70...90% geladen wordt)
- Als je remt op de motor (gas loslaten, niet ontkoppelen), dan vliegt de laadspanning omhoog, zodat de bewegingsenergie in de accu geduwd wordt.
.
In de praktijk betekent dat als ik wegrijd, de dynamo begint met een laadspanning van 13,5...13,8V. Na een tijdje (kwartier...half uur) zakt dat dan geleidelijk richting 13V. Daar blijft de dynamo dan op hangen.
Als ik de auto een week niet gebruik heb, dan begint de dynamo op 14...14,2V, om vervolgens weer richting die 13V te dalen.
En elke keer dat ik het gas loslaat dat stijgt de laadspanning naar 14,8V om die bewegingsenergie in de accu te duwen (remmen op de motor is nu ook remmen op de dynamo )
.
De erg lage laadspanning na het plaatsen van de nieuwe accu van 12,4...12,6V die eigenlijk dit hele verhaal getriggerd heeft, heb ik niet meer terug gezien. Ik denk nu dat die nieuwe accu 100% geladen was, en dat was gewoon te teveel voor dit laadregime.
Daandc was zo vriendelijk om nog even de foutcodes in m'n ECU te resetten. (foutcodes die ik dus zelf gegenereerd had, door het loskoppelen van de stuurdraad van de dynamo voor mijn metingen en experimenten).
groet, Gertjan.