1000Hz filter met 100Hz bandbreedte

Jinny

Golden Member

Wees niet bang, deze dame wil nog wel wat langer rondhuppelen...
Ik heb de koppeling nu met twee 2Kv C's van .01 uF meen ik.
Die 2Kv is iig kloppend.
Geen ruimte voor een extra trafo.
Herrie komt er voldoende uit...
De zenderkast van het geheel is geaard, de ontvanger niet, daar zitten meetpennen aan en het gietalu kastje wordt dan niet vastgehouden....
Foto...
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/10174996_270485429797829_4711164267989503749_n.jpg

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi Jinny,

Heb ik je toch de hele tijd met "Heer" aangesproken...
Ik zal mijn leven beteren ;-)

Ik weet niet of jij de enige bent die het gaat gebruiken.
Dus je zal ook moeten nadenken over de veiligheid/onvoorzichtigheid van je collega's...

Ik zie graag wat je er uiteindelijk van gebakken hebt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Ach, een technisch wijf van 1.92 meter lang in de bedrijfskleding, het overkomt me met enige regelmaat...
Het is je vergeven....
Was me niet eens opgevallen...

Nee, alleen ik ga het gebruiken, mijn spullen, daar komen die kerels met hun vernielzuchtige handjes niet aan.... (en ik ken die gasten...)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Ok update.
Ictjes waren binnen, printje met deeltjes (experimenteerprint) in elkaar geflanst, en proberen.
Twee zaken, IC wordt bloedverziekend heet, er komt geheel geen signaal meer door....De gebruikelijke rooktest was overigens goed verlopen....
Ik ga het nog eens nalopen.
Foto, nu ook de zender erbij...
Zoek de verschillen in de ontvanger....

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t31.0-8/p600x600/10015130_270978096415229_492644989083742184_o.jpg

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi Jinny, ;-)

Als eerste even dit...
IC's natuurlijk in voetjes!
Als je het printje hebt gebouwd meet je eerst de spanning op het IC voetje zonder dat het IC geplaatst is.

Pin-4 is de min (ik ga uit van een enkele voeding) pin-8 moet dan de voedingsspanning hebben die je hebt aangesloten op het printje.

Op pen 3 en pen 5 staat de helft van de voedingsspanning binnen 5% nauwleurig.
Let even op dat je de uitgang wel met een condensator uitkoppeld, want hier staat de helft van je voedingspanning op.

Als de waarden kloppen kan je het ic gaan plaatsen zonder ingans signaal en zonder dat er iets op de uitgang is aangesloten.

Nu mag de voeding er weer op en meet je de spanning op de uitgangen van het is, dit is pen-1 en pen-7.
Bijde uitgangen moeten weer de helft van de voedingspanning hebben.

Zoniet dan heb je fouten gemaakt :-)
Laat en een duidelijke foto zien van wat je gemaakt hebt!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 16 april 2014 16:56:07 schreef blackdog:
IC's natuurlijk in voetjes!

wat is daar natuurlijk aan?
ik heb in heel m'n leven nog nooit een voetje gebruikt, onnodige kosten (paar cent maar dan nog net zo duur als de goedkoopste ic's) en weer een onderdeel, dus weer iets wat kapot kan / storingen op kan leveren

is gewoon een kwestie van goed ontwerpen, 2x nadenken, 1x vastbakken, en 1x nafluiten voordat je er spanning opzet

zoveel mogelijk uitsluiten voordat je er spanning opzet, meten onder spanning is toch maar vragen om kortsluitingen maken met je meetpennen

Jinny

Golden Member

Hihi, ik heb een voetje gebruikt.... (doe ik altijd als ik een voor mij nieuw ding maak, en ik heb er voldoende liggen)
En de spanningen kloppen wel, maar nu je het zegt, uitkoppelen.
De volgende trap heeft een elcotje voor de inkoppeling, maar de instelpot, zit daar nog een C voor, ga straks even kijken....
Ik meen zomaar van wel overigens...

Edit
Er zit helemaal geen instelpot, dat kan je op de foto al zien.
Dus zit er op de andere print een elko voor de inkoppeling.

Ik heb in de loop vd jaren voldoende schakelingetjes geprutst om de procedure te kennen hoor....
Zo heel blond ben ik ook niet.... :)

Alleen met opamps an sich heb ik nul ervaring.

Het heet worden van de opamp baart me vooralsnog zorgen. (als hij stuk is, heb er 5 besteld (murphy) dus ik kan nog voort)

Na het eten nog maar eens meten....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi DK,

Mooi dat jij het zonder voetje's doet...
Mijn ervaring is, dat het toch wel heel confortabel is, vooral als je aan het experimenteren bent.
Kosten? que! denk eens na als je een ic moet vervangen hoeveel tijd het je kost of dat je je printje sloopt enz.

We hebben het hier over kleine aantallen, geen productie en ook geen HF of Pico Ampere schakelingen.

Jinny,
Ik zag je foto's niet, op een af andere manier worden die in mijn "hoofd browser" geblokt. (zoek ik later wel uit)
Ik kan met een andere browser nu je foto's zien, de opamps (NE5532) worden een heel klein beetje warm in rust, het zijn namelijk geen Low Power Opamps.

De testen die ik voorstel, heeft er niets mee te maken dat ik vind dat je blond bent ;-)
Maar ik ken je niet en dus ook niet wat je al hebt gebouwd.
Ik geef hier alleen wat tips hoe een basis DC test kan doen.
Misschien ook handig voor de mee lezers...

Even een opmerking waarom ik de plaatjes van Jinny niet kan zien.
In mijn hoofdbrowser staat alles van "aso book" (facebook) geblokt.
Hiedoor zie ik ik diverse plaatjes hier op het forum niet.
De rede dat ik dit meld is, omdat er misschien ook anderen verschillende "adblockers" gebruiken
en dus ook diverse plaatjes niet zien.

Jinny,
Meet eens de stroom die je schakeling opneemd zonder dat je de ingang en uitgang aansluit.
De stroom zal nu iets hoger meten zijn dan vermeld in de datasheet van de NE5532.
Dit komt door de spanningsdeler die de + ingangen voed.
De ruststroom ligt tussen de 8 en 16 mA volgens de datasheet.

Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 april 2014 20:04:17 (26%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Zondermeer Blackdog, en misschien toch een beetje blond...
Na nog een IC om zeep te hebben geholpen (lang leven het voetje) realiseerde ik me dat het IC pas heet werd na meten op de 230V
Nog een keer kritisch kijken kwam het schaamrood, ingang en uitgang verwisseld.
Derde erin (hopelijk de laatste) en weer proberen.
Echter ook nu kwam er geen response van de zender.
Van het weekeinde maar eens met de toonfiets op de ingang en scoop kijken wat er gebeurt.
Morgen en overmorgen werken, dus geen tijd.
Daarna 3 weken vrij, ivm de meivakantie welke met mijn twee kinderen mooi niet synchroon loopt.
Tijd voldoende dus.

Dank tot zover voor het meedenken, wordt vervolgd....

Op 16 april 2014 18:53:45 schreef blackdog:
Hi,

Even een opmerking waarom ik de plaatjes van Jinny niet kan zien.
In mijn hoofdbrowser staat alles van "aso book" (facebook) geblokt.
Hiedoor zie ik ik diverse plaatjes hier op het forum niet.
De rede dat ik dit meld is, omdat er misschien ook anderen verschillende "adblockers" gebruiken
en dus ook diverse plaatjes niet zien.

Ik gebruikte juist FB om de plaatjes gemakkelijk te kunnen plaatsen, privé instelling en het komt niet op de zg tijdlijn.

Jinny,
Meet eens de stroom die je schakeling opneemd zonder dat je de ingang en uitgang aansluit.
De stroom zal nu iets hoger meten zijn dan vermeld in de datasheet van de NE5532.
Dit komt door de spanningsdeler die de + ingangen voed.
De ruststroom ligt tussen de 8 en 16 mA volgens de datasheet.

Gegroet,
Blackdog

Doe ik het weekeinde, maar ik denk dat ik de hoofdreden boven water heb, zie boven...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 16 april 2014 20:04:57 (41%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Uiteindelijk vandaag de oude tex 475 op de tafel gehesen en eens gaan kijken.
Conclusie, er is iets mis, want elke frequentie komt ongehinderd door het IC heen.
Vanaf 100 Hertz tot 2500 Hertz geen amplitude verschil terwijl er volgens het plaatje echt wel een dip te zien moet zijn.
We gaan verder denken en kijken na de paas, en voorlopig zaakje opgeruimd.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 19 april 2014 18:27:40 (12%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

TS heeft het project uiteindelijk laten liggen.
Het werkte wel, maar alleen op dode kabels, en de bedoeling was life kabels.

Ergo, iets van geleerd, maar het vermogen was veel te laag om over de rotzooi op life kabels heen te komen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Wat -toen- de bedoeling was was een bedrijf met enkele honderden ongedocumenteerde wandcontactdozen documenteren.
Idee was om zonder de tent dood te zetten, was geen optie, een piep op de betreffende wcd te zetten en dan uitzoeken welke zekering het signaal terug gaf.
Nu zal er overspraak zijn en ook doorlus door de zekeringen, maar de zut was oud en de gok was dat ik het hoogste signaal er wel uit zou kunnen filteren.
Als dat lukte hadden we een mooi document kunnen maken met welk wcd waar was afgezekerd.

Helaas kreeg ik het signaal niet hoog genoeg om hier in huis al boven de prut uit te komen, laat staan in die hallen.
Niet veel later raakte mijn werkgever toen de concessie voor onderhoud kwijt en een jaar later waren we failliet.

Leuk bedacht, maar te kort vermogen en misschien nog wel wat ellende..
Dode kabel werkte het uitstekend.
Maar dat was de insteek niet.

Heee, waar is iedereen?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ha Jinny,

Duidelijk..... een en ander is ondertussen in een ander draadje verpakt waardoor mijn vraag in een ander dimensie is verdwenen maar je heb hem nog net kunnen lezen O-)
Project is gestopt begrijp ik aan de ander kant zijn dit soort instrumentjes zeer handig om in de toolbox te hebben.
Je kan in eenzelfde beweging ook de langste lengt meten is misschien minder interesant in een ster net kan je helaas geen onderscheid maken tussen de juiste kabel/draad.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jinny

Golden Member

Inmiddels is het niet interessant meer, ik heb het apparaatje nog wel overigens, is te gebruiken op dode kabels (spanningsloos) maar dat los ik dan sneller op door twee aders even te verbinden en uit te piepen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Mijn inziens kon dit nooit goed werken via een spanningsmeting, al dan niet gefilterd, aangezien de piep zich via de zekeringen ook overzet op de andere leidingen, bij een "live" netwerk.

Wat wel werkt is de piep magnetisch meten ( de stroom dus) bvb met een stroomtang of een H probe, aangezien de stroom vooral richting net gaat (laagimpedant) , en niet,of zeer weinig de andere leidingen in.

Jinny

Golden Member

Kris, dat was ik me wel bewust........
Ik heb ervan geleerd...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De impedantie van het net is erg laag. Een spanning superponeren is tricky: Dat zorgt voor grote stromen.

Als er een frequentieafhankelijkheid is, dan zou de impedantie toenemen met hogere frequenties.

Ik zou dus kiezen voor een hogere frequentie dan 1000Hz. Misschien zeg 100kHz. Bij de ontvanger moet je dan mengen met een 101kHz signaal om een hoorbare toon terug te krijgen.

Ik heb ook niet de waarheid in pacht, dus zie dit als "hints" voor een evt. volgende keer dat je met zoiets te maken krijgt.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

We houden het in het achterhoofd Rew, maar nogmaals, de noodzaak is eraf.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen