vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het is wel wat theoretisch maar een aardlek kan je volgens mij prima testen op de afschakelstroom als je dat met een 10K of 15K regelbare weerstand (potmeter) van 10 watt doet.
Een poot op de nul voor, en een poot op de fase achter de aardlek.
Je kan dan de stroom laten oplopen van 23mA (10k) naar bijvoorbeeld 46mA (5k) ergens daartussenin moet hij afschakelen.
Of met een 15k potmeter (10 watt) vanaf 15mA (15k) naar 46mA (5K).
Heb je een andere regelbare weerstand van bijvoorbeeld 5K dan kan je een serieweerstand ervoor zetten om zo "langs" het afschakelstroom-punt van de aardlek te draaien.
Als je dan een mA metertje in serie zet kan je precies de afschakelstroom meten.
Voor de serieweerstand kan geen lamp worden gebruikt omdat die een PTC gedrag heeft.
Of de regelbare weerstand opmeten zodra hij afschakelt, en de wet van ohm gebruiken om aan die stroom te komen.
Zoiets kan in een veilig kastje worden gebouwd, met maar 1 of 2 onderdelen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
@vergeten, de test schakelaar laat ongeveer 30 mA erdoor heen gaan. Wil je de ondergrens meten waarbij er geen uitschakeling mag optreden dan gebruik je 16Kohm.
Dan nog weet je de uitschakeltijd niet.
Lekstroom kleiner dan 0,5 IN ALS mag niet uitschakelen.
Lekstroom tussen 0,5 IN en IN ALS mag uitschakelen
vergeten
Golden Member
Kan je niet gewoon die boven en ondergrens van de verschilstroom in mA aangeven dat is een stuk duidelijker voor iedereen.
Mijn beschreven methode (Gepost donderdag 17 september 2020 21:13:30) is geen wetenschappelijk onderzoek maar een eenvoudige snelle indicatie 
Ik heb ooit eens toe ik op verlof was bij vrienden in Frankrijk die hetzelfde probleem hadden het volgende gedaan.
-alle zekering uitgeschakeld. Alles moet onderbroken zijn!!!!
Dan eerst met een Ameter over de zekeringen gemeten, dus in plaats van de zekering en als de stroom laag was vervolgens in de stand mA.
Als er ergens een lek is zal er een stroom vloeien. Zo heb ik verschillende apparaten gevonden die een kleine lekstroom hadden en samen de aardlek deden uitschakelen.
ik heb al jaren een ouderwetse zwarte Duspol. Gewoon tegen fase en aarde houden, en op de knop drukken, klaar...(er staat gewoon 30 mA op geschreven, dus dat is precies goed)
@ are: Je moet nooit een amperemeter i.p.v. een zekering nemen..Dan is de betreffende groep niet meer beveiligd.. En je kan niet met een amp meter over een zekering meten. Als de zekering goed is, is dat gewoon een doorverbinding, en meet je dus niks.. Neem dan liever een voltmeter...
[Bericht gewijzigd door mel op (23%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Wat is er mis met een pro inschakelen die een installatietester heeft?
Die kan ineens je aardlek uitsluiten.
Meestal zijn dit soort problemen vochtproblemen.
Ergens ligt een apparaat in een vochtige ruimte te sudderen en na een regenbui of zo (of ander af en toe optredende nattigheid) pakt de aardlek.
Al eens mee gemaakt met een lekke voeg in de badkamer die de centraaldoos van de wc in drupte eronder.
Stipt anderhalf uur na het douchen ging de aardlek eruit..
Voor de TS, als we weten waar je woont, dan kan er ook een CO lid met de spullen even een blik werpen...
mvdk
Golden Member
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Scheelt wat er moet gebeuren, als ik alleen even de aardlek moet controleren praat je over een max paar tientjes..
Indien het niet te ver van huis is en ik direct aan de gang kan.
Als ik de storing moet gaan uitspitten praten we even anders natuurlijk..
Op 17 september 2020 15:51:12 schreef bert226:
op de betreffende ALS zitten 2 groepen achter door eliminatie ben ik erachter welke groep het is ( cv valt altijd uit ) en op die groep zit stopcontacten van keuken en wasemkap / grote slaapkamer / zolder cv en zonnenboiler
Klinkt als mogelijkheid waar ook een buitenlamp bij zit die per ongeluk uit gaat als het regent met de juiste windsnelheid enzo...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
oude aardleks willen weleens met opstarten van bepaalde belastingen trippen. ook alamatjes van oa holec/eaton hebben dat vaker.
nu met dat regenweer komen de tuinstoringen weer op gang, vandaag nog een 0,00 op de megger gehad, vsa die door roestvorming ineens de brui eraan had gegeven. doorverbonden, want er zat toch al een led lichtbron in..
mvdk
Golden Member
Op 28 september 2020 10:06:52 schreef maus0611:
[...]Wat kost een ongeval?
Ja kijk, de meeste mensen zien een defect in hun elektrische installatie niet als eerste als een gevaarlijke situatie. It's just a nuisance, dat die aardlek tript. Er word een handig familielid benadert, van joh, kan jij eens kijken. Pas als de handige harry's het niet kunnen vinden, word er schoorvoetend naar deskundige, professionele hulp gezocht.
En dan komt de vraag: wat kost dat.
In de tussentijd kún je maar hopen dat een handige harry niet de aardlekschakelaar doorverbind. Wat dat betreft, is het Belgische voorschrift, dat de eerste diff achter verzegeling zit, wel een goede zaak.
En verbruikers daar schijnen nog respect voor die loodjes te hebben.
Alleen jammer dat het een 300 en niet een 30 is, maar het is een begin.
testman
kwam recent al een zelfresettende aardlek tegen. die was specifiek voor 1 aparte groep aangelegd, die dingen kom je echt weinig tegen, maar goed ook.
@ hierboven, een 30mA aardlek met loodjes als hoofdiff? dat is meer ellende.. de belgen moeten eens leren niet tig groepen achter 1 aardlek te zetten, 300mA of niet.. pas dat topic nog, 24 groepen achter een 30mA aardlek. dat is goed zegt men dan, want is zo aangelegd, keurder vond dat goed. al sinds de aanleg was er maandelijks een uitval, wat zat zegt lijkt me..
mvdk
Golden Member
hierboven, een 30mA aardlek met loodjes als hoofdiff
Wat maakt 't uit? Het is voorschrift in die contreien.
Zelfs al zouden ze in B alle groepen die nu niet hoeven, wel achter meerdere 30mA aardlek's zetten, dan nog gaat die 300 wel mee met een goede aardsluiting. Is niet selectief.
Ging mij erom, dat hier in NL sommigen het weleens zo oplossen, door te overbruggen. En dat ze daar in B ontzag voor die loodjes hebben.
Het is trouwens effies uitzoeken met een batterijlamp achter welke groep het zit, en je kan weer verder.
Wat wél eens een dingetje kan zijn, dat je een vakantiehuisje huurt, en dat de aardlek in een bij dat huisje behorend groter huis zit. Dan heb je een probleem als je de sleutel niet hebt.
Jinny
Golden Member
testman
nee, geen gezegelde kast, een verdeler buiten. de aardlek is een alamat B16 zelfs, de zekeringen ( achter de alamat ) zijn 20A. t kreng is vervangen voor een nieuwe kast, aan dit gare geval ga ik geen tijd meer verspillen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op 17 september 2020 21:18:43 schreef Peter112:
@Vergeten, waarom niet gewoon op de testknop drukken ? Die is daar speciaal voor gemaakt.
Het gebruik van de testknop geeft een hogere verschilstroom dan de In van de schakelaar.
Door de testknop te gebruiken weet je alleen dat het mechaniek het nog doet.
Het zegt niets of de afschakelstroom correct is, en ZEER. ELANGRIJK, de snelheid van uitschakelen.
Dit laatste test je met geen van de hier genoemde “Doe het zelf” methoden.
Wel os het af en toe gebruiken van de testdrukknop goed om het mechaniek van de aardlek gangbaar te houden!
Voor de rest verwijs ik naar het 2e berichtje dat ik hier gepost heb.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het "volledig" testen van een apparaat is tricky.
Een eenvoudige test zal altijd eea ongetest laten.
De testknop zou elektrisch een lekstroom moeten genereren, in theorie zou die uitgerekend moeten zijn op: de minimale stroom waarbij de aardlek MOET ingrijpen. 30mA dus in dit geval.
Maar omdat ik zo'n ding nooit opengemaakt heb, weet ik niet 100% zeker dat het op slechte aardlek schakelaars niet zo zou kunnen zijn dat het schakelaartje direct het "af" palletje bedient... Afhankelijk van hoe de eisen gesteld zijn en evt ook hoe soepel de fabrikant met de eisen omspringt zou zoiets op de markt kunnen zijn.
Vandaar dat zelf een lek genereren ook iets test wat de test schakelaar niet test. Maar nu is het mikken op precies 30mA een stuk lastiger. De 10W lamp met 43mA is een heel eind in de richting.
Het verdient de voorkeur om tijdens zo'n test te zorgen dat niemand aan mogelijk-geaarde-apparaten zit, voor het geval dat de aarde wel doorverbonden, maar niet op "de aarde" aangesloten is.... Ik vind de risicos dan beheersbaar.
Ik vind het te kort door de bocht, om "je test niet alles" dan helemaal maar niets te testen.
Ik heb de weerstand van de testknop van een aardleksch. die hier lag eens gemeten en wat ik niet verwachtte is dat deze 1000 Ohm is dus iets van 230 mA 8x In.
Nou weet ik uit ervaring dat de meeste aardleksch. bij iets van 21 tot 23 mA schakelen maar vreemd dat de teststroom niet dichter bij de nominaalstroom ligt.
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (10%)]
Jinny
Golden Member