Berlingo dynamo te lage spanning. LIN, BSS??

miedema

Golden Member

Ha Rew,

Op 2 september 2020 13:11:15 schreef rew:
[...]Dat is een prettige garage.

Inmiddels kom ik een jaar of 17 bij die dealer. Dan bouw je een band op. Dat vindt ik belangrijker dan voor een dubbeltje op de eerste rang proberen te zitten. En op een moment als dit heb je daar dan plezier van...

groet, gertjan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@miedema: dank voor de kudos, maar ik schat in dit draadje mijn verdienste niet zo hoog in :) integendeel ik heb er bovenal ook flink wat uit geleerd.

En inderdaad, een vertrouwensrelatie is een schone zaak, en wordt slechts opgebouwd over lange jaren; dat is helaas geen mode meer, in deze tijd van kortzichtig dom winstbejag. Mijn eigen fiat-garage hier net om de hoek heb ik geblacklist nadat ze eens manifest weigerden me uit de shit te helpen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
EricP

mét CE

En zo hoort dat. Niks mis mee als je niet alles weet. Maar accepteer dat dan ook als garage - en deze doet dat dus ook.
Je zou hier bijna reclame voor ze gaan maken!

@Miedema,

Dank voor de kukos. Maar mijn bijdrage waren alleen maar wat vermoedens. Zoals gezegd heb ik geen kennis van de nieuwere systemen. Alleen van de oude. Ik heb hierdoor ook weer een hoop bijgeleerd.

miedema

Golden Member

Naschrift

Inmiddels rij ik alweer een week of wat rond zonder problemen :-).
Het is leuk om met de voltmeter op m'n dashboard het acculaadproces te volgen. Nu ik weet dat accu laden volgens het Euro5 richtlijnen gaat, zie dat ook feilloos gebeuren.

Dat Euro5 laad proces nog even resumerend:
- Bedoeld om zo veel mogelijk energie te besparen (zo zuinig mogelijk te rijden)
- De accu wordt zeer schraal opgeladen, zodat er geen energie verlies is in het laden van een (bijna)volle accu.
- De accu komt daardoor niet vol (ik schat dat tot 70...90% geladen wordt)
- Als je remt op de motor (gas loslaten, niet ontkoppelen), dan vliegt de laadspanning omhoog, zodat de bewegingsenergie in de accu geduwd wordt.

.

In de praktijk betekent dat als ik wegrijd, de dynamo begint met een laadspanning van 13,5...13,8V. Na een tijdje (kwartier...half uur) zakt dat dan geleidelijk richting 13V. Daar blijft de dynamo dan op hangen.

Als ik de auto een week niet gebruik heb, dan begint de dynamo op 14...14,2V, om vervolgens weer richting die 13V te dalen.

En elke keer dat ik het gas loslaat dat stijgt de laadspanning naar 14,8V om die bewegingsenergie in de accu te duwen (remmen op de motor is nu ook remmen op de dynamo :-))

.

De erg lage laadspanning na het plaatsen van de nieuwe accu van 12,4...12,6V die eigenlijk dit hele verhaal getriggerd heeft, heb ik niet meer terug gezien. Ik denk nu dat die nieuwe accu 100% geladen was, en dat was gewoon te teveel voor dit laadregime.

Daandc was zo vriendelijk om nog even de foutcodes in m'n ECU te resetten. (foutcodes die ik dus zelf gegenereerd had, door het loskoppelen van de stuurdraad van de dynamo voor mijn metingen en experimenten).

groet, Gertjan.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen